دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810The Effects of Team Brand Identity Dimensions on Team Loyalty among Fans of Football Pro League in Iranتاثیر ابعاد هویت برند تیمی بر وفاداری رفتاری هواداران فوتبال در لیگ برتر ایران1181916FAاکبرجابریاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-7849-8668حسناسدی دستجردیاستاد مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانفرزانهمظلومی سوینیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائیجوادخزائی پولکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهانJournal Article20141202<strong>Objective: </strong>The purpose of the current study was to assess the partial effects of team identity dimensions on team loyalty among fans of football pro league in Iran, and providing a model for development of loyalty to pro league football teams<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology:</strong> The study was a descriptive survey done as a field one. Research population involved the fans of football teams being famous for having eager fans in football pro league. A sample of 236 fans was selected through random sampling. The research tools involved the questionnaires of Behavioral loyalty (Fink et al, 2003), and team identity (Koo, 2009). Questionnaire’s face validity was investigated according to 15 sport and marketing scholars, and questionnaire’s content validity was found to be 0.79. The questionnaire’s reliability was also found to be 0.82 according to Cronbach’s alpha. SPSS18 and AMOS20 were used for data analysis. <br /><strong>Results</strong>: To measure the validity and fitness of the model, structural equations modeling (SEM) has been applied, and the relationships of variables were verified based on direction analysis. According to research findings the four dimensions of team identity had positive and significant effects on behavioral loyalty. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results of the current research revealed that four dimensions of team brand identity have significant and positive effect on team loyalty. So, development of managers’ perceptions about these factors can be an important tool for improving football team brand loyalty. <br /><strong> </strong><strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف تحقیق حاضر تحلیل سهم نسبی ابعاد هویت برندِ تیمی بر وفاداری هواداران فوتبال لیگ برتر ایران و ارائه مدلی در راستای توسعه وفاداری به تیمهای لیگ برتر فوتبال بود. <br /><strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را هواداران تیمهای لیگ برتر ایران تشکیل میدادند. تعداد 236 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گرداوری این تحقیق پرسشنامههای وفاداری رفتاری فینک و همکاران (2003)، و پرسشنامه ابعادِ هویت تیمی کو (2009) بود. روایی صوری بر اساس نظرات 15 نفر از محققین حوزه بازاریابی و ورزش انجام و بر اساس آزمون کندال روایی محتوای پرسشنامه نیز 79/0 محاسبه گردید. مقدار پایایی نیز بر اساس آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 82/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای 18SPSS و AMOS20 استفاده گردید <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> جهت سنجش روایی مدل تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید و بر اساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که چهار بعدِ هویت تیمی دارای تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری رفتاری هواداران بودهاند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> <strong>: </strong>نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که چهار بعد هویت برند تیمی بر وفاداری رفتاری هواداران نسبت به تیمهای فوتبال لیگ برتر ایران تأثیرگذار میباشند. بنابراین، توسعه ادراک مدیران از شاخصهای هویت برندِ تیمی میتواند ابزاری مهم در راستای تقویت وفاداری هواداران به برند تیمهای فوتبال محسوب گردد. <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1916_8a6d2de446351d557a85eff4c2e0e935.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Comparing and Prioritizing the Quality Assessment in Factors of Sport Talent Development Systems from Stakeholder's Standpointمقایسه و تعیین اولویت عوامل ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی از منظر ذینفعان19351917FAفرهادنظریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه رازی کرمانشاهبهرامیوسفیدانشیار دانشگاه رازی کرمانشاهحسینعیدیاستادیار دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-6039-7826Journal Article20150104<strong>Objective: </strong>The purpose of study was to compare and prioritize the quality assessment in factors of sport talent development systems<strong>.</strong>
<strong>Methodology:</strong> Methodology was descriptive done as a field study. Research population included all coaches (17.04%), athletes (58.04%), experts of sports federations and commissions (15.43%) and physical education experts (8.47%) that 460 individuals finally responded the questionnaire. Research instrument was the revised questionnaire of Ulrike Rogers (2010) which measures quality of talent identification system and development. Reliability, according to Cronbach's alpha, was 0.84. For analysis of data, the descriptive and inferential tests were used (mean and standard deviation, Kolmogorov-Smirnov, ANOVA and Friedman test).
<strong>Results</strong>: Result of ANOVA test showed the significant difference between the samples in the structure, process, outcome factors (P<0.05). Also, according to Friedman test, result factor had first priority of sport talent development system in Iran.
<strong>Conclusion:</strong> Overall, we can conclude that assessing talent development as basis of professional sports can lead to success of national sports in global and international stage.
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> مقایسه و تعیین اولویت عوامل ارزیابی کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی ورزشی در جمهوری اسلامی ایران میباشد.
<strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است که از لحاظ هدف در دستة پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، شامل مربیان، ورزشکاران، کارشناسان فدراسیونها و هیاتها و اساتید متخصص تربیت بدنی بود که به ترتیب83 نفر(04/17%)، 267 نفر (04/58%)، 71 نفر (43/15%) و 39 نفر (47/8%)، در کل460 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. ابزار مورد استفاد، پرسشنامه الریک روجر (2010)، بود که کیفیت در سیستمهای شناسایی و توسعه استعداد را میسنجد. پایایی با استفاده از ضریب الفای کرونباخ، 84/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی (میانگین و انحراف استاندراد، آنوا، کولموگروف- اسمیرنوف، آنوا و آزمون رتبهای فریدمن) استفاده شده است.
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج آزمون آنوا نشان داد که، بین نمونهها منتخب در عاملهای ساختار، فرایند، و نتایج تفاوت معناداری(05/0>P) ، وجود دارد. همچنین، بر اساس آزمون فریدمن، عامل نتایج دارای بالاترین اولویت در سیستم استعدادیابی ورزشی ایران بود.
