per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2012-03-20
1
1
55
74
700
ابعاد و معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور
The dimensions and criteria for the selection of Iranian national coaches
مهرزاد حمیدی
mhamidi@ut.ac.ir
1
ژاله معماری
zh.memari@gmail.com
2
محمّد اصغریجعفرآبادی
3
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل تاییدی و ارائه مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور بوده است.
روش شناسی: روش انجام پژوهش توصیفی پیمایشی است. این مقیاس که برای انتخاب مربیان ملی کشور طراحی شده، از طریق گردآوری فهرستی از متغیرهای اثرگذار بر انتخاب مربیان و انجام یک مطالعه تاییدی تهیه شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با 25 سوال بستهپاسخ بود که استادان دانشگاه روایی آن را تایید کردند و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ معادل 968/0تعیین شد (01/0p
Abstract
Objective: The purpose of this study was to explain the confirmatory factor analyses of a scale provided for the selection of Iranian national coaches.
Methods: The method of this study was descriptive and survey type. The scale designed for selecting coaches was prepared by compiling the list of effective variables on coach selection and conducting a confirmatory study. The study instrumrnt was a questionnaire consisting 25 components. Its content and face validity were confirmed by faculty members. Coronbachs’ Alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire (p
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_700_fcc4312df485032f3de325eeb67ecf17.pdf
مهارت های فنی
مهارت های ارتباطی
مهارت های رهبری
Technical skills
Communicational skills
Leadership skills
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2012-03-20
1
1
75
86
701
طرّاحی مدل انتخاب حمایت ورزشی در ایران
Designing a model of sport sponsorship selection in Iran
محمّد خبیری
1
نوشین بنار
noshinbenar@yahoo.com
2
رحیم رمضانینژاد
3
اسماعیل ملکاخلاق
4
انوشیروان کاظمنژاد
5
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق طرّاحی مدل ملاکهای انتخاب حمایت ورزشی در لیگهای برتر کشور است.
روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که 134 حامی به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از پرسشنامه محققساخته با 24 سوال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوای آن را پانزده نفر از استادان مدیریت ورزشی و کارشناسان حمایت ورزشی تایید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد.
یافتهها: 24 متغیر در چهار گروه، ماهیت رشته ورزشی، ماهیت حامی، علایق مدیریتی و درجه سازگاری با ملاکهای انتخاب حامیان، شناسایی و طبقهبندی شدند. مدل اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که ماهیت حامی و ماهیت رشته ورزشی متغیرهای مستقل، درجه سازگاری متغیر واسطه و علایق مدیریتی متغیر پاسخ در این مدل بودند که متغیر ماهیت رشته ورزشی با 52/0 بیشترین اثر را بر علایق مدیریتی نشان داد.
نتیجهگیری: با تقویت عاملهای مستقل و اثرگذار، دستیابی به حامیان ورزشی افزایش می یابد و موجب رضایتمندی و حفظ حامیان در عرصههای ورزشی می شود.
واژههای کلیدی: مدیریت حمایت ورزشی، بازاریابی ورزشی، انتخاب حمایت ورزشی.
Abstract
Objective: The purpose of this study was designing a model of sport sponsorship selection in Iran’s premier league.
Methodology: The research method was descriptive and correlative. The statistical population consisted of sponsors who sponsored 9 sport teams in active premier leagues and 134 sponsors were selected as samples. Researcher– developed questionnaire with 24 questions was used to collect data. Its content and face validity was confirmed by 15 experts in sport management and sponsorship. Coronbachs Alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire . Factor Analysis with a varimax rotation was used to analyse the data.
Results: Twenty-four variables were classified into four categories of sport nature, sponsor nature, management interests and compatibility degree. Finally, doing a Path analysis, the model of sport sponsorship selection of Iran was developed. Exploratory model indicated that sponsor nature and sport nature factors were independent ones and compatibility degree was as a intermediary factor, with the management interests acting as a response and dependent factor. Among all variables, sport nature has the highest effect on management interests (0.52).
