دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723The pattern design of research commercialization in sport managementتدوین الگوی تجاری سازی تحقیقات در مدیریت ورزش118322610.22124/jsmd.2018.3226FAلقمانکشاورزدانشیار مدیریت ورزشی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نورابوالفضلفراهانیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور0000-0002-0417-5858ابوالفضلعلیزاده گلریزیدانشجوی دکتری دانشگاه پیام نورJournal Article20160504<strong>Objective:</strong> The aim of this study was to develop a pattern of research commercialization in sport management research. <br /><strong>Methodology:</strong> The participants were professors and Ph.D. candidates of sport management in State and Azad universities in Iran including 1050 individuals. 257 individuals were randomly selected as the sample. To accomplish the purposes of this study a survey of 50 questions was used. Sport management experts confirmed its face and content validity, which was established by factor analysis. The questionnaire reliability was established 0.763 using Cronbach's alpha. To analyse the data, descriptive and inferential statistics including Kolmogorov - Smirnoff, correlation coefficients and confirmatory factor analysis using SPSS 21 and AMOS 22 software were used. <br /><strong>Result:</strong> The results showed that seven factors: strategies of educational and research, infrastructure, networking, personality and culture, researcher capabilities, financial and policies affect the commercialization of sport management research. <br /><strong>Conclusion:</strong> To commercialize sport management researches, the relationship between sports organizations and sports science faculties should be spread and academic research should be done based on the needs of these organizations. Also some conditions should be provided in sports science faculties in order to add research commercialization to their culture<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی تجاری سازی تحقیقات مدیریت ورزشی بود.<br /> <strong>روش شناسی:</strong> جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری رشته مدیریت ورزشی دانشگاه های آزاد و دولتی سراسر کشور بودند که 1050 نفر تخمین زده شد که 257 نفر به طور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته 50 سئوالی استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تایید شد. پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.76 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم افزار SPSS 21 و AMOS 22 استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که هفت عامل راهبردهای آموزشی و تحقیقاتی، زیرساخت ها، شبکه سازی، شخصیتی و فرهنگی، توانمندی های محقق،سیاست ها و مالی بر تجاری سازی تحقیقات مدیریت ورزشی تاثیر گذارند.<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>برای تجاری سازی تحقیقات مدیریت ورزشی باید ارتباط بین سازمان های ورزشی و دانشکده های علوم ورزشی گسترش پیدا کند و تحقیقات دانشگاهی باید بر اساس نیازهای این سازمان ها انجام پذیرد. همچنین در دانشکده های علوم ورزشی باید محیط و شرایطی فراهم شود که تجاری سازی تحقیقات بخشی از فرهنگ این دانشکده ها شود.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3226_02c920baadb8391972788f7a399f6d7e.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723An investigation football talent criteria from Iranian trainers of Asian Football Confederation(AFC)بررسی شاخصهای استعدادیابی فوتبال از دیدگاه مدرسان ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)1936322410.22124/jsmd.2018.3224FAمهراننصیریعضو هیئت علمی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلیفریدهاشرف گنجوییدانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیعبدالرضاامیرتاشاستادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیحمیدسجادی هزاوهاستادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20160416<strong>هدف</strong><strong>:</strong> در این پژوهشتعیین و اولویتبندی شاخصهای استعدادیابی فوتبال ایران از دیدگاه مدرسان ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد بررسی قرار گرفته است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است؛ جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی دوستداری و همکاران (1391) که روایی صوری آن به تایید متخصصان تربیت بدنی و علوم ورزشی رسیده بود، استفاده شد. پایایی درونی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (82/0) بدست آمد. جامعه آماری را 122 نفر از مدرسان ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا که به صورت هدفمندوکل شمار در نظرگرفته شده بودند، تشکیل دادند. از روشهای آمار توصیفی برای توصیف متغیرها و از آمار استنباطی (فریدمن) برای آزمون فرضیههای تحقیق در سطح معناداری (05/0 ≥ P) استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نشان داد در استعدادیابی فوتبال به ترتیب اولویت شاخص مهارتی- تکنیک انفرادی (43/5)، شاخص مهارتی- تاکتیک انفرادی (93/4)، شاخص آنتروپومتریک(30/3)، شاخص روانشناختی(19/3)، شاخص جسمانی–حرکتی(72/2) و شاخص جامعه شناختی(43/1) از اهمیت برخوردارند. در شاخص مهارتی- تکنیک انفرادی، کنترل توپ(68/3)، شاخص مهارتی- تاکتیک انفرادی، حرکات بدون توپ(18/4)، شاخص آنتروپومتریک،قد(84/4)، شاخص روانشناختی، قدرت تصمیمگیریوانتخاب(82/3)،شاخصجسمانی–حرکتی،سرعت(12/4)ودر شاخص جامعهشناختی، روحیه کارتیمی(89/3) به عنوان مهمترین عوامل بدست آمدند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> مربیان و متولیان استعدادیابی فوتبال میبایست جهت کشف و انتخاب بازیکنان مستعد به کلیهی شاخصهای استعدادیابی توجه نمایند؛ زیرا مجموع این شاخصها و زیر شاخصهای آنها موفقیت برنامههای استعدادیابی را بیشتر خواهد کرد.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3224_26478584d7c2c18d30e8948252b9954d.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723Dimensions model detemination of particular Brand equity based on components of sports apparel consumer behaviorتدوین مدل ابعاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مولفههای رفتار مصرفکننده پوشاک ورزشی3751321710.22124/jsmd.2018.3217FAسعیدصادقی بروجردیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستانحسینمنصوریکارشناس ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی دانشگاه کردستان0000-0002-7982-7478Journal Article20160422<strong>Objective</strong>: The Study Dimensions model detemination of particular Brand equity based on components of sports apparel consumer behavior. <br /><strong>Methodology</strong>: The present research is purposeful and applied in terms of data collection as a descriptive survey research. The population of all consumers of sports apparel brands (Nike, Adidas, Reebok and Puma) was formed in Tehran. Due to the fragmentation of society and the lack of random sampling and available to all consumers, of which 384 questionnaires distributed 300 questionnaires were analyzed. Measuring tools, the questionnaire brand equity Aaker (1991) and consumer behavior Solomon (2013). The PLS algorithm to develop a model to assess the validity and reliability of structures were used. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that the brand loyalty, brand associations, perceived quality and brand awareness greatest impact on consumer behavior components to buy, when to buy and after their purchase. <br /><strong>Conclusion</strong>: Based on the current research results, treating customers well in a purchase, creates a positive association and attitude in the customers mind. Beside to deliver clothing’s of high quality to consumers, is to bring a repeat in future sales. The cycles of this treatment systematically effects the consumer's mind to build a brand loyalty in long term<strong>هدف</strong><strong>:</strong> تدوین مدل ابعاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مولفههای رفتار مصرفکننده پوشاک ورزشی بود.<br /> <strong>روششناسی</strong>: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری را کلیه مصرفکنندگان برندهای پوشاک ورزشی (نایک، آدیداس، ریبوک و پوما) در سطح شهر تهران تشکیل داده بودند. با توجه به پراکندگی جامعه و نامشخص بودن کلیه مصرفکنندگان بصورت نمونهگیری تصادفی و در دسترس 384 پرسشنامه پخش که از این تعداد 300 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه ارزش ویژه برند آکر (1991) و رفتار مصرفکننده سولومون (1393) بود. همچنین از الگوریتم PLS برای تدوین مدل، بررسی روایی و پایایی سازه استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که به ترتیب وفاداری به برند، تداعی برند، کیفیت ادراک شده و آگاهی برند بیشترین اثرگذاری را بر مولفههای رفتار مصرفکننده قبل از خرید، حین خرید و بعد از خرید دارند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج تحقیق میتوان بیان کرد که برخورد مناسب حین خرید، ایجاد تداعی مثبت در ذهن مصرفکننده و ارائه پوشاک باکیفیت باعث تکرار خرید شده که این چرخه بصورت یک سیستم رفتار مصرفکننده قبل از خرید را تحت تأثیر قرار میدهد و مصرفکننده را در دراز مدت به برند مورد نظر وفادار میکندhttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_3217_57bb85b16837cd7d365da966b03799bb.