دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621The Effect of Sense of Brand Community on Attendance in Stadium and Media Consumption in IRAN Football Pro-League Spectators: The Mediating Role of Perceived Riskتأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران: نقش واسطهای ریسک ادراک شده215436810.22124/jsmd.2020.4368FAمحمدمازیاریدانشآموخته دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5568-9189مهرزادحمیدیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدخبیریدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایرانابراهیمعلی دوست قهفرخیدانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران0000-0002-8909-7122Journal Article20170721<strong>Objective:</strong> The aim of this study was to investigate the effect of sense of brand community on attendance and media consumption among football Pro-League spectators through the mediator role of perceived risk. <br /><strong>Methodology:</strong> The target population included football spectators of the sixteenth season of IRAN Pro-League, such that 365 people were selected through random- available sampling as the samples of this study. Sense of brand community was measured by Hedland’s questionnaire (2011) , with the reliability (α=.96), and, consequently, attendance, media consumption and perceived risk were measured by the researcher-made questionnaires (α=.70, α=.82, and α=.91, respectively). furthermore, the questionnaire’s face validity was investigated according to some field-specialist sport management scholars. Structural Equation Modeling was used to analyze the data. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that sense of brand community has a positive and significant effect on attendance in stadium and sport media consumption, and it has negative and significant effects on perceived risk. In addition, the perceived risk has a negative and significant effect on attendance in stadium, and has it positive and significant effect on sport media consumption. Furthermore, indirect results showed that perceived risk acted as a mediator between the sense of brand community and attendance in stadium. <br /><strong>Conclusion:</strong> To increase spectators’ attendance in stadium it is essential to reinforce the fan community and consider the factors that increase perceived risks. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع برند از پرسشنامۀ هدلند (2011)، با پایایی 96/0 α= و برای سنجش حضور، مصرف رسانهای و ریسک ادراکشده از پرسشنامههای محقق ساخته (به ترتیب؛ با پایایی70/0α=، 82/0 α= و 91/0α=) استفاده شد. همچنین، روایی صوری پرسشنامهها توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که احساس اجتماع برند بر حضور تماشاگران در ورزشگاه و مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد و بر ریسک ادراکشده تأثیر منفی و معنیدار دارد. همچنین، ریسک ادراکشده بر حضور تماشاگران در ورزشگاه تأثیر منفی و معنیدار دارد و بر مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد. به علاوه، نتایج غیرمستقیم نشان داد که ریسک ادراکشده بین احساس اجتماع برند و حضور تماشاگران در ورزشگاه دارای نقش واسطهای است.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> برای افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاه، لازم است اجتماع هواداران تقویت شود و عواملی که باعث ادراک ریسک بیشتر میشوند، مورد توجه قرار گیرند.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4368_54d4d5c63526719a08d74a685169a0ed.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621Estimated Economic Value of Nassaji Soccer Club of Mazandaran Provinceبرآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران1834414510.22124/jsmd.2020.4145FAعلیمحسنی فردانشجو دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران،0000-0003-2011-6660مرتضیدوستیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران،0000-0001-6806-4535سعیدتابشاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0003-0921-5705Journal Article20180929<strong>Objective:</strong> Sport clubs has a special significance and value for cities and provinces from economic viewpoint. Therefore, the purpose of the research was Estimated Economic Value of Nassaji Football Club of Mazandaran Province. <br /><strong>Methodology:</strong> The study was a descriptive-analytic method which is a part of applied research in terms of the purpose. The statistical population of this study was residents of Mazandaran province and The statistical sample was also measured by Michel and Carson. The data, related to the willingness of citizens of Mazandaran province to pay for the goods and benefits produced by the Nassaji soccer team, has been collected by questionnaire. Also, the factors influencing the willingness of citizens were identified to pay for the textile soccer team. SPSS, Excel and Stata software were used to analyze the data. <br /><strong>Results</strong>: According to the results, the average pay of annual willingness of citizens for attending Nassaji soccer team in the Premier League, championship in the Premier League, championship in the Hazfi Cup, championship in the Asian Club Championship were respectedly,15680, 13700, 11640, and 23370 Toman. Moreover, the average willingness to pay for a ticket to watch matches in the stadium and watching television from home were repeatedly 4710 and 3920 Toman. <br /><strong>Conclusion:</strong> The willingness to pay of Mazandaran province citizens shows that attending Nassaji soccer team in the highest levels of sport competition of the country has had a positive effect on their utility and welfare, so that people would even like to sponsor their favorite team. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> باشگاههای ورزشی از نظر اقتصادی برای شهرهای میزبان دارای اهمیت ویژهای است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر برآورد ارزش اقتصادی باشگاه فوتبال نساجی برای استان مازندران میباشد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعة آماری این پژوهش ساکنین استان مازندران بودند و حجم نمونه آماری بر اساس جدول میشل و کارسون تعیین شد. از طریق پرسشنامه محقق ساخته، تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران برای کالاها و منافع تولیدشده توسط تیم فوتبال نساجی و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت شهروندان برای تیم فوتبال نساجی اندازهگیری شد از همین طریق مشخص شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss و Excel و Stata استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> بر اساس نتایج پژوهش، میانگین تمایل به پرداخت سالانه شهروندان برای حضور تیم فوتبال نساجی در رقابتهای لیگ برتر فوتبال، 15680 تومان، برای قهرمانی این تیم در رقابتهای لیگ برتر 13700 تومان، قهرمانی در رقابتهای جام حذفی 11640 تومان و قهرمانی در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا 23370 تومان میباشد. همچنین میانگین تمایل به پرداخت برای خرید بلیت تماشای مسابقات در استادیوم، 4710 تومان و میانگین تمایل به پرداخت برای تماشای تلویزیونی نیز 3920 تومان میباشد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> تمایل به پرداخت شهروندان استان مازندران نشان میدهد که حضور تیم فوتبال نساجی در بالاترین سطوح رقابتی ورزش کشور روی مطلوبیت و رفاه آنها تأثیر مثبت داشته است بهگونهای که مردم حتی حاضرند تا از تیم محبوب خود حمایت مالی انجام دهند.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4145_1e3ab365886594fb347bd6347539b636.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621Developmental planing of the sport Infrastructures in Guilan province based on approach of reformation the per capitaبرنامهریزی توسعهای فضاهای ورزشی استان گیلان مبتنی بر رویکرد اصلاح سرانه3650436310.22124/jsmd.2020.4363FAمیناملائیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایرانسمانهنظریدانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان0000-0002-9526-7108محمد صادقوقاردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانحکیمهافروزهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانJournal Article20181004<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was development planing of sports Infrastructures in Guilan province based on the per capita reform approach. <br /><strong>Methodology:</strong> The research method was descriptive-analytic. The statistical sample of this research included all sports Infrastructures in Guilan province. Descriptive data was collected using records and documents in offices and location data was collected using a GPS device. In inferential statistics, cluster analysis and K-Mean method were used in SPSS software. <br /><strong>Results: </strong>In terms of per capita sport spaces in Guilan province, seven cities were in good condition (44%), eight cities were in moderate (50%) and one in bad (6%). In general, in per capita of sport Infrastructures, Gilan province, like other provinces of the country, faced very high deficits and had a significant difference with the standard per capita standard of the country. <br /><strong>Conclusion:</strong> Infrastructures and sports places in the province of Gilan did not conform to the defined standards. Although the relative per capita of some regions was better than others. But sport capitation of all areas in Guilan province was less than the standard sport capitation. As a result, with approach of reformation the per capita such as this study, an effective step to address these shortcomings, and in particular the development planing of the country, could be taken. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از پژوهش حاضر، برنامهریزی توسعهای فضاهای ورزشی استان گیلان مبتنی بر رویکرد اصلاح سرانه بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکانهای ورزشی استان گیلان میباشد. دادههای توصیفی با استفاده از مدارک و اسناد موجود در ادارات و دادههای مکانی با استفاده از دستگاه GPS جمعآوری گردید. در بخش آمار استنباطی، از تحلیل خوشهای و روش کی مینز در نرمافزار اس پی اس اس استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> از نظر سرانه فضاهای ورزشی در استان گیلان، هفت شهرستان در وضعیت خوب (44%)، هشت شهرستان در وضعیت متوسط(50%) و یک شهرستان در وضعیت بد(6%) قرار دارند. به طور کلی، در بحث سرانه فضاهای ورزشی، استان گیلان مانند سایر استانهای کشور با کمبودهای بسیار بالایی مواجه بوده و اختلاف معنیداری با شاخص سرانه استاندارد کشور دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> میزان سرانه فضاها ورزشی در استان گیلان با استانداردهای تعریف شده تطابق کامل ندارند. باوجود آنکه وضعیت نسبی سرانه بعضی از مناطق نسبت به سایرین بهتر بوده ولی سرانة ورزشی تمام مناطق، کمتر از سرانة ورزشی استاندارد است. در نتیجه به رویکردهای اصلاح سرانه جهت رفع این کمبودها نیازمند است.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4363_e534e97c14fe0ed6d49ec0fc84f4b207.