Conclution: It is suggested that for increasing sport sponsorship in order to enhance satisfaction of sponsors, the effective and independant factors should be reinforced.
Keywords: Sport sponsorship management, Sport marketing, Sport sponsorship selection.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_701_52e10269e7bbbda333e0815d242343d0.pdf
مدیریت حمایت ورزشی
بازاریابی ورزشی
انتخاب حمایت ورزشی
Sport sponsorship management
Sport marketing
Sport sponsorship selection
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2012-03-20
1
1
41
54
702
بررسی آثار اقتصادی ورود تیم تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر فوتبال بر صنعت گردشگری استان آذربایجان شرقی
An investigation of the economic impacts of Tabriz Teractor team entry to soccer premier league on tourism industry of East Azarbaijan province
فریبا عسکریان
askarian@tabrizu.ac.ir
1
داود صالحنیا
2
چکیده
هدف: رویدادهای ورزشی، منبعی از سود، درآمد و آثار اقتصادی برای هر منطقه محسوب میشوند. هدف تحقیق حاضر، تعیین آثار اقتصادی ورود تیم تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر فوتبال بر صنعت گردشگری استان آذربایجان شرقی بود.
روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفیتحلیلی است و به شکل پیمایشی، با استفاده از پرسشنامه محققساخته بر اساس مدل اقتصادی ون بلارکوم اجرا شده است. جامعه و نمونه برابر و شامل 568 نفر بود. دادههای حاصلشده ابتدا با روش های آمار توصیفی تنظیم و سپس از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی (گام به گام) و کروسکال والیس در سطح 05/0=α استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال در استان، باعث افزایش تعداد توریست شده است و رابطه معنی داری را بین درآمد گردشگری ورزشی و صنایع هتلداری (29/0=r و 01/0>p)، حمل و نقل (147/0=r و 001/0=p)، حمل و نقل درونشهری (29/0=r و 01/0>p)، مواد غذایی (298/0=r و 01/0>p)، تعداد بازدیدکنندگان از اماکن دیدنی (11/0=r و 007/0=p) و نیز رونق خرید محصولات سوغاتی استان (2/0=r و 01/0>p) نشان میدهد. سهم اثر صنایع هتلداری، حمل و نقل هوایی و درونشهری، مواد غذایی، درآمد بازدید از اماکن دیدنی و خرید سوغاتی، به ترتیب 06/0، 04/0، 12/0، 10/0، 02/0 و 12/0 واحد بوده است. کل درآمد حاصل از گردشگری ورزشی، برای استان 31/2232 میلیون ریال بوده است، اما بین این درآمد و افزایش GDP استان رابطه معنیداری دیده نشد (02/2=X2 و 368/0=p).
نتیجهگیری: بنابراین کوچک بودن سطح رقابت مورد نظر را میتوان بهترین دلیل عدم رابطه معنی دار درآمد توریسم ورزشی بر افزایش GDP دانست.
واژههای کلیدی: صنعت گردشگری، تولید ناخالص داخلی، لیگ برتر فوتبال.
Abstract
Objective: Sports events are an abundant source of profit, income and economic impacts for any area. The purpose of the present study was to review the economic impacts of Tabriz Teractor team entry to soccer premier league on tourism industry of East Azarbaijan province.
Methodology: This study was descriptive- analytic. A survey that was a researcher-made questionnaire based on Van Blarcom economic model was conducted. The sample was equal to statistical population and included 568 participnats. Descriptive statistic methods were used for regulation and then inferential statistic methods like Pearson’s correlation coefficient, linear regression and Kruskal-Wallis (α=0.05) were used.
