per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
2
22
10.22124/jsmd.2020.4096
4096
Research Paper
ارائه مدل پیشنهادی برای مکان یابی اماکن ورزشی با استفاده از مدل تلفیقی WLC و AHP (مطالعه موردی: شهر تبریز)
Presenting the proposed model for the location of sports places using the integrated model of WLC and AHP
سعید تابش
saeid_tabesh@yahoo.com
1
میثم نوری خان یوردی
meysam1896@yahoo.com
2
مرتضی دوستی
m_dostipasha@yahoo.com
3
حمید گنجائیان
4
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی، دانشگاه تهران، تهران. ایران
هدف: یکی از وظایف برنامهریزان شهری، توجه به مکانیابی زیرساختهای ورزشی است. با توجه به اهمیت موضوع، در این تحقیق به تعیین جهات مناسب برای توسعه اماکن و زیرساختهای ورزشی شهر تبریز پرداخته شده است. روششناسی: در این تحقیق از مدل ترکیبی AHP و WLC استفاده شده است. ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و نظرات کارشناسان، پارامترهای لازم برای مکانیابی اماکن ورزشی (فاصله از راه ارتباطی، فاصله از اماکن ورزشی، کاربری اراضی، ارتفاع، شیب، جهت شیب، لیتولوژی و گسل) انتخاب شده است و سپس با استفاده از مدل AHP و نظرات کارشناسان به این پارامترها وزن داده شد . در نهایت در نرمافزار IDRISI با استفاده از مدل WLC با هم تلفیق و ترکیب شدهاند. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد شهر تبریز از نظر عوامل محیطی با محدودیتهای زیادی جهت توسعه زیرساختها و خصوصاً زیرساختهای ورزشی مواجه است. مناطق شمالی محدوده شهری تبریز دارای کمترین تناسب؛ و مناطق حاشیه غریی این شهر دارای بالاترین تناسب از نظر ابعاد مکانیابی است. نتیجهگیری: با توجه به وضعیت ژئومورفولوژیکی شهر تبریز و لزوم توجه به پارامترهای مرتبط، لازم است در توسعه زیرساختها و خصوصاً زیرساختها و اماکن ورزشی، پارامترهای تحقیق حاضر در نظر گرفته شود تا ضمن کم کردن هزینهها، از مخاطرات پیشروی زیرساختها جلوگیری شود.
Objective: One of the functions of urban planners is to focus on the locating of infrastructure, especially sports infrastructure. In locating this type of infrastructure is necessary to considering various factors, including environmental factors. According to importance of subject has been investigated in this study for determining the appropriate directions for the development of sporting facilities and infrastructures in Tabriz city. Methodology: In this research has been used the combination model of AHP and WLC. First, with using the library studies and experts' opinions, it's been chosen the parameters necessary to locate sports facilities (distance from communication, distance from sports, land use, elevation, slope, tilt, lithology, and fault) then, with using the AHP model and expert opinions were weighed these parameters. Finally, it used the IDRISI software combines together with the WLC model. Results: The results of the study indicate that the city of Tabriz faces environmental constraints with many constraints to develop infrastructure, especially sport infrastructure. The final result of zoning also indicates that for the desired purposes, the northern areas of Tabriz city have the lowest proportion, and the marginal areas of this city have the highest proportion. Conclusions: Due to the geomorphological condition of Tabriz city it is necessary to pay attention to related parameters. In the development of infrastructure, especially sport infrastructure, the parameters of the present study should be considered in order to minimize the costs of preventing the risks of infrastructure advancement.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4096_042a2f3a86769b6fe0bc367d34a6e003.pdf
مکان یابی
اماکن ورزشی
تبریز
WLC
AHP
Locating
Sports Facilities
Tabriz
WLC
AHP
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
24
41
10.22124/jsmd.2020.4098
4098
Research Paper
ارائه چارچوب مفهومی بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای ورزشی
Presentation a conceptual framework for maturity management of business processes in sports companies
موسی جلیلی
jalili_mousa@yahoo.com
1
مهرعلی همتی نژاد طولی
ma_hemati@yahoo.com
2
مهدی نادری نسب
mehdynadernasab@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
استاد مدیریت ورزشی دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
هدف: پزوهش حاضر در صدد ارائه چارچوب مفهومی بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای ورزشی بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه انسانی (مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی، اساتید دانشگاه با تخصص مدیریت کسب و کار و بازاریابی ورزشی) و جامعه اطلاعاتی (منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای با موضوع مدیریت کسب و کار و بلوغ مدیریت) بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند (21 نفر و 52 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. یافتهها: چارچوب تحلیلی ارائه شده دارای شش منظر کلی شامل؛ اکوسیستم بازار، سیستم شرکت، زنجیره فرآیند، عملکرد فرآیند، مدیریت فرآیند و بلوغ مدیریت فرآیند کسب و کار میباشد. مدل مفهومی برخاسته از چارچوب کُدها به صورت یک سیستم فرایندی از اکوسیستم بازار و سیستم شرکت تا بلوغ مدیریت فرایند شناسایی شد. نتیجهگیری: به صورت کلی نتایج پژوهش نشان داد که برپایه این مدل، میتوان به ارزیابی عینی از سطح فعالیتهای مدیریت کسب وکار در هر شرکت ورزشی پرداخت و اطلاعات علمی در زمینه اقدامات مناسبی را که باید سازمان برای رسیدن به سطح بعدی بلوغ از نظر توسعه مدیریتی انجام دهد، فراهم ساخت.
