%0 Journal Article %T بررسی موانع اقتصادی خصوصی‌سازی باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال کشور %J مدیریت و توسعه ورزش %I دانشگاه گیلان %Z 2322-4800 %A دلدار, ابراهیم %A کارگر, غلامعلی %A غفوری, فرزاد %D 2017 %\ 01/24/2017 %V 5 %N 2 %P 53-68 %! بررسی موانع اقتصادی خصوصی‌سازی باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای فوتبال کشور %K بخش خصوصی %K موانع اقتصادی %K باشگاه­ فوتبال %K لیگ برتر %K ایران %R %X هدف: شناسایی و رتبه‌بندی موانع اقتصادی خصوصی­سازی باشگاه­های حرفه­ای فوتبال کشور در سال 91-1390 هدف اصلی این تحقیق بود. روش‌شناسی:جامعة آماری شامل مدیران عامل باشگاه­های فوتبال لیگ برتر و دسته یک، رئیسان کارگروه­های مختلف فدراسیون فوتبال و مسئولان هیأت‌های فوتبال استان­ها، مدرسان مدیریت ورزشی و برخی مدرسان اقتصاد و مدیریت که با مسائل باشگاه­های حرفه­ای فوتبال آشنایی داشتند و همچنین خبرنگاران فوتبال نویسی که با مسائل خصوصی­سازی آشنایی دارند (173N=). گردآوری اطلاعات به شیوه پیمایشی، با استفاده از پرسشنامه انجام شد که روایی آن به تأیید متخصصان رسید و پایایی آن، به روش آلفای کرونباخ، 80/0 به دست آمد. برای رتبه­بندی موانع از آزمون فریدمن استفاده شد و از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی نیز استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج رتبه­بندی نشان داد تخصیص نامناسب حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین به باشگاه­­های حرفه­ای فوتبال کشور اولین مانعی بود که بر سر راه خصوصی‌سازی در باشگاه­های حرفه­ای فوتبال کشور وجود داشت.  نتیجه گیری: افزایش کارایی و اثربخشی، بهبود مدیریت، به دست آوردن نتایج مطلوب و افزایش اعتبار باشگاه از موارد مهمی است که همواره مورد توجه علاقه­مندان فوتبال بوده و مشکلات اقتصادی در راه خصوصی­سازی باشگاه­ها مانع دست­یابی به اهداف مذکور شده است؛ بنابراین رفع موانع اقتصادی موجود، نخستین گام ضروری در این زمینه است.     %U https://jsmd.guilan.ac.ir/article_2134_21e106c1952c5665c1b4dd14604aaa0d.pdf