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723compared of the Performance Iran in the Summer Olympics to countries in Asia, Africa and Central and South Americaمقایسه عملکرد ایران در المپیکهای تابستانی با کشورهای قاره آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی5371321810.22124/jsmd.2018.3218FAحسینعیدیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی0000-0002-6039-7826رحیمرمضانی نژاددانشکده تربیت بدنی - ص پ ۱۴۳۸صلاحدستومدانشگاه گیلانJournal Article20140801<strong>Objective: </strong>The purpose of the research was the analysis of the Iran attendance in 15 Period of the Olympic Games and comparison with other contingents counters. <br /><strong>Methodology: </strong>Research method was descriptive and type of analytic study. Sample was 15 period of Iran attendance in summer Olympic games and was equal to society. Data gathered from classify and analyzing of articles, reports and resource related to Olympic Games. Also, for analysis data descriptive, inferential statistics and lexicograph method was used. <br /><strong>Results: </strong>Results showed that Iran attendance in Olympic Games from 1948-2004 gain priority 9 0/0, 4 0/0 and 16 0/0 of distributed medals of Asia, Africa and Central and South America contingents and success percent (medal/attendance number) of Iran in three sport of wrestling, weightlifting and taekwondo was 93 0/0, 80 0/0 and 66 0/0. Iran performance in 16, 19 and 30 period of Olympic Games mutation and among this periods decrees process. Weakest performance of Iran from viewpoint of distrusted medal and efficiency ratio (medal/population) was between 1988 until 1996. Iran in Beijing 2008 Olympic Games had weakest performance and in the world, Asia, Africa and Central and South America contingents in priority was 17, 5, 2 and 1 rank. So, mean rank of Iran in all attendant Olympic Games in priority was 31.26, 4.33, 2.56 and 3.40 in the world, Asia, Africa and Central and South America contingents. <br /><strong>Conclusion: </strong>According to Olympic Games distribute table of medal and ratio efficiency and compare to Asia, Africa and Central and South America countries, Iran has high rank and good place<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش، تحلیل عملکرد ایران در 15 دوره حضور در بازیهای المپیک تابستانی و مقایسه آن با کشورهای سایر قارههای جهان است<strong>.</strong><br /> <strong>روش شناسی:</strong> . روش تحقیق، توصیفی و از نوع مطالعات گذشتهنگر میباشد. نمونه برابر با جامعه آماری یعنی 15 دوره بازیهای المپیک تابستانی بود که ایران در آن حضور داشته است. دادهها از مقالات، گزارشها و منابع معتبر با بازیهای المپیک جمعآوری و از شاخصهای نسبی و مقایسهای، لکسیکوگراف، آمار توصیفی برای تحلیل دادهها استفاده شد.<br /> <strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد که ایران از سال 2004- 1948 به ترتیب 09/0، 04/0 و 16/0 درصد مدالهای توزیع شده در قارههای آسیا، آمریکا و آفریقا را کسب کرده و درصد موفقیت (مدال/تعدادحضور) آن در رشتههای کشتی، وزنهبرداری و تکواندو به ترتیب 93/0 ، 80/0 و 66/0 بوده است. عملکرد ایران در دوره های 16 ، 19 و 30 جهش و در بین این دوره ها سیر نزولی داشت. ضعیفترین عملکرد پیاپی ایران از نظر توزیع مدال و کارآیی نسبی (مدال/جمعیت)در سه دوره 1988 تا 1996 بود. ایران در المپیک 2008 پکن ضعیفترین عملکرد را داشت و در سطح جهان، آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی و افریقا به ترتیب رتبه 51، 10، 5 و 4 را کسب کرد. ایران در المپیک 2012 از لحاظ کارایی نسبی(مدال/ورزشکار) بهترین عملکرد تاریخ خود را داشت و در رده دوم جهان قرار گرفت. همچنین در جدول توزیع مدال در جهان، آسیا، آمریکایی جنوبی و مرکزی و افریقا به ترتیب رتبه 17، 5، 2و 1 را بدست آورد. میانگین رتبه ایران در کل المپیکهای حضوریافته به ترتیب 26/31، 33/4، 56/2 و 40/3 در جهان، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی و مرکزی بود.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین، ایران با توجه به تشابه وضعیت توسعه یافتگی در مقایسه با سایر کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی، معمولا رتبه بالایی در جدول توزیع مدال و شاخصهای نسبی در المپیکها بدست آورده استhttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_3218_78c0f104a96119fc41a51431a5ef737d.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723The effect of internet advertising Brand equity (Case Study: Merooj Brand)اثر تبلیغات اینترنتی بر ارزش ویژه برند ورزشی : مطالعه موردی: برند مجید7386322010.22124/jsmd.2018.3220FAفاطمهعبدویاستادیار مدیریت ورزشی/ عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریززهراعبدالعلی نژادکارشناسی ارشد مدیریت بازریابی ورزشی/ دانشگاه تبریزJournal Article20160112<strong>Objective: </strong>The aim of this study was Consider how the internet advertising effects on sport brand equity. <br /><strong>Methodology: </strong>This is a field study and it is descriptive in nature The population was include customers of sport goods brand of Majid in Tabriz that the sample, because of the unlimited population, is inclusive of 348 people based on random sampling. In order to collecting data, the effect of Internet