%0 Journal Article %T تعیین مؤلفه‌های بالندگی حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشکده‌های تربیت‌بدنی کشور و سنجش برازش آن %J مدیریت و توسعه ورزش %I دانشگاه گیلان %Z 2322-4800 %A شعبانی بهار, غلامرضا %A فراهانی, ابوالفضل %A قره, محمد علی %A سیاوشی, محمد %D 2017 %\ 01/24/2017 %V 5 %N 2 %P 109-126 %! تعیین مؤلفه‌های بالندگی حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشکده‌های تربیت‌بدنی کشور و سنجش برازش آن %K بالندگی %K بالندگی حرفه‌ای %K مدیریت منابع انسانی %K اعضای هیأت علمی %R %X هدف: از پژوهش حاضر، تعیین مؤلفه‌های محتوای بالندگی حرفه­ای اعضای هیأت علمی دانشکده­های تربیت‌بدنی کشور است. روش شناسی: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه اعضای هیأت علمی دانشکده­های تربیت‌بدنی (205 نفر) بودند. نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد ولی پس از توزیع پرسشنامه، 173 پرسشنامه جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بالندگی استفاده شد که فهرستی از 9 مؤلفه بالندگی هیأت علمی را شناسایی کرد که پس از مصاحبه با متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه (17 نفر)، 6 مؤلفه شناسایی و به گویه‌های پرسشنامه تبدیل شدند تا بر مبنای آن وضعیت موجود بالندگی ترسیم شود. برای تعیین روایی محتوا از دیدگاه‌های مدرسان و جهت بررسی روایی سازه از آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای برنامه بالندگی حرفه­ای 90/0 محاسبه شد. از آمار توصیفی برای طبقه­بندی یافته­ها و برای آزمون فرضیه­های تحقیق از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. همچنین در راستای تحلیل­های تکمیلی از معادلات ساختاری (SEM) برای مدل‌سازی روابط علی با تأکید بر نرم‌افزار لیزرل 2/9 استفاده شد.  یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد تحلیل­های مدل یابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با داد­ه­ها مورد حمایت قرار دادند، همچنین یافته‌ها بیانگر این بودند که بعد بالندگی حرفه‌ای دانشکده­های تربیت‌بدنی کشور در حد مطلوب قرار دارد. در خصوص وضعیت موجود مؤلفه بالندگی حرفه‌ای اعضای هیأت علمی، انتشارات علمی با میانگین 79/3 و زبان انگلیسی با میانگین 98/3 کمتر از میانگین است و بقیه عوامل بیشتر از میانگین می‌باشد. نتیجه­گیری: نیاز به ایجاد و راه‌اندازی مرکزی منظم و رسمی تحت عنوان مرکز بالندگی در دانشگاه­ها حس می­شود تا از این طریق و با استفاده از متخصصین در حوزه بالندگی و مدیریت منابع انسانی، بتوان به‌طور اثربخش و منظم و برنامه‌ریزی‌شده به اجرای برنامه­های بالندگی اعضای هیأت علمی همت گماشت. %U https://jsmd.guilan.ac.ir/article_2137_9fd60a571f743e9f70cd8aaecc2b0622.pdf