دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Presentation of a qualitative model for developing strategies for adventurous sports tourismبررسی راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی ماجراجویانه در استان اردبیل217379510.22124/jsmd.2019.3795FAمهردادمحرم زادهاستاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه محقق اردبیلی.اردبیل.ایران0000-0001-7769-4344مسعودایمان زادهپژوهشگر پسادکتری ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل، ایران ،گروه تربیت بدنی،واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایرانJournal Article20181027<strong>Objective:</strong> The purpose of present study was to explore a theoretical construct and present a comprehensive theory for developing adventurous sports tourism in Ardabil province. <br /><strong>Methodology:</strong> Research method of the study was a qualitative model using grounded theory approach. Statistical population of the study consisted elite and executive professionals of university in the field of sport management and tourism in Ardabil province. Twelve participants were selected for unstructured in-depth interview based on purposeful and snowball sampling. Interviews were conducted to lead the data to theoretical saturation utilizing 4 content analysis and interviews. Interviews were recorded by audio files and then analyzed with Nvivo10 software. Data were simultaneously analyzed applying a set of open encrypted, selection, theoretical coding and notebook report in this regard. Validity and reliability of the coding were confirmed by quality control of qualitative researches. Analysis was conducted systematically by using Tem analysis method. <br /><strong>Results</strong>: These categories included 7 sections based on the main themes and sub-themes divisions. Some factors such as political and legal, notification and propaganda, environmental and infrastructure, economic, managerial, security, cultural and social ones considered as major categories among them. Finally, an ultimate model was delivered for each of main themes and sub-themes. Thereby, an abstract theory and construct was presented in regard to developing strategies for adventurous sports tourism. <br /><strong>Conclusion:</strong> The findings of present study revealed appropriate strategies for incoming policy making and planning which can expedite adventurous tourism development in Ardabil province. <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از پژوهش حاضر اکتشاف یک سازه نظری در خصوص راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی ماجراجویانه در استان اردبیل بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش تحقیق پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان و متخصصان اجرایی و دانشگاهی در زمینه مدیریت ورزشی و گردشگری در استان ادبیل بود. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی 12 نفر از این متخصصین برای مصاحبههای عمیق ساختار نیافته انتخاب شدند. مصاحبه ها تا رسیدن دادهها به اشباع نظری پیش رفت و با انجام 4 تحلیل محتوی در کنار مصاحبهها به اشباع نظری رسید. مصاحبه ها به صورت فایل های صوتی ضبط گردیده و سپس از طریق نرم افزار Nvivo10 مورد تحلیل قرار گرفت. در این راستا دادهها بهصورت همزمان با استفاده از مجموعهای از کد گذاری باز، گزینشی، نظری و یادداشت نگاری تحلیل گردید. روایی و پایایی کدگذاری از طریق کنترل کیفیت تحقیقات کیفی مورد تایید قرار گرفت<strong>. </strong><br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> تجزیه و تحلیل دادهها به صورت نظاممند و با استفاده از روش تحلیل تماتیک مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به تقسیم بندی درون مایههای اصلی یا طبقات اصلی، این طبقات مشتمل بر 7 طبقه بود. که در این بین عوامل سیاسی و قانونی، اطلاع رسانی و تبلیغاتی، محیطی و زیرساختی، اقتصادی، مدیریتی، امنیتی و ایمنی، فرهنگی و اجتماعی جزو طبقات اصلی بشمار میروند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> این پژوهش راهکار های مناسبی را برای سیاستگذاری و برنامه ریزی پیش روی قرار داده وبا اجرای آن می توان بر توسعه گردشگری ماجراجویانه در استان اردبیل سرعت بخشید.<br /> دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222The relationship between personality brands and football fans loyaltyرابطه بین شخصیت برند با وفاداری طرفداران تیمهای فوتبال2031388010.22124/jsmd.2019.3880FAطاهرهابراهیمی پورکارشناس ورزش اداره ورزش و جوانان رامسررحیمرمضانی نژاداستاد دانشگاه گیلانمازیارکلاشیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی0000-0002-7618-2352Journal Article20150517<strong>Objective:</strong> The Purpose of this study examines the relationship between brand Personality with loyalty fans Esteghlal and Persepolis teams In Mazandaran province. <br /><strong>Methodology:</strong> The research method is descriptive and correlational. Its statistical population fans Esteghlal and Persepolis, were selected sample size of 385 with method cluster randomized in the local area, West, Central and East provinces. Researcher-maker questionnaire had used brand personality that derives from standard questionnaire of Khodadadi (1393) and customer loyalty questionnaire of Allen (1990). From view the 10 sport management professors and relevant experts has been used to estimate the content validity questionnaire and using Cronbach's alpha coefficient were obtained its reliability (brand personality 0/839 and Customer loyalty 0/720). Descriptive statistics was used to describe study variables and to analyze the test data and the Pearson correlation coefficient and regression and KS. <strong>Results</strong>: The results showed that between personality brand with loyalty of fans there is a direct and significant relationship (p=0/001), and both