دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Designing the Competitiveness Pattern in Iran's Sports Services Industryطراحی الگوی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران117439710.22124/jsmd.2020.4397FAذبیح الهنقی لودانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانمهرعلیهمتی نژاداستاد مدیریت ورزشی دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمهدینادری نسباستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانJournal Article20181218<strong>Objective</strong>: The purpose of present research was to Designing Competitiveness Pattern in Iran's Sports Services Industry. <br /><strong>Methodology: </strong>The present research is practical and descriptive-correlation. Research statistical population is all of managers and experts of sports services organizations, trainers and specialists, business owners active in sports services which statistical samples were selected Purposeful and available. For gathering data was used research-made questionnaire and content validity of questionnaire was confirmed by 14 experts. Also, its reliability was calculated by Cronbach’s alpha (0.964) and composite reliability. To evaluate the fit of the model, Structural Equation Modeling is used from the PAL software. <br /><strong>Results: </strong>The results showed that market ecosystem factor has a direct, positive and significant effect on market management (0.182), market making (0.725) and market capability (0.216). The market maker also had a direct, positive and significant effect on market capability (0.660), market management (0.664) and market competitiveness (0.244). In addition, market capability has a direct, positive and meaningful effect on market competitiveness (0.336), but did not have a significant effect on market management (0.001). Finally, the effect of variable market management on the competitiveness (0.173) was positive and significant. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the design framework explained in this study, competitiveness in the market for sports services requires the development of the business ecosystem, the agility of market structure and market functional capabilities, but ultimately by the components of market management Takes place.<strong>مقدمه:</strong> هدف از این پژوهش طراحی الگوی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناس سازمانهای خدمات ورزشی، مربیان و متخصصان، صاحبان کسب و کار فعال در خدمات ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند (274 نفر). روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط صاحبنظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (97/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. برای بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار پی.ال.اس استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که اکوسیستم بازار دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر مدیریت بازار (182/0)، ساخت بازار (725/0) و قابلیت بازار (216/0) میباشد. همچنین عامل ساخت بازار نیز اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر قابلیت بازار (660/0)، مدیریت بازار (664/0) و رقابتپذیری بازار (244/0) داشت. علاوه بر این عامل قابلیت بازار اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر رقابتپذیری بازار (366/0) دارد، اما اثر معنیداری بر مدیریت بازار (001/0) نداشت. در نهایت اثر متغیر مدیریت بازار نیز بر رقابتپذیری (173/0) مستقیم، مثبت و معنیداری بود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> براساس چارچوب طراحی و تبیین شده در این پژوهش میتوان گفت که رقابتپذیری در بازار خدمات ورزشی نیازمند توسعه یافتگی اکوسیستم کسب و کار، چابکی ساختار بازار و قابلیتهای کارکردی بازار میباشد اما در نهایت توسط مولفههای مدیریت بازار صورت میگیرد.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4397_1a269f0de72abaf1d25f204ed6895304.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Thematic Analysis of Factors Affecting the Development of Iran's Sport Economyتحلیل تماتیک عوامل موثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران2035411310.22124/jsmd.2020.4113FAمسعودمحمدی عسکرآبادیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایرانحسینعیدیاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-6039-7826همایونعباسیاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-3532-4545Journal Article20190306<strong>Objective</strong><strong>:</strong> The purpose of this research was to analyze the factors influencing the development of Iran's sports industry. <br /><strong>Methodology:</strong> The method of qualitative research was thematic analysis. The statistical population of the study is experts (experts, experts and experts in economics and sports management) in the field of sport economics. Sampling was purposeful. The research tool was interviewed. Which was made up of 14 people. The validity of the research tool (interview) was evaluated by interviewees and then by specialist professors. For internal consistency, reliability was used to measure reliability, with a reliability of 0.83. For analyzing the data, the method of analytic analysis was used. <br /><strong>Results:</strong> Based on the findings of the semi-structured interviews, various factors affect the development of the sporting economy. These factors were classified into six main categories. Categories include: sports development, business-economic factors, business activities, legal-supportive requirements, management requirements, and hosting international events. These 6 items include 13 concepts and 45 agents or open source. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the findings of this research, we conclude that for the development of the Iranian sports industry, we should focus on the extraction categories of this research, in which case we can have dynamic economic activity. <br /> <strong>هدف:</strong>هدف از این پژوهش تحلیل تماتیک عوامل موثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران بود.<br /> <strong>روششناسی</strong><strong>: </strong>روش تحقیق کیفی تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (اساتید، کارشناسان و خبرگان اقتصاد و مدیریت ورزشی) در زمینه اقتصاد ورزش میباشند. نمونه گیری به روش هدفمند بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود. که از 14 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 83/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong>بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختار یافتهعوامل مختلفی بر توسعه اقتصاد ورزش تاثیر گذار هستند این عوامل در قالب 6 مقوله اصلی دسته بندی شدند. مقولهها شامل: توسعه ورزش، عوامل تجاری اقتصادی، فعالیتهای تجاری، الزامات حقوقی- حمایتی، الزامات مدیریتی و میزبانی رویدادهای بین المللی میشوند. که این 6 مورد خود شامل 13 مفهوم و 45 عامل یا کد باز هستند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجه میگیریم برای توسعه اقتصاد ورزش ایران باید بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شد که در این صورت میتوانیم اقتصادی پویا در زمینه ورزش داشته باشیم<strong>.</strong><br /> <strong> </strong>https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4113_852c1dced9a4c4741fceed99ea0fa7c5.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Identifying Barriers to Transgender People's Participation in Sport (Grounded Theory Approach)شناسایی موانع مشارکت تراجنسیتی ها در ورزش با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد3856437410.22124/jsmd.2020.4374FAمحمد صادقافروزهاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه جهرمJournal Article20191010<strong>Objective</strong>: Each community, except for the two sexes, includes other segments that have sex disorders that affect their participation in sport, so the purpose of this study was to identify barriers to transgender participation<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology</strong>: This study was conducted by qualitative method and using Glaser method which consisted of two parts. The first part consisted of semi-structured interviews with (n = 13) gender-aware individuals and individuals in the field. Data were analyzed using logical induction method during three stages of open, axial and selective coding. The second part of the study also included the prioritization of results by the SEM method conducted by the elite. <br /><strong>Results</strong>: The coding results showed that there were nine components and 19 categories of interviews that included body shame, fear of covering in the form of physical self-concept, categories of social acceptance, hot stigma and social exclusion in the form of social phobia, future concerns and problems Finance in the form of economic security, consulting and infrastructure in the form of technical development, prevalence of violence and discrimination in the form of injustice, delusions, awareness and inexperience in the form of mental defaults, deviation and segregation in the form of behavioral styles. Educators, self-esteem, social escape, and motivation in the context of social and media inferiority and the rules in the form of social media tools. It was fluid. Finally, in the selective coding of four sections including self, sport, economics, and society, barriers to transgender participation were identified. <br /><strong>Conclusion</strong>: Considering the identification of diverse components as barriers to participation in its four sectors, sport, structure and society seem to be a priority in behavioral and cultural reform of the social sector, which suggests that community education sectors such as media ، Contribute to this culture and improve participation. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هر جامعه علاوه بر دو نوع جنس مرد و زن شامل بخشهای دیگری است که دچار اختلالات جنسی هستند که بر مشارکت آنان در ورزش موثر میباشد، بنابراین هدف این تحقیق شناسایی موانع مشارکت افراد تراجنسیتی در ورزش است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این تحقیق به روش کیفی و به شیوه گلیسر استفاده شد که شامل دو بخش بود. بخش اول شامل مصاحبههای نیمه ساختار یافته با (13 = n نفر) از افراد با مشکلات جنسیتی و آفراد آگاه در این حوزه بود که دادهها با روش استقرای منطقی در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بخش دوم مطالعه نیز شامل اولویتبندی نتایج به روش ISM بود که توسط نخبگان صورت گرفت.