%0 Journal Article %T رابطه علّی ویژگی‌های دموگرافیک گروه‌های مرجع با فرآیند تصمیم خرید مصرف‌کنندگان ورزشی با روش SEM-PLS %J مدیریت و توسعه ورزش %I دانشگاه گیلان %Z 2322-4800 %A یوسفی پاسکه, مریم %A تجاری, فرشاد %A نیک آئین, زینت %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 8 %N 1 %P 190-204 %! رابطه علّی ویژگی‌های دموگرافیک گروه‌های مرجع با فرآیند تصمیم خرید مصرف‌کنندگان ورزشی با روش SEM-PLS %K تصمیم خرید %K گروه‌های مرجع %K مصرف کنندگان ورزشی %R 10.22124/jsmd.1970.3443 %X مقدمه: هدف این پژوهش طراحی مدل ویژگی­های دموگرافیک گروه­های مرجع و تأثیر آن بر فرآیند تصمیم خرید مصرف‌کنندگان ورزشی بود. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان تربیت‌بدنی دانشگاه­های استان گیلان بودند که نمونه آماری به صورت تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی پرسشنامه توسط ۱۲ صاحب­نظر تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و بررسی برازش مدل از مدل‌سازی معادلات ساختاری و با نرم‌افزار PLS3 و  SPSS24 استفاده ‌شده است. یافته­ها: نتایج نشان داد که متغیر ویژگی­های دموگرافیک گروه­های مرجع به‌طور مستقیم دارای رابطه  مثبت و معنی داری با تأثیر اطلاعاتی (79/0)، سودگرایانه (68/0) و بیان ارزش (74/0) داشته است؛ اما به طور مستقیم تأثیر معنی­داری روی قصد خرید نداشت. همچنین متغیرهای تأثیر اطلاعاتی (10/0)، تأثیر سودگرایانه (64/0) و تأثیر بیان ارزش (22/0) با قصد خرید به‌طور مستقیم رابطه مثبت و معنی داری داشت. نتیجه­گیری: می­توان گفت که ویژگی­های دموگرافیک گروه­های مرجع از طریق اثرگذاری بر روی سه نوع تأثیر اطلاعاتی، سودگرایانه و بیان ارزش، می­تواند تعیین­کننده قصد خرید در مشتریان باشد. بنابراین فروشگاه­های ورزشی در استراتژی بازاریابی و مشتری مداری خود لازم است که به عوامل و مسیرهای اثرگذار بر رفتار خرید مشتری توجه نمایند. %U https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3443_8448c607addd4e983efe84333c2e3f38.pdf