dimensions of personality brand (Competence and excitement) have significant impact on brand loyalty (p=0/001). The regression analysis showed that, in both aspects of behavioral loyalty and attitudinal loyalty (Beta coefficient=0/179, 0/390. P=0/001), the excitement has the first importance for the prediction of brand loyalty towards the brand personality. Personal competency aspect in behavioral aspect of loyalty was significant (p=0/003) but it was not significant in attitudinal loyalty aspect (p=0/176). <br /><strong>Conclusion:</strong> Generally, it is necessary to management of the Esteghlal and Persepolis brand excitement to strengthen the team and the club after his move. <br /> <strong>هدف</strong>: هدف از تحقیق حاضر بررسی رایطه بین شخصیت برند با وفاداری طرفداران تیمهای استقلال و پرسپولیس در استان مازندران است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش انجام تحقیق حاضراز نوع توصیفی و همبستگی و جامعه آماری آن طرفداران دو تیم استقلال و پرسپولیس در استان مازندران است که تعداد نمونه 385 نفر به صورت خوشهای تصادفی در سه منطقه محلی غرب، مرکز و شرق استان انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته شخصیت برند برگرفته از پرسشنامه استاندارد خدادادی (1393) و پرسشنامه وفاداری مشتریان آلن (1990) استفاده شده است. جهت برآورد روایی محتوا پرسشنامه از نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان مربوطه استفاده شده است و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (شخصیت برند 83/0 و وفاداری مشتریان 72/0) به دست آمد. از آمار توصیفی برای توصیف متغیرهای جامعه تحقیق و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین شخصیت برند با وفاداری طرفداران رابطه معنی دار و مستقیمی وجود دارد (001/0p = ) و هر دو بعد شخصیت برند (شایستگی و هیجان) تأثیر مثبت و معنیداری بر وفاداری به برند دارند (001/0p = ). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که هم در بعد رفتاری وفاداری و هم در بعد نگرشی وفاداری، بعد هیجان در رتبه اول از نظر پیش بینی شخصیت برند نسبت به وفاداری برند قرار دارد (001/0p = ؛ 390/0 ، 179/0 = ضریب بتا). بعد شایستگی شخصیت در بعد رفتاری وفاداری معنیدار بوده (003/0 p =) اما در بعد نگرشی وفاداری معنیدار نبوده است (176/0 p =).<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>بهطور کلی لازم و ضروری است تا مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در جهت تقویت بعد هیجان برند در تیم و باشگاه خود گام بردارنددانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Construction and Validation of Iranian Elite Athletes Lifestyle Questionnaireساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه سبک زندگی ورزشکاران نخبه ایرانی3450379610.22124/jsmd.2019.3796FAاحسانمحمدی ترکمانیدکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانمحمدمهدیرحمتیدانشیار دانشگاه گیلان0000-0002-8695-6630بهنامنقی پور گیویدکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-0637-2086رضاشربت زادهدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی، دانشگاه آزاد قزوینJournal Article20180405<strong>Objective:</strong> Nowadays, lifestyle is an effective concept for studying the facts of life of different people. Elite athletes are always one of the most important groups in societies that their lifestyle is of interest to all. Studying the elite athletes’ lifestyles requires a valid and reliable tool. Therefore, the aim of this study was to construct and validate Elite Athletes Lifestyle Questionnaire. <br /><strong>Methodology:</strong> The study was mix method that in qualitative phase for identifying lifestyle indicators 19 experts selected for deep unstructured interview in targeted sampling. Qualitative data was analyzed using the Glaser approach of grounded theory and its validity was verified by 10 experts. The statistical population of the quantitative phase was all of the athletes in premier League of football, futsal, volleyball and basketball that 308 of them completed the researcher-made questionnaire in stratified random sampling. Data were analyzed using confirmatory factor analysis and Fitting Model Indexes were confirmed after correction of some questions. <br /><strong>Results</strong>: The results showed the Iranian elite athletes’ lifestyle tool has 10 dimensions include Responsibility, Financial Literacy, Leisure, Professional Thinking, Life Vision, Emotional Competencies, Consumption, Cultural Consumption, Religious Behavior and individual Issues. Also, the reliability of sub scales was confirmed using Cronbach's alpha coefficient and for the whole scale of 0.89. <br /><strong>Conclusion:</strong> Due to the results the designed tool, has a good validity and reliability and can be used to study the distinctions of elite athletes lifestyles.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> امروزه سبک زندگی، مفهومی کارآمد برای مطالعه واقعیتهای زندگی افراد است. ورزشکاران نخبه از گروههای مهم در جامعه میباشند که سبک زندگی آنان موردتوجه همگان است. مطالعه سبک زندگی ورزشکاران نخبه نیازمند ابزاری روا و پایا است. بنابراین هدف این مقاله ساخت و اعتبارسنجی ابزار سبک زندگی ورزشکاران نخبه ایرانی بود. <br /> <strong>روششناسی:</strong> تحقیق از نوع آمیخته بود که در مرحله کیفی برای شناسایی شاخصهای سبک زندگی 19 نفر خبره به شکل هدفمند برای مصاحبه عمیق ساختارنیافته انتخاب شدند. دادههای کیفی با رویکرد گلیزری نظریه داده بنیاد تحلیل شد و روایی آن توسط 10 نفر از خبرگان تائید شد. جامعه آماری مرحله کمی کلیه ورزشکاران فعال در لیگ برتر چهار رشته گروهی فوتبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال بود که 308 نفر از آنان به شکل تصادفی طبقهای پرسشنامه محقق ساخته را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مورد تحلیل قرار گرفت و شاخصهای برازش پس از اصلاح برخی سؤالات مورد تائید قرار