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> در مجموع می توان نتیجه گرفت که، ارزیابی سیستم توسعه استعدادیابی به عنوان زیر ساخت ورزش حرفهای و قهرمانی میتواند باعث موفقیت ورزش کشور در صحنههای جهانی و بین المللی شود.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1917_c5c76244ff57cc781038ad874abb3cdc.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Identifying and Prioritizing the Factors Influencing Attendance in the Iranian Basketball Super Leagueشناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در مسابقات لیگ برتر بسکتبال ایران36501918FAمهرعلیهمتی نژاداستاد دانشگاه گیلانمحمدمهدیرحمتیدانشیار دانشگاه گیلان0000-0002-8695-6630محمدصفرزادهکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانJournal Article20140522<strong>Objective: </strong>The purpose of this study was to investigate the factors affecting the presence of spectators in Basketball Super League matches in Iran. <br /><strong>Methodology:</strong> The approach was a descriptive survey. The questionnaire of this study was previously used by Green (1995), Hansen and Gautheir (1992), Scofield (1983), Coasky (1994) and Xhaung et al. (1995) to investigate the influential factors on the attendance of spectators for ball sports in the stadiums. After determining the sample size by random sampling method, the questionnaires were distributed between 370 existing spectators in two stadiums of Tehran and Isfahan cities. Reliability of the questionnaire measured by Cronbach's alpha was 0.79. Data was analyzed using exploratory factor analysis, Friedman test, and Wilcoxon. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that factors such as order, moral security and discipline (regular and appropriate management in league, and appropriate conduct to control the spectators by security personnel and officers) were most important reasons for attendance at stadium. The most effective factors impact on attendance of spectators at the stadium included services, facilities and amenities of Stadium (suitability and comfortable access for buying tickets), achieving sport identity, and spending leisure time (Stadiums have facilities and modern equipment, and accompany with friends for attendance in competitions), the sensitivity of competition and its result, the presence of big players (stars) in sports teams, appropriate space and time for competition, the desirability of heating / cooling condition of saloon, playing games on weekends, and updated and suitable awareness of information about time and place of competition. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the official results of this study, for increasing attendance of spectators at stadium, it is expected that authorities and the officials of games adopt appropriate planning for the promotion of order and moral discipline. Moreover, providing facilities for sports competitions and proper advertising about the time and place of competitions can increase the number of fans at stadiums. <br /> <br /> <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> : هدف از این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران لیگ برتر بسکتبال ایران است. <br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی است. پرسشنامه مورداستفاده در این تحقیق در نوبتهای مختلف توسط گرین (1995)، هانسن و گوتیر (1992)، اسکافیلد (1983)، کاسکی (1994) و ژانگ و همکاران (1995) بهمنظور بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در ورزشگاهها در ورزشهای توپی مورد استفاده قرار گرفته است. پس از تعیین حجم نمونه، پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس بین 370 نفر از تماشاگران در دو ورزشگاه و دو شهر تهران و اصفهان توزیع گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمونهای فریدمن و تعقیبی ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> : نتایج نشان میدهد که عامل نظم، امنیت و انضباط اخلاقی (برگزاری منظم و مناسب لیگ، برخورد مناسب پرسنل و مأموران کنترل نظم و مدیریت رفتار) مهمترین دلیل حضور تماشاگران بود. از بین عامل خدمات، تسهیلات و امکانات ورزشگاه (مناسب بودن جایگاه تماشاگران و سهولت در تهیه بلیت)، کسب هویت ورزشی و پرکردن اوقات فراغت (برخورداری ورزشگاهها از امکانات و تجهیزات مدرن، و حضور با دوستان در مسابقهها)، حساسیت رقابت و نتیجه آن، حضور بازیکنان مطرح (ستاره) در تیمهای ورزشی، فضا و زمان مناسب برگزاری مسابقه، مطلوب بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی سالن و برگزاری مسابقه در تعطیلات آخر هفته، اطلاعرسانی و تبلیغات مناسب در مورد زمان و مکان مسابقه به ترتیب بیشترین تأثیر را بر حضور تماشاگران در ورزشگاه داشتهاند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج تحقیق انتظار میرود مسئولان مربوطه بهمنظور افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاهها برنامهریزیهای مناسب برای حفظ و ارتقای هنجارهای حاکم بر سالنهای محل برگزاری مسابقهها اتخاد نمایند. افزون بر این، فراهم ساختن امکانات رفاهی برای ورزشگاهها و تبلیغات مناسب در مورد زمان و مکان برگزاری مسابقات میتواند سبب افزایش شمار تماشاگران در ورزشگاهها گردد. <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1918_6742988d5fb733cbe7935f69a7472f78.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Examining the Role of Market Orientation on Market Intelligence in Athletic Companiesبررسی نقش بازارگرایی بر هوشمندی بازار در شرکتهای ورزشی51641919FAمرتضیرضائی صوفیاستادیار دانشگاه پیام نورابوالفضلفراهانیاستاد دانشگاه پیام نور0000-0002-0417-5858جلالیاراحمدیدانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20140930<strong>Objective: </strong>The aim of the present study was to determine the effect of market orientation on business performance in the athletic companies<strong>.</strong>
<strong>Methodology:</strong> It was a correlation study. The statistical sample using the random sampling included 113 directors and officials of various athletic companies all over the country. To gather the information, the culture of market orientation questionnaire by Nero and Slater (1990), Market sagacity questionnaire by Kohli and Jaworski (1990) and Business Performance Questionnaire by Holly et al (2005) were used. Questionnaire's validity was confirmed using the professors and sports industry experts and reliability of the questionnaire, based on Cranach’s alpha, was reported 0.82.