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621Comprehensive Analysis of Sports Tourism Marketing Mix in Guilan Province with 7P's Approachتحلیل جامع آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی در استان گیلان با رویکرد 7 پی5268436910.22124/jsmd.2020.4369FAشهابحسیبیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانوحیدشجاعیاستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران0000-0002-0509-4582Journal Article20180819<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to analyze the strategic combination of sports tourism marketing in Gilan province with a 7 P's approach. <br /><strong>Methodology:</strong> The present research is descriptive-analytic in a survey method with a comprehensive approach. 230 managers of sport and tourism organizations, managers of tourism offices, tourism guides and academic experts in the fields of sport and tourism management, as a sample of this research, were convenience non-randomly selected, completed a researcher-made questionnaire composed of 57 valid questions (α=0.792) voluntarily. <br /><strong>Results</strong>: Using one-sample t-test, the sub-scales related to each of the seven elements of sports tourism marketing in the province were calculated. Also findings from Friedman test showed that the elements of sports tourism marketing mix in this province based on priority were different significantly. The element of price is the highest priority (Mean Rank <sup>Price</sup> = 4.51) and the process or planning is the lowest priority (Mean Rank <sup>Process/Planning</sup> = 3.68). Other elements of the sport tourism marketing mix of the province are in order of priority: product or service, place or distribution, physical evidence, people and promotion. <br /><strong>Conclusion:</strong> The overall conclusion of this research showed that the comprehensive and sustainable development of this industry is the result of a systematic approach and appropriate to all elements of the sports tourism marketing mix.هدف: هدف از این تحقیق، تحلیل جامع آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی در استان گیلان با رویکرد 7 پی بوده است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و به شیوه پیمایشی و با رویکرد جامع اجرا شده است. 230 نفر از مدیران سازمانهای ورزشی و گردشگری، مدیران دفاتر جهانگردی، راهنمایان گردشگری و خبرگان دانشگاهی در حوزه های مدیریت ورزشی و گردشگری به صورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند؛ و پرسشنامه محقق ساخته 57 سوالی روا و پایا(0.792= α) را به صورت داوطلبانه تکمیل نمودند. با بهره گیری از آزمون تی تک نمونه ای، موقعیت خرده مقیاس های عناصر 7 گانه بازاریابی گردشگری ورزشی استان محاسبه شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> یافته ها نشان داد که عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی در استان بر اساس اولویت، تفاوت معنی داری با هم دارند. عنصر قیمت بالاترین اولویت(4.51 = Mean Rank <sup>Price</sup>) و عنصر فرآیند یا برنامه ریزی پایین ترین اولویت(3.68 = Mean Rank <sup>Process/Planning</sup>) را به خود اختصاص دادهاند. سایر عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی استان به ترتیب اولویت عبارت از محصول، توزیع، شواهد فیزیکی، افراد و ترویج بودند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> توسعه جامع و پایدار صنعت گردشگری ورزشی تحت تأثیر اتخاذ رویکردی سیستمی و متناسب با لحاظ نمودن کلیه عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی میباشد.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4369_3b0c6d944f3feaa28475cf62d48edc84.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621Assessing of Affected Factors on the Satisfaction of Athletes:
A Meta-Analysis of Studiesبررسی عوامل موثر بر رضایت مندی ورزشکاران ایران: فراتحلیل مطالعات موجود7082431510.22124/jsmd.2020.4315FAمحمد علیصاحبکاراناستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه بیرجند0000-0003-1499-7211رحیمرمضانی نژاداستاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلاناحمدمیر محمدتباردانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهدمعصومهخسرویدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی گیلانJournal Article20190622<strong>Objective: </strong>The main purpose of this paper is to assess factors affecting on the satisfaction of athletes in earlier studies in Iran. <br /><strong>Methodology:</strong> This study is a meta-analysis. The population of research was all scientific-research papers in area of the athletes' satisfaction in Iran that 28 articles were selected with this criterion. Also, these articles were analyzed with the software CMA2. <br /><strong>Results:</strong> The results of a systematic review showed that all researches in this field has been mainly descriptive - analytical and diversity of methods is low. Among the factors influencing on satisfaction of athletes, the leadership style and the power of coach were the most influential factors. Also, the results showed that the leadership styles of teaching and practice (effect size =0.5) and positive feedback (effect size= 0.33) , reward power (effect size =0.32) and expert power of coach (effect size =0.30) Respectively had the greatest impact on athletes' satisfaction. <br /><strong>Discussion & Conclusion:</strong> In General or Generally, the leadership styles of teaching and practice and positive feedback, and power of coach have the most impact on athletes' satisfaction. Thus, Iranian coaches can satisfy athletes by combination of these leadership styles and reward power. <br /> <strong>هدف</strong>: هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی ورزشکاران ایران، در تحقیقات انجام شده پیشین بود.