Results: The results indicated that holding football league matches in the province increased the number of tourists. Based on the results, there is a positive significant relationship between sport tourism income and hotel hospitality industry (r=0.29, p>0.01), transportation within the city (r=0.29, p>0.01), food industries (r=0.14, p=0.001), the number of visitors to historical attractions (r=0.11, p=0.007), and souvenirs purchase improvement (r=0.2, p>0.01). Share of the hotel hospitality industry, transportation in and outside the city, food industries, income of visiting spectacular tourist sites and purchase of souvenirs was 0.06, 0.04, 0.12, 0.10, 0.02, and 0.12 of the unit respecticely. Total income of sport tourism in this province has been 2232.31 million rials, but there is no significant relationship between income and GDP of the province (X2=2.02, p= 0.368).
Conclusion: Therefore, low level of competition is the best reason for not finding a significant relationship between sport tourism and increase in the GDP.
Keywords: Tabriz Teractor team, Tourism industry, GDP, Soccer premier league.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_702_d9b2a4ebcea113680fcad0d1fd60a68f.pdf
صنعت گردشگری
تولید ناخالص داخلی
لیگ برتر فوتبال
Tabriz Teractor team
Tourism industry
GDP
Soccer premier league
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2012-03-20
1
1
27
40
703
انتخاب بهترین مدل رتبهبندی کشورها در بازیهای آسیایی بر اساس مدل های شبکه عصبی، درختی و الگوریتم K و نزدیک ترین همسایه
Selecting the best model for ranking the participating countries in the Asian games by neural network model, tree model and k-nearest neighbor algorithm
شهرام شفیعی
shafieeshahram@gmail.com
1
چکیده
هدف: در این پژوهش تلاش شده است تا موفقیت کشورها در بازیهای آسیایی از طریق متغیرهای کلان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیشبینی شود.
روش شناسی: بدین منظور، اطلاعات کلیه متغیرهای جمعیت شهری، هزینه آموزش و پرورش، ساختار سنی، تولید واقعی ناخالص داخلی، سرانه تولید ناخالص داخلی، بیکاری، جمعیت، میزان تورّم، تعادل حساب جاری، امید به زندگی و تراز بازرگانی کلیه کشورهای شرکت کننده در بازیهای آسیایی از سال 1970 تا 2006 برای طراحی مدل استفاده گردید و مدل برای سال 2010 آزمایش شد. پیشبینی رتبه کشورها بر اساس مجموع مدالهای کسبشده کشورها انجام شد. در این تحقیق از نرمافزار WEKA که یک نرمافزار ماشین یادگیری است استفاده شد.
یافته ها: ضریب همبستگی بین رتبههای پیشبینی شده و واقعی بر اساس مدل درختی 18/77 درصد، بر اساس مدل شبکههای عصبی 42/90 درصد و بر اساس الگوریتم k نزدیکترین همسایه 35/91 درصد مشاهده شد. بر اساس یافتههای تحقیق الگوریتم k نزدیکترین همسایه، بهترین مدل در میان سه مدل بود و این مدل از 28 کشوری که موفق به کسب مدال در بازیهای آسیایی شدند، رتبه پیشبینی شده 23 کشور (14/82 درصد) را حداکثر با 3 اختلاف، 3 کشور (72/10 درصد) را حداکثر بین 4 تا 6 اختلاف و 2 کشور (14/7 درصد) را با بیش از 6 اختلاف به نسبت رتبه واقعی آنها پیشبینی نمود. تحقیقات گذشته بیشتر بر تعداد محدودی متغیر متمرکز شده بود. این سوال پیش می آید که چرا تاثیر عوامل سطح کلان بر موفقیت ورزشی کاهش یافته است؟ یافتههای این تحقیق نشان داد که متغیرهای سطح کلان همچنان اثرگذاری بالای خود را بر موفقیت ورزشی حفظ کردهاند و این کاهش در شدت اثرگذاری، ناشی از جابهجایی متغیرهاست.
نتیجه گیری: در این تحقیق سعی شد تا متغیرهای فرهنگی و اجتماعی که در تحقیقات گذشته به علت دشواری کمّی ساختن آنها در طرح تحقیق گنجانده نمیشدند در کنار متغیرهای اقتصادی و سیاسی قرار گیرند. البته نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از متغیرها میتوانند دارای وزنهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بهطور همزمان باشند، ولی آنها وزنهای متفاوتی در هر یک از این حیطهها دارند.