Objective: The aim of present study was to Presentationa conceptual framework for maturity management of business processes in sports companies. Methodology: the research methodology was performed in terms of quality, process strategy and the objective was applied. The statistical population was selected to consists of human community (Directors of sports production companies, Professors in Sport Marketing, and ect) and the information society (scientific resources, documents and libraries dealing with business management and management maturity). The statistical sample was sampled and questioned in a number of capability-based theoretical saturated content (21 and 52 documents). based on theoretical saturation and you will be considered. Research tools included systematic library study and the exploratory interview structure. the validity of tools using qualitative narrative methods was evaluated at a desirable level (Content validity). The method of conceptual coding and frameworks were used for analyze the findings. Results: The proposed analytical framework includes six overall perspectives including market ecosystems, company systems, process chains, process performance, process management, and maturity of business process management. The conceptual model emerged from the code framework as a process system from the market ecosystem and company system to the maturity of the process management. Conclusion: Overall, the results of the research showed that based on this model, an objective assessment of the level of business management activities in each sports company can be provided and scientific information on the appropriate steps that the organization needs to achieve the next level of maturity in terms of managerial development To do.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4098_3637267c252c7ef2dd4bebce833252f3.pdf
اکوسیستم بازار
بلوغ مدیریت فرایند
کسب و کار ورزشی
زنجیره فرایند
Market Ecosystem
Maturity Process Management
Business Sport
Process Chain
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
44
59
10.22124/jsmd.2020.4110
4110
Research Paper
تأثیر محیط تورمی بر درجه عبور نرخ ارز بر شاخص قیمت واردات کالاهای ورزشی ایران و شرکای تجاری
The effect of inflationary environment on the rate of exchange rate passage on the index of prices of imports of sports goods of Iran and business partners
رقیه سرلاب
rsarlab@yahoo.com
1
فریبا عسکریان
daniel_1380@yahoo.com
2
حسین اصغرپور
asgharpurh@gmail.com
3
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز و خوارزمی، تبریز و خوارزمی، ایران
دانشیار اقتصاد دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
هدف: نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل بنیادی در تعیین قیمت داخلی کالاهای وارداتی است. اقتصاد ایران همیشه از نوسانات نرخ ارز متأثر بوده و لذا صنعت کالاهای ورزشی که از صنایع مهم فرهنگی، اجتماعی و رفاهی میباشد از این امر مستثنی نمیباشد. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف نظری و کاربردی بوده و به لحاظ روش تحقیق از نوع تحلیلی - توصیفی میباشد. روش جمعآوری آمار و اطلاعات در این مطالعه به صورت اسنادی و کتابخانهای می باشد. تحلیل دادهها با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی طی سالهای 2015- 1993 با کمک نرمافزار ایویوز 9 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین نرخ ارز و شاخص قیمت کالاهای وارداتی ورزشی در ایران وجود دارد و درجه عبور نرخ ارز بر شاخص قیمت کالاهای وارداتی ورزشی ایران و شرکاء تجاری ناقص است. همچنین متغیرهای تولید ناخالص داخلی، هزینه نهایی شرکای تجاری، باز بودن تجاری و محیط تورمی اثر مثبت و معنادار بر شاخص قیمت کالاهای وارداتی دارد. درجه عبور نرخ ارز در نظام هدفگذاری تورمی برابر با 43/0و در نظام لنگر ارزی معادل 40/0 بوده است. نتیجهگیری: هدفگذاری تورمی سبب شده است درجه عبور نرخ ارز بر قیمت واردات کالاهای ورزشی بیشتر شود.
