@article { author = {jorkesh, sara and nazari, rasool}, title = {Codification of Influential Factor Scenarios for Iranian Elderly Sport Implementing Scenario Wizard}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {2-15}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4371}, abstract = {Objective: considering the rapid growth of elderly society and changes in population pyramid in our country, prospecting based on elders’ demands, as a vulnerable group of society, is required to be taken into account. This article discusses the Codification of Influential Factor Scenarios for Iranian Elderly Sport. Methodology: the present applied study is based on future study method. Data is collected through two ways of librarian and questionnaire methods. Implementing Micmac software and Scenario Wizard for data analysis, we took benefit of questionnaire in matrix form of mutual effects and examined experts and specialists' opinions. Results: in order to codify the scenario, six influential factors with determining uncertain statues in questionnaire were entered into Scenario Wizard; in addition, two forthcoming scenario for Iranian elderly sport were determined.  Conclusion: Progressive scenario, although there is a high expectation of the occurrence of favorable conditions in old age sports, on the other hand, does not expect the occurrence of a deterrent scenario to be far-reaching.  }, keywords = {Sport,Elderly,scenario-codification,Scenario Wizard,future study}, title_fa = {تدوین سناریوهای عوامل موثر بر ورزش سالمندی ایران با استفاده از نرم‌افزار سناریوویزارد}, abstract_fa = {هدف: امروزه با توجه به رشد جمعیت  سالمندان و تغییرات هرم جمعیتی کشور؛ آینده‌نگاری بر روی نیازهای سالمندان به عنوان یک گروه آسیب پذیر جامعه قابل تامل است. بدین جهت در این مقاله به بحث در خصوص تدوین سناریوهای عوامل موثر بر ورزش سالمندی ایران پرداخته است. روش‌شناسی: نوع تحقیق حاضر، کاربردی و روش بررسی آن با استفاده از روش آینده پژوهی است. در این تحقیق براساس ماهیت آن، اطلاعات لازم به دو شیوه کتابخانه‌ای و پرسشنامه‌ای گردآوری شد. با توجه به اینکه از نرم‌افزار Micmac و Scenario Wisard برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده ‌شد، نوع پرسشنامه به صورت ماتریس آثار متقابل و به پیمایش نظرات کارشناسان و متخصصان بود. یافته‌ها: برای تدوین سناریو، 6 عامل کلیدی موثر با تعیین حالت‌های عدم قطعیت در پرسشنامه توسط خبرگان وارد نرم‌افزار سناریوویزارد گردیده و 2 سناریوی پیش روی آینده ورزش سالمندی ایران، مشخص گردید. نتیجه‌گیری: سناریوی پیش‌رونده اگرچه امیدهای فراوانی به وقوع شرایط مطلوب در ورزش سالمندی را نشان می‌دهند، ولی از طرف دیگر وقوع سناریوی بازدارنده را دور از انتظار نمی‌داند.  }, keywords_fa = {ورزش,سالمندی,سناریونویسی,سناریوویزارد,آینده پژوهی}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4371.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4371_b9e1cda4dfc5c50b4b0820b7f135d5b4.pdf} } @article { author = {Nazari torshizi, Ahmad and benesbordi, ali and moeinfard, Mohamadreza}, title = {Investigating the effects of brand uncertainty situations on consumer-based brand equity in Perspolis fans Football team) Investigating the effects of brand uncertainty situations on consumer-based brand equity in Perspolis fans Football team)}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {18-33}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4507}, abstract = {Objective: The main purpose of this study was Investigating the effects of brand uncertainty situations on consumer-based brand equity in Perspolis fans Football team. Methodology: Method of study was experimental and there were one control group and four experimental groups. The statistical population of research was students of Sport Sciences faculty of Ferdowsi University who were in fan of Perspolis. The total population of the study was 461 students. 100 people who were fans of Perspolis were selected. The questionnaire was distributed in two stages. First, the questionnaire was distributed among all fans and in the second stage, they divided into 5 groups of 20 people. The control group responded to the questionnaire without reading any scenarios and the 4 experimental groups responded to the questionnaire after reading each of the scenarios. Results: Results showed that changes in the scores of the control group did not exist, but positive scenarios increased brand equity of Persepolis and negative scenarios reduced brand equity of them. Conclusion: Comparing the scores of the four scenarios, it realized that the loss of players, team success, attract star players and the possible failure had the greatest impact on brand equity of Persepolis. As a result, Persepolis managers for increasing brand equity have to focus on these factors more.  }, keywords = {brand equity,Uncertainty situation,fans,Perspolis}, title_fa = {تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس(مطالعه دانشجویان دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد)}, abstract_fa = {هدف:  پژوهش حاضر با هدف تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس به انجام رسید.روش‌شناسی: روش پژوهش شبه تجربی و شامل یک گروه کنترل و 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 461 دانشجوی دانشکده علوم ورزشی فردوسی مشهد بودند که از این تعداد 100 هوادار تیم پرسپولیس  و به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه در دو مرحله توزیع گردید. ابتدا پرسشنامه بین همه هواداران توزیع گردید و در مرحله دوم به 5 گروه 20 نفری تقسیم شدند که گروه کنترل بدون خواندن هیچ سناریویی به پرسشنامه پاسخ داد و 4 گروه آزمایشی بعد از خواندن هر یک از سناریوها به پرسشنامه پاسخ دادند.یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که تغییری در نمرات گروه کنترل به وجود نیامد اما در تمام گروه­های آزمایش سناریوهای مثبت باعث افزایش ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس و سناریوهای منفی باعث کاهش ارزش ویژه برند آن‌ها شد.نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان داد که تغییری در نمرات گروه کنترل به وجود نیامد اما در تمام گروه­های آزمایش سناریوهای مثبت باعث افزایش ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس و سناریوهای منفی باعث کاهش ارزش ویژه برند آن‌ها شد. }, keywords_fa = {ارزش ویژه برند,عدم اطمینان,هواداران,پرسپولیس}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4507.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4507_68e8b368050afe3f4f95a2cb23e792eb.pdf} } @article { author = {zakizadeh, seyed bahador and Kohandel, Mehdi}, title = {Path analysis of factors affecting elite Badminton policy in Iran according to SPLISS}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {36-51}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4495}, abstract = {Objective: The aim of this study was investigating the role of factors affecting elite Badminton policy in Iran.  Methodology: This study was descriptive-correlative. population of study were Badminton Family (Federation members, board of Badminton in provinces, cities and coache) in which appropriate samples were collected. After exploring the validity and reliability of data distribution, exploratory factor analysis and path analysis were used. In this study for investigating the role of factors affecting elite Badminton policy in Iran were used SEM in AMOS. Results: Based on the finding, Financial support, Integrated approach to policy development, participation in Badminton, development system of Talent identification integrated athletic and post-Career Support, training facilities, Coaching provision and development, (Inter)national competition and Scientific research have a significant role in achieving international success. Conclusion: for Designing Future policy in Badminton Federation The following factors should be considered: Paying attention to weak international results, Conflict of elite and badminton for all goals, Attention to the role of the government in building specialized  badminton sites, utilization of databases in the process of talent-spotting management by research centers and Using international coaches.  }, keywords = {Policy making,elite sport,Badminton,Sport success}, title_fa = {تحلیل مسیر مولفه های موثر بر سیاست‌گذاری بدمینتون نخبۀ ایران بر اساس مدل SPLISS}, abstract_fa = {هدف: هدف این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر سیاست­گذاری بدمینتون نخبه ایران با تأکید بر موفقیت‌های بین‌المللی بود. روش‌شناسی: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی - پیمایشی بود. جامعۀ آماری شامل خانوادۀ بدمینتون (اعضای فدراسیون، هیأت‌های استانی، روسای هیأت‌های شهرستان و مربیان) بودند که نمونۀ مورد نیاز به صورت تصادفی- طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از بررسی روایی و پایایی و با توجه به طبیعی بودن توزیع داده­ها از آزمون­های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر استفاده شد. به منظور ارائه مدل معادلات ساختاری در این پژوهش از نرم‌افزار ایموس استفاده شد. یافته­ها: بر اساس یافته­ها، حمایت مالی، توسعه سیستم استعدادیابی، شرکت در رقابت‌ها، حمایت همه‌جانبه از ورزشکاران، امکانات تمرینی مناسب، توسعه مربیان، مشارکت عمومی، دیدگاه یکپارچه و توسعه تحقیقات علمی در کسب موفقیت­های بین‌المللی نقش معنی‌داری داشتند. نتایج: بر اساس یافته­ها، توجه به نتایج ضعیف بین‌المللی و تقابل اهداف بدمینتون نخبه و همگانی، توجه به نقش دولت در ساخت اماکن تخصصی بدمینتون، ایجاد نظام اطلاعاتی در فرآیند مدیریت استعداد به‌وسیلۀ مراکز پژوهشی و به‌کارگیری مربیان بین‌المللی باید در سیاست‌گذاری آیندۀ فدراسیون بدمینتون استفاده شوند.  }, keywords_fa = {سیاست­گذاری,ورزش نخبه,بدمینتون,موفقیت ورزشی}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4495.