واژه های کلیدی: پیشبینی، بازیهای آسیایی، متغیرهای کلان.
Abstract
Objective: This study was intended to predict the success of countries at the Asian Games through macro-economic, political, social and cultural variables.
Methodology: We used the information of all variables including urban population, education expenditures, age structure, GDP real growth rate, GDP per capita, unemployment rate, population, inflation average, current account balance, life expectancy at birth and merchandise trade of all the participating countries in Asian Games from 1970 to 2006 in order to build the model. This model was then tested by the information of variables in 2010. The prediction was based on the total number of medals received by in each country. In this study, we used WEKA software that is a popular suite of machine learning software written in Java.
Results: The value of correlation coefficient between the predicted and original ranks was 77.18% according to Tree model, 90.42% according to Neural Network model and 91.35% according to K-Nearest Neighbor Algorithm. Based on the analysis, K-Nearest Neighbor Algorithm had the highest correlation coefficient among the 3 models. This model, among 28 countries which won medals in Asian games, predicted the ranks of 23 countries with the maximum difference of 3 between predicted and original ranks, 3 countries with the maximum difference of 4 to 6 between predicted and original ranks and 2 countries with the maximum difference of more than 6 between predicted and original ranks. The previous studies have mostly focused on a small number of variables. The question is why the impact of macro level factors on sport success has been decreased. The results of this study indicated that the macro level variables still have a great impact on sport success and this reduction in impact proportion is due to the replacement of variables.
Conclusion: This study aimed to use cultural and social variables besides political and economic variables, because in previous studies due to quantification problems, they were not included in the research design. The point is that many variables can simultaneously have economic, political, cultural and social weights, but their weights can be different in each of these ranges.
Keywords: Prediction, Asian games, Macro variables.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_703_d9c9651b0f06e0177c97a92388d95d76.pdf
پیشبینی
بازیهای آسیایی
متغیرهای کلان
Prediction
Asian games
Macro variables
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2012-03-20
1
1
87
98
704
پیشبینی تمایل حضور مجدد مشتریان ورزشی از طریق مولفههای رضایتمندی
Prediction of sport costumers’ re-presence with the satisfaction components
عبدالمجید دوراندیش
1
علیرضا الهی
alirezaelahi@yahoo.com
2
حسین پورسلطانی زرندی
3
چکیده
هدف: بازاریابی از مهمترین و پیچیدهترین وظایف سازمانهای ورزشی است. در این میان رضایتمندی مشتری نقطه آغاز برقراری یک رابطه طولانیمدت بین سازمان و مشتریانشان است. از اینرو، در این پژوهش به پیشبینی تمایل برای حضور مجدد مشتریان باشگاههای پرورش اندام با سنجش مولفههای رضایتمندی پرداخته شده است.
روششناسی: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 350 پرسشنامه را مشتریان باشگاههای پرورش اندام استان فارس تکمیل کردند که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه رضایتمندی لیو (2008)، و تمایل به حضور مجدد لیم (2006) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتریان و تمایل حضور مجدد مشتریان وجود دارد. همچنین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتری پیشبینهای معنیداری برای تمایل حضور مجدد مشتریان بودند.
نتیجهگیری: بنابراین، مدیران باشگاههای ورزشی باید توجه بیشتری به راحتی مشتریان باشگاههای ورزشی داشته باشند تا بدین وسیله موجب افزایش تعداد مراجعه مشتریان شوند.
واژههای کلیدی: بازاریابی خدمات، رضایتمندی، تمایل حضور مشتری، باشگاههای ورزشی.
Abstract
Objective: Marketing is one of the most important and most complex tasks of sports organizations and customer satisfaction is an initial point to develop a long-term relationship between the organization and its customers. Therefore, the porpose of this study was to predict propability of returning body building clubs’ costumers to the same club by analyzing satisfaction components.