Objective: The exchange rate is one of the most important factors in determining the domestic price of imported goods. Iran's economy has always been affected by the exchange rate fluctuations, and thus the industry of sports goods, which is one of the most important cultural, social and welfare industries, is not excluded. Methodology: The present research is a theoretical and practical objective and is descriptive in terms of research methodology. The method for collecting statistics and information in this study is documentary and library. Data were analyzed using a panel data approach during 1993-2015 with the help of Eviews 9. Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between the exchange rate and the index of prices of imports of sports goods in Iran, and the rate of exchange rate passagein Iran and business partners is incomplete. GDP variables, final costs of business partners, commercial openness and inflationary environment have a positive and significant effect on the index of prices of imports of sports goods. The rate of exchange rate passagein the inflationary targeting system was 0.43 and in the anchor system, it was 0.41. Conclusion: Inflationary targeting has increased the rate of exchange rate on the price of import of sporting goods.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4110_94654b97dc4944c7ae866144c11bce49.pdf
محیط تورمی
سیاست پولی
نرخ ارز
شاخص قیمت واردات
صنعت کالاهای ورزشی
Inflationary environment
monetary policy
exchange rate
imports price index
sports goods industry
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
62
78
10.22124/jsmd.2020.4286
4286
Research Paper
طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشی (با استفاده از نظریه داده بنیاد)
Designing Competencies Model for Sports Marketer Managers (By Using Grounded Theory)
طهماسب شیروانی
tsh7tsh@yahoo.com
1
محمد احسانی
ehsani@modares.ac.ir
2
هاشم کوزه چیان
kozechih@modares.ac.ir
3
مجتبی امیری
mamiry@ut.ac.ir
4
دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس تهران
استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. بر اساس روش نظریة داده بنیاد، مصاحبهها پس از کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: در مجموع 682 کد اولیه از تجزیه و تحلیل 17 مصاحبه بدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه، 109 کد باز متمایز مشخص گردید. 109 کد باز استخراج شده از مصاحبهها در 23 گروه کدمحوری شامل شخصیتی، رفتاری، ارزشی، هوش سازمانی، هوش هیجانی، هوش استراتژیکی، هوش رقابتی، هوش تجاری، هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، هوش سیاسی، هوش اجتماعی، مدیریتی، دانشی، ورزشی، مهارتی، مدیریت آمیخته بازاریابی، مدیریت مشتریان، مدیریت فروش، مدیریت برند، بخشبندی بازار، بازاریابی جهانی، تحقیقات بازاریابی و بازاریابی اسلامی- اخلاقی قرار گرفتند. کدهای محوری در 4 گروه کد انتخابی شامل شایستگیهای پایه، هوشی، حرفهای و عملیاتی دستهبندی شدهاند. در نهایت مدل تحقیق بهصورت هرمی (شامل 4 سطح) طراحی گردید. نتیجهگیری: مدل ارائه شده در این تحقیق میتواند بهعنوان ابزاری مناسب جهت شناسایی شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال مورد استفاده قرار گیرد.
Objective: The aim of this study was designing competencies model for sports marketer managersby using grounded theory. Methodology: The research method was qualitative and done with exploratory nature of foundation. The Statistical population research includes sport management professors, CEOs and Iranian Marketers of Premier Football League clubs, Football Federation were members of the Marketing Committee. Based on grounded theory, the interviews were coded and analyzed. Results: In sum 682 source codes were obtained from analyzing 17 interviews. After extracting the same codes, 109 were distinct open source. 109 open source codes were design from 23 group coded centered include: Personality, Behavior, Worthy, Organizational intelligence, emotional intelligence, Strategic intelligence, competitive intelligence, business intelligence, moral intelligence, business intelligence, cultural intelligence, political intelligence, social intelligence, Managerial, scientific, Athletic, Technical, Marketing mix management, Customer management, sales management, brand management, market segmentation, global marketing, market research and marketing of ethical Islamic. Axial codes were designed from 4 groups of selective code include: merit-based election code, intellectual, professional and selective classified. Finally, the research model was designed in pyramid (four levels). Conclusion: The model presented in this study can be used as an instrument for identifying competence of Sport marketing manager of football clubs.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4286_bcb6c116e18894855e77ad89619320e4.pdf
مدل
شایستگی
مدیران بازاریاب
بازاریاب ورزشی
Model
Competency
Marketer Manager
Sports Marketing
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
80
94
10.22124/jsmd.2020.4287
4287
Research Paper
رتبهبندی تیمهای فوتبال لیگ برتر ایران با استفاده از تکنیکهای ANP و VIKOR در شرایط عدم قطعیت دادهها
Rankings the Football teams of Iran's Premier League using ANP and VIKOR Techniques in uncertainty environment
حمزه امین طهماسبی
amintahmasbi@guilan.ac.ir
1
حسین نصیرزاده
nasirzadeh_hossein@yahoo.com
2
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان، رودسر، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد واحد بینالملل بندرانزلی
هدف: هدف از پژوهش حاضر وزن دهی و رتبهبندی معیارها و شاخصهای دخیل در موفقیت لیگ برتر و سپس رتبهبندی 16 باشگاه لیگ برتر ایران بر اساس شاخصها و معیارهای AFC است.
روششناسی: دادههای موردنیاز پژوهش از مربیان دارای مدرک مربیگری جمعآوری و مبنای تحلیلها قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از دو تکنیک تصمیمگیری چندمعیاره (MCDM) به نامهای ANP و VIKOR در شرایط فازی بهره گرفته شد و نهایتاً بهمنظور تحلیل حساسیت نتایج حاصل از تحلیل دادهها، رتبهبندی حاصل از پژوهش که برگرفته از پیشبینی و نظر خبرگان از جایگاه باشگاههای حاضر در لیگ برتر در سال 96-95 بود با جایگاه و رتبه واقعی این باشگاهها در پایان فصل مقایسه شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که سه تیم اول حاصل از رتبهبندی پژوهش دقیقاً همانهایی بودند که در پایان فصل رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادند که این موضوع حاکی از قابلیت اعتماد و اطمینان نتایج حاصل از پژوهش است.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از وزن دهی به معیارها نشان داد که ازنظر خبرگان، معیار رشد و توسعه نوجوانان مهمترین معیار در پیشرفت و موفقیت باشگاههای کشور است؛ بنابراین پیشنهاد میشود که مدیران بیشازپیش به این مهم توجه و در پرورش تیمهای پایه سرمایهگذاری بیشتری نمایند.