<br /><strong>روش شناسی:</strong> روش پژوهش حاضر فراتحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، تمام مقالات علمی-پژوهشی با موضوع رضایت ورزشکاران ایران بود که در نهایت 28 مقاله با این معیار انتخاب شدند. ضمناً این مقالات با نرم افزار CMA2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> نتایج مرور نظاممند نشان داد، تحقیقات این حوزه، عمدتاً توصیفی- تحلیلی و تنوع روشها نیز پایین بوده است. از بین عوامل اثرگذار بر رضایت ورزشکاران، سبک رهبری و قدرت مربی اثرگذارترین عوامل بودند. همچنین نتایج نشان داد که سبکهای رهبری آموزش و تمرین (با اندازه اثر 50/0) و بازخورد مثبت (با اندازه اثر 33/0) و همچنین قدرت پاداش(با اندازه اثر 32/0) و تخصص (با اندازه اثر 30/0) به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رضایت ورزشکاران داشتند.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری: </strong>به طور کلی، سبک رهبری آموزش و تمرین و بازخورد مثبت و قدرت مربی بر رضایتمندی ورزشکاران ایران تأثیر بسیاری دارند. بنابراین، مربیان ایرانی میتوانند با ترکیب این سبک های رهبری و قدرت پاداش، بیشتر سبب رضایت ورزشکاران شوند.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4315_edf0dcf1c55bfd0c320bff3ed69a7096.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621Foresight of I.R. Iran’s elite sport development in horizon 2037آیندهنگاری توسعه ورزش قهرمانی ایران در افق 14168499414610.22124/jsmd.2020.4146FAافشینملایی سفیددشتیدانشجوی دکتری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران ایرانمهرزادحمیدیاستاد دانشگاه تهران.تهران، ایرانحسینرجبیاستاد دانشگاه پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهرانمحمد مهدیذوالفقارزادهاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20200706<strong>Objective:</strong>The purpose of this research was to formulate the novel policies, strategies and scenarios based on the preferred foresight of national elite sport development. <br /><strong>Methodology: </strong>The methodology was foresight focused on analysis method of cross impact and scenario writing. We used expert panel sampling which was purposive selection and sample size included 16 experts. Also, MICMAC as a strategic foresight software program has been utilized to analyze the cross impacts. <br /><strong>Results:</strong> The influential driving forces were extracted from the research background and expert panel. The influence and dependence were identified. Finally, three key driving forces including the stability of tenure of managerial personnel and meritocracy, the national strategy to host mega-events and the government’s attention to women sport were introduced, the scenarios were formulated and the probable futures were described. <br /><strong>Conclusion: </strong>The founding can open a different vision before managers’ eyes in elite sport. The stability of the tenure of management creates the enough opportunities to conduct plans; the meritocracy in terms of human resources employment makes the executive levers for managers; to host the event leads to develop infrastructure and gain the authorities’ attention to sport; finally, the women’s sport potential must be considered due to the global prominence of women’s sport growth. <br /> <strong>هدف:</strong> هدف کلی این پژوهش، تدوین سناریوها، راهبردها و سیاست های نوین مبتنی بر آینده های ورزش قهرمانی کشور می باشد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش تحقیق این پژوهش آیندهنگاری با تاکید بر روش تحلیل تاثیر متقابل و سناریونویسی است. نمونه گیری بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و تعداد نمونه برابر شانزده نفر بود. از نرم افزار میکمک برای تحلیل اثرات متقابل استفاده شد.<br /> <strong>یافته ها: </strong>نیروهای پیشران تاثیرگذار با بررسی پیشینه تحقیق و مصاحبه با پنل خبرگان استخراج شد. میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هر یک از آنها در مصاحبه های پنل خبرگان به دست آمد. نهایتاً، سه پیشران کلیدی ثبات مدیریت و نظام شایستهسالاری، استراتژی ملی برای میزبانی رویدادهای بزرگ و نگاه ویژه حاکمیت به ورزش بانوان ارائه، سناریوها تدوین و آینده های ممکن ترسیم گردید.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این تحقیق می تواند چشم اندازی متفاوت پیش روی مدیران ورزش در بخش قهرمانی قرار دهد. ثبات در دوره تصدی مدیریتی، فرصت لازم را برای اجرای برنامه ها فراهم میکند؛ شایسته سالاری در انتخاب منابع انسانی، اهرمهای اجرایی را برای مدیر فراهم می کند؛ میزبانی رویداد باعث توسعه زیرساختها و توجه مسئولین به ورزش میشود؛ نهایتا، با توجه به اهمیت جهانی رشد ورزش زنان، باید به پتانسیل زنان در ورزش توجه کرد.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4146_0dffe5ca3f34e2ef5d3e4f91b0561080.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621The Strategic Analysis for the Needs of fans of Iranian Premier League football Teams Based on Boston Consulting Group Matrix and Gray Relational Analysisتحلیل راهبردی نیازهای هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران102120437010.22124/jsmd.2020.4370FAنگارقلی پوردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی0000-0002-0984-7182حسینعیدیاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازی0000-0002-6039-7826بهرامیوسفیدانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازیفرزادامیریاستادیار دانشگاه صنعتی کرمانشاهJournal Article20180704<strong>Objective:</strong> The spectators’ for clubs is considered the most important group for earning money. therfore identifying the needs of the sports spectators and their positive perception of the quality of the services is so important to support, presence and income for teams. Accordingly, the present research was conducted to analyze the strategic needs of the fans of the Iranian Premier League football teams. <br /><strong>Methodology:</strong> The statistical population of this research were all fans of 3 match Persepolis - Esteghlal, Peykan-Esteghlal, Sepidrud-Persepolis. According to the number of items, 400 questionnaires were randomly distributed and finally, 373 correct questionnaires were analyzed. The reliability of the questionnaire was determined using Cronbach's alpha. To evaluate the Needs of fans was used Researcher-made questionnaire. Its face and content validity were confirmed by sports management and its validity was tested by confirmatory factor analysis. also, BCG matrix tool and quantitative analysis of gray data and relations of strategic situation in each of the dimensions and components of service quality were investigated. <br /><strong>Result:</strong> In the analysis of the data, a five-dimensional exploratory and confirmatory factor analysis was identified which was prioritized using gray relationships. These dimensions consisted of physical facilities, management factors, atmosphere,Extra servic, media and Notices. <br /><strong>Conclusion: </strong>most of the research components were in question home, therefore, it is recommended that managers be encouraged to admire sports fans' satisfaction with creative and planning, which is not costly and time-consuming.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> تماشـاچیان بـرای باشـگاههـا، مهم ترین گروه برای کسب درآمد به حساب میآیند. در نتیجه شناسایی نیازهای موردنظر تماشاگر ورزشی و درک مثبت او از کیفیت خدمات ارائه شده برای پشتیبانی تیم، حضور و درآمد تیم بسیار حیاتی است. بر همین اساس تحقیق حاضر به تحلیل راهبردی نیازهای هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران پرداخت.<br /> <strong>روششناسی:</strong> جامعه آماری کلیه هواداران سه بازی پرسپولیس- استقلال، پیکان- استقلال، سپیدرود- پرسپولیس بودند. با توجه به تعداد گویه ها400 پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع گردید و در نهایت 373پرسشنامه صحیح موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایائی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ تعیین شد. ابزار تحقیق ا پرسشنامة محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تأیید شد. همچنین ابزار راهبردی ماتریس BCG و بهرهگیری از روش کمی تحلیل دادهها و روابط خاکستری وضعیت راهبردی در هریک از ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات بررسی شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> در تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی 5 بعد مورد شناسایی قرارگرفت که با استفاده از روابط خاکستری مورد اولویت بندی قرار گرفتند. این ابعاد به ترتیب شامل امکانات فیزیکی، عوامل مدیریتی، اتمسفر، امکانات جانبی و رسانه و اطلاع رسانی بودند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> به مدیران توصیه میگردد که با اقدامات خلاقانه و برنامه ریزی صحیح که چندان هزینه بر و زمان بر نباشد، رضایت هواداران ورزشی را جلب نمایند.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4370_ea58860ae054a5ec4819c4d279244adb.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621The Impact of Experiential Marketing Dimension on Behavioral Intentions The Student Fans of Iranian Football Premier Leagueتأثیر ابعاد بازاریابی تجربی بر تمایلات رفتاری دانشجویان هوادار لیگ برتر فوتبال ایران122138439010.22124/jsmd.2020.4390FAحسیناکبری یزدیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمیحمیدرودباریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمیسلیمانعبدالهیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمیJournal Article20181227<strong>Objective:</strong> Today, the fans are one of the most important factors affecting the success of sports clubs. It seems necessary to consider the behavioral Intentionsof fans and determine the factors affecting their behavioral tendencies. However, this study aimed to determine the experiential marketing dimensions affecting behavioral Intentionsof fans. <br /><strong>Methodology:</strong> This was descriptive-correlation survey study. The population consisted of all students who were the fans of Iran’s Football League clubs. the sample was selected from among students who were the fans of Iran’s Premier League teams at Tehran University; 388 students answered the questionnaires. The Rezaei et al.’s Experiential Marketing Questionnaire (2015) and Yoshida and James’s Behavioral Tendencies Questionnaire (2010) were used as research tools. Using SMARTPLS3 software, the descriptive statistics and structural least squares equation method were used to analyze the data. <br /><strong>Results</strong>: The findings showed that the Relate experience was the most important dimension affecting the behavioral Intentionsof football fans; then, the cognitive and functional experience influenced the behavioral Intentionsof fans. The perceptual and sense experience had no significant effect on behavioral Intentionsof fans. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on findings, it was recommended to football club managers and sports marketers to consider solidarity, cognitive, and functional experience of fans in order to increase their behavioral Intentions. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> امروزه هواداران از مهمترین عوامل موفقیت باشگاههای ورزشی محسوب میشوند و توجه به تمایلات رفتاری هواداران ضروری به نظر میرسد و باید عوامل تأثیرگذار بر تمایلات رفتاری هواداران شناسایی شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین ابعاد تأثیرگذار بازاریابی تجربی بر تمایلات رفتاری هواداران است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش تحقیق توصیفی-همبستگی و روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان هوادار باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود که از بین آنها 388 نفر به عنوان نمونه به سئوالات پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بازاریابی تجربی رضایی و همکاران(1394) و پرسشنامه تمایلات رفتاری یوشیدا و جیمز(2010) استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس 3 استفاده شد<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که مدل اندازهگیری و ساختاری مناسب میباشد. مدل ساختاری نشان داد تجربه همبستگی مهمترین بعد تأثیرگذار بر تمایلات رفتاری هواداران فوتبال بود و سپس تجربه شناختی و عملکردی بر تمایلات رفتاری هواداران تأثیر معنیداری داشتند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> . بر اساس نتایج این پژوهش به مدیران باشگاههای فوتبال و بازاریابان ورزشی پیشنهاد میشود برای افزایش تمایلات رفتاری هواداران به تجربه همبستگی، شناختی و عملکردی هواداران توجه ویژه داشته باشند.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4390_4196d587524daf75d84d7138dc63c5b7.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621Validation of the Denison's 360-degree Leadership Model in Sports Federationsاعتباریابی الگوی رهبری 360 درجه دنیسون در فدراسیونهای ورزشی140153415110.22124/jsmd.2020.4151FAمحمد حسینقربانیاستادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تهران، ایرانحمید رضاصفری جعفرلواستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه جهرم، جهرم، ایرانحسینزارعیاناستادیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تهران، ایرانJournal Article20190518<strong>Objective</strong>: The purpose of this study was to investigate the goodness-of-fit and explanation of the 360-degree leadership model of Denison in sports federations. <br /><strong>Methodology:</strong> This research was applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it was descriptive-survey. The statistical population of this research included all experts of the Iran’s sports federations that number was 320 people. Based on Morgan table, 171 people were selected by simple random sampling method as a research sample. The Denison's 360-degree leadership questionnaire (2007) was used for data collection. Reliability (Cronbach's alpha and combined reliability), convergent validity, and divergent validity of the questionnaires were verified and confirmed after content reliability, which was verified by 11 professors and experts. Additionally, the fitting of the general model was confirmed by the Confirmatory Factor Analysis and via Smart PLS 2 software. <br /><strong>Results</strong>: The results of Factor Analysis show that all of 12 dimensions have a desirable level (above 0.4). Also content validity, convergent validity (AVE) and divergent validity was at acceptable levels. Also, the general fitting value of the model was GOF = 0.726 indicating its strong goodness-of-fit. <br /><strong>Conclusion: </strong>Overall, the results of the study indicated that the Denison leadership model, which included four dimensions and 12 components, was approved its applicability in the Iranian sports federations and could provide a valuable tool for the managers of these federations to establish an effective leadership. <br /> <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف پژوهش حاضر، بررسی برازش و تبیین مدل رهبری 360 درجه دنیسون در فدراسیونهای ورزشی بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارشناسان فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی به تعداد320 نفر بود و بر اساس جدول مورگان تعداد 171 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه 96 سوالی رهبری 360 درجهای دنیسون (2007) بهره گرفته شد. پایایی (آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی)، روایی همگرا و روایی واگرای پرسشنامهها پس از تأیید روایی محتوا توسط 11 نفر از استادان و خبرگان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. علاوه بر این، برازش مدل کلی با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و از طریق نرمافزار Smart PLS 2 مورد تأیید قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که تمامی گویهها دارای سطح مطلوبی (بالاتر از 4/0) هستند. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که مؤلفههای درگیرشدن در کار (77/0)، یکپارچگی (85/0)، سازگاری (81/0) و مأموریت (74/0) از بار عاملی مناسبی برخوردار بودند. مقدار برازش کلی مدل نیز برابر با (726/0=GOF) به دست آمد که بیانگر برازش قوی آن بود.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> درنهایت الگوی توسعه رهبری دنیسون که شامل 4 بعد و 12 مؤلفه بود در فدراسیونهای ورزشی ایران مورد تأیید قرار گرفت. این ابزار ارزشمند میتواند برای برقراری یک رهبری اثربخش، در اختیار مدیران این فدراسیونها قرار گیرد. <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4151_071fd5b804e5b2234333c585f4a48d79.