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4495_48bba7b11b941dff0f784d0b8f8c7da2.pdf} } @article { author = {adib roshan, fereshte and peymani zad, hosein and talebpour, mehdi and pourazzat, Ali Asghar}, title = {Images of the Future of Iranian Elders with regard to sport status}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {53-70}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4499}, abstract = {Objective: This study is a prospective study considering its vision. The aim is to open up more interaction and planning for the current youth of Iran who will older in 2050. Hoping to create and rewrite images more favorably than identified in this study. Methodology: In order to identify these images, the qualitative approach and the data theory approach were used. In this regard, deep interviews were conducted with 20 experts in the fields of sports science, futurology and demography to identify key images with the emphasis being expert in older people field. Results: In the first step of the research, 37 codes were extracted from the 181 codes received from the interviews, in the central coding stage, the codes extracted in the previous phase were in the form of 7 codes, and finally in the selective coding stage, emergence of new and dynamic, healthy and dynamic bodies and enterprises, dynamic relationships, and dynamic economics were identified as selective codes and future images of the field of age. Conclusion: According to the results of the study, it seems that having exercise in the minds of Iranian youth in 2020 and understanding and paying attention to the images provided for 2050 olders images enables them to understand their future prospects and appropriate response to these conditions can take into account the active and dynamic image of the olders with regard to the socio-economic images of the elderly.  }, keywords = {olders images,Future studies,Foresight and olders,Dynamic olders,olders and sport}, title_fa = {تصاویر آینده سالمندان ایران با توجه به جایگاه ورزش}, abstract_fa = {هدف:  این تحقیق با توجه به چشم­انداز پیش روی آن در زمره تحقیقات آینده­پژوهی به شمار می­رود. هدف آن ­گشودن باب تعامل و برنامه­ریزی هرچه بیشتر برای جوانان کنونی ایران که در سال2050 سالمند هستند، می­باشد. با این امید که منجر به خلق و بازنویسی تصاویر مطلوب­تر از آنچه در این پژوهش شناسایی شده است، گردد.   روش‌شناسی: به منظور شناسایی این تصاویر از رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد استفاده شد. در این راستا با استفاده از مصاحبه عمیق با  20 نفر از خبرگان حوزه­های علوم ورزش، آینده­پژوهی و جمعیت­شناسی با این تاکید که در حوزه سالمندی صاحب نظر بودند، تصاویر اصلی شناسایی شدند.    یافته‌ها: در مرحله اول تحقیق 37 کد از بین 181 کد دریافتی از مصاحبه­ها استخراج گردید، در مرحله کدگذاری محوری، کدهای احصا شده در مرحله قبل در قالب 7 کد و در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی ظهور کسب و کارهای جدید و پویا، جسم سالم و پویا، روابط پویا و اقتصاد پویا به عنوان کدهای انتخابی و تصاویر آینده حوزه سالمندی مشخص شدند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق به نظر می­رسد قرار داشتن ورزش در ذهن جوانان ایران2020 و درک و توجه به تصاویر احصا شده برای تصاویر سالمندان2050، آنها را قادر به فهم آینده­های پیش روی خود می­کند و برای ارائه پاسخ مناسب به این شرایط می­توانند با توجه به تصاویر اجتماعی و اقتصادی سالمندان از تصویر سالمندان فعال و پویا بهره گیرند.  }, keywords_fa = {تصاویر سالمندان,مطالعات آینده,آینده پژوهی و سالمندان,سالمندان پویا,سالمندان و ورزش}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4499.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4499_2266994d893909dd05484ec0dd0e4d82.pdf} } @article { author = {fathi, reza and maleki, mohammad hossine and Saberi, Ali and zandagahi, atefe}, title = {Scenario Planning of University Sports of Iran based on Future Study Approach}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {72-92}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4376}, abstract = {Objective: The main goal of this research is Future Studies of University Sports of Iran Methodology: In this study, using two future research methods including structural analysis and scenario writing, we first identified the key uncertainties of University Sports of Iran and then developed future scenarios for University Sports of Iran. Initial data were collected using interviews with Collegiate athleticsexperts and reviewing the literature. The questionnaire was analyzed by using the Mic-Mac software. Results: Of the seventeen effective factors, ten important factors were identified and by analyzing the Mic-Mac software, finally, two key factors of financial, economic and lifestyle support were identified. Based on these factors, four scenarios were identified using the Wizard scenario software and Cross Impact Matrix. These scenarios include the age of happiness, the world of indifference, the lazy world and the depressed world. Conclusion: In the age of happiness scenario, which shows the best situation, high financial support and a good lifestyle lead to a good future for college sports. The depressed world scenario also illustrates the worst situation in which underfunding, inadequate infrastructure, and lack of culture for a dynamic life style lead youth and students to not exercising. By identifying the best and most desirable future, current programs can drive that realization.  }, keywords = {future study,University Sports,Scenario Planning,Cross Impact Matrix}, title_fa = {سناریوپردازی آینده ورزش دانشگاهی ایران با رویکرد آینده پژوهی}, abstract_fa = {هدف:  هدف اصلی این پژوهش، آینده پژوهی ورزش دانشگاهی ایران می‌باشد. روش‌شناسی: در این پژوهش با استفاده از دو روش آینده‌پژوهی شامل تحلیل ساختاری و سناریونگاری ابتدا عدم قطعیت‌های کلیدی ورزش دانشگاهی ایران شناسایی شد و سپس سناریوهای آتی پیش روی ورزش دانشگاهی ایران تدوین گردید. داده‌های اولیه تحقیق با استفاده از مصاحبه با خبرگان ورزش دانشگاهی و مرور مبانی و پیشینه تحقیق جمع آوری شد و در قالب پرسشنامه خبره‌سنجی و با استفاده از نرم افزار میک مک تجزیه و تحلیل شدند. تعداد خبرگان تحقیق در این پژوهش 45 نفر از اساتید و متخصصین ورزشی بودند. یافته‌ها: از میان هفده عامل موثر، ده عامل با اهمیت شناسایی گردید و با تجزیه و تحلیل نرم افزار میک مک در نهایت دو عامل کلیدی حمایت‌های مالی و اقتصادی و سبک زندگی مشخص شد. براساس این عوامل و با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد و ماتریس اثرات متقابل چهار سناریو بدست آمد. این سناریوها شامل سناریوی عصر شادی، دنیای بی تفاوتی، دنیای تنبل ها و دنیای افسرده می باشند. نتیجه‌گیری: در سناریوی عصر شادی که بهترین وضعیت را نشان می‌دهد حمایت مالی زیاد و سبک زندگی مناسب آینده خوبی را برای ورزش دانشگاهی رقم می‌زند. سناریوی دنیای افسرده هم بدترین وضعیت را نشان می‌دهد که در آن حمایت مالی کم، زیرساخت‌های نامناسب و عدم فرهنگ‌سازی برای سبک زندگی پویا جوانان و دانشجویان را به سمت ورزش سوق نمی‌دهد. از طریق شناخت بهترین و مطلوب‌ترین آینده می‌توان برنامه‌های فعلی را به سمت تحقق آن سوق داد.  }, keywords_fa = {آینده پژوهی,ورزش دانشگاهی,سناریو نگاری,ماتریس تاثیرات متقاطع}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4376.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4376_fbea900c55c364848449c4f2a5868103.pdf} } @article { author = {khabiri, mohammad and AliDoust Ghahfarokhi, Ebrahim and Khosromanesh, Rahim and Asadolahi, Ameneh and Talkhabi, Ali}, title = {Designing Conceptual Model of Iranian Sports Goods Industry}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {184-197}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4497}, abstract = {Objective: The purpose of this research was to design a conceptual model of Iranian sports goods industry. Methodology: The methodology of research was Grounded Theory (GT) on the systematic approach. Data collection tools were reviewing the literature and interviews. The sampling method was theoretical sampling. The data analysis method was a continuous questionnaire and comparison in the three main steps of open, axial and selective coding. After reviewing the literature along with conducting 15 deep interviews with Iranian manufacturers and distributors of Iranian sports goods, theoretical saturation was achieved. Results: The results showed that the manpower, capital, technology and materials affect production, and marketing and branding, national media, person responsible for buying, and foreign goods affect the sale of Iranian sports goods and Iranian sovereign bodies directly and indirectly have important implications for all of these categories. Conclusion: Production and sales are the basic categories of sports goods industry that interact with each other and each of them is influenced by other categories. Since sovereign bodies have or can have a huge impact on all of these categories, prerequisite for the development of this industry is the strategic actions of the sovereign bodies to improve the conditions in each of these categories.}, keywords = {Conceptual model,Sporting Goods,Sovereign Bodies,Branding,technology}, title_fa = {طراحی مدل مفهومی صنعت کالاهای ورزشی ایران}, abstract_fa = {هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل مفهومی صنعت کالاهای ورزشی ایرانی بود. روش‌شناسی: روش تحقیق، نظریه داده بنیاد و رهیافت نظام­مند بود. ابزار گردآوری داده­ها بررسی متون و اسناد مربوطه و مصاحبه بود. روش نمونه­گیری نظری بود. روش تحلیل داده­ها: پرسش و مقایسه مستمر در سه مرحله اصلی کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود. بعد از بررسی متون و اسناد مربوطه همزمان با انجام پانزده مصاحبه عمیق با تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای ورزشی ایرانی؛ اشباع نظری حاصل شد. یافته‌ها: یافته­های تحقیق نشان داد نیروی­انسانی، سرمایه، فن­آوری و مواد اولیه روی تولید و بازاریابی و برندسازی، رسانه­ملی، مسئول­خرید و اجناس­خارجی روی فروش کالاهای ورزشی ایرانی تاثیر می­گذارند و نهادهای حاکمیتی ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم روی همه این مقولات تاثیرات مهمی دارند. نتیجه‌گیری: تولید و فروش؛ مقولات اساسی صنعت کالاهای ورزشی هستند که بر یکدیگر تاثیر متقابل می­گذارند و هر کدام تحت تاثیر مقولات دیگری هستند. از آنجا که نهادهای حاکمیتی تاثیر بزرگی در همه این مقولات دارند یا می­توانند داشته باشند؛ پیش­نیاز توسعه این صنعت نیز اقدامات استراتژیک نهادهای حاکمیتی در جهت بهبود شرایط در هر کدام از این مقولات می­باشد.    }, keywords_fa = {مدل مفهومی,کالاهای ورزشی,نهادهای حاکمیتی,برندسازی,فن­آوری}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4497.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4497_e19ea8aa5924c9fa5fb28297779990d5.pdf} } @article { author = {naseri palangard, vali and bahrami, shahab and zardoshtean, shirin and yousefi, bahram}, title = {The role of management, family and school in the development of sports talents}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {94-106}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4553}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to investigate the role of family and school in the development and development of students' sporting talent. Methodology: The present study was qualitative and was carried out using a thematic approach. sample consisted of 16 sports experts and officials involved in the talent debate, which began by targeted sampling and continued to reach the theoretical saturation of data. Semi-structured interviews were used to collect data.  After data collection, the method of analysis was used to analyze the data. Results: Based on interviews conducted using expert opinion, family and school financial support, public and charity support, motivational, health, social affiliation, and affiliation were identified as factors influencing the development of students' sporting talents. Conclusion: Based on the results, the support role of families is key in terms of financial and motivational and social support, as well as the necessary support from schools can helped development of sports talents.  }, keywords = {Tematial Analysis,Qualitative Study,Sports Talents,family,School}, title_fa = {نقش مدیریت خانواده و مدرسه در توسعه استعدادهای ورزشی}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده و مدرسه در رشد و توسعه استعدادهای ورزشی دانش آموزان بود. روش‌شناسی: پژوهش حاضر کیفی بوده و با استفاده از رویکرد تحلیل تماتیک (مضمون) انجام شد. نمونه پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان حوزه ورزشی و مسئولین درگیر در بحث استعدادیابی بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند آغاز و تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها ادامه یافت. به منظور جمع‌آوری داده‌‌ها از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته استفاده گردید. بعد از جمع آوری داده‌ها به منظور تجزیه و تحلیل آنها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. یافته‌ها: بر مبنای مصاحبه‌های انجام شده با استفاده از نظر خبرگان، حمایت‌های مالی خانواده‌ها و مدارس، حمایت‌های عمومی و خیریه ای، عوامل انگیزشی، بهداشتی، تعلق اجتماعی و تایید و همراهی به عنوان عوامل اثر گذار در توسعه استعدادهای ورزشی دانش‌آموزان شناسایی شد. نتیجه‌گیری: بر مبنای نتایج، نقش حمایتی خانواده ها در قالب حمایت های مالی و انگیزشی و اجتماعی کلیدی می باشد و همچنین همراهی های لازم از جانب مدارس نیز می توان به توسعه استعدادهای ورزشی کمک شایانی داشته باشد.}, keywords_fa = {تحلیل تماتیک,مطالعه کیفی,استعدادهای ورزشی,خانواده,مدرسه}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4553.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4553_0808ed0fc4c678530d1798445162627b.pdf} } @article { author = {niazitabar, maryam and Andam, reza and Bahrololoum, Hassan and memari, zhale and rezai pandari, abbas}, title = {Football social responsibility}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {108-124}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4498}, abstract = {objective: Due to increasing importance of social activities, the object of this research was deep study of football social responsibility. Methodology: method of research was Grounded Theory with Glaser approach. for this purpose, with purposed and snowball sampling ,identified 13 experts in football social issues that was conducted 13 deep interviews to achieve theoretical saturation. Data analized through coding in Glaser approach with constant comparison in the coding process include substantive and theoretical.for explaining the research model, around the core category was used model the 6Cs family in Glaser approach. Results: 192 codes were obtained that were categerized in 29 concepts.the results are shown promoting social and caltural values, social justice, cultural modeling,promoting volunteering culture, planning approach ,lawfulness,moral contextualization, philanthropy activities, environmentalism are one of most important explanatory factors of football social responsibility. Conclusion: experts in this research, more emphasis on cultural-social development ,education of  social values and ethical issues.  