advertising questionnaire Moqimi (1391) and evaluation of brand equity questionnaire based on Aaker (1991) were used. Regression statistical method was used to analyze the data. <br /><strong>Results: </strong>The results showed that Internet advertising effects on factors of brand equity as perceived quality, brand association, brand loyalty and brand awareness has a significant impact. <br /><strong>Conclusion: </strong>Managers of companies to promote sport good brand equity should initially identify strengths and weaknesses in their organizations and advertising programs use the Internet as an effective means of communication and advertising<strong>هدف:</strong> هدف از این مقاله بررسی چگونگی تأثیرگذاری تبلیغات اینترنتی بر روی ارزش ویژه برند ورزشی و ابعاد مختلف آن میباشد.<br /> <strong>روش شناسی:</strong> پژوهش حاضر ازلحاظ روش پیمایشی و تحقیقی کاربردی است. جامعهی آماری مشتریان کالای ورزشی برند مجید در شهر تبریز میباشد که نمونه تحقیق به دلیل نامحدود بودن جامعه مشتمل بر 384نفر از مشتریان و بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات بهصورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه اثر سنجی تبلیغات اینترنتی مقیمی (1391) و ارزیابی ارزش ویژه برند بر اساس مدل آکر (1991) میباشد. از روش آماری رگرسیون برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد.<br /> <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که تبلیغات اینترنتی بر هر یک از ابعاد ارزش ویژه برند همچون کیفیت ادراکشده، تداعی برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند تأثیر معنیداری دارد.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> مدیران شرکتها برای ارتقاء ارزش ویژه برند ورزشی ابتدا بایستی نقاط قوت و ضعف برنامههای تبلیغات را در سازمان خود شناسایی کنند و همچنین از اینترنت بهعنوان ابزار مؤثری در ارتباطات و تبلیغ استفاده کنندhttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_3220_d939c5b60273dda56f008ed69ede5f17.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723The Evaluate of the relationship marketing tactics of Iranian soccer league (case study: Esteghlal Tehran Football Club)بررسی وضعیت تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران (مطالعه موردی: باشگاه فوتبال استقلال تهران)88100322110.22124/jsmd.2018.3221FAکیانوششجیعدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهدسید مرتضیعظیم زادهاستادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهدمهدییوسفیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهدفریدهافروزیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160211<strong>Objective:</strong> the aim of this study was to Evaluate the relationship marketing tactics of Iranian soccer league <br /><strong>Methodology:</strong> according to the purpose, Adjusted relationship marketing components scale developed by Ehsani and Ezadi (2011), provided to 366 members of the supporters club Esteghlal Tehran that according to The sample size formula and Who were randomly selected. The questionnaire was based on the norms set for a Likert scale of 5 points to making it slightly used. Validity and reliability of the instrument by experts in the pilot study with the Alpha 0/92 respectively. For data analysis also oneway-anova variance, one sample t-test and Spearman and pearson Correlation significant 0/05 by spss<sub>20,</sub>systat<sub>13</sub> and lisrel<sub>8.50</sub> was used. <br /><strong>Results</strong>: Results indicate that<strong>; </strong>between Subscales Knowledge Management, Quality of Service , Satisfaction ,trust , commitment , quantity consumed , Interpreting advertisement and finally pursuit of media according to the membership of the Association was significant difference(p<0/05) and also between subscales of relationship marketing tactics according to annual watching matches Except satisfaction and trust was no significant difference(p<0/05). <br /><strong>Conclusion:</strong> In general the results indicate the status of the Marketing tactics, points of strength and weakness in this regard and so presenting suitable strategies and operational, on The identification of the Iranian Football League clubs Especially Esteghlal Tehran and their supporters in the development of effective advocacy<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران ( مطالعه موردی: باشگاه فوتبال استقلال تهران) بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه این تحقیق را کلیه هواداران باشگاه استقلال تهران تشکیل دادند که تعداد 366 نفر از آن ها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه تعدیل شده تاکتیک های بازاریابی ارتباطی ایزدی و احسانی (1391) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون، آزمون تی تک نمونهای و تحلیل عاملی در سطح معناداری 05/0 با کمک نرم افزارهای SPSS<sub>20</sub> وlisrel<sub>8.50 </sub> و SYSTAT<sub>13</sub> استفاده شد. <br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> یافته ها نشان داد؛ بین خرده مقیاس های مدیریت دانش، کیفیت خدمات، رضایتمندی، اعتماد، تعهد، کمیت مصرف، تبلیغ شفاهی و در نهایت پیگیری رسانهای به تفکیک عضویت در کانون هواداران تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 > p)؛ این در حالی بود که بین خرده مقیاس های بازاریابی ارتباطی به تفکیک تماشای سالانه فوتبال، به جز در خردهمقیاسهای رضایتمندی و اعتماد در دیگر خرده مقیاس ها تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 > p).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> به طور کلی، نتایج تحقیق حاکی از آن بود که؛ بررسی وضعیت تاکتیک های بازاریابی، بررسی نقاط ضعف و قوت در این زمینه و همین طور ارائه راهکارهای مناسب و عملیاتی، در شناخت بیشتر باشگاههای لیگ برتر فوتبال به ویژه باشگاه استقلال تهران از هواداران خود موثر بوده و باعث توسعه نظام هواداری در کشور میشودhttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_3221_caae20d87857da2df7ef62eb7760fe06.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723The impact of internal branding in sports organizations: A case study research in fitness clubsتاثیر برندسازی داخلی در سازمانهای ورزشی (مورد مطالعه: باشگاه های بدن سازی)102112322210.22124/jsmd.2018.3222FAوجیههجوانیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریزJournal Article20150605<strong>Objective:</strong> Internal branding is a new concept to consider the impact of employees to create a better brand image in the minds of customers. This study aims to investigate the effects of internal branding on the behavior of the employees in the organization. <br /><strong>Methodology:</strong> This study was descriptive- survey one.The sample in this study consisted of 221 employees of the famous clubs in cities; Tehran, Isfahan, Tabriz, Shiraz and Mashhad. The data was collected through consulted directly and self-report procedure by a researcher-conducted questionnaire (Cronbach's alpha coefficient 87/0) which scaled with a five-point Likert from strongly agree to strongly disagree .Amos Graphic software was used for analyzing Data. <br /><strong>Results:</strong> The results of the path analyses coefficients and the results of the correlation matrix of variables showed positive and significant relationship among variables. So the effect of internal branding on employees’ brand oriented behavior, sense of brand belonging, brand commitment and brand loyalty was verified. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the result, internal branding of clubs and other sports organizations can have a significant impact on employees' perceptions of the organization and its brand, help to get successful service to customers and improve brand Image in the mind of the customers<strong>هدف:</strong> برندسازی داخلی مفهومی است که به بررسی تأثیر کارکنان در ایجاد تصویری بهتر از برند در ذهن مشتریان میپردازد. از اینرو، در پژوهش حاضر به تأثیر برندسازی داخلی برکارکنان در سازمانهای ورزشی پرداخته شده است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از جهت هدف؛ کاربردی و از نظر گردآوری داده؛ توصیفی-پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 221 نفر از کارکنان باشگاه های بدنسازی مطرح در سطح شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد بودند. همچنین برای گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته (ضریب آلفای کرونباخ 87/0) استفاده شد که با مراجعه مستقیم و به روش خودگزارشی تکمیل شدند. برای تحلیل داده ها نیز از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از مدل مسیر با توجه به مقادیر ضرایب مسیر مناسب و نتایج ماتریس همبستگی متغیرها، وجود رابطه معنادار و مثبت را تأیید کرد. بنابراین تأثیر برندسازی داخلی بر رفتار برند محور، حس تعلق، تعهد و وفاداری به برند کارکنان مثبت ارزیابی شد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس یافتهها، اجرای اثربخش برنامههای برندسازی داخلی در باشگاههای مورد مطالعه و دیگر سازمانهای ورزشی میتواند تاثیر قابل توجهی بر درک کارکنان نسبت به برند سازمان، در خدمترسانی موفق به مشتری و در بهبود تصویر برند سازمان در ذهن مشتری داشته باشدhttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_3222_366334165ca14d9adc955b62edcb8da5.