گرفت. <br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد ابزار سبک زندگی ورزشکاران نخبه ایرانی دارای 10 بعد مسئولیتپذیری، سواد مالی، فراغت و تفریح، تفکر حرفهای، چشمانداز زندگی، شایستگیهای عاطفی، مصرف مادی، مصرف فرهنگی، رفتارهای مذهبی و امورات فردی است. همچنین پایایی خرده مقیاسها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تائید و برای کل مقیاس 89/0 به دست آمد. <br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> با توجه به نتایج ابزار طراحیشده از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است و میتواند برای مطالعه تمایزات سبکهای زندگی ورزشکاران نخبه مورد استفاده قرار گیرد. دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Motivation’s to presence of Iranian spectators in Volleyball World League and its relationship with background, amount and renewed presenceانگیزههای حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، میزان و حضور مجدد5967388110.22124/jsmd.2019.3881FAعلیرضاالهیاستادیار دانشگاه خوارزمی تهرانفرهادفتحیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20150705<strong>Objective:</strong> The fans such as athletes are main customer’s sports that their motivation’s to presence in sports Competition is very important. Thus, determining the motivation’s to presence of Iranian spectators in Volleyball World League and its relationship with background, amount and renewed presence was purpose of the present study.
<strong>Methodology:</strong> The research was descriptive survey. The populations were the all spectators of the Iranian national team in the game against Italy in the World Volleyball League qualifiers series (2014) were present. According to the table krejcie and Morgan were assigned 372 people of spectator’s component sample. The data’s collection tools were questionnaire motivation’s to presence (Elahi, 1391) and renewed presence (Lim, 2006) which their validity was confirmed 8 persons of sports management experts. The reliability coefficient with Cronbach's alpha was confirmed respectively 0.87 and 0.70. Binomial test, Pearson correlation, simple and multiple regressions was used to analyze the data.
<strong>Results</strong>: The results showed the presence of motivations have a significant relationship only with variable willingness to renewed present and motivation's components have predictive capability willingness to renewed present (30 percent).
<strong>Conclusion:</strong> According to the results of study whatever managers focus on motivation's factors spectators and it will strengthen them can be expected to increasing context and willingness to renewed spectators.<strong>هدف:</strong>تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، تعیین انگیزههای حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، میزان و حضور مجدد هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری آن کلیه تماشاگران تیم ملی ایران که در بازی ایران مقابل ایتالیا از سری مسابقات مقدماتی لیگ جهانی والیبال (2014) حضور داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 372 نفر از تماشاگران جزء نمونه آماری قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه انگیزه حضور الهی (1391) و حضور مجدد لیم (2006) بود که روایی آن مورد تایید 8 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت. ضریب پایایی با آلفا کرونباخ به ترتیب 87/0 و 70/0 تایید شد. از آزمونهای دوجملهای، همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد انگیزههای حضور فقط با متغیر تمایل به حضور مجدد رابطه معنیداری داشته و مولفههای انگیزه قابلیت پیشبینی تمایل به حضور مجدد (30 درصد) را دارند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتههای مطالعه هر چه مدیران بر عوامل انگیزشی تماشاگران تاکید و آن را تقویت نمایند میتوانند انتظار داشته باشند زمینه حضور و قصد حضور آتی تماشاگران افزایش یابد.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Explaining the relationship between the identity and loyalty of the fans on the brand evangelism of Esteghlal football club of Tehranتبیین اثر هویتپذیری و وفاداری هواداران بر نوید برند باشگاه فوتبال استقلال تهران7085381010.22124/jsmd.2019.3810FAحسنغلامی قاجاریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمعصومهکلاته سیفریدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه مازندرانJournal Article20170731<strong>Objective:</strong> The purpose of the research was to explain the relationship between the identity and loyalty of the fans on the brand evangelism of the Esteghlal football Club of Tehran.
<br><strong>Methodology:</strong> This research was Correlational and functional based on structural equation modeling that was done as a field survey. The statistical population of the study consisted of all the fan of Esteghlal Club of Tehran, who came to the Azadi Stadium in the third week of the Premier League 2016-2017. The sample size was determined by structural equation sampling method and 252 correct questionnaires were used. The modified identity questionnaire of Mell & Ashforth (1992), the loyalty questionnaire of Mahoney et al. (2000), the intention to buy of Bacra and Carnage (2011), the positive brand advertising of Power and Associates (2008) and the negative brand advertising of Matzler et al (2007) were used. The face and content validity of the questionnaire was survey and reliability was counted by Cronbach's alpha and composite reliability. Data was analyzed by SMARTPLS software.
<br><strong>Results</strong>: Findings showed that identity has a significant effect on loyalty and indicates a significant effect of loyalty on the factors contributing to brand evangelism. Also Identity had a significant effect on some of the factors contributing to brand evangelism.
