وجیهه جوانی؛ غلامرضا میزا محمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تجربه زیسته هواداران ازخشونت در استادیوم های فوتبال ایران انجام گردید.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی و ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و همکاران انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه هوادارانی است که خشونت درفوتبال را ازطریق تماشای فوتبال در استادیومها ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تجربه زیسته هواداران ازخشونت در استادیوم های فوتبال ایران انجام گردید.روششناسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی و ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و همکاران انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه هوادارانی است که خشونت درفوتبال را ازطریق تماشای فوتبال در استادیومها تجربه کردهاند. در مطالعه حاضر نمونهگیری به صورت هدفمند با توجه به هدف پژوهش از بین هواداران باشگاههای پرسپولیس، استقلال، سپاهان،تراکتور، نساجی مازندران و فولادخوزستان انتخاب گردید، با استفاده از نمونهگیری هدفمند 70 نفر از هواداران و متخصصان تا حد رسیدن به اشباع اطلاعاتی انتخاب شدند و جهت گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده گردیده است.یافتهها: بر مبنای تجزیهوتحلیل داده های کیفی بهدستآمده از مصاحبه با هواداران باشگاههای حاضر درلیگ برترفوتبال ایران با موضوع مطالعه تجربه زیسته هواداران از خشونت در استادیوم های فوتبال، درمجموع 55 مضمون، 14مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی، استخراج و طبقهبندی شدند.نتیجهگیری: نتایج بیانگرآن بودند که تجربه زیسته هواداران ازخشونت دراستادیوم های فوتبال ایران مشتمل برتمهای عوامل تشدیدکننده خشونت، منشاء خشونت، گونه های خشونت و عوامل کاهنده خشونت بود که باکاربست تجربه اندوخته هواداران در رویارویی با خشونت می توان برحسب ضرورت با استفاده از همه منابع و تعیین سیاست های پیشگیرانه مناسبی با محوریت پرهیز ازخشونت و برجسته سازی نقش بازی جوانمردانه از طریق رسانه های جمعی، درجهت کاستن و یارفع این پدیده مهلک اجتماعی عمل نمود.
رسول طریقی؛ محمد حسین رضوی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی مدل مدیریت ریسک زنجیره تامین پایدار صنعت باشگاه داری فوتبال ایران بود روششناسی: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشگاه، مدیران باشگاههای فوتبال و خبرگان آگاه و متخصص به مفهوم زنجیره تامین پایدار بودهاند. روش نمونهگیری به صورت غیر تصادفی در ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی مدل مدیریت ریسک زنجیره تامین پایدار صنعت باشگاه داری فوتبال ایران بود روششناسی: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشگاه، مدیران باشگاههای فوتبال و خبرگان آگاه و متخصص به مفهوم زنجیره تامین پایدار بودهاند. روش نمونهگیری به صورت غیر تصادفی در دسترس هدفمند بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی آن توسط ده تن از اساتید مدیریت ورزشی کشور و پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آزمون (PLS) و آزمون (SEM) استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل ریسک اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بازار، سیاستها و قوانین، زیرساخت ها و فناوری و مدیر داخلی، محیط زیستی و فرایندهای تامین عملیات بر مدیریت زنجیره تامین پایدار تاثیر مثبت و معنیداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش به مدیران باشگاههای فوتبال کشور پیشنهاد میشود به عوامل شناسایی شده در این پژوهش اهتمام لازم را داشته باشند. آگاهی از ریسکهای شناسایی شده از وقوع احتمالی مخاطراتی که موجب ایجاد تنش و بی ثباتی در سازمان میشود جلوگیری به عمل آورند.
بهزاد سهیلی؛ حسین عبدالملکی؛ مهدی بابایی
چکیده
هدف: در ورزش حرفهای پیشبینی عوامل موفقیت بسیار حیاتی و مهم است و همیشه مورد سوال است. عدم موفقیت تیمها در لیگها به عنوان یک مسئله همیشگی و پیشرفت و کسب مقام به عنوان یک چالش برای همه باشگاهها مطرح بوده است؛ بنابراین، هدف این پژوهش پیشبینی موفقیت باشگاههای فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا است.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع ...
بیشتر
هدف: در ورزش حرفهای پیشبینی عوامل موفقیت بسیار حیاتی و مهم است و همیشه مورد سوال است. عدم موفقیت تیمها در لیگها به عنوان یک مسئله همیشگی و پیشرفت و کسب مقام به عنوان یک چالش برای همه باشگاهها مطرح بوده است؛ بنابراین، هدف این پژوهش پیشبینی موفقیت باشگاههای فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا است.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع توصیفی- همبستگی است. هفت کشور آسیایی که سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را داشته اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا بین سالهای 2014 تا 2019 بررسی شد. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی، به دلیل اینکه متغیر پاسخ (موفقیت) یک متغیر کیفی بود، از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت.یافتهها: یافتهها نشان داد 80 درصد از موفقیت باشگاهها در لیگ قهرمانان آسیا با استفاده از مدل پژوهش درست پیشبینی شده است و بازیکنان خارجی، میانگین ارزش هر بازیکن، مجموع ارزش باشگاه و تعداد بازیکنان یک تیم تاثیر مثبتی بر موفقیت باشگاههای فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا دارند و سن بازیکنان تاثیر منفی دارد، به عبارت بهتر میانگین سنی پایینتر میتواند به موفقیت باشگاههای فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا کمک نماید.نتیجهگیری: بنابراین این عوامل به عنوان مزیت نسبی برای موفقیت باشگاهها محسوب میگردند و به مدیران و دستاندرکاران پیشنهاد میشود برنامهریزی و سرمایهگذاری لازم را برای تحقق این موارد در دستور کار خود قرار دهند.
