%0 Journal Article %T راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی تفریحی در ایران %J مدیریت و توسعه ورزش %I دانشگاه گیلان %Z 2322-4800 %A معین فرد, محمدرضا %A شوشی نسب, پروین %A کاظم‌نژاد, انوشیروان %D 2014 %\ 12/31/2014 %V 3 %N 2 %P 1-17 %! راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی تفریحی در ایران %K صنعت گردشگری %K گردشگری ورزشی %K جاذبه‌های ورزشی %R %X هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائۀ راهبردهای توسعۀ صنعت گردشگری ورزشی تفریحی در ایران است. روش‌شناسی: روش انجام پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی بود. جامعۀ آماری متشکل از دویست نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در دو حوزه گردشگری و ورزش و همچنین مدیران عالی فدراسیون‌ها، وزارتخانه ورزش و جوانان و کمیتۀ ملی المپیک و مدیران عالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهر تهران بودند. انتخاب نمونۀ آماری به‌صورت کل شماری بود. یافته‌ها: با مطالعۀ وضعیت موجود صنعت گردشگری ورزشی کشور و با استفاده از نظرات اعضای شورای راهبردی پرسشنامه تنظیم گردید. برای تعیین معنی‌داری گویه‌ها از آزمون دوجمله‌ای و برای رتبه‌بندی این گویه‌ها از آمار توصیفی استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاکی از معنی­دار بودن 11 قوت، 14 ضعف، 8 فرصت و 10 تهدید درگردشگری ورزشی تفریحی در ایران بود. با مقایسۀ زوجی قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای شناخته شده و سود جستن از نظرات اعضای شورای راهبردی پژوهش، هشت راهبرد جهت توسعۀ گردشگری ورزشی تفریحی در ایران پیشنهاد گردید. این راهبردها عبارت‌اند از: توسعۀ استراتژی برگزاری رویدادهای ورزشی ملی و بین‌المللی در مناطق دارای ظرفیت گردشگری ورزشی تفریحی، ایجاد سایت‌های مخصوص گردشگری ورزشی تفریحی در مناطق مختلف کشور، تدوین سایت‌های اینترنتی جهت تبلیغ و بازاریابی جاذبه‌های ورزشی تفریحی، تدوین نظامی جهت جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در گردشگری ورزشی تفریحی، تدوین و اجرای نظامی جامع جهت آنالیز و ارزیابی مداوم فواید مختلف گردشگری ورزشی تفریحی برای کشور، معرفی صنعت گردشگری ورزشی تفریحی به جامعه با انجام تبلیغات و بازاریابی در این زمینه، ایجاد نظامی جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری ورزشی تفریحی در حاشیۀ رویدادهای ورزشی، پرورش نیروهای متخصص مدیریتی در بخش‌ها، نهادها و سازمان‌های مرتبط با گردشگری ورزشی و تدوین نظام جامع خصوصی‌سازی گردشگری ورزشی با توجه به سیاست‌های اصل 44. نتیجه‌گیری: در مجموع با توجه به اهمیت گردشگری ورزشی مدیران و برنامه‌ریزان بخش گردشگری و ورزش کشور باید اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند. در این میان از تعامل آگاهانه و سازنده‌ای که باید میان بخش‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف مؤثر و ذینفع در توسعه گردشگری ورزشی وجود داشته باشد نباید غافل ماند. واژه‌های کلیدی: صنعت گردشگری، گردشگری ورزشی، جاذبه‌های ورزشی.   %U https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1218_8f2385ac38edbb658ba7fa052e179635.pdf