<br><strong>Conclusion:</strong> Clubs managers need to associate the identity of the fans with the club, so as to increase the loyalty of the fans, will make them bargaining in the brand communities.
<br> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف پژوهش تبیین اثر هویتپذیری و وفاداری هواداران بر نوید برند باشگاه فوتبال استقلال تهران بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این تحقیق از نوع همبستگی و کاربردی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود که به شیوه میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه هواداران باشگاه استقلال تهران بود که در هفته سوم لیگ برتر 96-97 به ورزشگاه آزادی آمده بودند. حجم نمونه به روش نمونهگیری معادلات ساختاری تعیین و مطابق آن 252 پرسشنامه قابل استفاده جمعآوری گردید. از پرسشنامههای اصلاح شدة هویتپذیری مائل و اشفورث (1992)، وفاداری ماهونی و همکاران (2000)، قصد خرید بکرا و کارنگار (2011)، تبلیغ مثبت برند پاور و همکاران (2008) و تبلیغ منفی برند ماتزلر و همکاران (2007) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه گردید. دادهها توسط نرمافزار SMARTPLS تجزیه و تحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> یافتهها نشان داد هویتپذیری بر وفاداری اثر معناداری دارد و حاکی از معناداری اثر وفاداری بر عوامل تشکیل دهنده نوید برند بود. همچنین هویتپذیری بر برخی عوامل تشکیل دهنده نوید برند اثر معناداری داشت.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> مدیران باشگاهها باید هویت هواداران را با باشگاه گره بزنند تا ضمن افزایش وفاداری هواداران، موجبات چانهزنی آنها در میان جوامع برندی را فراهم آورند.<br /> <strong> </strong>دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Ticketing Management: Analysis of factors affecting ticketing of Iran’s premier football leagueمدیریت بلیت فروشی: تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران88104344210.22124/jsmd.1970.3442FAسمیرافیضیدکتری مدیریت ورزشی، آموزش و پرورش خراسان رضویمهرزادحمیدیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانسید محمد حسینرضویاستاد مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران0000-0002-3952-3664رضااندامدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0002-4049-9737Journal Article20151228<strong>Objective:</strong> One of the main methods of financing and costs by professional sport clubs in the world, is selling tickets, as ticket sales, the lifeblood of any sport organization. Hence, the purpose of this study was to identify and analyze the factors affecting ticketing of Iran’s premier football league. <br /><strong>Methodology:</strong> The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study included all spectators over 18 years old in the Premier League in 2015/16 season. Sample size (n=324) based on factor analysis, 2 to 10-fold of the items was selected. The data collected through a made questionnaire whose face and content validity was confirmed by 15 experts in panel. To calculate reliability Cronbach’s alpha (α= .9) was used. To analyze the data, exploratory and confirmatory factor analysis was used. <br /><strong>Results: </strong>Based on exploratory factor analysis, 33 items of ticketing in 8 factors “Facility, Cultural - Social, Attractiveness of match, Economic, Managerial, Marketing, Technology and Planning” were classified. Also, based on confirmation model, Cultural - Social factor, Marketing, Technology, Managerial, Economic, Planning, Attractiveness of match and Facility factor had highest impact on the Iran’s Premier League football ticketing respectively. <br /><strong>Conclusion:</strong> So, clubs and League organization to better selling ticket and increase their income, must be pay more attention to Facility, Cultural - Social, Attractiveness of match, Economic, Managerial, Marketing, Technology and Planning factors.<strong>هدف:</strong> یکی از روشهای اصلی تأمین منابع و هزینهها توسط باشگاههای حرفهای جهان، فروش بلیت است؛ به طوریکه فروش بلیت، رگ حیات هر لیگ ورزشی است. از اینرو، هدف از این مطالعه، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94 بودند که حجم نمونه (324n=) بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن را 15 نفر از اساتید صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (9/0=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بکار رفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 33 گویه پژوهش در خصوص عوامل مؤثر بر بلیت فروشی در هشت حیطه "تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی" دستهبندی شدند. همچنین بر اساس مدل تأییدی، عوامل فرهنگی ـ اجتماعی، بازاریابی، فناوری، مدیریتی، اقتصادی، برنامهریزی، جذابیت و تسهیلات، به ترتیب دارای بیشترین تأثیر در بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بودند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین باشگاهها و سازمان لیگ، برای فروش بهتر بلیت و افزایش درآمد خود باید به عوامل مؤثر بر بلیت فروشی، شامل، تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی توجه بیشتری مبذول نمایند.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Manage Safety and Security in the AZADI Hall with the of Analysis Failure Modeمدیریت ایمنی در سالن دوازده هزار نفری آزادی با رویکرد تجزیه و تحلیل حالات شکست106125388210.22124/jsmd.2019.3882FAسیدامیراجاقدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران0000-0001-8836-5140حسیناکبری یزدیاستادیار و هیات علمی دانشگاه خوارزمی0000-0001-9925-4825Journal Article20180618<strong>Purpose</strong>: The general purpose of the study was to analyze the state of affairs and the effects of risk in the Volleyball World Volleyball Championships using the FMEA model.