فرشته آقاجانی؛ وجیهه جوانی؛ یعقوب بدری آذرین
چکیده
هدف: فوتبال که یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سالهای اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیطهای نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیدهای که در فوتبال ایران نیز در قالب قومگرایی قابل مشاهده است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قومگرایی ...
بیشتر
هدف: فوتبال که یکی از محبوبترین رشتههای ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سالهای اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیطهای نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیدهای که در فوتبال ایران نیز در قالب قومگرایی قابل مشاهده است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قومگرایی در بین هواداران فوتبال ایران مورد مطالعه قرارگیرد.روششناسی: روش پژوهش، از نوع کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. برای انجام این پژوهش، با هواداران فوتبال ایران از قومیتهای ترک، فارس و عرب مصاحبه شد. روش نمونهگیری ملاکی بود و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، پدیده قومگرایی بین هواداران فوتبال ایران تلفیقی از دو مضمون اصلی قومگرایی واکنشی و سهوی و قومگرایی کنشی و تعمدی است.نتیجهگیری: مضمون قومگرایی واکنشی و سهوی نمایانگر رفتارهای واکنشی است؛ یعنی افراد به حوادث موجود در جامعه واکنش نشان داده و نارضایتی خود را در بسترهای ورزشی با شعارهای قومیتی نشان میدهند اما در مضمون قومگرایی کنشی و تعمدی، بیانگر استفاده افراد از ورزشگاهها برای تبلیغ عقاید سیاسی خود هست. با توجه به نتایج به دستآمده پیشنهاد میشود به مواجه سلبی و ایجابی این پدیده در ورزشگاههای فوتبال تا باعث بروز ناهنجارهای مخرب در جامعه و تخریب وجه فوتبال ایران نگردد.
مهدی جوکار؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمود مرادی؛ محمد حسن قلیزاده
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، مدلسازی ادراک عمومی از پذیرش و تمایل به پرداخت برای موفقیت باشگاههای لیگ برتر فوتبال بود.روششناسی: که به روش همبستگی- پیمایشی انجام شد. 456 نفر به عنوان نمونهآماری از میان هواداران باشگاه استقلال ساکن شهر تهران به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته برای جمعآوری دادهها استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش، مدلسازی ادراک عمومی از پذیرش و تمایل به پرداخت برای موفقیت باشگاههای لیگ برتر فوتبال بود.روششناسی: که به روش همبستگی- پیمایشی انجام شد. 456 نفر به عنوان نمونهآماری از میان هواداران باشگاه استقلال ساکن شهر تهران به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روایی محتوایی آن توسط 19 تن از صاحبنظران ورزشی و پایایی سازه آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ (89/0) تأیید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Smart PLS3 انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که اعتماد به سیاستگذاران باشگاه استقلال و برند سرمایه انسانی باشگاه استقلال اثر معنیداری روی منافع فردی(0.383)،(0.366) و منفعت اجتماعی(0.361)،(0.275) هواداران و اثر منفی و معنیداری روی خطرات و ریسکهای(0.531-)،(0.448-) ادراک شده از توسعه باشگاه برای هواداران دارد. به علاوه برند سرمایه انسانی و منافع فردی و اجتماعی هواداران استقلال از موفقیت باشگاه بروی تمایل به پرداخت بر پذیرش باشگاه استقلال(0.235)،(0.190)،(0.265) اثر معنیداری داشت. در نهایت ریسکهای باشگاه(0.278-) اثر منفی و معنیداری روی تمایل به پرداخت WTP باشگاه گذاشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت که برای به دست آوردن حمایت و پذیرش عمومی، مسئولین و سیاستگذاران باشگاه باید اعتماد عمومی را افزایش دهند و از طرف دیگر، باید به سمت پرورش و حفظ ورزشکاران الگو و دارای برند قدم بردارند، چون این دو عامل موجب افزایش پذیرش و تمایل به پرداخت پول به صورت عمومی برای موفقیت باشگاه خواهند شد.