sports managers by identifying various aspects of social responsibility, such as cultural affairs، Environmental  measures and Humanitarian  activities and reviewing its effects on society, can understand better importance of social responsibility of your plans and respect community needs and spectators  with better ways.  }, keywords = {social values,Cultural development,6Cs family,Glaser}, title_fa = {مسئولیت اجتماعی فوتبال}, abstract_fa = {هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیت­های اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود. روش­شناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود.  بدین منظور، طی نمونه­گیری به­روش هدفمند و گلوله­برفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. داده­ها از طریق مقایسۀ مستمر در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تبیین مدل پژوهش پیرامون مقوله محوری، از مدل خانواده C6­ در رویکرد ظاهرشونده، بهره گرفته شد. یافته­ها:  192کد به­دست آمد که در 29 مفهوم طبقه­بندی شد. نتایج  نشان داد ارتقای ارزش­های اجتماعی و فرهنگی، عدالت اجتماعی، الگوسازی، ترویج فرهنگ داوطلبی، برنامه­محوری، قانون­مداری، بسترسازی اخلاقی، اقدامات بشردوستانه و محیط زیست­گرایی از مهم­ترین عوامل تبیین­کنندۀ مسئولیت اجتماعی فوتبال هستند. نتیجه­گیری: نتایج به دست آمده بر توسعۀ فرهنگی- اجتماعی، آموزش ارزش­های اجتماعی و موضوعات اخلاقی از طریق فوتبال، تاکید بیشتری داشتند. با شناسایی جنبه­های مختلف مسئولیت اجتماعی از جمله امور فرهنگی، اقدامات زیست محیطی و فعالیت­های بشردوستانه و بررسی آثار آن بر جامعه، مدیران ورزش کشور می­توانند در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی برنامه­های خود، درک و شناخت بهتری داشته و نیازهای جامعه و هواداران را با شیوه­های بهتری پاسخ دهند.  }, keywords_fa = {ارزش­ های اجتماعی,توسعه فرهنگی,خانواده C6,گلیزر}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4498.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4498_3e44b69181f5c2c14c782b95c8bfdf36.pdf} } @article { author = {Ganjkhanloo, Jafar and askarian, fariba and Tahmasebi, Faramarz}, title = {The effects of government costs on sports budget for Iranian households}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {126-137}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4563}, abstract = {Objective: The purpose of this study is to investigate the effect of government expenditures and expenditures on sports expenses of Iranian households. Methodology: The present study is a descriptive-analytic study using data mining. Due to the nature of the subject, its data was collected using a library method. The short-term and long-term effects of government expenditures on sport budgets of Iranian households, using the annual statistics and data of the variables during 1993 to 2013, were investigated through ARDL and ECM models. Results: The results of the research have shown that the government expenditures and GDP have a positive and significant effect on the sports budget of households in Iran in the short term. But the results did not confirm the long-term effects of government expenditures on private sports use in Iran. Conclusion: Adopting appropriate financial policies by governments can help expand the consumption of households and, consequently increase participation rate in sport  }, keywords = {government expenditures,household expenses,sports participation}, title_fa = {تأثیر مخارج دولت بر بودجه ورزشی خانوارهای ایرانی}, abstract_fa = {هدف:  هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مخارج دولت بر هزینه‌های ورزشی خانوارهای ایرانی بوده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی – تحلیلی با استفاده از داده‌کاوی می‌باشد و به‌دلیل ماهیت موضوع، جمع‌آوری اطلاعات آن با استفاده از روش کتابخانه‌ای صورت گرفته است. اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت مخارج دولت بر بودجة ورزشی خانوارهای ایرانی با استفاده از آمار و اطلاعات سالانة متغیرهای مربوطه، طی سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ و از طریق آزمون‌های خود رگرسیونی با وقفه‌های توزیعی، الگوی بلندمدت و الگوی تصحیح خطا بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق با استفاده از نرم‌افزارهای اقتصاد سنجی EViews (نسخة ۹) و Microfit (نسخة۱/۴) انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان از تأثیر مثبت و معنی‌دار مخارج دولت بر بودجة ورزشی خانوارهای ایران در کوتاه‌مدت داشتند؛ اما نتایج تحقیق اثرات بلند مدت مخارج دولت بر مصرف ورزشی خصوصی در ایران را تأیید نکردند. نتیجه‌گیری: اتخاذ سیاست‌های مالی مناسب توسط دولت‌ها می‌تواند به توسعة مصرف ورزشی خانوارها و متعاقب آن افزایش مشارکت همگانی در امر ورزش کمک کند.                               }, keywords_fa = {مخارج دولت,هزینه‌های ورزشی خانوار,مشارکت ورزشی}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4563.