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج کدگذاری نشان داد که نه مولفه و 19 مقوله حاصل مصاحبهها بود که شامل شرم بدنی، هراس پوشش در قالب مولفه خود پنداره بدنی، مقولههای پذیرش اجتماعی، داغ ننگ و طرد اجتماعی در قالب مولفه هراس اجتماعی، دغدغه آینده و مشکلات مالی در قالب مولفه امنیت اقتصاد، مشاوره و زیرساخت در قالب توسعه فنی، رواج خشونت و تبعیض در قالب بیعدالتی، مقولات توهم، آگاهی و بی تجربگی در قالب پیش فرضهای ذهنی، مقولات انحراف و جداسازی در قالب مولفه سبک های رفتاری مربیان، اعتماد به نفس، فرار اجتماعی و انگیزه در قالب مولفه حقارت اجتماعی و رسانه و قوانین در قالب مولفه ابزارهای اجتماعی بود. در نهایت نیز در کدگذاری گزینشی چهار بخش شامل خود، ورزش، اقتصاد و جامعه دربرگیرنده موانع مشارکت تراجنسیتی ها شناسایی شدند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> با توجه به شناسایی مولفههای متنوع به عنوان موانع مشارکت در چهار بخش خود، ورزش، ساختار و جامعه بنطر میرسد اولویت در اصلاحات رفتاری و فرهنگی از بخش اجتماع باشد که پیشنهاد میگردد بخشهای آموزش جامعه مانند رسانهها، آموزش پرورش و نیز دانشگاهها به این فرهنگ سازی و بهبود مشارکت کمک نمایند.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4374_6d0421654b866573a6573673c99b14a9.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221The Influence of Emotion on Game Satisfaction and Revisit Intention in Winning and Losing Situations Among football fansتأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال5869456910.22124/jsmd.2020.4569FAجمیلناوخاصیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.سعیدصادقی بروجردیاستاد گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستانعلی محمدصفانیااستاد گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید صلاح الدیننقشبندیاستادیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200412<strong>Objective:</strong> The purpose of study was influence of emotion on game satisfaction and revisit intention in winning and losing situations among football fans. <br /><strong>Methodology:</strong> This research is a descriptive-correlational one in terms of purpose and method. The study population consisted of Persepolis and Esteghlal Tehran football teams in the 99-98 season. The sample size was estimated based on SPSS Sample Power software for each team equal to 277 people (554 people). Sampling method was available after leaving the stadium (Tehran Azadi Stadium). Structural equation modeling and Kai-square test were used to test the model. <br /><strong>Results</strong>: Based on the Kai-Square test results, it was found that the structural relationships of win-lose situations differ in the relationship between emotions on game satisfaction and intention to return. On this basis, it can be said that win and lose situations modulate the effect of emotions on game satisfaction and return intention. Based on the results of the structural model, it was found that the effect of negative emotions on game satisfaction in the losing position (Beta coefficient=-0.676) was greater than the win position (Beta coefficient=-0/406), and the effect of positive emotions on game satisfaction in the losing position (Beta coefficient=0.145) was less than the win position (Beta coefficient=0/203), the effect of satisfaction The game of Revisit Intention in the losing position (Beta coefficient=0/460) was less than the win situation (Beta coefficient=0.720). <br /><strong>Conclusion:</strong> Therefore, sports clubs need to enhance the emotional and emotional state of sports fans during the game by using increased subsidiary services to better promote sporting events.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف این پژوهش تأثیر هیجان بر رضایت از بازی و قصد بازگشت برحسب موقعیتهای برد و باخت در بین هواداران فوتبال بود. <br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را هوادران تیمهای فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در فصل 99-98 تشکیل میدادند. حجم نمونه بر مبنای نرمافزار SPSS Sample Power برای هر تیم به تفکیک برابر با 277 نفر در مجموع (554 نفر) برآورد گردید. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و پس از پایان بازی هنگام خروج از ورزشگاه (ورزشگاه آزادی تهران) انجام شد. برای آزمون مدل از روش مدلسازی معادله ساختاری و آزمون کائی اسکوئر استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> با استناد به نتایج آزمون کائی اسکوئر مشخص گردید که روابط ساختاری موقعیتهای برد و باخت در ارتباط بین هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت متفاوت است. براین اساس میتوان گفت که موقعیتهای برد و باخت نتیجه تأثیر هیجانها بر رضایت از بازی و قصد بازگشت را تعدیل میکند. در این بین با استناد به نتایج مدل ساختاری مشخص گردید که تأثیر هیجانهای منفی بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (676/0-= ضریب بتا) بیشتر از موقعیت برد (406/0-= ضریب بتا) است، تأثیر هیجانهای مثبت بر رضایت از بازی در موقعیت باخت (145/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (203/0= ضریب بتا) است، تأثیر رضایت از بازی بر قصد بازگشت در موقعیت باخت (460/0= ضریب بتا) کمتر از موقعیت برد (720/0= ضریب بتا) بود.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> براین اساس باشگاههای ورزشی نیازمند آن هستند که حالت عاطفی و احساسی هواداران ورزشی را طی بازی با استفاده از افزایش خدمات فرعی از طریق پیشبرد بهتر رویدادهای ورزشی تقویت کنند.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4569_01710d7afe4eb3bba4038ec3301c7e88.