Objective: the purpose of this study was to weigh and rank the indices involved in the success of the Iranian Premier League and then ranking the 16 Premier League clubs based on AFC indices and requirements.
Methodology: Research data was collected from coaches with a degree in coaching. In order to analyze the data, two methods of multi-criteria decision making techniques (MCDM) called ANP and VIKOR were used in fuzzy conditions. Finally To analyze the sensitivity of the results, the ranking of the research, based on the prediction and opinion of the experts from the clubs in the Premier League in the 96-95 season, was compared with the actual ranking of the clubs at the end of the season.
Results: The results indicated that the first three teams from the research rankings were exactly those who ranked first to third at the end of the season. This demonstrates the high reliability of the results of the research.
Conclusion: The result of weighting the criteria indicated that according to experts, the criterion of adolescent growth and development is the most important criterion in the progress and success of the clubs in the country. Therefore, it is suggested that they pay more attention to this issue and invest more in raising the base team.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4287_b6fcaf3659891c7dfbac8c1a6cdf42b9.pdf
واژههای کلیدی: صنعت فوتبال
لیگ برتر ایران
تصمیمگیری چندمعیاره فازی
ANP
VIKOR
Football industry
Iranian Premier League
Fuzzy Multi-Criteria Decision Making
ANP
VIKOR
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
1
10
10.22124/jsmd.2020.4095
4095
Research Paper
تدوین مدل ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی تولید داخل
Developing a Model of Encouraging Athletes to Buy Domestic
Sports Goods
مهرداد نمازی
mehdad_namazi1357@yahoo.com
1
مسعود ایمان زاده
mas.sport2010@gmail.com
2
مهرداد محرم زاده
mmoharramzadeh@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی ، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل،ایران
عضو هیات علمی استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل،ایران
استاد گروه مدیریت وبرنامه ریزی ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایرا
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی تولید داخل بود. روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی با ماهیت کیفی است که به شیوه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری(نمونه گیری هدفمند) انتخاب گردید. و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات آنها پرداخته شد. داده های حاصل از مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: تحلیل یافته های تحقیق حاصل از پنج مفهوم شرایط علی، شرایط مداخله گر، شرایط زمینه ای، راهبردها و پیامدها در قالب الگوی کدگذاری استراوس و کوربین(1990) نشان داد که؛ بالا بردن کیفیت کالاهای ورزشی، تبلیغات و فرهنگ استفاده مناسب، ساماندهی و بهسازی شرکت های ورزشی، اهداء لوح یادبود در مسابقات و خرید اینترنتی از مولفه های اصلی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی داخلی هستند. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج در قالب یک مدل کیفی نشان داد که با اتخاذ یک رویه و سیاست کلی و با ارتقاء کیفیت کالاهای ورزشی تولید داخل می توان ورزشکاران را به خرید کالاهای ورزشی ساخت داخل ترغیب نمود و با راهبردهای مناسبی همچون مبارزه با قاچاق کالای ورزشی، ارتقای کیفیت کالاهای ورزشی داخل؛ اطلاع رسانی و تبلیغ، رونق تولیدات ورزشی را افزایش داده و تحریم های اقتصادی را بی اثر و همبستگی ملی را افزایش داد و در نهایت پدیده ای با عنوان ترجیح و خرید کالای ورزشی داخلی به جای کالای ورزشی خارجی توسط ورزشکاران رخ خواهد داد.
Objective: The purpose of the present study was to design and develop a model to encourage athletes to purchase domestically produced sports goods. Methodology: This is a qualitative research exploratory study conducted in a Grounded theory manner. The statistical population of this study consisted of all outstanding and elite athletes in Ardabil province, out of whom 22 were selected as statistical sample(Purposive sampling). And through in-depth interviews, their information was collected. The data obtained from the interviews were coded and analyzed using the data base grounded theory. Results: The analysis of research findings from the five concepts of causal conditions, intervening conditions, contextual conditions, strategies and outcomes in the form of Strauss and Corbin's (1990) coding model showed that: Improving the quality of sports goods, advertising and culture of appropriate use, organizing and refining sports companies, donating commemorative plaques and online shopping are key components in encouraging athletes to purchase domestic sports goods. Conclusion: In general, the results in the form of a qualitative model showed that by adopting a general procedure and policy and by promoting the quality of domestic sports goods, athletes can be encouraged to purchase domestic sports goods and with appropriate strategies such as combating the smuggling of sports goods, promoting the quality of sporting goods within; Information and advertising, can increase sports goods prodution, can nullify economic sanctions, and can increase national solidarity, eventually will happen to the phenomenon of preferring domestic sports goods rather than foreign sports goods.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4095_3b84e154314dcb106b6a73c47ae92811.pdf
ورزشکار
کالای ورزشی
تولید داخل
نظریه داده بنیاد
Athlete
Sports Goods
Domestic Production
grounded Theory
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
110
124
10.22124/jsmd.2020.4338
4338
Research Paper
نهادینهسازی اقتصاد مقاومتی در ورزش ایران
Institutionalization of Resistance Economics in Iranian Sport
وحید حاجی حیدری
vahid.varnus@yahoo.com
1
رسول نظری
nazarirasool@yahoo.com
2
ایمان یاستانی فر
i.bastanifar@ase.ui.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
استادیار اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژیهای نهادینهشده در سیاستکلان اقتصاد مقاومتی در ورزش ایران با استفاده از طرح نظامدار نظریه داده بنیاد بود.