<strong>Results</strong>: After data collection, in order to analyze the data, mean and standard deviation in descriptive statistics and regression test in inferential statistics were used. Analysis was done using SPSS 18 software at the significance level of p<0.05. Results of regression analysis showed there was a significantly positive correlation between market orientation cultural and business performance (p<0.01). But, there is no significant relationship between market intelligence and business performance (sig= p>0.05).
<strong>Conclusion:</strong> Therefore, it is recommended to the athletic directors that the coordination between tasks, competitor identification, and understanding customer's need are essential in order to greater profitability.
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از مطالعة حاضر، تعیین تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکتهای ورزشی است. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی است و نمونة آماری پژوهش حاضر را 113 نفر از مدیران و مسئولان واحدهای مختلف شرکتهای ورزشی در سراسر کشور که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، تشکیل میدهند.
<strong>روششناسی:</strong> به منظور گردآوری اطلاعات موردنیاز برای متغیر فرهنگ بازارگرایی از پرسشنامة نرور و اسلاتر (1990)، هوشمندی بازار از پرسشنامه کوهلی و جاورسکی (1990) و عملکرد کسب و کار از پرسشنامه هالی و همکاران (2005) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر اعضای هیأتعلمی و متخصصان صنعت و ورزش تأیید و پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرهای تحقیق 82/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از میانگین و انحراف استاندارد در بخش آمار توصیفی و از آزمون تحلیل رگرسیون به عنوان آمار استنباطی استفاده شد.
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong>. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نشان داد: بین فرهنگ بازارگرایی و عملکرد کسب و کار ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0= sig). اما بین متغیر هوشمندی بازار و عملکرد کسب و کار شرکتهای ورزشی ارتباط معنیدار مشاهده نشد (087/0= sig).
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> لذا به مدیران شرکتهای ورزشی پیشنهاد میشود که به منظور سودآوری هر چه بیشتر به شناخت رقبا، هماهنگی بین وظایف و شناخت نیازهای مشتری توجه داشته باشند.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1919_c39114df720b1f9f33aa4a1614df4ce8.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Sport Sponsorship and Its Effect on Brand Attachment and Customer Loyalty: A Case Study on Kaleh's Volleyball Teamحمایت ورزشی و تأثیر آن بر دلبستگی به برند و وفاداری مشتریان: مطالعه تیم والیبال کاله65841920FAاسماعیلملک اخلاقدانشیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلانمحسناکبریاستادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلانسید حسنآلطهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه گیلانJournal Article20140913<strong>Objective: </strong>This research aimed to investigate the effect of sport sponsorship on brand attachment and loyalty of Kale's customers<strong>.</strong>
<strong>Methodology:</strong> The research method was causal and descriptive. The statistical population was the students in university of Guilan that 525 of them are selected as sample through a random sampling. A structured questionnaire with 42 questions was used to gather data. Its content and face validity were confirmed by the professors of marketing and experts of sport sponsorship. The reliability was confirmed by Cronbach's alpha using SPSS19 (alpha was above 0.70 for all constructs). Finally, gathered data was analyzed through structural equation modeling by Smart PLS.
<strong>Results</strong>: Results showed that sport sponsorship had an effect on both brand attachment and customers' loyalty. Also, brand attachment had an effect on customers' loyalty.
<strong>Conclusion:</strong> Considering the results, sport sponsorship is a powerful tool for companies' marketing and serves them in reaching profit and market share goals. Also, sport sponsorship, as part of corporate social responsibility, has a double effect on customers' loyalty and their attachment toward brands.
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حمایت ورزشی بر دلبستگی به برند و وفاداری مشتریان شرکت کاله است.
<strong>روششناسی:</strong> این پژوهش علّی و پیمایشی میباشد و جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه گیلان بودند که تعداد 525 دانشجو به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامه استاندارد با 42 سؤال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوایی آن را اساتید مدیریت بازاریابی و کارشناسان حمایت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار SPSS 19 (برای تمامی ابعاد بزرگتر از 7/0) تأیید شد. در پایان اطلاعات گردآوریشده با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک نرمافزار نشاندهنده این امر بود که حمایت ورزشی بر دلبستگی به برند و وفاداری مشتریان تأثیرگذار است، همچنین دلبستگی به برند نیز بر وفاداری مشتریان تأثیرگذار است.