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Understanding Female-Headed Single Parent`s Lived Experience from Health Concept through Sport Participation (Phenomenological Approach)درک تجربه زیسته زنان سرپرست خانوار از مفهوم سلامتی ناشی از مشارکت ورزشی (رویکردی پدیدارشناسانه)7285456610.22124/jsmd.2020.4566FAرسولنوروزی سید حسینیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-0575-6811مهلاحکمتیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20190525<strong>Objective:</strong> Sport as a social concept and also regarding to its specific functions in various fields has attracted many researchers. One of the most important functions of this social phenomenon is the key role on establishment of social health. This can be investigated through perception of sport participation experiences and structure of health. Therefore, the objective of this study was to Understanding Female-Headed Single Parent`s lived experience regarding health concept through Sport Participation. <br /><strong>Methodology:</strong> this study was carried out by qualitative research (approach) and phenomenological strategy. By using purposeful sampling 15 participants were selected and data was collected through phenomenological in-depth interviews. Data were analyzed using 7-step analysis method of Collaizzi. <br /><strong>Results</strong>: Results showed that a health concept by sport-participation of Female-Headed Single Parent consists of mental, physical, social and moral health functions. <br /><strong>Conclusion: </strong>The health functions encompass concepts and categories that represent the fact that sport-participation for Female-Headed Single Parent creates health experience with different features, in case of continuous sport participation; the functions will affect concepts and other features of women’s life. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> ورزش بهعنوان یکی از مفاهیم اجتماعی و با توجه به کارکردهای خاص خود در زمینههای مختلف موردتوجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. یکی از مهمترین کارکردهای این پدیده اجتماعی، نقش مهم آن در ایجاد سلامت جوامع است. این موضوع را میتوان از طریق درک تجربه مشارکت ورزشی و برساخت سلامت از آن مورد بررسی قرار داد. ازاینرو هدف از اجرای این تحقیق ارائه درک تجربه زیسته زنان سرپرست خانوار در خصوص کارکردهای سلامتی ناشی از مشارکت ورزشی بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این تحقیق: بهصورت کیفی و با استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 15 مشارکتکننده انتخاب شدند و از طریق مصاحبههای عمیق و پدیدارشناسانه دادهها جمعآوری شدند. با استفاده از رویکرد هفت مرحلهای کلایزی دادهها تجزیهوتحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>: </strong>بهصورت کلی نتایج نشان داد که درک تجربه سلامت ناشی از مشارکت ورزشی برای زنان سرپرست خانوار عبارتاند از کارکردهای سلامت روحی- روانی، جسمانی، اجتماعی و اخلاقی.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: این کارکردهای سلامتی دارای مفاهیم و مقولههایی بوده که تبیینگر این امر هستند که مشارکت ورزشی برای زنان سرپرست خانوار تجربه سلامت با اشکال مختلف را ایجاد میکند که در صورت استمرار مشارکت این کارکردها معانی و عرصههای دیگر زندگی زنان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4566_9ffc5f085e5b81d7d7df2c9a9ec3f181.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Determine Strategies and Consequences of Handball Development of IRAN Based on the Grounded Theory approachشناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با رهیافت داده بنیاد88108479310.22124/jsmd.2020.16194.2288FAولیعلیزادهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه علامه طباطبائی تهران0000-0003-2119-3625جوادشهلائی باقریدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تهران0000000348111837حبیبهنریدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، ایران0000-0002-1179-427Xغلامرضاشعبانی بهاردانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، ایرانJournal Article20200505Objective: the purpose of this study was to determine strategies and consequences of handball development in IRAN using the Grounded theory.<br /> Methodology: the study was an exploration research and is considered as qualitative conducted sequentially. the data gathered through documents and interview for 14 handball experts in deep-interview and semi-structured forms. the sample selected through subjective sampling and snowball approach and interviewing continued to get theoretical saturation. then, data analyzed by grounded theory in coding process included three steps: open, axial and selective coding. <br /> Results: the result revealed that there were 195 effective factors in strategies consisted of 17 components; Strengthening the Private Sector and professionalization, financial support, financial resources strengthening, planning, executive, communication, structural, supervisory, human resources, educational-research, advertising-media, sports participation, talent management, Supportive, attitudinal, sport facilities and equipment in five main entries. Also in the discussion of consequences, 108 effective factors categorized into five 17 components; handball, social, economic, cultural and political in the main category of handball development and improvement. Conclusion: generally, according to findings, obtained strategies and consequences could be claimed that help government officials to development and improvement in handball industry.