روششناسی: شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت ورزشی و اقتصاد بودند که از بین آنها 12نفر مدنظر قرارگرفتند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نظری بود، به این صورت که دادهها در جریان پژوهش تکوین یافت و هر داده از تحلیل دادههای پیشین شکل گرفت.نمونهگیری تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری ادامه یافت.ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید.
یافتهها: پس از اتمام مصاحبهها فرایند کدگذاری با 193کد باز، 95 کد محوری و 73 کدانتخابی در قالب ابعاد 6گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علّی، مقولههای مرکزی، راهبردها، ویژگیهای زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدها شناسایی شدند.
نتیجهگیری: به طورکلی میتوان اذعان نمود که یکپارچهسازی مقولهها بر مبنای روابط موجود بین موجباتعلّی، عوامل محیطی، شرایط مداخلهگر و راهبردها حول محور نهادینهسازیاقتصاد مقاومتی در ورزش میتواند پیامدهای مثبتی در سطح کلان اقتصاد ایران داشته باشد.
Objective: The present study aims to editing institutional strategies in macro policies of resistance economics in Iran's' sport based on systematic plan of grounded theory.
Methodology: Participant in the research are twelve experts in the realm of sport management and economy. A theory sampling was implemented. Data was developed through the research procedure and each data was shaped as the consequent of previous data analysis. Sampling was continued to achieve to a complete theoretical element. In-depth and discovery interviews were implemented as the research instruments. A panel of stuff experts and pilot interviews also confirmed its validity. Analyzing and interpreting data, the researchers took advantage of open and selective coding.
Results: At the end of interviews, coding procedures was detected as follows; 193 open codes, 95 axis codes, 73 selected codes in form of 6 dimensions of paradigm model including logical reasoning, central elements, strategies, background features, intervention situations, and consequences.
Conclusion: In general, it can be concluded that the integration of the categories based on the existing relationships between causal factors, environmental factors, intervening conditions and strategies around the institutionalization of resistance economy in sport can have a positive effect on the macroeconomic level of the Iranian economy.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4338_92346277ba5bed0b94ec4e28639e5f8b.pdf
واژههای کلیدی: اقتصاد مقاومتی
استراتژی
سیاستکلان
مدیریت ورزش
نهادینهسازی
Resistance Economy
Strategies
Macro Policy
sport management
Institutionalization
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
128
148
10.22124/jsmd.2020.4097
4097
Research Paper
ارزیابی عملکرد هیئت های منتخب ورزشی استان اصفهان در سال 97 با استفاده از روش فرآیندی تحلیل شبکهای فازی (FANP) و تحلیل پوششی دادههای فازی (FDEA)
Performance Evaluation of sports Selected Boards’ of Isfahan Province in 2018 year Using Fuzzy Network Analysis (FANP) and Fuzzy Data Envelopment Analysis (FDEA)
خاطره کرمی
karami.khatereh@yahoo.com
1
مهدی سلیمی
m_salimi_3@yahoo.com
2
محمد سلطان حسینی
mshoseini@gmail.com
3
دانشجوی دکتری رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه اصفهان
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
هدف: هدف از این پژوهش، به منظور ارزیابی عملکرد هیئتهای ورزشی استان اصفهان است. به کمک این مدل علاوه بر شناسایی هیئتهای کارا و ناکارا، میتوان راهبردهای مناسب را برای بهبود عملکرد شعب ناکارا و تقویت هر چه بیشتر هیئتهای کارا تدوین کرد. روششناسی: به منظور رسیدن به چارچوب و مدل پژوهش از روش ترکیبی و روش میدانی استفاده شده است. در این پژوهش به کمک مدل کارت امتیازی متوازن، شاخصهای ارزیابی استخراج شدند و سپس با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای فازی، اهمیت نسبی هر شاخص بدست آمد و با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادههای فازی به ارزیابی هیئتها پرداخته شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که روش ترکیبی استفاده شده، نتایج مشابه با روش ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادههای فازی دارد. به عبارت دیگر، تحلیل شبکه ای فازی توانسته است ضمن تقویت روش ترکیبی گذشته، اطمینان بیشتری به نتایج ببخشد. ضمن اینکه بر مبنای نتایج؛ هیئتهای تکواندو، شطرنج و دومیدانی، دارای رتبۀ تقریباً برابر در فرآیند ارزیابی عملکرد هیئتها هستند. نتیجهگیری: به منظور ارزیابی عملکرد هیئتهای ورزشی استان اصفهان بهتر است، از روشهای ترکیبی استفاده شود. با توجه به اینکه در این پژوهش مشخص شده است، دادههای ارزیابی با استفاده از پرسشنامههای مناسب استخراج شدهاند و چون نتایج نسبی به دست آمده است، باید دادهها شکل فازی به خود بگیرند و اثر قضاوتهای ناقص ناشی از روشهای کمی تنها یا روشهای کیفی تنها را با ترکیب روشها از بین برد.
