@article { author = {Youssefi, Bahram and Farzi, Hamed and Eidipoor, Kamran}, title = {The Relationship between Effort-Reward Imbalance and Work Engagement of Physical Education Teachers in Lorestan Province}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {6}, number = {1}, pages = {205-219}, year = {2017}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2017.2454}, abstract = {Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between effort- reward imbalance and work engagement among the physical education teachers in Lorestan province. Methodology: The research methodology was descriptive-correlative and the population included physical education teachers in Lorestan province. According to the Morgan’s table (1970), the 186 teachers (102 men, 84 women) were selected as the sample. The instruments were the demographics, Schaufeli & Bakker’s work engagement questionnaire and Siegrist’s effort-reward imbalance (ERI) questionnaire. The face and content validity of the questionnaires were evaluated based on professors' viewpoints. To measure the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha was used. To this end, the 25 questionnaires were distributed among the selected sample. Cronbach's alpha coefficient for the ERI questionnaire was 0.80 and for the work engagement questionnaire was 0.89. Results: For data analysis, the descriptive statistics and inferential statistics such as Pearson correlation and regression were used. Results showed that there is a significant relationship between the demographics and work engagement. Moreover, the effort-reward imbalance had a reverse and significant relationship with work engagement. Finally, reward-effort indices were the good explanatory for the rate of work engagement. Conclusion: Overall, teachers who had high ERI experienced low rate of work engagement.}, keywords = {Effort-reward imbalance,work engagement,Physical education teachers}, title_fa = {رابطه عدم تعادل تلاش - پاداش با دلبستگی شغلی دبیران تربیت بدنی استان لرستان}, abstract_fa = {مقدمه: هدفاینتحقیق،بررسیارتباطعدمتعادلتلاش- پاداشبادلبستگیشغلیمعلمانتربیتبدنیاستان لرستانبود. روش­شناسی: روش تحقیقاینپژوهش،توصیفی - همبستگیاست.جامعۀآماریتحقیقشاملدبیرانتربیتبدنیآموزشوپرورشاستانلرستان می­باشد. کهبااستفادهازجدولکرجسیومورگان (1970)، 186 نفر(102 دبیر مرد و 84 دبیر زن) بهعنواننمونۀآماری نمونه­ی آماری انتخاب شدند. برایجمعآوریاطلاعات،ازپرسشنامه­هایاستانداردعدمتعادلتلاش - پاداشسیگریست(ERIQ)، پرسشنامه دلبستگی شغلی شافلی و باکر (2003) و پرسشنامه محقق ساخته مشخصات فردی استفاده شد. برای تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه­ها از نظر متخصصین و اساتید دانشگاه استفاده شد و برای تایید پایایی ابزار نیز، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. به همین منظور تعداد 25 پرسشنامه بین نمونه­های منتخب توزیع گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه­ها و تحلیل آن‌ها، میزان ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه عدم تعادل 8/0 و برای پرسشنامه دلبستگی 89/0 بدست آمد. یافته ­ها: برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، علاوه بر شاخص­های آمار توصیفی از آزمون­های آمار استنباطی نظیر همبستگی پیرسون، رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین دلبستگی شغلی با متغیرهای جمعیت شناختی رابطه وجود دارد و همچنین بین عدم تعادل تلاش-پاداش و دلبستگی شغلی معلمان تربیت بدنی رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین، مؤلفه های تلاش و پاداش تبیین کننده خوبی برای میزان دلبستگی شغلی بودند. نتیجه گیری: به طور کلی افرادی که عدم تعادل در تلاش-پاداش بالایی داشتند از دلبستگی شغلی کم‌تری برخوردار بودند.}, keywords_fa = {عدم تعادل تلاش- پاداش,دلبستگی شغلی,دبیران تربیت بدنی}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_2454.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_2454_1490e039e3e1a183196c77a348ae1cd7.pdf} }