%0 Journal Article %T طرّاحی مدل انتخاب حمایت ورزشی در ایران %J مدیریت و توسعه ورزش %I دانشگاه گیلان %Z 2322-4800 %A خبیری, محمّد %A بنار, نوشین %A رمضانی‌نژاد, رحیم %A ملک‌اخلاق, اسماعیل %A کاظم‌نژاد, انوشیروان %D 2012 %\ 03/20/2012 %V 1 %N 1 %P 75-86 %! طرّاحی مدل انتخاب حمایت ورزشی در ایران %K مدیریت حمایت ورزشی %K بازاریابی ورزشی %K انتخاب حمایت ورزشی %R %X چکیده هدف: هدف از این تحقیق طرّاحی مدل ملاک‌های انتخاب حمایت ورزشی در لیگ‌های برتر کشور است. روش‌شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که 134 حامی به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از پرسشنامه محقق‌ساخته با 24 سوال برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوای آن را پانزده نفر از استادان مدیریت ورزشی و کارشناسان حمایت ورزشی تایید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد. یافته‌ها: 24 متغیر در چهار گروه، ماهیت رشته ورزشی، ماهیت حامی، علایق مدیریتی و درجه سازگاری با ملاک‌های انتخاب حامیان، شناسایی و طبقه‌بندی شدند. مدل اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که ماهیت حامی و ماهیت رشته ورزشی متغیر‌های مستقل، درجه سازگاری متغیر واسطه و علایق مدیریتی متغیر پاسخ در این مدل بودند که متغیر ماهیت رشته ورزشی با 52/0 بیشترین اثر را بر علایق مدیریتی نشان داد. نتیجه‌گیری: با تقویت عامل‌های مستقل و اثرگذار، دستیابی به حامیان ورزشی افزایش می یابد و موجب رضایت‌مندی و حفظ حامیان در عرصه‌های ورزشی می شود. واژه‌های کلیدی: مدیریت حمایت ورزشی، بازاریابی ورزشی، انتخاب حمایت ورزشی. %U https://jsmd.guilan.ac.ir/article_701_52e10269e7bbbda333e0815d242343d0.pdf