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723Studying the services quality of Faculty of Physical Education, University of Guilan from the perspective of postgraduate studentsمطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی113130322310.22124/jsmd.2018.3223FAمهرعلیهمتی نژاداستاد دانشگاه گیلانمحمدحسنقلی زادهدانشیار دانشگاه گیلانسپیدهشبانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانJournal Article20150509<strong>Objective:</strong> By studying the gap between expectations and perceptions of students from services, we can provide the base for developing appropriate programs for the improvement of services. The purpose of this study was to investigate the service quality of Faculty of Physical Education, University of Guilan from the perspective of postgraduate students. <br /><strong>Methodology:</strong> This study was descriptive and the statistical population was all postgraduate students of Guilan University, 108 students were randomly selected to participate in the study and respond to the SERVQUAL questionnaire. These questionnaires have three parts including quality of education, research and sport facilities with a Likert scale of 7 (strongly disagree=1 to strongly agree = 7), which evaluate the five dimensions of the services quality (visual elements, reliability, responsiveness, confidence and empathy) in both the perceptions and expectations sections. The visual justifiability tool was confirmed by experts and its reliability was calculated using internal correlation coefficient in a pilot study. <br /><strong>Results</strong>: The results of data analysis using the Wilcoxon and Friedman Rankings showed that students' perceptions rating of services quality (current situation) was significantly lower than their expectations in all aspects of services quality including education research and sport facilities of the Faculty of Physical Education, University of Guilan, and in other words there was a negative gap in the research section for all dimensions except responsiveness (P<0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> Since there was a negative gap in all aspects of the offered services quality, it is suggested that the school administrators and officials could reduce or eliminate the gap by creating formal and informal canals with students. In other hand, right features of meeting students’ expectations as well as improving physical environment, places and education, research and service facilities to reduce the dimensions gap<strong>هدف</strong><strong>:</strong> با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات، میتوان زمینه را برای تدوین برنامههای مناسب جهت بهبود کیفیت خدمات فراهم کرد. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان در نیمسال اول تحصیلی 94-1393 بود. 108 دانشجو به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب و به پرسشنامههای ادراکات و انتظارات مشتری از کیفیت خدمات ارائه شده (خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی) در مقیاس لیکرت 7 ارزشی (کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=7) پاسخ دادند. این پرسشنامهها پنج بُعد کیفیت خدمات (عناصر عینی، اعتبار، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) را در دو بخش ادراکات و انتظارات مورد سنجش قرار میدهد. روایی صوری ابزار مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی آن نیز در یک مطالعه راهنما با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ویلکاکسون نشان داد که در همه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان امتیاز ادراکات دانشجویان از کیفیت خدمات (وضعیت موجود) به طور معنیداری کمتر از انتظارات آنها بوده و به عبارتی در هر پنج بُعد بجز بُعد پاسخگویی در بخش پژوهش شکاف منفی وجود دارد (05/0>P).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> از آنجا که در همه ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده شکاف منفی مشاهده شد، به نظر میرسد که ایجاد کانالهای رسمی و غیر رسمی با دانشجویان و همچنین بهبود وضعیت ظاهری، فضاها و امکانات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی برای کاهش یا حذف شکاف مفید باشدhttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_3223_047a3de7a2156a7a2368c3914a1ee39c.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723The relationship between demographic characteristics and styles of Consumers buying Decision in Sporting Goodsرابطه بین ویژگی های دموگرافیک و سبکهای تصمیمگیری خرید مشتریان کالاهای ورزشی131141322510.22124/jsmd.2018.3225FAفریباعسکریاندانشیار/ دانشگاه تبریزفرزانهترابی نهاددانشگاه تبریزفرنازفخریدانشگاه تبریزJournal Article20131116<strong>Objective: </strong>Quality and quantity of sport industry in countries depended on the size and scope produce and consumption. The aim of this study was to determine the relationship between demographic characteristics on consumers buying decision in sporting goods according to the Sproles and Kendall model in Tabriz. <br /><strong>Methodology: </strong>Research method is descriptive and the population of the survey is the consumers of sporting goods in Tabriz, Which 385 consumer and according to Cochran Formula was selected as sample. The data and information was collected by the modified Consumer Style questionnaire with acceptable validity and reliability with used of factor analyses. Then used to Factor Analyses, Kolmogorov- Smirnov, U Mann-Whitney and Kruskal Wallis Test at α≤ 0.05. <br /><strong>Results: </strong>The results showed that Internet advertising effects on factors of brand equity as perceived quality, brand association, brand loyalty and brand awareness has a significant impact. <br /><strong>Conclusion: </strong>The results showed that the Novelty and fashion consciousness was the most effective style. The males have more tendency to Novelty than Females and the consumers with high total income is more Novelty and who have high personal income was Perfectionist. There were no relationship between education, age and Sporting or not sporting and decision-making styles<strong>هدف:</strong> هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین ویژگی های دموگرافیک بر تصمیم خرید مشتریان کالاهای ورزشی بر اساس مدل اسپرولز و کندال در شهر تبریز میباشد.<br /> <strong>روش شناسی:</strong> تحقیق حاضر، توصیفی-پیمایشی بوده و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی385 نفر از مشتریان کالاهای ورزشی شهر تبریز می باشند. ابزار تحقیق، پرسشنامهی سبک مصرفکننده اسپرولز-کندال بود که پایایی آن با آزمون تحلیل عاملی برای کالاهای ورزشی تأئید شد. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای جمعیتشناختی و از آمار استنباطی )تحلیل عاملی، کلموگروف-اسمیرنف، یومن-ویتنی و کروسکال-والیس) در سطح معنیداری 05/0α≤ استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد، مؤثرترین عامل در تصمیمگیری خرید مشتریان کالاهای ورزشی شهر تبریز مدگرایی و نوگرایی میباشد. همچنین مردان نسبت به زنان نوگراتر و افراد شاغل ایدهآلگراتر بودند. درآمد خانواده با سبک نوگرایی و درآمد شخصی با سبک لذتگرایی ارتباط داشته اما بین سن، تحصیلات و ورزشکار بودن یا نبودن مشتریان و سبک تصمیمگیری آنان تفاوتی مشاهده نشد.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به نتایج بدست آمده، نیاز توجه تولیدکنندگان کالاهای ورزشی به نوآوری در این زمینه محسوس استhttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_3225_65c525c6147c72bf9bb973768d6a49e6.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723The Identification of Obstacles to develoment of women's elite football in Iranشناسایی موانع توسعه مدیریتی فوتبال زنان در ایران143163326010.22124/jsmd.2018.3260FAعذراافتخاریکارشناسی ارشد مدیریت ورزشیحمیدرضاگوهررستمیدانشگاه گیلان0000-0002-6518-466xمحمدرضابرومنداستادیار دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20141231<strong>Objective: </strong>The purpose of this research was an identification of obstacles to develoment of women's championship football in Iran. <br /><strong>Methodology: </strong>This study is a descriptive-survey that do it survey form. Measuring tool of research is a 9 dimnesions questionnaire Debosscher elite sport development and developed by interview and research Foundations. In interview section, Statistical population was national coaches, national players and woman Expert referees and national players that interview lasted until Achieving Saturated. In questionnare section, population was included coaches (n=22), Supervisors (n=22), referees (n=22) that samples was equal to population. And players of women's football super league (n=150). Method of sampling was Purposive sampling. Overally, 152 people as statistical sampling selected in this research. Data analysed by using SPSS software (ver: 22) to KS statistical tests and Friedman.factor analysis did with Amos 21. <br /><strong>Results</strong>: Results showed that among nine dimensionals of management levels, sport facilities was the most importamt obstcle with 0.895 factor loads and financial support was the least important with 0.464 factor load barriers in women's championship football development. <br /><strong>Conclusion: </strong>regarding to this current results, the most inportant obstcle of womens’ championship football was sport facility.According to women's sport is at the beginning of the path of development. Therfore in the current situation requires to the development of sports facilities and equipment. Although, other dimensionals are as development obstcles of womens championship football with significant important.but descision makers should pay more attention to development of womens championship football based on this this research. <br /> <strong>هدف</strong>: این تحقیق با هدف بررسی موانع مدیریتی توسعه فوتبال قهرمانی زنان در ایران انجام شده است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است و به صورت میدانی انجام شد. ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامه 9 عاملی توسعه ورزش قهرمانی دیبوسچر (2006) بود، که با مصاحبه و مبانی تحقیق توسعه پیدا کرد. جامعه آماری در بخش مصاحبه، مربیان تیم ملی فوتبال بانوان ایران در ردههای مختلف سنی، بازیکنان ملی و داوران خبره زن بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و تا رسیدن به حد اشباء مصاحبه انجام گرفت. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل مربیان (22 نفر)، سرپرستان (22 نفر) و داوران (22 نفر) و بازیکنان لیگ برتر فوتبال بانوان (150 نفر) میباشند. روش نمونهگیری در بخش داوران، سرپرستان و مربیان به صورت تمامشمار و برابر با جامعه آماری و در بخش بازیکنان از نوع هدفمند بوده است که بر اساس جدول مورگان، نمونه آماری انتخاب شدند. در مجموع 152 نفر به عنوان نمونه آماری این تحقیق انتخاب شدند. در نهایت اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و بهرهگیری از آزمونهای آماری کلموگراف-اسمیرنف، فریدمن و تحلیل عاملی با نرمافزار AMOS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که از بین نه مولفة سطوح مدیریتی، بعد اماکن و تسهیلات ورزشی با بار عاملی 895/0، بیشترین و بعد حمایت مالی با بار عاملی 464/0، کمترین موانع توسعه فوتبال قهرمانی زنان در ایران را تشکیل دادهاند.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>: </strong>با توجه به نتایج تحقیق حاضر، عامل اماکن و تسهیلات ورزشی به عنوان مهمترین مانع مدیریتی توسعه فوتبال قهرمانی زنان در ایران شناسایی شد. از آنجایی که ورزش زنان در ابتدای مسیر توسعه خود قرار دارد، در شرایط فعلی نیاز به توسعهی اماکن و تجهیزات ورزشی میباشد.<br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3260_fb91fecab3aa36e0fa6a4fe49a74de85.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48007220180723Identify and Prioritize Requirements of Football Players in the Premier League based on Kano Modelشناسایی و اولویت بندی نیازهای بازیکنان لیگ برتر فوتبال براساس مدل کانو166181321910.22124/jsmd.2018.3219FAمهردادمحرم زادهاستاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0001-7769-4344مژگانخدامرادپوراستادیار گروه مدیریت ورزشی، واحدسنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران0000-0003-2260-8888سید محمدکاشفاستاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه ایرانJournal Article20160312<strong>Objective:</strong> The aim of this study was to identify and prioritize the needs of players in Premier League of football based on Kano model in 1394. <br /><strong>Methodology: </strong>According to Gestalt elements, Kano questionnaire with 28 features were distributed Among 239 participants were selected randomly for this research .Excel software and statistical method of weighted mean was used to Analysis. <br /><strong>Results: </strong>Use of experienced and professional of up to date coaches, financial obligations required by the club in due time Identify as basic needs. Require to insurance coverage at injuries, held training camp regularly, and placed in the category of Performance needs. The need of players in the clubs consist of obtaining the necessary conditions to enter to team was evaluate as Excitement needs from the of Premier League players<strong>.</strong> <br /><strong>Conclusion:</strong> Club managers by addressing the basic and performance needs and move to the Excitement needs can be make loyalty in the players<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی نیازهای بازیکنان لیگ برتر فوتبال در سال94 براساس مدل کانو می باشد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> بر اساس عناصر گشتالت موجود در خدمت با تعیین28ویژگی پرسشنامه محقق ساخته کانو بین 239 نفر که به صورت تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید. نرم افزار Excelو روش آماری میانگین موزون جدول فراوانی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نیازهای استفاده از مربیان مجرب و حرفهای به روز، انجام تعهدات مالی توسط باشگاه در زمان مقرر در دسته بندی نیازهای الزامی و نیاز به پوشش بیمه درمانی در مصدومیت، برگزاری اردوهای آماده سازی به طور منظم در دسته بندی نیازهای تک بعدی جای می گیرند. نیاز به استعدادیابی در باشگاه واخذ شرایط لازم جهت ورود به تیم از دیدگاه بازیکنان لیگ برتر جزو الزامات انگیزشی قرار گرفت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران باشگاهها از طریق رفع نیازهای اساسی و الزامی به سمت نیازهای انگیزشی حرکت نمایند تا مشتریان وفادار را در مجموعه خود احساس کنندhttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_3219_3ed10fdfec030f4cae2a8cd3b2f8140e.pdf