<strong>Methodology</strong>: The research method was descriptive using mix method. For data gathering, exploring, prioritizing and classifying the risks, we made a researcher-made questionnaire (24 q) after the acritical studies and semi-structural interviews, that expert certified its content validity. Also for weighting the three main factors of FMEA: Occurrence, Effects and Detect probability, AHP was used, and Inconsistency rate was 0/00864. The statistical population was Experts of risk management and Executive managers of VWL; 22 participants.
<strong>Results</strong>: Analyzing hierarchical analysis showed that the intensity of impact index with the weight of 0.636 was the most important component of the three factors of the model (FMEA) and finally, each of the risks based on the amount (RPN), from the highest to the lowest The most amount they achieved was prioritization, and for every risk they were given.
<strong>Conclusion</strong>: According to the results of the research, the most important identified risk is "population entry more than salon capacity". To this end, it is recommended that the volleyball federation, based on expert advice, including (ticket sales based on the capacity of the hall / barring people without tickets / supervising the work of ticket vendors / using trained police forces to prevent crowds Of possible capacity) to control the most important identification risk.<strong>هدف: </strong>سالن ۱۲ هزار نفری آزادی محل اصلی برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال به شمار میرود و توجه به مسائل ایمنی و امنیتی این سالن حائز اهمیت میباشد. هدف کلی پژوهش مدیریت ایمنی در سالن داوزده هزار نفری آزادی با رویکرد تجزیه و تحلیل حالات شکست بود.<br /> <strong>روش شناسی: </strong>پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و جزء مطالعات آمیخته (کیفی-کمی) محسوب شده و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران و کارشناسان مدیریت ریسک و مدیران اجرایی مسابقات لیگ جهانی والیبال بود، که ۲۲ نفر مشارکتکننده در بخش کیفی و کمی به صورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها و شناسایی و اولویتبندی عوامل ریسک بعد از مطالعه مبانی نظری و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته، پرسشنامه محقق ساختهای با ۲۴ گویه جهت شناسایی و دستهبندی ریسکها آماده گردید که روایی محتوایی و صوری آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت. جهت وزندهی فاکتورهای احتمال وقوع، شدت تاثیر و احتمال کشف که سه مولفه اصلی مدل (FMEA) میباشد از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی با نرخ ناسازگاری ۰۰۸۶۴/۰ مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها: </strong>بررسی تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که شاخص شدت تاثیر با وزن ۶۳۶/۰ مهمترین مولفه در بین سه فاکتور مدل مذکور بود و در نهایت هر کدام از شکستها بر اساس مقدار نمرهای که کسب کردند از بالاترین تا پایینترین اولویتبندی شدند و به طور اختصاصی به ۵ شکستی که بالاترین نمره را داشتند پرداخته شد.<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>بر اساس نتایج تحقیق مهمترین ریسک شناسایی شده «ورود جمعیت بیش از ظرفیت سالن» میباشد. به همین منظور به فدراسیون والیبال پیشنهاد میشود بر اساس راهکارهای صاحبنظران که شامل؛ (فروش بلیط بر اساس ظرفیت سالن/ ممانعت از ورود افراد بدون بلیط/ نظارت بر کار بلیط فروشان/ استفاده از نیروهای پلیس آموزش دیده در جلوگیری از ورود جمعیت بیش از ظرفیت ممکن) میباشد، جهت کنترل مهمترین ریسک شناسایی اقدام کند.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Study of the role of individual factors & information technology on knowledge sharing of Khorasan Razavi physical education teachersبررسی نقش عوامل فردی و فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی آموزشگاه های خراسان رضوی158174344110.22124/jsmd.1970.3441FAزهرا ساداتمیرزازادهاستادیار دانشگاه فردوسیمحمدکشتی داردانشیار دانشگاه بیرجندابوالقاسمبزم آرادانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسیJournal Article20160209<strong>Objective:</strong> Knowledge sharing is one of the fundamental processes of knowledge management. If knowledge sharing is performed well, leads to the development and improvement of the quality of service in organizations, particularly in public organizations. In this study, in addition to examining the role of information technology, examining the individual factors affecting the quality of knowledge sharing is also discussed. <br /><strong>Methodology:</strong> This study is a kind of correlation applied research. The population includes all physical education teachers in Khorasan Razavi schools, equivalent to 2,587 people that 334 people randomly selected as the sample population. Data collection tool is a modified standard questionnaire that is used in several studies. For data analysis, software spss 21 is used. For descriptive statistics, frequency, mean and standard deviation parameters and for inferential statistics, Coefficient of skewness and kurtosis, Pearson correlation test and multiple regressions were used. <br /><strong>Results</strong>: The results of the study demonstrated a statistically significant correlation between all individual factors, IT and Knowledge sharing. Regression analysis also suggests that knowledge sharing variable is predictable based on individual factors and information technology. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the perspective of Khorasan Razavi physical education teachers, with changes in personality characteristics, motivation, trust and awareness of the staff, the quality of knowledge sharing among them is strengthened. So staff individual factors can have major effects on the quality of knowledge sharing among Khorasan Razavi physical education teachers<strong>هدف:</strong> تسهیم دانش یکی از فرآیندهای اساسی مدیریت دانش می باشد. اگرتسهیم دانش به خوبی انجام گیرد سبب توسعه و افزایش کیفیت ارائه خدمات در سازمانها بخصوص در سازمانهای دولتی میشود هدف این پژوهش، بررسی نقش عوامل فردی و فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش معلمان تربیت بدنی آموزشگاه های خراسان رضوی بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی آموزشگاههای خراسان رضوی، برابر با 2587 نفر بودند که تعداد 334 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد تعدیل شده سلیمانی و همکاران( 1392) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار 21 spss استفاده شد؛ وبرای آمار توصیفی، شاخصهای فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و برای آمار استنباطی، ضریب چولگی و کشیدگی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد استفاده قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج حاصل از تحقیق، رابطه مستقیم و معنیداری را بین کلیه عوامل فردی و فناوری اطلاعات و تسهیم دانش نشان داد؛ و همچنین تحلیل نتایج رگرسیون حاکی از آن است که متغیر تسهیم دانش بر اساس متغیرهای عوامل فردی و فناوری اطلاعات قابل پیشبینی است.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> از نظر معلمان تربیت بدنی آموزشگاههای خراسان رضوی با تغییر در مشخصههای شخصیت، انگیزش، اعتماد و آگاهی کارکنان،کیفیت تسهیم دانش نیز در میان آن ها تقویت میگردد و در نتیجه عوامل فردی کارکنان میتوانند بر کیفیت تسهیم دانش در میان معلمان تربیت بدنی آموزشگاههای خراسان رضوی تاثیر بسزایی داشته باشد.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Financing grassroots sport federation's framework with a focus on self-sufficiencyچارچوب تأمین مالی فدراسیون های ورزش های پایه با محوریت خودکفایی4150380010.22124/jsmd.2019.3800FAزهراتسلیمیدکتری مدیریت ورزشی، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورشمهرعلیهمتی نژاداستاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانمحمد حسنقلیزادهدانشیار دانشگاه گیلانمحمد حسنپاسوارمشاور عالی وزیر ورزشJournal Article20160506<strong>Objective:</strong> The aim of this study is to provide a framework with a focus on self-financing basis for grassroots sport federations.
<strong>Methodology:</strong> Qualitative research method in which to answer the research questions grounded theory method is used. Data collection methods such as interviews, observation and document review were conducted. The study population included all scholars, managers and experts formed to deal with the issue of financing. According to the method of Grounded-theory, theoretical sampling was done. Analyze data using a three-stage open coding, axial and selective using version 5.2 software Atlas.Ti was done.
<strong>Results</strong> After open coding, the categories of causal conditions, underlying conditions, and consequences, financial self-sufficiency strategies based grassroots sports federations were extracted. Then in the axial and selective coding, the links between these categories were determined in a paradigmatic model study and final theory took shape.
<strong>Conclusion:</strong> Based on the results, limitations on the funding of sports federations have happened under the influence of various conditions that are expected to be desirable. It seems that, using the strategies found in the model, ideal situation and consequences such as increasing access to financing channels and increasing the efficiency and cost recovery will be achieved.<strong>هدف:</strong>هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب تأمین مالی فدراسیونهای ورزشی پایه با محوریت خودکفایی بود.<br /> <strong>روششناسی</strong>: روش تحقیق کیفی است که در آن برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش دادهبنیاد استفاده شده است. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را تمامی صاحبنظران، مدیران و متخصصانی تشکیل دادند که با موضوع تأمین مالی سروکار دارند. با توجه به استفاده از روش دادهبنیاد، نمونهگیری بهصورت نظری انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهکارگیری نسخۀ 5.2 نرمافزار Atlas.Ti انجام شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: پس از کدگذاری باز، مقولههایی شامل شرایط علّی، شرایط زمینهای، استراتژیهای عمل و پیامدهای خودکفایی مالی فدراسیونهای ورزشهای پایه استخراج شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری و انتخابی، پیوند بین این مقولهها در قالب مدل پارادایمی پژوهش تعیین گردید و نظریه نهایی شکل گرفت.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: بر اساس نتایج پژوهش، محدویت موجود در تأمین مالی فدراسیونهای ورزشی ایران تحت تأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که با وضعیت مطلوب و مورد انتظار فاصله دارد. به نظر میرسد، با استفاده از استراتژیهای کشف شده در مدل پژوهش، امکان دستیابی به وضعیت مطلوب و پیامدهایی چون افزایش کانالهای تأمین مالی و همچنین افزایش بهرهوری و پوشش هزینهها حاصل خواهد شد.