هدف: هدف از این پژوهش شناسایی راهبردها و پیامدهای توسعه هندبال جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریة داده بنیاد بود.<br /> روششناسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیّت کیفی بود که بهصورت پی-درپی انجام پذیرفت. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعه اسناد و مصاحبه با 14 نفر از صاحب-نظران حوزه هندبال بهصورت مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند صورت گرفت که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. سپس دادههای حاصل از مصاحبهها به روش تئوری زمینهیابی در سه مرحله کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند.<br /> یافتهها: یافتهها بیانگر وجود 195 گویه مؤثر در بخش راهبردها بود که در 17 مقوله فرعی(مؤلفه)؛ تقویت بخش خصوصی و حرفهایسازی، حمایت مالی، تقویت منابع مالی، برنامهریزی، اجرایی، ارتباطی، ساختاری، نظارتی، منابع انسانی، آموزشی– پژوهشی، تبلیغاتی– رسانهای، مشارکت ورزشی، مدیریت استعداد، حمایتی، نگرشی، اماکن ورزشی و تجهیزات ورزشی بود که در پنج مقولۀ اصلی دستهبندی شدند. در بخش پیامدها نیز، 108 گویه در پنج مقولۀ ؛ هندبالی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی طبقهبندی شدند.<br /> نتیجهگیری: بهطورکلی بر اساس یافتههای این پژوهش، راهبردها و پیامدهای ارائهشده میتواند به مسئولین حاکمیّتی در راستای توسعه همه جانبه هندبال کشور کمک شایانی نماید.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4793_812f22be504483477016fb8ffbb5ca89.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Designing the Privatization Model in Iran's Sports Industryطراحی الگوی خصوصیسازی در صنعت ورزش ایران110129479210.22124/jsmd.2020.4792FAشمس الدینرضاییدانشیار گروه تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، دانشگاه ایلام0000-0002-9736-2379Journal Article20190911<strong>Objective:</strong> The purpose of this research was to design the privatization model in Iran's Sports Industry. <br /><strong>Methodology:</strong> This study has a qualitative approach and we used the grounded theory as a research method. For gathering data, we studied high level documents and we interviewed with 15 elites who were aware of this subject. The validity of this research was examined and approved by the interviewers and then expert professors. The reliability of it is 0/84 which was obtained by using the interstitial agreement method. For data analysis we used the continuous comparison method in three stages: open, axial and selective coding. <br /><strong>Results</strong>: As a result of analysis of interviews and high level documents, 118 key concepts were developed in the form of 51 categories and 11 main categories. Major categories include the Requirements of high level documents; Management of change, evolution and conflict; structural reform; commercialization; professionalism; privatization; external factors and organizational environment; Lack of National determination and appearances; promotion of supervisory and control system; Professional development and discipline; and the Development and internationalization of the sports industry. <br /><strong>Conclusion:</strong> It seems that in the current situation, the structure of the sports industry is not ready for privatization, and in all its dimensions, inspired by high level documents, it needs serious reengineering. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی پنهان حاکم بر خصوصیسازی در صنعت ورزش ایران بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از نظریه داده بنیاد بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعة اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 15 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث بود. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش توافق درون موضوعی 84/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> در نتیجه تحلیل مصاحبهها و اسناد بالادستی 118 مفهوم کلیدی در قالب 51 مقوله و 11 طبقة اصلی استخراج گردید. طبقههای اصلی شامل الزامات قوانین بالادستی؛ مدیریت تغییر، تحول و تعارض؛ اصلاح ساختار؛ تجاریسازی؛ حرفهایگرایی؛ خصوصیسازی؛ عوامل بیرونی و فضای سازمانی؛ فقدان عزم ملی و ظاهرسازی؛ ارتقاء نظام نظارت و کنترل؛ بسترسازی و انضباط حرفهای و توسعه و بینالمللی شدن صنعت ورزش میباشند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> به نظر میرسد در شرایط موجود، ساختار صنعت ورزش کشور آمادگی لازم برای خصوصیسازی را ندارد و در همة ابعاد خود و با الهام از قوانین بالادستی نیاز جدی به مهندسی مجدد دارد.<br /> <br /> <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4792_eaaecc2dc041eb473faa08ffb733dc86.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Predicting the Team Effectiveness of Athletes in Sporting Fields Soccer and Futsal Based on Superstious Ritualsپیشبینی اثربخشی تیمی ورزشکاران رشتههای ورزشی فوتبال و فوتسال بر اساس آیینهای خرافهپرستی132150500310.22124/jsmd.2020.5003FAمحمدکشتی داردانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهدبهادرعزیزیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانعبدالرحمانجامی الاحمدیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرامصطفیامینیاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20181227<strong>Objective:</strong> In this paper, the prediction of the effectiveness of team sports athletes in soccer and futsal societies based on superstitious rituals was investigated.