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> با توجه به نتایج به دست آمده، حمایت ورزشی به عنوان یک ابزار توانمند بازاریابی برای شرکتها عمل کرده و به آنها در رسیدن به سود و کسب سهم بیشتر بازار یاری میرساند. همچنین حمایت ورزشی به عنوان انجام بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت، باعث تأثیر مضاعف بر وفاداری مشتریان و دلبستگی آنان به برند میشود.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1920_892dc7dcc141fc6c8d0ddc11749065a9.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Analyzing the Factors to Affect the Formation of the Professional Athlete’s Brand Imageتحلیل عوامل مؤثر در شکلدهی تصویر برند ورزشکاران حرفهای851021921FAیاسرصفاردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهدسید مرتضیعظیم زادهاستادیار دانشکده تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهدآذرکفاشپوردانشیار دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140531<strong>Objective: </strong>Nowadays, developing and managing strong brands are not restricted to products, teams and leagues but they are also followed among specific individual athletes. Hence, the purpose of this research was to analyze the effective factors to make the brand image of athletes<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology:</strong> The present research was applied based on research purpose, field based on data collection, descriptive-correlation based on methodology. The study population consisted of all male students in physical education universities in the city of Mashhad in the second semester of 2013-14 academic year (N=1083). To determine the sample size, PASS software was used. On this basis, the required sample size was estimated to be 308 people. The questionnaire was distributed to a randomly cluster. In order to analyze the research data, confirmatory factor analysis software was used with AMOS21. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that, factors on and off field, both had a significant relationship with the athlete’s brand image. Furthermore, it was found that the style of athletic competition and sportsmanship, with the highest and lowest loadings of 0.91 and 0.52, impact the athlete’s brand image. <br /><strong>Conclusion:</strong> In addition to pay attention to the factors on filed, athlete should look for factors of off field to create a positive image of themselves. Also, personal brand should be based on their competitive advantage to achieve the main goal of branding which is to create a distinction. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> امروزه مدیریت و توسعه برندهای ورزشی تنها محدود به کالاها، تیمها و لیگها ورزشی نمیشود؛ بلکه در بین ورزشکاران نیز به رسمیت شناختهشده است. از اینرو، هدف این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر در شکلدهی تصویر برند ورزشکاران حرفهای است. <br /><strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی- همبستگی است. برای تعیین حجم نمونه از نرمافزار تخصصی PASS استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پسر رشتۀ تربیتبدنی دانشگاههای شهر مشهد در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-93 بود (1083N=). بر این اساس حجم نمونه موردنیاز 308 نفر به دست آمد. برای جمع آوردی دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که با روش نمونهگیری تصادفی به شکل سهمیهای توزیع گردید. همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی تائیدی، با کمک نرمافزار آموس 21 استفاده شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد، عوامل داخل زمین و خارج زمین هر دو رابطه معناداری با تصویر برند ورزشکاران داشتند. بعلاوه، مشخص شد عامل سبک رقابت ورزشکار و رفتار جوانمردانه به ترتیب با بار عاملی 91/0 و 52/0 بیشترین و کمترین تأثیرگذاری را بر روی تصویر برند ورزشکاران داشتند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> ورزشکاران برای ایجاد تصویری مثبت از خود علاوه بر توجه به عوامل داخل زمین، به عوامل خارج از میدان مسابقه نیز باید توجه کافی داشته باشند. همچنین، بهتر است برند شخصی ورزشکاران بر روی مزیت رقابتی آنها استوار باشد تا هدف اصلی برندسازی یعنی ایجاد تمایز حاصل شود.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1921_27d2b1b96d8031e2192b9cdad89ab97a.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Identification and Prioritization of Perspectives and Strategies in Tehran Municipality Sport Organization using AHP model: Basic Indicators of Performance Evaluation through the Executive BSC Modelشناسایی و اولویتبندی مناظر و استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از مدل AHP1031161923FAسید احمدنژاد سجادیاستادیار گروه تربیتبدنی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ولیعصر(عج)رفسنجانمهرزادحمیدیدانشیار دانشکده تربیتبدنی دانشگاه تهرانمحسنارسلاندانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه علامه /کارشناس ارشد گروه مدیریت دانشگاه ولیعصر(عج)رفسنجانJournal Article20151004<strong>Objective: </strong>The purpose of this research was to identify and prioritize the perspectives and strategies in Tehran municipality sport organization using AHP model<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology:</strong> This study was descriptive-analytical. The statistical population included all managers of sports organization in Tehran municipality and the strategic council members of Tehran municipality Sport Organization (N=145). Sixty persons were chosen as the statistical sample. Early indicators of research were extracted from dissertation of Nejad Sajadi (2012). The final indicators were designed through the sample's ideas. Final questionnaire was given to the statistical sample. AHP model was used to integrate the views and priorities as well as weight criteria and sub-criteria. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that in prioritization of the views and strategies of the sport in Tehran municipality, the financial perspective and the internal process perspective were the highest and lowest priority, respectively. <br /><strong>Conclusion:</strong> It seems that the citizenship exercise should rely on itself financially (as first priority). And in terms of internal perspective, it has acceptable conditions and can fulfill his duties using its current inputs to achieve its objectives (as last priority).<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از مطالعه حاضر، اولویتبندی استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از مدل AHP بود. <br /><strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران سازمان ورزش شهرداریها و اعضای شورای راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (145N=). تعداد 60 نفر از این افراد به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت روشنتر شدن مسیر تحقیق، شاخصهای اولیه تحقیق، از رساله دکتری نژاد سجادی(1391) استخراج، و با جمعبندی نظرات نمونه آماری، شاخصهای نهایی تدوین گردید. پرسشنامه نهایی در اختیار نمونه قرار داده شد و برای تلفیق دیدگاهها، تعیین اولویت، وزندهی معیارها و زیر معیارها، از مدل AHP استفاده گردید. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که در اولویتبندی کلی مناظر و استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری، منظر مالی و منظر فرآیند داخلی به ترتیب بالاترین و پایینترین اولویت را به خود اختصاص دادند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> به نظر میرسد که ورزش شهروندی بایستی در افق تعیینشده از نظر مالی روی پای خود بایستد،(به عنوان اولین اولویت) و از نظر منظر داخلی در شرایط قابل قبولی است و میتواند با داشتههای فعلی خود، برای تحقق اهدافش تا افق تعیینشده انجاموظیفه نماید.(آخرین اولویت). <br /> <br /> <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1923_b10c9de9de7694232bcbf65c2b28943c.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810The Brand Personality of Selected Iranian Football League Teams:
Explaining Dimensions and Modelingشخصیت برند تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران تبیین ابعاد و ارائه مدل مسیری1171361931FAلیلاشفاییکارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا( س)ژالهمعماریدانشیار دانشگاه الزهرا( س)محمداصغری جعفرآبادیدانشیار مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیتهای ترافیکی جادهای دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی تبریزJournal Article20140907<strong>Objective: </strong>The purpose of this study was the modeling and defining the brand personality scale.The teams were selected from the Iranian football league<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology:</strong> The method of research was a descriptive survey. Selected samples included 673 of fans in 2012-13 premier league season (Persepolis, Esteqlal, Sepahan, Tractor) attending Azadi stadium to watch the twelfth league matches. Survey instruments was a structured questionnaire with 45 question. The reliability of the questionnaire equaled to 0.95 based on Cronbach's alpha. <br /><strong>Results</strong>: Results showed that uniqueness, perfection, stunningness, excitement, distinction, classic dimension, and achievement are identified as the personality model of the premier league soccer teams. <br /><strong>Conclusion:</strong> Focusing on the mentioned dimensions and variables in the advertisements, sport managers and marketers can attract more fans, earn income and gain top spot in the market. Adapting the company and products to the mentioned variables, sponsors can also have good interactive relationship.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از انجام این تحقیق تبیین ابعاد و مدلسازی شخصیت برند تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبالبود. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد.. <br /><strong>روششناسی:</strong> نمونهها شامل 673 تن از هواداران تیمهای منتخب لیگ برتر فصل 91-92 (پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان ) بود که در لیگ دوازدهم برای تماشای بازی در استادیوم مجموعه آزادی تهران حضور مییافتند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای با 45 سؤال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 95/0 بهدست آمد(01/0 P<). <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> بر اساس نتایج تحقیق ابعاد منحصربهفرد، کمال، خیرهکننده، متمایز، مهیج، کلاسیک و موفق تبیین کننده مدل شخصیت برند تیمهای فوتبال لیگ برتر میباشند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> مدیران ورزشی و بازاریابان میتوانند با توجه به این ابعاد و متغیرهای تبیین کننده هر بُعد، در تبلیغات خود به جذب بیشتر هواداران، درآمدزایی و کسب جایگاه برتر در بازار دست یابند. همچنین حامیان مالی از طریق انطباق شرکت و محصولات خود با هر یک از این ابعاد قادرند رابطۀ دوسویه مناسبی را برقرار نمایند. <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1931_45fad54dff521c5e6a91244120d93406.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Designing a Model of Market Orientation to Affect Customer Behavior and Service Quality in Water Recreational Sport Centersطراحی مدل تاثیر بازارگرایی بر رفتار آتی مشتریان در مجموعههای تفریحیورزشی آبی با توجه به کیفیت خدمات1371521932FAمحسناسمعیلیعضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنیمحمداحسانیاستاد دانشگاه تربیت مدرسهاشمکوزهچیاناستاد دانشگاه تربیت مدرسحبیبهنریدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1179-427XJournal Article20140216<strong>Objective: </strong>The aim of this research was to design a model of market orientation to affect customer behavior and service quality in water recreational sport centers. <br /><strong>Methodology:</strong> The research type was applied and descriptive. Statistical populations was the individuals in water sport centers which five biggest centers were selected. Sampling method was stratified and there were two groups including customers and staff. The tools were questionnaire, interview, observation, and library study. Data was analyzed using SEM method with by AMOS and SPSS software. <br /><strong>Results</strong>: Results showed market orientation did not have directly significant influence on customer behavior, but had influence on service quality and this variable can be considered as a mediator between market orientation and customer behavior. Also, market orientation culture had greater impact on service quality in comparison with market intelligence. Among components of service quality, proportionality variable had greatest regression weight. There was significant relationship between market intelligence and market orientation culture. <br /><strong>Conclusion:</strong> To develop the marketing strategies, sport center managers should consider the factors such as customer orientation, competitor orientation, inter functional coordination, and knowledge of the market environment. In order to develop service quality, they should improve innovation, creativity, and attractiveness in their operations.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از انجام تحقیق طراحی مدل تأثیر بازارگرایی مراکز ورزشی تفریحی آبی بر رفتار مشتریان با توجه به متغیر میانجی کیفیت خدمات میباشد. <br /><strong>روششناسی:</strong> نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مراکز تفریحیورزشی آبی کشور بوده که 5 مرکز بزرگ بهصورت هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری درون مراکز بهصورت تصادفی طبقهای بوده است که شامل دو گروه پرسنل و مشتریان بوده است. مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، مصاحبه، و مشاهده بوده است. روش تحلیل دادهها استفاده از معادلات ساختاریSEM از طریق نرمافزار AMOS و SPSS بوده است. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>: </strong> نتایج نشان داد بازارگرایی بر رفتار مصرفکننده بهطور مستقیم تأثیر معنیداری ندارد ولی بر کیفیت خدمات تأثیر معنیداری دارد. کیفیت خدمات نیز میتواند نقش واسطه را در ارتباط بازارگرایی و رفتار مصرفکننده ایفا کند. همچنین متغیر فرهنگ بازارگرایی در مقایسه با هوشمندی بازار، تأثیر بیشتری بر کیفیت خدمات داشته است. در بین مؤلفههای کیفیت خدمات عامل تناسب بیشترین وزن رگرسیونی را در برداشته است. بین هوشمندی بازار و فرهنگ بازاریابی نیز رابطه معنیداری وجود دارد. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> مدیران مراکز باید در تدوین راهبردهای بازاریابی خود به عواملی همچون مشتریگرایی، رقابت گرایی، هماهنگی بین وظیفهای و شناخت محیط بازار توجه ویژهای نموده و در راستای توسعه کیفیت خدمات، نوآوری، خلاقیت و توسعه جذابیت خدمات را محور کار خود قرار دهند. <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1932_e5596a3676d1d74e1f8dce4bfd897601.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Comparison of Attitude and Behavior of Customers toward Physical Fitness Service Centers in Rasht.مقایسه نگرش و رفتار مشتریان نسبت به خدمات مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت1531681933FAنوشینبناراستادیار دانشگاه گیلانحمیدرضاگوهررستمیاستادیار دانشگاه گیلان0000-0002-6518-466xحکیمهمهرعلی تبارکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانJournal Article20140419<strong>Abstract</strong> <br /><strong>Objective: </strong>The purpose of this paper was the comparison of attitude and behavior of customers towards physical fitness services centers in Rasht.<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology:</strong> This paper was a descriptive survey held as field study. The population included all of the customers of physical fitness service centers in Rasht which four hundreds of them were selected by cluster sampling. The research tools were five questionnaires including demographic features, sport services quality, customer's satisfaction, customer's loyalty and repurchase intention which are validated by eight management experts and the reliability by Cronbach̓'s alpha test was α=0.96. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that there was significant difference between service quality based on the variables of sex, age, and the length of customer's participation in club (p≤0.05). There was also significant difference between customers loyalty based on the times they were present in clubs. Moreover, there was significant difference between repurchase intention based on the age. <br /><strong>Conclusion:</strong> In order to achieve satisfaction, permanent loyalty and customers' coming back, the managers of physical fitness services centers can classify customers based on human traits as well as identify their expectations and requirements and offer products regard to their demands. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف پژوهش حاضر مقایسه نگرش و رفتار مشتریان نسبت به خدمات مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت است. <br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیۀ مشتریان مراکز آمادگی جسمانی شهر رشت بود که 400نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پنج پرسشنامۀ ویژگیهای فردی، کیفیت خدمات ورزشی، رضایتمندی مشتری، وفاداری مشتری و قصد خرید مجدد بود که روایی آن مورد تأیید 8نفر از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ معادل 96/0=α محاسبه شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان دادکه بین کیفیت خدمات با متغیر جنسیت، گروههای سنی و مدت عضویت مشتریان در باشگاه تفاوت معناداری وجود داشت(05/0≥P). همچنین بین وفاداری مشتریان با دفعات حضور مشتریان در باشگاهها و بین قصد خرید مجدد با گروههای سنی مشتریان تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0≥P). <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: مدیران مراکز آمادگی جسمانی میتوانند با طبقهبندی مشتریان بر اساس ویژگیهای انسانی و شناسایی انتظارات و نیازهای متنوع آنان و ارائه محصولاتی مطابق با خواستههای مشتریان در جهت رضایتمندی، وفاداری دائم و تمایل به بازگشت دوباره آنان به باشگاه تلاش کنند<strong>.</strong> <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1933_22c24973b54d4a5714cc195c7e9ae3cb.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810The Relationship between Perception of Service Quality, Satisfaction and the Intent to Return of Sport Tourists Attending the Derby of Esteghlal and Persepolisرابطه ادراک از کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی حاضر در شهرآورد استقلال و پرسپولیس1691841936FAمهدیخطیبزادهدکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرسهاشمکوزهچیاناستاد دانشگاه تربیت مدرسافشارهنروراستادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیJournal Article20130124<strong>Objective: </strong>The interaction between service quality, customer satisfaction and loyalty has been always a controversial issue. So, the purpose of this study was to investigate the relationship between service quality, satisfaction and the intention to return of sport tourists<strong>.</strong>
<strong>Methodology:</strong> The research method was descriptive–correlation and the statistical sample consisted of 265 tourists attending Tehran’s Azadi stadium for watching a football game between Esteghlal and Persepolis. The research instrument was a questionnaire that had been used in Shonk’s Ph.D. dissertation. The validity was approved by doing exploratory factor analysis and the opinions of sport management experts. The reliability was verified by Cronbach’s alpha method (α=0.89). The SPSS19 was used to do descriptive statistics and exploratory factor analysis. Also, confirmatory factor analysis and structural equation modeling (SEM) were done by LISREL.
<strong>Results:</strong> The results showed satisfaction didn’t mediate the relationship between service quality and the intention to return of sport tourists. Although, satisfaction had a significant effect on sport tourist’s intention to return, the service quality had greater effect on sport tourist’s intention to return. Also, the influence of service quality on satisfaction was significant.
<strong>Conclusion:</strong> According to the results, it can be concluded that increasing sport tourism service quality and its related factors increase sport tourist’s satisfaction and their intention to return.
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> بحث کیفیت خدمات، رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی همواره موضوعی بحثانگیز بوده است. از اینرو هدف این پژوهش بررسی رابطة کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی بود.
<strong>روششناسی</strong>: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونة آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهای است که شانک در رساله دکتری خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (آلفای کرونباخ= 89/0). برای تجزیه و تحلیل دادهها از بستة نرمافزاری SPSS 19 بهمنظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرمافزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد.