Methodology: Using multi-stage random cluster sampling, three hundred and fifty questionnaires were completed and analyzed by costumers of body building clubs of Fars province. The data were collected by two questionnaires: 1. customer satisfaction questionnaire of Liu; and 2. future intention of customer questionnaire of Lim.
Results: Results of this study revealed that there was a positive significant relationship between all components of customer satisfaction and future intention of customers. All components of customer satisfaction were significant predictors for future intention of customers, too.
Conclusion: So, managers of sports clubs should pay more attention to the comfort and convenience of their sports clubs customers in order to increase their customers’ numbers.
Key words: Service marketing, Customer satisfaction, Future intention, Sports clubs.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_704_efbe51a887e817f74a9bdc6d101e10a4.pdf
بازاریابی خدمات
رضایتمندی
تمایل حضور مشتری
باشگاههای ورزشی
Service marketing
Customer satisfaction
Future intention
Sports clubs
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2012-03-20
1
1
11
25
705
تدوین راهبردها و تعیین موقعیت راهبردی کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
Developing strategies and determining strategic situation of NOC of Islamic Republic of Iran
اسفندیار خسرویزاده
e-mail: es70kh@yahoo.co.uk
1
مهرزاد حمیدی
mhamidi@ut.ac.ir
2
جهانگیر یدالهی
3
محمّد خبیری
4
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تدوین راهبردهای کمیته ملی المپیک ایران است.
روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان کمیته ملی المپیک، نخبگان ورزشی و مدیریتی و اعضای شورای راهبردی است (147 نفر) که بر اساس جدول مورگان، هشتاد نفر از مدیران و کارکنان، بیست نفر از نخبگان و تمامی اعضای شورای راهبردی (ده نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از نظرسنجی و جلسات راهبردی استفاده شد. در بخش نظرسنجی از فرمهای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبردها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون فریدمن و تحلیل SWOT استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که موقعیت راهبردی کمیته ملی المپیک در منطقه SO قرار دارد. با وجود این، تمامی سیزده راهبرد تدوینشده برای تحقق رسالت و اهداف بلندمدت آن انتخاب شدند.
نتیجه گیری: بنابراین کمیته ملی المپیک برای تحقق اهداف باید بتواند از قوتها و فرصتهای خود بهخوبی استفاده کند.
واژههای کلیدی: تحلیل SWOT، راهبرد، کمیته ملی المپیک.
Abstract
Objective: The purpose of this study was to develop strategies for NOC of Islamic Republic of IRAN.
Methodology: The statistical population of this study included managers and employees of NOC.IR.IRAN, sport and managing elites and strategic council members (147). In this study 80 managers and employees, 20 elites and all of strategic council members (10 people) were selected as the statistical sample. In order to gather data, surveys and strategic council meetings were used. In the survey, the strategic situation and strategies forms were used. In order to analyze data, Friedman test and SWOT analysis were used.
Results: Findings revealed that, NOC.IR.IRAN strategic situation was in SO box. So, all of 13 strategies were determined and developed for NOC.IR.IRAN.
Conclusion: Therefore, the NOC of Iran should use its strengths and opportunities more effectively to achieve its goals.
Key Words: SWOT analysis, Strategies, NOC of Islamic Republic of IRAN.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_705_6b23b27f113956a7bafbe7367dbcdab7.pdf
تحلیل SWOT
راهبرد
کمیته ملی المپیک
SWOT analysis
Strategies
NOC of Islamic Republic of IRAN
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2012-03-20
1
1
1
9
706
مبانی نظری و فلسفی آزمون فرضیه آماری به زبان ساده
Theoretical and philosophical foundations of hypothesis testing presented in a simple language
علی محمد امیرتاش
amirtash@hotmail.com
1
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، جستجو در مبانی نظری آزمون فرضیههای آماری و نگاهی به مفاهیم منطقی و فلسفی و همچنین نتایج عملی این رویکرد علمی در تولید دانش نو بوده است.