<strong>Methodology:</strong> The methodology of this research is a descriptive correlation method that was implemented by field method. The statistical population of the study consisted of all the professional players present in the soccer and futsal championship of Iran. Due to the lack of precision of these numbers, the Cochran formula was used to determine the sample size (325 people). To collect data, two standard questionnaires of superstitious rituals in sport (Flangam, 2013) and a researcher made team effectiveness (Keshtidar and colleagues, 1397) were used. The validity and reliability of this questionnaire was obtained by sports experts. Data analysis was also performed using SPSS 22 and LISREL 8/80 softwares.
<strong>Results</strong>: The results of this study showed that the level of superstious and all its components, other than the element of teamwork, is less than the hypothetical average. Also, the team effectiveness and its components were above the hypothesized average and there is a positive and significant correlation between superstious and team effectiveness. Also, the components of superstious have the ability to predict the effectiveness of the team.
<strong>Conclusion:</strong> Finally, one can say that a level of superstious can increase the effectiveness of professional athletes.
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف پژوهش حاضر، پیشبینی اثربخشی تیمی ورزشکاران رشتههای ورزشی فوتبال و فوتسال بر اساس آیینهای خرافهپرستی بود.
<strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است که به شیوه میدانی اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان حرفهای حاضر در لیگهای برتر رشتههای فوتبال و فوتسال ایران میباشد که به دلیل مشخص نبودن تعداد دقیق این افراد از فرمول کوکران بهمنظور تعیین حجم نمونه (325 نفر) استفاده شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد آیینهای خرافی در ورزش (فلانگان، 2013) و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی تیمی (کشتی دار و همکاران، 1397) استفاده گردید که روایی صوری آن توسط خبرگان و متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد. همچنین، در این پژوهش از آزمونهای تی تک نمونهای، فریدمن، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای اس پی اس اس 22 و لیزرل 80/8 استفاده شد.
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که سطح متغیر خرافهپرستی و تمامی مؤلفههای آن غیر از مؤلفه آیین تیمی کمتر از میانگین فرضی است (05/0P<). همچنین، متغیر اثربخشی تیمی و مؤلفههای آن وضعیتی بالاتر از میانگین فرضی داشتند (05/0P<) و بین خرافهپرستی و اثربخشی تیمی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (05/0P<). همچنین، مؤلفههای خرافهپرستی توانایی پیشبینی اثربخشی تیمی را دارا هستند (56/0=r).
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سطحی از خرافات میتواند موجب افزایش اثربخشی در ورزشکاران حرفهای شود. همچنین، تنها درصورتیکه فرد پس از چندین تلاش نتیجه موفق نگیرد، رفتار خرافی را کنار میگذارد. با توجه به این مدلِ رفتاری شاید برخی از ورزشکاران این تحقیق با رفتار خرافی آشنا شدهاند، اما به دلیل عدم کسب موفقیت آن رفتار را ترک کردهاند.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_5003_29d4f97b4845e439f1841c05f6a691c5.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Study of Factors Affecting on Financial Fair Play’s Development in Professional Football in Iranبررسی عوامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران152165500510.22124/jsmd.2020.5005FAحمیدطهماسبی شاه منصوریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانامینخطیبیاستادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهوازسید حسینمرعشیاناستادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهوازصدیقهحیدری نژاداستاد، گروه، مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20190519<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to investigate the factors affecting financial development in Iranian professional societies.