Objective: The purpose of this research is evaluating the performance of sports Selected Boardsin Isfahan province. With the help of this model, in addition to identifying efficient and inefficient boards, appropriate strategies can be developed to improve the efficiency of inefficient branches and to strengthen more effective ones. Methodology: In order to achieve the framework and model of research, combination method and field method have been used. By using the balanced scorecard model, the evaluation indices were extracted and then, using the fuzzy network analysis process, the relative importance of each index was obtained and using the fuzzy data envelopment analysis technique, the evaluations of the departments were addressed. Results: The findings suggest that the combined method used has similar results to the balanced scorecard combination and fuzzy data coverage analysis. In other words, fuzzy network analysis has been able to enhance the reliability of the results while reinforcing the past combined approach. In addition, based on the results of the Taekwondo boards, chess and dance ranking is roughly equal in the evaluation process of delegations. Conclusion: In order to evaluate the performance of sport boards in Isfahan province, it is better to use hybrid methods. The research has been identified. Evaluation data has been extracted using appropriate questionnaires, and since partial results are obtained, data must be fuzzy and take into account the effects of incomplete judgments due to quantitative methods alone or only qualitative methods by combining methods Destroyed.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4097_571edb90fd244b668a9d170f94205749.pdf
ارزیابی عملکرد
تحلیل پوششی دادههای فازی
فرآیند تحلیل شبکهای فازی
هیئتهای ورزشی استان اصفهان
Performance evaluation
Fuzzy data envelopment analysis
Fuzzy network analysis process
Sports boards of Isfahan province
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
150
170
10.22124/jsmd.2020.4099
4099
بررسی مقدماتی ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامه ی بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژی های کسب و کار
Preliminary Study of Factor Structure and standardization of the Maturity of knowledge Management Based on Business Strategies Questionnaire
حوریه دهقان پوری
h.dehghanpouri@shahroodut.ac.ir
1
سید محمد کاشف
mm.kashef@yahoo.com
2
محمدرسول خدادای
m.khodadadi@tabrizu.ac.ir
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدهی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
هدف: بلوغ مدیریت دانش یک فعالیت مدیریتی ضروری برای کسبوکارها در نظر گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی مقدماتی ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسب و کار صورت گرفته است. روششناسی: این مطالعه، یک پژوهش میدانی است؛ بر اساس هدف، کاربردی و از نوع تحقیق و توسعه میباشد و به روش غیرآزمایشی انجام گرفته است. بهمنظور بررسی مقدماتی ساختار عاملی و هنجاریابی پرسشنامه، از بین کلیه نخبگان مدیریت ورزشی و متخصصین ادارات کل ورزش و جوانان کشور به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 282 نفر به پرسشنامه بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسبوکار جامیپور و همکاران (1393) پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل عاملی تأییدی و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی مرتبهی اول و مرتبهی دوم نشان داد که تمام بارهای عاملی بزرگتر از مقدار 4/0 بوده و در سطح احتمال 95 درصد معنیدار هستند. بنابراین روایی سازه شاخصهای مقولهی راهبردی، انسانی - سازمانی و فنی - محتوایی برقرار است و هیچ گویهای حذف نمیشود. نتیجهگیری: پرسشنامهی بلوغ مدیریت دانش همراستا با استراتژیهای کسب و کار، واجد ویژگیهای مورد نیاز برای کاربرد پژوهشهای دانش در کسب و کار است.