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Evaluation A Course Computer And Its Effect On Self-Efficacy And Attitudes Toward Information Technology And Communications For Physical Education Studentsارزیابی یک دوره آموزش رایانه و تأثیر آن بر خودکارآمدی و نگرش نسبت به فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان تربیتبدنی162175395810.22124/jsmd.2019.3958FAسردارمحمدیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه کردستانJournal Article20170215<strong>Objective:</strong> Quantitative methodology research was conducted as a pilot study in the form of a semi-experimental pre-test-post-test three-group An accessible sample of 69 individuals was identified and randomly replaced in three groups of 23 (experimental-novice-traditional-control trial). <br /><strong>Methodology:</strong> The course included a theoretical part for 2 sessions and 13 weeks of practical session (2 hours). Resource-made questionnaires (information technology experience) and standard (computer and internet self-efficacy, attitudes toward computers and the Internet, computer anxiety) were used in pretest, posttest and feedback questionnaire in post-test. <br />Analysis of covariance was not restored because presuppositions, the dependent variables were calculated by subtracting the pre-test and post-test to compare each of the dependent variables among the three groups varied between groups, ANOVA test and post hoc test was used. <br /><strong>Results</strong>: Results showed that attitudes towards computer(sig: 0/001) and internet(sig: 0/001), internet(Sig = 0.041) and computer self-efficacy(Sig = 0.023) and computer anxiety(sig: 0/001) in the control group and the experimental and control groups. Tukey test showed that the difference in attitude toward computers and the Internet, Internet self-efficacy and computer anxiety caused by the difference in the modern with the traditional three groups and the control group. But this difference in computer self-efficacy variable was significant only with the traditional group. <br /><strong>Conclusion:</strong> Finally, we can say that students fully aware of the development of ICT in their professions physical education. Therefore, the conviction among physical education students in the ICT knowledge and skills are useful and necessary.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از تحقیق حاضر ارزیابی یک دوره آموزش رایانه و تأثیر آن بر خودکارآمدی و نگرش آنان نسبت به فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان تربیتبدنی بود.<br /> <strong>روششناسی: </strong>تحقیق از نظر روش شناسی کمی که به صورت تحقیق آزمایشی و در قالب یک طرح نیمه تجربی پیش آزمون – پس آزمون سه گروهی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه کردستان به تعداد 80 نفر بود (80N=). نمونه ای در دسترس به حجم ۶۹ نفر شناسایی و به طور تصادفی در سه گروه ۲۳ نفری(آزمایشی نوین- آزمایشی سنتی-کنترل) جایگزین شده اند. دوره شامل یک بخش تئوری به مدت 2 جلسه و 13 هفته جلسه عملی(۲ساعت) بود. از پرسشنامههای محقق ساخته(تجربه فنآوری اطلاعات) و استاندارد (خودکارآمدی رایانه و اینترنت، نگرش نسبت به رایانه و اینترنت، اضطراب رایانه) در پیش آزمون، پس آزمون و پرسشنامه بازخوردی در پس آزمون استفاده شد. چون پیش فرضهای تحلیل کواریانس برقرار نشد، میزان تغییرات متغیرهای وابسته از طریق تفاضل پیشآزمون و پسآزمون محاسبه شد و برای مقایسه هر کدام از متغیرهای وابسته در بین سه گروه متغیر، از آزمون ANOVA بین گروهی و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> یافتهها نشان دادند که تفاوت نگرش نسبت به کامپیوتر (sig: 0/001)، اینترنت (sig: 0/001)، خودکارآمدی رایانه (Sig = 0.023)، و اینترنت (Sig = 0.041) و اضطراب رایانه (sig: 0/001) در گروه گواه و آزمایش و کنترل معنی دار بود. آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت در متغیرهای نگرش نسبت به کامپیوتر و اینترنت، خودکارآمدی اینترنت و اضطراب رایانه در سه گروه ناشی از تفاوت در گروه آزمایشی نوین با آزمایشی سنتی و گروه کنترل بوده است. اما این تفاوت در متغیر خودکارآمدی رایانه صرفا با گروه سنتی معنی دار بوده است.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> در نهایت میتوان گفت دانشجویان آگاهی کاملی از فراگیر شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات در حرفههای تربیتبدنی دارند. از این رو، اعتقاد راسخ در بین دانشجویان تربیتبدنی در مورد مفید و ضروری بودن دانش و مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.<br /> دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222The effect of customer knowledge management on fitness clubs customer lifetime value in Rashtتاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان باشگاه های آمادگی جسمانی شهر رشت178189387910.22124/jsmd.2019.3879FAمحبوبهآمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشینوشینبناراستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانحمیدرضاگوهررستمیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان0000-0002-6518-466xفاطمهسعیدیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلانJournal Article20180313<strong>Objective:</strong> The aim of this study is to determine the effect of customer knowledge management on fitness clubs customer lifetime value in Rasht.
<strong>Methodology:</strong> This study was descriptive-survey one. In this research a self-made questionnaire including 13-questions customer knowledge management questionnaire and 23-questions customer lifetime value questionnaire is designed. Statistical society includes female and male customers of Rasht fitness clubs. Subjects were selected by cluster sampling in Rasht 5 areas and eventually 460 customers cooperated with the research. In order to analyze the data SPSS 23 and Smart PLS are used.
<strong>Results</strong>: Results shows that customer knowledge management has a significant positive effect on customer lifetime value and its dimensions, and high factor coefficients of research conceptual model indicates that customer knowledge management classification is positively effective on attracting customers, customers keeping in contact with club and also their beneficence.
<strong>Conclusion:</strong> Finally, using the results of this research can be said that customer knowledge management has a significant effect on customer lifetime value and this way Rasht fitness clubs managers can make profit margin whit the use of customer knowledge management.