<strong>Methodology:</strong> The present study was a cross-sectional research carried out in qualitative and quantitative methods. The Samples in the qualitative method were 11 experts were informed about the research. the samples In the quantitative method were 65 pepple of Some senior football departments and the Ministry of Sports and Youth that were selected as the sample of the study based on the selection of all of them. The tool of the present study was Semi-structured interview and researcher-made questionnaire of 31 questions. The validity of this questionnaire was reviewed and approved by some university professors. The reliability of this questionnaire was 0.81. To analyze the data, SPSS and PLS software were used.
<strong>Results</strong>: The results of this study showed that 31 factors affecting financial development in Iran's professional football were extracted through interviews, which were classified into six technical, managerial, cultural, club, legal and motivational factors.
<strong>Conclusion:</strong> The results of the study showed that all identified factors affect the financial process in Iran's professional football. In the meantime, the technical factors with the impact of 0.967 had the most impact and the motivational factors had the lowest impact on the financial transfer of professional football by 0.647.
<strong> </strong>
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران طراحی گردید.
<strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته بود که به صورت روشهای کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی نمونه آماری شامل 11 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی آگاه به مسائل مدیریت ورزشی در کشور و همچنین برخی مدیران ارشد فدارسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان به تعداد 65 نفر بودند که بر اساس انتخاب تمام شمار تمامی آنان به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. ابزار تحقیق حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته 31 سوالی بود. روایی این پرسشنامه به وسیله نظرات برخی اساتید دانشگاهی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه نیز میزان 81/0 مشخص شد. به منظور تحلیل داده های تحقیق حاضر از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده گردید.
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج تحقیق حاضر نشان داد که 31 عامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران از طریق مصاحبه های انجام شده استخراج گردید که این ویژگی ها در 6 عامل فنی، مدیریتی، فرهنگی، باشگاهی، قانونی و انگیزشی دسته بندی گردیدند.
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> نتایج تحقیق نشان داد که تمامی عوامل شناسایی شده بر فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران تاثیر معناداری دارد. در این بین عوامل فنی با تاثیر 967/0 بیشترین تاثیر و عوامل انگیزشی با 647/0 کمترین تاثیر بر فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای را دارا بودند. https://jsmd.guilan.ac.ir/article_5005_8595224ab990b952048733834655ebc8.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Effective Indexes in Outsourcing Model of Sporting Eventsشاخص های موثر در مدل برون سپاری رویدادهای ورزشی168181501210.22124/jsmd.2020.5012FAرضاقاسم نژاددکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمحمدخبیریدانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمرجانصفاریاستادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-0257-7896علیرضاالهیدانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.0000-0002-4810-1949Journal Article20170516<strong>Objective:</strong> The aim of this research is to identify the components of the effective indexes are outsourcing model of sporting events.
<strong> Methodology</strong>: This is an applied research of purpose and of data collection is field study.
the kind of research is survey and descriptive.According to the grounded theory (Grounded) is based on the method of Glaser.
The statistical population is sport industry experts, professors of universities, directors and secretaries of sports federations, sport organizations and sport managers of total universities, that 15 of them were selected by Target and snowball sampling method. Semi-structured interviews were openly conducted and data analysis has occurred by qualitative content analysis and coding, axial and selective.
<strong>Results:</strong> A total of 20 interviews with experts and review of literature and research were 35 open source codes. And open codes in 6 concepts related to the categories of outsourcing of sporting events.
<strong>Conclusion</strong>: The results showed that the use of retirees in the assignment, the of determining requirements, structuring gradual, transferring, specified pattern and functional coordination of organizational resources of the most important and effective indicators of outsourcing of spore events. According to findings research recommended to managers of sport organizations In assigning the activities and services of the firms and companies pay attention to effective indicators key elements.
<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص های موثر در مدل برون سپاری رویدادهای ورزشی می باشد.
<strong>روش شناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها میدانی و روش پژوهش توصیفی از شاخه پیمایشی می باشد . براساس نظریه برخاسته از داده ها به روش گراندد تئوری (داده بنیاد) مبتنی بر گلیزر یعنی روش نوخاسته است. جامعه آماری صاحب نظران حوزه صنعت ورزش، اعضای هیات علمی دانشگاهها ، روسا و دبیران فدراسیون های ورزشی، مدیران سازمان های ورزشی و مدیران تربیت بدنی دانشگاههای کشور می باشند تعداد 15 نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفته است.
<strong> یافته های تحقیق: </strong>در مجموع 20 مصاحبه با متخصصان و بررسی متون و پژوهش ها 35 کد باز احصاء گردید . و کدهای باز در 6 مفهوم مرتبط با مقوله شاخص های برون سپاری رویدادهای ورزشی ارائه گردید.