Objective: The maturity of knowledge management is considered as an essential management activity for businesses. This study was conducted with the aim of evaluating the elemental structure and standardizing the Maturity of knowledge Management Based on Business Strategies Questionnaire. Methodology: This study is a field research and is based on objective, applied and research-development, and has been conducted in a non-experimental way. To investigate the factor structure and standardize the questionnaire, 282 people among all the elite sports management and specialists from the entire sports and youth departments of the country Responded To The Maturity of Knowledge Management Questionnaire Based on Business Strategies Jami Pour et al. (1393). The method Multi-stage cluster sampling. Data were analyzed by SPSS and AMOSE software. Results: The results showed that, Factor analysis of first order and second order showed that all factor loads were greater than 0.4 and were significant at 95% probability level. Therefore, the construct validity of the indicators of the strategic, human-organizational and technical-content categories is established and no item is deleted. Conclusion: According to the results of this research, the maturity of knowledge management questionnaire, along with business strategies, has the characteristics needed to apply knowledge research in business.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4099_83900508c7330e9c7c23d8ca2fec2cd0.pdf
بلوغ مدیریت دانش
پرسشنامهی مدیریت دانش مبتنی بر استراتژیهای کسب و کار
تحلیل عاملی
ساختار عاملی
کسب و کار
هنجاریابی
Business
factor analysis
Factor structure
KM-based business strategy questionnaire
Maturity Knowledge Management
Standardization
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
172
185
10.22124/jsmd.2020.4111
4111
Research Paper
آیا ارزش ویژه برند تیمهای ملی قابلیت پیش بینی رفتار خرید تماشاگران را دارد؟ مطالعه ای بر روی تماشاگران ایرانی لیگ جهانی والیبال
Investigating predictability the Purchase behavior of Spectators based the Brand Equit of National teams
شهناز بینا
shahnaz.bina87@gmail.com
1
علیرضا الهی
alirezaelahi@yahoo.com
2
مرجان صفاری
saffari.marjan@gmail.com
3
کارشناس ارشد،دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
هدف: سازمانهای ورزشی در دهه اخیر بر اهمیت توجه به رفتار خرید مشتریان توجه ویژه داشتهاند. در این میان توجه به متغیرهایی که میتواند با رفتار خرید مشتریان ارتباط داشته باشد اهمیت یافته است. روششناسی: در پژوهش حاضر به تعیین رابطه علی ارزش ویژه برند تیمهای ورزشی و رفتارخرید تماشاگران پرداخته شده است. بدین منظور پرسشنامه ارزش ویژه برند مبتنی بر تماشاگر راس (2008) و پرسشنامه رفتار خرید کیم(2008) بین تماشاگران تیم ملی والیبال در لیگ جهانی (2015) حاضر در ورزشگاه آزادی توزیع، و توسط480 تماشاگر به صورت داوطلبانه تکمیل و جمع آوری شد. یافتهها: نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیونی نشان داد بین ارزش ویژه برند با رفتار خرید تماشاگران ارتباط مثبت و معناداری وجود داشته(0.5p <) و ارزش ویژه برند پیش بین مناسبی برای رفتار خرید تماشاگران است(0.108=β). نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای تحقیق حاضر میتوان رهنمودهایی را جهت اتخاذ راهبردهای ارزش ویژه برند و ارزیابی ارتباط این راهبردها با رفتار خرید تماشاگران، به عنوان مشتریان اصلی باشگاههای ورزشی فراهم نمود.
Objective: In recent decades, sports organizations have paid special attention to the importance of considering the purchase behavior of customers. Mean while, the variables that can have an Relationship on customers' purchase behavior have been considered. Methodology: In This study to determine the causal relationship of the Brand Equity of sports teams and Purchase behavior of Spectators. For this purpose, The Ross’s (2008) spectators based brand equity questionnaire and Kim’s (2008) spectators’ purchasing behavior questionnaire were distributed among Spectators of the national volleyball team in World League(2015) present in Azadi stadium, and by 480 spectators as Voluntarily Completed and collecte. Results: The results of Regression analysis showed that there was a positive and significant relationship between spectators based brand equity and their purchasing behavior (p≤0.05), and brand equity A good predictor of spectators’ purchasing behavior (β= 0.108). Conclusion: Considering the findings of this study, approaches can be provided to determine the strategies of Brand Equity and evaluate the Relationship of this strategies on purchase behavior of spectators- as the main customers of sport clubs.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4111_0097939363a2da6c5ba394844f87beb3.pdf
ارزش ویژه برند مبتنی بر تماشاگر
آگاهی برند
تداعی برند
رفتار خرید
spectators based brand equity
Brand Awareness
brand association
Purchasing Behavior
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-05-04
9
1
188
204
10.22124/jsmd.2020.4150
4150
Research Paper
تأثیر خصوصیسازی و تبلیغات بر درآمدزایی باشگاههای ورزشی استان اردبیل
The Effect of Privatization and Advertising on Sports Clubs Revenue in Ardabil Province
زیبا مقدسی
moqaddasi@yahoo.com
1
مجبوب شیخعلی زاده
m-sheykhalizadeh@iau-ahar.ac.ir
2
رسول فرجی
r.faraji@yahoo.com
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
استادیار، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
استادیار، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر خصوصیسازی و تبلیغات بر درآمدزایی باشگاههای ورزشی استان اردبیل میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بر پایه مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را 90 نفر ار کارشناسان، مدیران و سرپرستان باشگاههای ورزشی تشکیل میدادند که در نهایت، 72 نفر بهصورت تصادفی به پرسشنامههای محقق ساخته خصوصیسازی، تبلیغات برای باشگاههای ورزشی و میزان درآمد باشگاهها پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی در نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد خصوصیسازی بر درآمدزایی باشگاههای ورزشی تأثیر مثبت و معنیداری دارد (481/13=t، 634/0=β). همچنین، تبلیغات بر درآمدزایی باشگاههای ورزشی تأثیر مثبت و معنیداری داشت (675/6=t، 286/0=β). بررسی برازش مدل نیز نشان داد که مدل ارائه شده پژوهش از برازش قوی برخوردار میباشد (847/0=GOF). نتیجهگیری: باشگاههای ورزشی میتوانند از طریق خصوصیسازی به سمت تعدیل ساختار ، توسعه خدمات و مدیریت هزینهها گام بردارند و از طریق تبلیغات با تغییر موانع ورود به بازار رقابت نمایند.
Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of privatization and advertising on sports clubs revenue in Ardabil province. Methodology: The research method is descriptive- correlation based on partial least squares structural equation modeling. The statistical population of the research is all experts, managers, and supervisors of sports clubs in Ardabil province (N=90). 72 experts, managers and supervisors of sports clubs filled out the researcher-made questionnaires of privatization, advertising for sports clubs and the amount of club revenue during one year. Structural equation modeling based on the partial least squares in software Smart PLS was used to analyze collected data. Results: The results showed that the privatization have a direct and significant effect on the sports clubs revenue (β=0.634, t=13.481). The advertising has a direct and significant effect on the sports clubs revenue (β=0.286, t=6.675) as well. The study of the goodness of fit model showed that the proposed model has a strong fit (GOF = 0.847). Conclusion: It can concluded that sports clubs through privatization move toward change in management, structure, manpower, increase and development services, cost management and improving efficiency and productivity and through advertising by changing barriers to entering the market to create a monopoly or promotes competition and as a result, they will increase their customers.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4150_52cf1b82f6f9665d3170e566fca4cb60.pdf
بازاریابی ورزشی
تبلیغات
خصوصیسازی
درآمدزایی
مدیریت هزینه
Sport marketing
advertising
Privatization
Revenue
Cost Management
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2020-04-20
9
1
206
221
10.22124/jsmd.2020.4143
4143
Research Paper
بررسی آثار برگزاری رویداد ورزشی بر حمایت جامعه میزبان با نقش تعدیلگر مشکلات ترافیکی مطالعه موردی: لیگ ملتهای والیبال
Investigating the Effect of a Sport Event on the Host Society’s Support with a Moderating Role of Traffic Problems (Case Study: National Volleyball Leagues)
مجتبی رجبی
mrajabi35@shahroodut.ac.ir
1
مهدی طالب پور
mtalebpour@um.ac.ir
2
زاهد قادری
zahedghaderi@yahoo.com
3
حسن اسدی دستجردی
hasadi66@yahoo.com
4
استادیار گروه مدیریت ورزش دانشگاه صنعتی شاهرود
استاد مدیریت ورزش دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی آثار لیگ ملتهای والیبال بر حمایت جامعه میزبان با نقش تعدیل گر مشکلات ترافیکی بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تماشاگران لیگ ملتهای والیبال در سال97 تشکیل میدادند که 456 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای سنجش آثار این رویداد و حمایت جامعه از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد. پس از تائید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها، میزان پایایی متغیرهای پرسشنامه در یک مطالعه راهنما و با استفاده از آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد شدند. از نرمافزار پی ال اس برای بررسی مدل تحقیق استفاده گردید . یافتهها:نتایج نشان داد آثار اقتصادی، درآمد روانی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی رویداد تاثیر مثبت، مشکلات ترافیکی منفی و مشکلات زیستمحیطی بدون تأثیر بر حمایت جامعه میزبان میباشد. همچنین مشکلات ترافیکی بهعنوان تعدیل گر فقط تأثیر منفی بر رابطه درآمد روانی رویداد بر حمایت جامعه میزبان میگذارد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه ایران تا هفت سال بهصورت مستمر در این رقابتها حضور خواهد داشت میتوان با کاهش آثار منفی و تأکید بر عوامل مثبت این رویداد، شرایط را برای بهرهمندی جامعه از این آثار مهیا نمود.
Objective: the present study aims at investigating the effect of national volleyball leagues on the host society’s support with the moderating role of traffic problems. Methodology: the study was carried out based on a descriptive research of correlation type. The study’s population included the spectators of the national volleyball leagues’ games during 2019.A total of, 456 questionnaires were collected and analyzed. To assess the effect of this event on the society’s support, a self-adminisrated questionnaire was utilized. After verifying the face and content validity of the questionnaires, the reliability of its variables was estimated in a pilot study using Cronbach’s alpha method and a coefficient equal to 0.7 was attained. PLS software was employed for investigating the study’s model. Results: the results indicated that the economic, psychic income, political and socio-cultural factors have positive impacts on the host society’s support; and, the traffic problems were found having negative effects on the host’s supports. However, no association was evidenced for bioenvironmental factors on the effects of the event on the host society’s support. Moreover, traffic problems, as moderators, have only negative effects on the relationship between psychic income of the event and the host society’s support. Conclusion: Since Iran will participate in these competitions continuously for up to seven years, it is possible to reduce the negative effects and emphasize the positive factors of this event, to provide the conditions for the community to benefit from these effects.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4143_c30610a248b2c132307a7da81fa37617.pdf
رویداد ورزشی
گردشگری
حمایت جامعه
لیگ ملتهای والیبال
مشکلات ترافیکی
Sports event
Tourism
society support
Volleyball Nations League
Traffic Problems