روششناسی: بدین منظور، بدنه ادبیات علمی موجود در مبانی، راهکارها و کاربردها، و فنون محاسباتی آزمون فرضیه برای دسترسی به رابطههای علّت و معلولی و همبستگی بررسی شدهاند. در پایان، استنتاجهای منطقی و فلسفی که عمدتاً برداشتهای نویسنده از آنها به کمک حدود چهل سال تدریس و تجربه در این وادی بوده، بیان شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که استنباط های آماری همیشه سه نوع اشتباه را دربردارد: اشتباه نوع اول، اشتباه نوع دوم و سایر اشتباهاتی که در فرایند مطالعه ممکن است برای محقّق اتفاق بیفتد (انحراف استاندارد یا معیار). یافتههای آمار استنباطی هنگامی ارزشمندند که کمترین میزان اشتباه و خطا را داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، میزان احتمال اشتباه نوع اول را پژوهشگر کنترل می کند، همچنین اشتباه نوع دوم، با افزایش شدت متغیر مستقل، افزایش تعداد آزمودنی و استفاده از روش ها یا آمار پارامتری به جای غیرپارامتری کنترل میشود. نهایتاً، برای کاهش اشتباه یا انحراف استاندارد راه های مختلفی در علوم آمار و روش های پژوهش وجود دارند. قابل توجّه است که خطاهای تصمیم گیری های آماری نوع اول و دوم با یکدیگر رابطه معکوسی دارند، از این رو هر کدام به بهای افزایش دیگری کاهش پیدا می کند. ضمناً از دیدگاه کاربردی، اشتباه نوع اول یافته های بدون فایده و اثر را به جامعه توصیه می کند، درحالیکه اشتباه نوع دوم جامعه را از اطلاعات مفید و اثربخش محروم میسازد.
نتیجهگیری: قطعاً با اشتباهات پژوهشگر، جامعه از هر دو سو دچار خسارت می شود. انتخاب پژوهشگر بین دو نوع اشتباه اول را میزان اهمیت کاربرد نتیجه تعیین می کند.
واژههای کلیدی: استنباط آماری، توانایی آزمون، انواع اشتباه تصمیمگیری آماری، اشتباه استاندارد، انحراف استاندارد.
Abstract
Objective: The purpose of the study was to investigate the theoretical foundations of hypothesis testing and to look into its rational and philosophical concepts and practical implications of this scientific process in generating new knowledge.
Methodology: To this end, the existing literature and leading references on the scientific bases, procedures, and statistical methods in relation to hypothesis testing in order to determine cause and effect relationship or the correlation between the variables were purposefuly studied. The rational, philosophical, and practical considerations and inferences which are presented in the present article are the result of the author’s nearly forty years of experience and teaching in these domains.
Results: The results of the studies indicated that almost all the statistical inferences encompass three kinds of errors: Type I, Type II, and other types of errors that researchers may make during the process of their studies (Standard Deviation). The inferential statistics results are valuable when they have least amount of mistakes and errors. To achive this goal, the Type I error can be controlled by minimizing the probability of its occurrence by the researcher. Type II error isdecreased by undertaking provisions like: adding the intensity of independent variable, increasing the number of the participants, choosing a higher degree of probability for Type I error, and using parametric statistical methods instead of nonparametric ones. Ultimately, there is a considerable number of statistical and research method techniques for lowering the indices of variability and deviations of the scores. Interestingly enough, there is a negative relationship between Type I and Type II error. In other words, lowering the probability of one of them will have an incremental effect on the other. From a practical standpoint, Type I error recommends inefficient and unproductive knowledge to the target population; whereas, Type II error may deprive people from useful and effective information.
Conclusion: Researchers’ mistakes may absolutely create double-sided damages to society. The researcher’s choice between the first two types of errors relies on the significance of the application of the results.
Key Words: Statistical inference, Power of the test, Types of error, Standard deviation, Standard error.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_706_0b75ce96ed1dddbd096bd24c90258d78.pdf
استنباط آماری
توانایی آزمون
انواع اشتباه تصمیمگیری آماری
اشتباه استاندارد
انحراف استاندارد
Statistical inference
Power of the test
Types of error
Standard deviation
Standard error