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621Designing the a native pattern and presention the executive framework of citizenship sport development in Anzali cityطراحی الگویی برای تحلیل اکوسیستم ورزش شهروندی و برنامهریزی توسعه آن (مطالعه موردی: شهر بندرانزلی)156173436610.22124/jsmd.2020.4366FAمهراننصیریاستادیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرانزلی، ایرانصلاحدستومدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانJournal Article20180916<strong>Objective:</strong> the aim of this research was the presentation of citizenship sports ecosystem framework analysis in Anzali city. <br /><strong>Methodology:</strong> The research is carried out qualitatively in terms of structural-functional analysis and case study within strategic levels in Anzali city. The statistical population consisted of two sections: human society (31 people) and information society (37 editions). The research instruments included three methods of library study, interviewing and Delphi technique. The Validity of the instruments based on the credibility of the resources and the people surveyed, content and formalism of the interview framework, calculate coefficients of Agreement between coders desirable. <br /><strong>Results</strong>: The findings showed that the dimensions of Anzali citizenship sports ecosystems includes a few general views. Individual citizenship, family, environment of citizen's life, media environment, trustee organizations, sports market, sports facilities, globalization of sport and sports participation. In addition to identifying the components of the citizenship sports ecosystem, the challenges and weaknesses of the platform were identified. Ultimately, proper and operational solutions Along with the pattern of division between correspondent organizations were presented. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the findings we can say Anzali Citizenship Sports Ecosystem Major capacities and capabilities on the one hand and challenges and threats on the other both structure and gender and smart adoption of strategies and strategies can simultaneously take advantage of opportunities, fixing challenges and achieve the goals.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی برای تحلیل اکوسیستم ورزش شهروندی در شهر انزلی و برنامهریزی توسعه آن بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش به صورت کیفی با رویکرد تحلیل ساختاری-کارکردی در سطح راهبردی انجام شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (31 نفر) و جامعه اطلاعاتی (37 نسخه) بود. روش گردآوردی اطلاعات شامل سه روش مطالعه کتابخانهای، مصاحیه اکتشافی و تکنیک دلفی بود. روایی ابزارها براساس تعیین اعتبار منابع و افراد نظرخواهی شده، رواییسنجی محتوایی و صوری چارچوب مصاحبه، محاسبه ضرایب توافق بین مصصحان کدگذاری مطلوب ارزیابی گردید.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> یافتهها نشان داد که ابعاد اکوسیستم ورزش شهروندی انزلی شامل چند منظر کلی شامل فرد شهروند، خانواده، محیط زندگی شهروندی، فضای رسانهای، سازمانهای متولی، بازار ورزش، قابلیتهای ورزش، جهانی شدن ورزش و مشارکت ورزشی است. علاوه بر شناسایی اجزای اکوسیستم ورزش شهروندی چالشها و ضعفهای موجود در بستر آن نیز شناسایی شد. در نهایت راهکارهای مناسب و عملیاتی به همراه الگوی تقسیم کار بین سازمانهای متولی ارائه شد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> دستیابی به سطح مطلوب از توسعه ورزش شهروندی نیازمند یک رویکرد مدیریت اکوسیستمی است تا بتواند به طور مناسب همه نهادها و ذینفعان را جهت ایفای نقش فعال و همافزا مشارکت دهد.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4366_dddc989459ead8bd9802be15831be726.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621Formulating the Model of National Champions' Reluctance to Sport Retirementتدوین مدل عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی قهرمانان ورزش ملّی176191449610.22124/jsmd.2020.4496FAفاطمهاصغریدانشجو دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانعلی محمدصفانیااستاد، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتحبیبهنریدانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-1179-427Xمحسنباقریان فرح آبادیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه تربیت بدنی، تهران، ایران.حسینپورسلطانیاستادیار گروه مدیریت ورزشی، بخش روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20190507<strong>Objectives:</strong> The objective of this study is to formulate a model for national champions' reluctance to sport retirement. <br /><strong>Methodology</strong>: This research is exploratory-fundamental in terms of scope, qualitative in terms of methodology, and data-based in terms of strategy, with theoretical foundations and interviews as its data collection source. The population includes coaches, physical education masters, retired athletes and athletes. Targeted and quota sampling was conducted for exploratory interviews and the interviews with 22 people accounted for theoretical saturation. The interviews were depicted in Maxqda software for qualitative data analysis, along with open coding, axial coding and selective coding of reluctance to sport retirement, and the theory was created. <br /><strong>Results: </strong>According to the results, 261 open codes with 21 main categories and 49 sub- categories were extracted in form of a paradigm model of factors of champions' reluctance to sport retirement including economic, individual, sport, social, management and political conditions. <br /><strong>Conclusion:</strong> Managers, coaches and athletes' approach toward sport retirement can facilitate the development of programs to adapt individually and organizationally to sport retirement away from individual, social, economic, management and political crises. The research theory was presented along with categories on causative conditions, background factors, interventional factors, strategies and outcomes. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong>هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی قهرمانان ورزش ملّی میباشد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر ازنظر ماهیت پژوهش اکتشافی- بنیادی ؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی؛ استراتژی پژوهش، تئوری داده بنیاد و منبع گردآوری دادهها شامل مطالعه مبانی نظری و مصاحبه میباشد. جامعه آماری شامل مربیان ورزش، اساتید تربیت بدنی، ورزشکاران بازنشسته و ورزشکاران بودند. نمونهها هدفمند و سهمیهای برای مصاحبه اکتشافی انتخاب شدند و مصاحبه با 22 نفر به اشباع نظری رسید. مصاحبهها در نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیودا، ضمن کدگذاری باز، محوری و گزینشی سیر عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی ترسیم و نظریه خلق شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> بر اساس نتایج 261 کدباز با 21 مقوله اصلی و 49 مقوله فرعی در قالب ارائه مدل پارادایمی عوامل عدم تمایل به بازنشستگی ورزشی قهرمانان شامل: شرایط اقتصادی، شرایط فردی، شرایط ورزشی، شرایط اجتماعی، شرایط مدیریتی و شرایط سیاسی استخراج شد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> عملکرد مدیران، مربیان و ورزشکاران نسبت به بازنشستگی ورزشی، میتواند شرایط را جهت ایجاد برنامههایی در جهت سازگاری فردی و سازمانی با بازنشستگی ورزشی به دور از بحرانهای فردی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و سیاسی تسهیل نماید. نظریه تحقیق حاضر با ارائه مقولاتی در خصوص شرایط علی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها ارائه گردید.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4496_0b9803b8aefe6efd15499450b6d655a7.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48009220200621Investigation of the the Talent Development Environment Status of Adolescent Boy Judokas in Premier Leagueبررسی محیط پرورش استعداد جودوکاران نوجوان کشور121130437310.22124/jsmd.2020.4373FAحمیدرضاگوهررستمیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان0000-0002-6518-466xجوادحاجی آقاپورفارغ التحصیل مدیریت ورزش دانشگاه گیلانشهرامشفیعیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانJournal Article20190427<strong>Objective:</strong> The purpose of present study was studying the Talent Development Environment status of adolescent boy judokas in premier league. <br /><strong>Methodology:</strong> The research method has been descriptive - survey one, which has been carried out through a field study. Admin To our young judokas son of the Premier League were selected as examples. Talent development environment for data collection questionnaire was written by professors of physical education content validity and its reliability by Cronbach's alpha (0.94), respectively. The descriptive statistics and inferential statistics mean frequency of Kolmogorov - Smirnov test for normality of data distribution was used. Binomial test to determine the dimensions and the prioritization of Friedman test in SPSS 22 software was used. The analysis and application of Amos 22 was used. <br /><strong>Results</strong>: Results showed significant differences in priorities from the perspective of the development of talented young judokas there. Factor analysis has shown that the development of long-term, Focus on long-term development, environmental protection network, communication and understanding of the athlete as a factor loadings (0.94), (0.73), (0/67), (0.64) and (0/63) the importance of talent development has identified aspects of the environment. <br /><strong>Conclusion:</strong> Generally, fostering and maintaining talent occurs in a specific environment and context in which attention to these factors can play an important role in the development of talent. Therefore, attention to these factors in the planning and management of talent Attention and emphasis. Actually, the dimensions of talent development environment, communication has been good condition and other aspects of their modest status in the network between the environmental protections has been the poor than the other dimensions. <br /> <br /> <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف این پژوهش، بررسی محیط پرورش استعداد جودوکاران نوجوان کشور بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش توصیفی است که به شکل پیمایشی انجام شد. کلیهی جودوکاران پسر لیگ برتر نوجوانان کشور به صورت تمام شمار (250 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی استانداردمحیط توسعه استعداد مارتیندال (2008) بود که روایی محتوایی آن توسط اساتید تربیت بدنی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (94/0) تایید شد. از نرم افزار اس پی اس اس 22 ((spss<sub>22</sub> وآزمون دو جمله ای برای مشخص شدن وضعیت هریک از ابعاد و از آزمون فریدمن جهت اولویت بندی ابعاداستفاده شد. همچنین از نرم افزار ایموس22 (Amos<sub>22</sub>) جهت تحلیل اهمیت هریک از ابعاداستفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> یافته ها نشان داد تفاوت معنی داری در اولویت بندی ابعاد محیط توسعهی استعداد وجود دارد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد میزان اهمیت ابعاد محیط توسعه استعداد به ترتیب بارهای عاملی عبارت از بعد اصول توسعه طولانی مدت (94/0)، بعد تمرکز برتوسعهی بلند مدت (73/0)، شبکهی حمایت محیطی (67/0)، ارتباطات (64/0) و درک شرایط ورزشکار (63/0) هستند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> پرورش استعداد و حفظ و نگه داشت آنها، در محیط و بستر خاصی رخ می دهد که توجه به این عوامل بستر ساز می تواند در شکوفایی استعدادهای ورزشی تاثیر گذار باشد. در واقع، بین ابعاد محیط توسعه استعداد؛ بعد ارتباطات دارای وضعیت مناسبی است و سایر ابعاد دارای وضعیت متوسطی هستند که در بین آنها بعد شبکهء حمایت محیطی دارای وضعیت ضعیف تری نسبت به سایر ابعاد بود و باید تمرکز بیشتری روی این بعد و گویه های آن از طرف مدیران ارشد فدراسیون جودو صورت گیرد.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4373_1745fd222195a0c6854025d4d762c9cb.pdf