<strong>نتیجه گیری </strong>: نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از بازنشستگان در واگذاری، تعیین الزامات واگذاری، ساختارمندکردن، واگذاری تدریجی، الگوی معین و مشخص و هماهنگی کارکردی منابع سازمانی مهمترین شاخص های موثر در برون سپاری رویدادهای ورزشی می باشند. و به مدیران سازمانهای ورزشی پیشنهاد می گردد در واگذاری فعالیت ها به بنگاهها و شرکت های متقاضی به شاخص های موثر بعنوان یکی از کلیدی ترین عناصر در واگذاری توجه ویژه نمایند.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_5012_54ed909538a5720c5b1dd738c36cec14.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009420201221Designing causal relationships in the goals and strategic plan of the Deaf Sports Federation with the BSC-DEMATEL approach.طراحی روابط علّی در اهداف و نقشه استراتژیک فدراسیون ورزشهای ناشنوایان با رویکرد BSC-DEMATEL184202534010.22124/jsmd.2020.5340FAعلیرضاصفر علیزادهدانش آموخته دکترای مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانرضانیکبخشدانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناکبرافرینش خاکیاستادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190106<strong>Objective</strong>: The purpose of this research was to formulate causal relationships between strategies in four perspective and strategic map for the Islamic Republic of Iran’s Deaf Sports Federation using DEMATEL paired comparisons method and Balanced Scorecard.<br /><strong>Methodology</strong>: The research was applied in a descriptive-survey approach. The study used an applied and descriptive-survey. The statistical population was composed of 90 people including specialists, members of the General Assembly of the Federation, 73 people were selected according to the Morgan table. The tool was a researcher-made questionnaire designed to determine the scenery whose validity was confirmed by 5 professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha and Coefficient 82 /. The case was flooded. The hypothesis test was performed using Chi-square and SPSS22 tests, and in the drawing of a strategic plan, the Dimetal technique and the main model of the strategic map designed by Kaplan and Norton in non-profit organizations were used.<br /><strong>Findings</strong>:In this research, the perspective, strategy map, the direct and indirect causal and causal relationships of strategies, the intensity of each strategy's influence on the achievement of federation programs in the horizon, and its priority and late It identifies it in achieving the goal.<br /><strong>Results</strong>: Designed map, Facilitates the path to achieving the mission and strategies specified for the Deaf Sports Federation from the direction of streaming and implementing strategies.<br /> <strong>هدف</strong>: هدف از اجرای پژوهش حاضر، تدوین روابط علی و معلولی استراتژیها در مناظر 4 گانه و طراحی نقشه استراتژیک فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران با استفاده از کارت امتیازی متوازن و تکنیک ساختاری مقایسات زوجی دیمتل بود.<br /><strong>روششناسی</strong>: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش ۹۰ نفر از کارشناسان، اعضای مجمع عمومی فدراسیون، بودند که ۷۳ نفر طبق جدول مورگان بهصورت هدفمند انتخاب گردیدند ابزار مورداستفاده، پرسشنامه محقق ساخته تعیین مناظر بود که روایی آن به تائید 5 نفر از اساتید و پایایی ان با آزمون آلفای کرونباخ و ضریب 82/0 مورد تابید قرار گرفت. آزمون فرضیهها بهوسیله آزمون خی دو و SPSS23 انجام شد و در ترسیم نقشه استراتژیک از تکنیک دیمتل و مدل اصلی نقشه استراتژیک طراحیشده توسط کاپلان و نورتون در سازمانهای غیرانتفاعی بهره گرفته شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: در این پژوهش مناظر، نقشه استراتژیک فدراسیون ورزشهای ناشنوایان، روابط علی و معلولی مستقیم و غیرمستقیم راهبردها، شدت میزان تأثیرگذاری هرکدام از استراتژیها در دستیابی به برنامههای فدراسیون در افق در نظر گرفتهشده و نیز تقدم و تأخر آن در دستیابی به هدف ترسیم گردید.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: نقشه طراحیشده تسهیلگر مسیر دستیابی به مأموریت و استراتژیهای مشخصشده برای فدراسیون ورزشهای ناشنوایان از مجرای جاریسازی و پیادهسازی استراتژیهاست.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_5340_aa6ee2467c947f2c5baae01f34e47268.pdf