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد رضایتمندی در رابطه بین کیفیت خدمات و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی نقش میانجی ندارد. علاوه بر این، اگرچه رضایتمندی (با ضریب اثر 35/0) تأثیر معنی داری روی تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی دارد؛ تأثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 56/0) بیشتر است. تأثیر کیفیت خدمات (با ضریب اثر 25/1) بر رضایتمندی نیز معنادار است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج میتوان گفت با افزایش کیفیت خدمات گردشگری ورزشی و عوامل مربوط به آن میتوان سطح رضایتمندی و تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی را افزایش داد.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1936_152612f6ead1a3818f69e88556c5134d.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810The Structural Model of the Nostalgia Effect on Football Fans’ Intention to Purchaseمدل ساختاری تأثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال1852001938FAفرهادفتحیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهرانعلیرضاالهیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهرانمرجانصفاریاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20141017<strong>Objective: </strong>The purpose of this study was to identify and test the impact of nostalgia on intention to purchase of football fans<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology:</strong> This study was a correlation research. With regard to the number adequacy for hypothesis testing and modeling (more than 150 people), 350 fans of Ali Karimi (nostalgic character) were selected purposefully and availability in university of Kharazmi. The research instrument included Pascal and sprott’s evoked nostalgia (2002), Katherine Meyer’s familiarity with nostalgic items (2010), Routledge’s nostalgic proneness (2009), and Katherine Meyer’s intention to purchase (2010). To evoke fans’ nostalgia, a film was produced from Ali Karimi’s personal and sport life, and after identifying the content validation by experts (panel of experts) and conducting a pilot study to the film, it was showed to the fans. After watching the film, the students filled the questionnaires. Data was analyzed using the methods of descriptive statistics, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. <br /><strong>Results</strong>: The results were based on the conceptual model. Results showed that the level of familiarity with the nostalgic character (t=5.36 and β=0.29) and nostalgic proneness (t=8.91 and β=0.54) had a significant causal relationship with the evoked nostalgia. Also evoked nostalgia had a significant causal relationship with the fans’ intention to purchase (t=10.93 and β=0.63). <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the findings, in order to endorsement of sport marketing, the characters with the image of nostalgia can be used to evoke the fans. <br /> هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و آزمون مدل تأثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال است. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی است. با توجه به تعداد قابل کفایت برای فرضیهآزمایی و مدلسازی (بیش از 150 نفر) تعداد 350 نفر (دانشجویان دانشگاه خوارزمی) از هواداران علی کریمی (شخصیت نوستالژی) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای نوستالژی برانگیخته (پاسکال 2002)، شخصیت نوستالژیکی (مییر 2010)، تأثیرپذیری نوستالژیکی (روتلج 2009) و تمایل به خرید (مییر 2010) بود. برای برانگیختن نوستالژی هواداران، فیلم نوستالژیک علی کریمی برای آنها پخش و سپس پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد. روایی فیلم و پرسشنامه توسط متخصصان علمی و رسانهای تأیید شد. برای تحلیل یافتهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان که سازه پژوهش برازش مطلوبی دارد. همچنین برای آشنایی با شخصیت نوستالژیکی (36/5=t و 29/0=β) و تأثیرپذیری نوستالژیکی (91/8=t و 54/0=β) رابطه علی معناداری با نوستالژی برانگیخته مشاهده شد. علاوه بر این نوستالژی برانگیخته رابطه علی معناداری با تمایل به خرید هواداران داشت (93/10=t و 63/0=β). نتیجهگیری: بر اساس یافتهها پیشنهاد میشود در روشهای صحهگذاری بازاریابی ورزشی از شخصیت-های با وجهه نوستالژیک بالا برای برانگیختن هواداران استفاده شود.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1938_5da93376968dbc87b2fbd86c7c7fdf08.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Comparison of Brand Equity Components among Sportswear Shopper: A Case Study of Adidas Brandمقایسه ابعاد ارزش ویژه برند در بین مشتریان پوشاک ورزشی (مطالعه موردی : برند آدیداس)2012161939FAبهرامیوسفیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاهشیواصفری تکیهکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20140727<strong>Objective: </strong>The purpose of this study was to compare brand equity components among Adidas sportswear shoppers, both athletes and non-athletes<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology:</strong> It was a descriptive survey. Since Adidas is a well- known and popular sports brand in the world, it has official agency in Iran. The target population was defined as customers who had referred to and purchased from the Adidas official agency in Tehran (Iran capital city). 404 questionnaires were filled out by costumers using randomly simple method. The tool has already been applied by Tong and Hawley (2009). Apart from demographic questions (age and gender), the main part of this questionnaire included five items measuring various dimensions of brand equity including brand awareness, brand loyalty, brand association and its perceived quality. For analyzing data, Mann-Whitney U test, Spearman correlation coefficient and Fisher's Z test were utilized. <br /><strong>Results</strong>: The findings indicated that athlete and non-athlete Sportswear customers were different in brand awareness and loyalty, while in the dimensions of brand association and perceived quality, there was no significant difference among them. Furthermore, these results showed that there was a significant and positive relation between four dimensions of brand equity (brand awareness, brand loyalty, brand association and perceived quality) and sportswear brand equity. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the obtained results of this study, the managers of sportswear industry have to focus their marketing activities on brand association and its perceived quality for extending brand.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از این مطالعه مقایسه ابعاد ارزش ویژه برند در بین مشتریان ورزشکار و غیر ورزشکار پوشاک ورزشی آدیداس بود. <br /><strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. آدیداس جزء برندهای ورزشی محبوب و شناختهشده در جهان است و در ایران نیز نمایندگی رسمی دارد. جامعه هدف مشتریانی تعریف شد که به نمایندگی رسمی آدیداس در تهران (پایتخت ایران) مراجعه و خرید میکردند . 404 پرسشنامه به روش تصادفی ساده توسط مشتریان کامل شد که پیش از این توسط تانگ و هایولی (2009) به کار گرفته شده بود. بخش اصلی پرسشنامه شامل 5 قسمت برای اندازهگیری ابعاد ارزش ویژه برند یعنی آگاهی برند، وفاداری برند، تداعی برند و کیفیت ادراک شده برند بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون یو من ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون Z فیشر انجام شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد مشتریان ورزشکار و غیر ورزشکار پوشاک ورزشی در آگاهی و وفاداری برند تفاوت دارند، اما در ابعاد تداعی برند و کیفیت ادراک شده تفاوت معنادار نبود. به علاوه، نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین چهار بعد ارزش ویژه برند (آگاهی برند، وفاداری برند، تداعی برند و کیفیت ادراک شده برند) با ارزش ویژه برند پوشاک ورزشی وجود دارد. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> بر اساس نتایج این پژوهش، مدیران صنعت پوشاک ورزشی باید برای توسعه برند، فعالیتهای بازاریابیشان را بیشتر بر روی کیفیت ادراک شده و تداعی برند متمرکز کنند.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1939_7fd39883e65991a62521d2bb2fbf4011.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810The Study of Relationship between Sport Brand Perceived Value and Customer’s Repurchase Intentionبررسی رابطه بین ارزش ادراکشده برندهای ورزشی و قصد خرید مجدد مشتریان2172311940FAفریباعسکریاندانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تبریزبهزاداکبرزادهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تبریزJournal Article20141025<strong>Objective: </strong>The purpose of this study was to examine the relationship between sport brand perceived value and the repurchase intention of customers<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology:</strong> The method of present study was descriptive and its statistical population includes all those who refer to three main shopping centers of sport goods (N= 384). They were selected by convenience sampling using Morgan table while the researcher himself was present at the shops. They participated in this study and filled in the Faryabi’s questionnaire (2012). This questionnaire includes 22 questions with a 5-point Likert scale (1 = totally agree to 5=totally disagree). The face validity of questionnaire was confirmed by experts and its reliability was Cronbach's α =0.84. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis, Kolmogorov Smirnov test was used to determine data normality and regression analysis was to analyze them at a significance level of α ≤ 0.05. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that there was a significant relationship between the perceived value and repurchase intention (β = 0.43, P<0.001). As well as, there was a significant relationship between the prior satisfaction of customers and repurchase intention of customers (β = 0.46, P<0.001). Also, all components of the perceived image, perceived quality, price acceptability and sensory experience had a significant relationship with perceived value. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to results, the prior satisfaction of customers has the highest impact on the repurchase intention and price acceptability has the highest impact on perceived value. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ارزش ادراکشده برندهای ورزشی و قصد خرید مجدد مشتریان میباشد. <br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی<strong> و </strong>جامعه آماری کلیه افرادی هستند که برای خرید به سه مرکز اصلی خرید کالاهای ورزشی در تبریز مراجعه کردند که 384 نفر بهصورت غیر تصادفی در دسترس با استفاده از جدول مورگان (حداکثر تعداد آن) و با مراجعه حضوری محقق در آن فروشگاهها برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه فاریابی (2012) پاسخ دادند. این پرسشنامه دارای 22 سؤال در مقیاس لیکرت 5 ارزشی (کاملاً موافقم=1 تا کاملاً مخالفم=5) بود. در این پژوهش روایی صوری آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایای آن، آلفا کرونباخ 84 درصد محاسبه شد. جهت بررسی دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون کلموگروف اسمیرنف برای تعیین نرمالیتی دادهها و برای تحلیل آنها از رگرسیون در سطح معنیداری 05/0≤α استفادهشده است. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> <strong>: </strong>نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به مقادیر(43/0β= و 001/0P˂) بین ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد همچنین با توجه به مقادیر(46/0β= و 001/0P˂)بین رضایت قبلی مشتری با قصد خرید مجدد مشتریان رابطة معنیداری برقرار است. همچنین تمامی مؤلفههای تصویر ادراکشده، کیفیت ادراکشده، مقبولیت قیمت و تجربهحسی بهطور معنیداری با ارزش ادراکشده رابطه داشتند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> بنابراین در میان عاملهای مورد بررسی رضایت قبلی مشتری بیشترین تأثیر را بر قصد خرید مجدد و مقبولیت قیمت بیشترین تأثیر را بر ارزش ادراکشده داشته است. <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1940_040645e80f1a7cd11f6fcd0fedd9a54e.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48005120160810Challenges of Sports Tourism Development in Aras Free Zone Considering the Opinions of the Managers and Expertsچالشهای توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس با تاکید بر نظرات مدیران و کارشناسان2332441941FAیوسفیاوریاستادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجانفریباعسکریاندانشیار دانشگاه تبریزمحمدخیری شجاعیکارشناس ارشد مدیریت ورزشیJournal Article20141202<strong>Objective: </strong>This study aimed to analyze the challenges of sports tourism development with an emphasis on the viewpoints of tourism and sport experts in Aras free zone<strong>.</strong>
<strong>Methodology:</strong> 120 managers and experts of tourism and sport were selected using random sampling. To collect data, the development of sports tourism questionnaire was used. Cronbach’s α was 0.95.
<strong>Results:</strong> According to the results, information and communication, infrastructure facilities, tourism and cultural heritage, sports and recreation services, and physical education had significant role in the development of sports tourism of Aras free zone. There was difference among existing and desired situation of the effective factors in sports tourism. Factors affecting sport tourism respectively were natural resources, information and communications, infrastructure facilities, tourism and cultural heritage, sports and recreation services, physical education, respectively.
<strong>Conclusion:</strong> Aras free zone can become an important sport tourism target by optimum use of potential natural resources, planning and implementation of various strategic programs, investment in infrastructure development, the use of IT and hosting major sports events.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> این مطالعه با هدف شناخت و تحلیل چالشهای توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس با تاکید بر نظرات مدیران و کارشناسان گردشگری و ورزشی منطقه آزاد ارس به اجرا درآمد.
<strong>روششناسی:</strong> 120 نفر از مدیران و کارشناسان گردشگری و ورزشی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه عوامل توسعه گردشگری ورزشی (95/0=α) استفاده شد.
<strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> با توجه به نتایج، تاثیر عوامل اطلاع رسانی و ارتباطات، تسهیلات زیرساختی، گردشگری و میراث فرهنگی، خدمات ورزشی و تفریحات سالم و تربیت بدنی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس معنیدار بود. بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب عوامل مؤثر بر گردشگری ورزشی تفاوت وجود داشت. عوامل موثر بر گردشگری ورزشی به ترتیب اولویت منابع طبیعی، اطلاع رسانی و ارتباطات، تسهیلات زیرساختی، گردشگری و میراث فرهنگی، خدمات ورزشی و تفریحات سالم، تربیت بدنی میباشند.
<strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> منطقه آزاد ارس میتواند با استفاده بهینه و مناسب از پتانسیلهای منابع طبیعی، طراحی و اجرای برنامههای متنوع و راهبردی، سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها، بهرهگیری از فناوری ارتباطات و میزبانی رویدادهای ورزشی به یک قطب گردشگری مهم در حوزه توریسم ورزشی تبدیل شود.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1941_e562d4725fda684c6b083859fbf8ca3c.pdf