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4563_d2f582b0aa98bf525192ee33bb42e53f.pdf} } @article { author = {Mohammadi, sardar and Soltan Hosseini, Mohammad and ghasemi, mojtaba}, title = {Identifying the components of Sport Furniture of Isfahan City Parks: A qualitative study}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {140-155}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4567}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to identify the components of sport furniture in Isfahan city parks. Methodology: The research method was qualitative. The statistical population of the study was consisted of all users of Isfahan sport parks who used these parks for sport and physical activity at least 2 years and 3 times a week. From 15 regions of Isfahan, 6 regions (1, 4, 5, 9, 10, 12) were selected according to their geographical location, and 2 parks from each region (12 parks in total) were selected, and through snowball sampling, 46 parks users were interviewed (depending on their gender and age). After three stages of open, axial, and selective coding, the categories were extracted. NVIVO10 software was used to analyze the qualitative data. Results: Extracted components were categorized into five factors: cultural-educational factor, place, sports facilities and equipment factor, welfare and financial infrastructure factor, motivational factor, social factor and women's special factor. Conclusion: Isfahan sports authorities can with improve the amenities, sports in the parks, sports institutionalize between men and women, inform the public and ... provide the opportunity for all classes to participate in sports in the parks.  }, keywords = {Sport furniture,park,Isfahan,Qualitative Study}, title_fa = {شناسایی مولفه‌های مبلمان ورزشی پارک‌های شهر اصفهان: مطالعه کیفی}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مولفه­های مبلمان ورزشی پارک­های شهر اصفهان بود. روش‌شناسی: روش تحقیق به صورت کیفی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ استفاده­کنندگان از پارک­های ورزشی شهر اصفهان که حداقل 2 سال و هفته­ای 3 مرتبه از این پارک­ها برای ورزش استفاده می­کردند، تشکیل می­دادند. از 15 منطقۀ شهر اصفهان، 6 منطقه (1، 4، 5، 9، 10، 12) با توجه به موقعیت جغرافیایی مناطق، و از هر منطقه 2 پارک (در مجموع 12 پارک) انتخاب شد و از طریق روش نمونه­گیری گلوله­برفی با 46 نفر از استفاده­کنندگان از پارک­ها (با توجه به جنسیت و سن آن­ها) مصاحبه صورت گرفت. بعد از سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و گزینشی مقوله­ها استخراج گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه از نرم افزار NVIVO10 استفاده شد. یافته‌ها: مولفه­های استخراج شده به 5 عامل فرهنگی- آموزشی، عامل اماکن، تاسیسات و تجهیزات ورزشی، عامل زیرساختی و مالی، عامل انگیزشی و عامل اجتماعی طبقه­بندی گردید. نتیجه‌گیری: متولیان امر ورزش در شهر اصفهان می­توانند با بهبود وضعیت اماکن رفاهی، ورزشی در پارک­ها، نهادینه­سازی ورزش در بین زنان و مردان، آگاه­سازی مردم و ... زمینۀ حضور تمام اقشار را برای فعالیت ورزشی در پارک­ها فراهم کنند.}, keywords_fa = {مبلمان ورزشی,پارک­,اصفهان,مطالعه کیفی}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4567.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4567_7150f20fca9b72b14fd3086563e1c798.pdf} } @article { author = {Tayebi, Mohsen and rahimi, amirhesam and Seyed Ameri, Mir Hasan}, title = {The Role of Culture in Preventing Betting in Sport}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {158-171}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4568}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to investigate the role of culture in preventing betting in sport. Methodology: The research method was analytical descriptive which was performed by field study method and practical for the purpose. The statistical population of the study consisted of experts related to the fields of culture and sport (faculty members and Ph.D. students in social sciences, education, culture, sociology, psychology, sports science, and religious sciences). A total of 217 individuals were selected as research sample Available sampling method was selected. Research measurement instrument was including a self-made questionnaire which its face validity and content validity with exact considering of study literature and asking experts and authorities on the topic. In edition questionnaire reliability was measured by the Cranach’s alpha (α =0.94). Following methods were used for data analysis. Descriptive statistics methods including average and standard deviation, inferential statistics method including the Pearson correlation coefficient and exploration factor analysis and confirmatory factor analysis. Results: The research findings showed that the most important roles of culture in preventing betting included fundamental values (0.90), socialization and behavioral control (0.89), identity (0.86), creation Change (0.82), motivational factors and factors (0.78) and social stability (0.67). Conclusion: According to research findings, it can be concluded that having a rich culture and developing it at all levels of society can be used to prevent betting in sport.  }, keywords = {culture,Betting,Sport}, title_fa = {نقش فرهنگ در پیش‌گیری از شرط‌بندی در ورزش}, abstract_fa = {هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش فرهنگ در پیش­گیری از شرط­بندی در ورزش بود. روش‌شناسی: روش انجام تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل متخصصین مرتبط با حوزه­های فرهنگ و ورزش، (اساتید و دانشجویان دکتری در رشته­های تحصیلی علوم اجتماعی، تربیتی، فرهنگی، جامعه­شناسی، روان­شناسی، علوم ورزشی و علوم دینی) بودند که تعداد 217 نفر به‌عنوان نمونه تحقیق به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته­ای بود که روایی صوری و محتوی آن ضمن بررسی دقیق متون و ادبیات تحقیق، پس از نظرخواهی از اساتید و متخصصین تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (94/0) محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و روش­های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم) استفاده شد.  یافته‌ها: یافته­های تحقیق نشان داد مهمترین نقش­های فرهنگ در پیش­گیری از شرط­بندی به ترتیب شامل ارزش­های بنیادین (90/0)، جامعه­پذیری و کنترل رفتار (89/0)، هویت­بخشی (86/0)، ایجاد تغییر (82/0)، عوامل و شیوه­های انگیزشی (78/0) و ایجاد ثبات اجتماعی (67/0) بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های تحقیق می­توان نتیجه گرفت با داشتن فرهنگ غنی و گسترش آن در تمامی سطوح جامعه، می­توان از شرط­بندی در ورزش پیش‌گیری نمود.  }, keywords_fa = {فرهنگ,شرط­بندی,ورزش}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4568.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4568_9adcb66caf27de818ef8d8122278c5fd.pdf} } @article { author = {Bejani, Abolfazl and ghaem maghami, ehsan and keshkar, sara and kalashi, maziyar}, title = {Analyzing the effects of the color of advertisement and environmental guides on Simultaneous chess player’s behavior}, journal = {Sport Management and Development}, volume = {9}, number = {3}, pages = {174-182}, year = {2020}, publisher = {University of Guilan}, issn = {2322-4800}, eissn = {2538-5348}, doi = {10.22124/jsmd.2020.4565}, abstract = {Objective: The present research surveyed the effect of advertisement color and environmental guidance marks on Tabriz simultaneous chess players Methodology: The research was descriptive-survey and data were collected on field. The instrument was an author-made questionnaire approved by professors and experts. The statistical population was all 700 players of Tabriz simultaneous chess competition and sample population was 248 according to Morgan sampling chart. The face reliability of the author-made questionnaire was approved by sport management and chess professors and the validity was 0.783 using Cronbach Alpha Coefficient test. Results: The findings showed that all of the colors including warm and cold colors had effect on player’s attention. Also, the pink, turquois, yellow, red, green, blue silver and orange colors have effect on attention, respectively. The results showed that different colors had effect on “Attention”, “Interest”, “Desire” and “Action”. Conclusion: For best performance, it should be better to pay attention of the environmental colors in chess competitions.  }, keywords = {color,player,chess,simultaneous,Tabriz}, title_fa = {تحلیل نقش رنگ تبلیغات و علائم راهنمای محیطی بر رفتار بازیکنان شطرنج در سیمولتانه شطرنج}, abstract_fa = {هدف: هدف از این تحقیق تحلیل نقش رنگ تبلیغات و علائم راهنمای محیطی بر رفتار بازیکنان شطرنج در سیمولتانه شطرنج بود. روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که داده‌های آن به روش میدانی جمع آوری شد، جامعه تحقیق عبارت بودند از 700 نفر بازیکن شرکت کننده در بزرگترین مسابقه سیمولتانه تاریخ کشور در تبریز بود و حجم نمونه بنابر جدول مورگان-کرجسای برابر با 248 نفر تعیین شد که به دلیل پیشگیری از اثر افت آزمودنی در تحقیق تعداد 300 پرسشنامه توزیع گردید. روایی صوری پرسشنامه محقق‌ساخته که با اقتباس از پرسشنامه ولز و ویلیامز (1383) تهیه شده بود، توسط اساتید مدیریت ورزشی و شطرنج تایید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در مطالعه مقدماتی 783/0 محاسبه گردید که گویای پایایی مناسب ابزار بود. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد تمام رنگ‌ها اعم از رنگ‌های سرد و رنگ‌های گرم بر توجه بازیکنان اثر دارند. نتایج کلی تحقیق حاضر نشانگر اثر رنگ‌های مختلف بر متغیرهای «توجه و آگاهی»، «ایجاد علاقه»، «ایجاد اشتیاق» و «اقدام و عمل» بود. نتیجه‌گیری: برای امکان جلب توجه، علاقه، اشتیاق و نهایتا اقدام به تصمیم به خرید کالای تبلیغ شده، شایسته است بازاریابان از نقش رنگ‌های سرد و گرم آگاهی کافی داشته باشند.  }, keywords_fa = {رنگ,بازیکن,شطرنج,سیمولتانه,تبریز}, url = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4565.html}, eprint = {https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4565_8de824aff08af17b7fd31a564104d978.pdf} }