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از این پژوهش بدست آوردن میزان تأثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میباشد.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻫﺪﻑ، ﺟﺰء پژوهشهای ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-پیمایشی ﺍﺳﺖ. در این پژوهش پرسشنامههای محقق ساختهای اعم از پرسشنامه 13 سؤالی مدیریت دانش مشتری و پرسشنامه 23 سؤالی ارزش طول عمر مشتری طراحی شده است. جامعه آماری شامل مشتریان زن و مرد باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت، بوده است. نمونه آماری به صورت خوشهای از 5 منطقه شهر رشت نمونهگیری شده و در نهایت 460 نفر از مشتریان همکاری نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس نسخه 23 و پیالاس تجزیه و تحلیل شدند.
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش مشتری تأثیر مثبت و معنیداری بر ارزش طول عمر مشتری و ابعاد آن داشته و بالا بودن ضرایب عاملی مدل مفهومی پژوهش نیز نشان میدهد که دستهبندی دانش مربوط به مشتری برجذب مشتری و حفظ ارتباط مشتری با باشگاه و همچنین میزان سودرسانی آنها به صورت مثبت تأثیرگذار است.
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> در نهایت با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان گفت که مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتریان مؤثر بوده و قادر به ارائهی اطلاعات درست و بهنگام مرتبط با مشتریان به سازمان است که این امر خود امکان برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان را برای سازمان ها فراهم میکند. بدین وسیله مدیران باشگاههای آمادگی جسمانی شهر رشت میتوانند با بهکارگیری مدیریت دانش مشتری موجب سوددهی باشگاهها شوند.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48008420191222Performance Evaluation of Iranian Sports Federations in the Rio 2016 Olympic Games with Data Envelopment Analysis (DEA) Approachارزیابی کارآیی فدراسیونهای ورزشی ایران در بازیهای المپیک ریو 2016 با رویکرد تحلیل پوششی دادهها (DEA)221230395910.22124/jsmd.2019.3959FAمحمدزارعی محمودآبادیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه میبد، میبد، ایران0000-0001-9544-2490سید محمد جوادرضویدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171227<strong>Objective:</strong> This study aims was Performance evaluation of Iranian sports federations in the Rio 2016 Olympic Games with Data Envelopment Analysis approach (DEA). <br /><strong>Methodology:</strong> In this research, we try to evaluate the performance of sports federations participating in Olympic 2016 Rio by using one of the nonparametric methods of operations research called Data Envelopment Analysis (DEA). The model in the paper considers one input (funds allocated to federations) and four outputs (the quotes earned by each federation and the number of gold, silver and bronze medals won) with different weight and importance for performance assessment. <br /><strong>Results:</strong> The results of this model showed that of the 14 federations participating in the 2016 Olympic Games, the weightlifting federation, track and field and the wrestling Federation respectively have the highest performance. <br /><strong>Conclusion:</strong> ranking of sports federations participating in Olympic games done based on total earned medals, but should be noted that to achieve competition outputs (the total number of medals won in the tournament) are possible only in the context of utilization of inputs and using appropriate processes and for precise, regular and targeted evaluation, smaller inputs should be included along with more outputs in the evaluation models. <br /> <strong>هدف:</strong> هدف از این مطالعه، ارزیابی کارآیی فدراسیونهای ورزشی ایران در بازیهای المپیک ریو 2016 با رویکرد تحلیل پوششی دادهها (DEA) میباشد.<br /> <strong>روش شناسی: </strong>در این پژوهش سعی بر آن است تا با استفاده از یکی از تکنیکهای ناپارامتریک تحقیق در عملیات با عنوان تحلیل پوششی دادهها (DEA)، عملکرد فدراسیونهای ورزشی راهیافته به المپیک 2016 ریو ارزیابی شود. بدین منظور با در نظر گرفتن شاخص میزان اعتبارات اختصاصیافته به فدراسیونها به عنوان ورودی این مدل و با در نظر گرفتن شاخصهای میزان سهمیههای کسبشده و تعداد مدالهای کسبشدة طلا، نقره و برنز توسط هر فدراسیون ورزشی ایران به عنوان خروجی این مدل و با وزن و اهمیت متفاوت، عملکرد فدراسیونهای ورزشی شرکتکننده در بازیهای المپیک ریو سنجیده شد.<br /> <strong>یافته ها:</strong> نتایج حاصل از اجرای مدل نشان داد که از 14 فدراسیون حضوریافته در بازیهای المپیک ریو 2016، بهترتیب فدراسیون ورزشی وزنهبرداری، دوومیدانی و کشتی بالاترین کارآیی را کسب کردهاند.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> رتبهبندی فدراسیونهای ورزشی راهیافته به بازیهای المپیک، بر اساس مجموع مدالهای کسب شدة آنهاست، اما باید دانست که دستیابی به خروجیهای رقابت (مجموع مدالهای کسبشده در مسابقات) تنها در بستر بهرهبرداری از ورودیها و با استفاده از فرآیندهای مناسب، امکانپذیر است و برای ارزیابی دقیق، منظم و هدفمند باید ورودیهای کمتر نیز در کنار خروجیهای بیشتر در مدلهای ارزیابی وارد شوند.<br />