سارا کشکر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل موانع و فرصتهای بهرهبرداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در استادیومهای فوتبال کشور بود.روششناسی: پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحبنظران در حوزه توسعه پایدار، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل موانع و فرصتهای بهرهبرداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در استادیومهای فوتبال کشور بود.روششناسی: پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحبنظران در حوزه توسعه پایدار، مدیران و مهندسین فنی استادیومهای لیگ برتر فوتبال در سالهای 1398تا 1399 ایران بودند. انتخاب آزمودنیها به روش هدفمند و در ادامه روش گلوله برفی و با معیار اشباع نظری بود که درنهایت با 12 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد.یافتهها: پس از جمعآوری و تجزیهوتحلیل مصاحبهها در بخش موانع ،31کد باز به دست آمد که در سه مقوله محوری قرار گرفتند. همچنین در بخش فرصتها 9 کد باز شناسایی شد که در دو مقوله محوری قرار گرفتند. مقولههای بخش موانع ، شامل موانع مدیریتی، موانع سیاسی و اقتصادی، وموانع عمرانی، و در بخش فرصتها نیز شامل فرصت های جغرافیایی و فرهنگی ،بازاریابی و منابع انسانی) بودند.نتیجهگیری: استادیوم های ورزشی به دلیل استقرار در شهرهای مختلف کشور از فرصت های منحصر به فرد منابع جغرافیایی و فرهنگی و همچنین منابع انسانی و در نتیجه شیوه های بازاریابی وابسته به فرهنگ برخوردارند. به منظور بهره برداری مؤثر از این منابع در جهت استفاده از منابع تجدید پذیر نیاز به رفع مشکلات حاصل از سوء مدیریت این اماکن توسط مدیران ناآگاه و غیرمتخصص، کنترل محدودیت های سیاسی در منطقه، رفع موانع اقتصادی برای تأمین زیرساختهای لازم و نهایتا ایجاد زیرساخت های عمرانی برای استقرار تجهیزات لازم به منظور استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در استادیومهاست. در این خصوص لازم است برای ارتقای سطح آگاهی مدیران استادیومها و شناسایی فرصتهای طبیعی و سرمایههای فرهنگی و نحوه بهره برداری از آنها برای استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و مدیریت بهینه انرژی در استادیومها اقدام کرد.
سمیه عمادی؛ غلامرضا جباری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، طراحی نقشه و جاری سازی استراتژی های توسعه مربیان فوتبال کشور با رویکرد BSC بود. روش شناسی: روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. جمع آوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی، 55 نفر از مسئولان و کارشناسان واحد آموزش فدراسیون فوتبال و هیات ها و در بخش کیفی، ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، طراحی نقشه و جاری سازی استراتژی های توسعه مربیان فوتبال کشور با رویکرد BSC بود. روش شناسی: روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. جمع آوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی، 55 نفر از مسئولان و کارشناسان واحد آموزش فدراسیون فوتبال و هیات ها و در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان آموزش مربیان فوتبال بودند. به دلیل محدودیت اعضا، جامعه آماری با نمونه برابر شد. پیش از این پژوهش، تعداد 9 استراتژی جهت توسعه مربیان فوتبال کشور، طراحی شده بود، استراتژی ها در فرم تعیین مناظر BSC درج گردید و به صورت پرسشنامه دراختیار نمونه کمی تحقیق قرار گرفت. بر اساس نظر اکثریت، مناظر تعیین شد در بخش کیفی از روش استقراء منطقی و شورای راهبری استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که نظام توسعه مربیان فوتبال کشور، دارای چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، بهره وری و حرفه ای سازی ، 21 هدف استراتژیک، 36 سنجه و 54 اقدام و ابتکار می باشد. نتیجه گیری: این نقشه، تسهیل گر اجرای استراتژی ها برای دستیابی به توسعه مربیگری فوتبال است و قابلیت تحقق اهداف بلند مدت توسعه مربیان را دارد.
علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سید رضا حسینی نیا؛ سعید تابش
چکیده
هدف: تلویزیون مهم ترین و تأثیرگذارترین رسانه در توسعه ابعاد مختلف ورزش میباشد و برنامه نود نیز یکی از مهمترین، پرمخاطبترین، پر حاشیهترین و جنجالیترین برنامه تلویزیونی می باشد و هر هفته میلیونها بیننده را پای تلویزیون مینشاند. از اینروریال هدف پژوهش حاضر تحلیل حذف برنامه نود بر لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: تلویزیون مهم ترین و تأثیرگذارترین رسانه در توسعه ابعاد مختلف ورزش میباشد و برنامه نود نیز یکی از مهمترین، پرمخاطبترین، پر حاشیهترین و جنجالیترین برنامه تلویزیونی می باشد و هر هفته میلیونها بیننده را پای تلویزیون مینشاند. از اینروریال هدف پژوهش حاضر تحلیل حذف برنامه نود بر لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.روششناسی: این پژوهش تحلیلی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و در دسترس بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه خبرنگاران، مدیران رسانه، مربیان، داوران، ورزشکاران و مدیران باشگاههای فوتبال در سطح کشور بود؛ در مرحله اول پژوهش با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، عوامل حذف برنامه نود بر روی لیگ برتر شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، عوامل شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 70 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه بندی عوامل شناسایی شده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت انجام شد. پس از جمعآوری با استفاده از تکنیک تاپسیس (TAPSIS) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که افزایش ناداوری در بازیهای لیگ برتر فوتبال مؤثرترین و عدم حضور مربیان و کادر فنی تیمهای لیگ برتر در برنامههای جایگزین برنامه نود کم اثرترین عامل تأثیر حذف برنامه نود بر روی لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش به مسئولان پیشنهاد میشود با تأکید بر برنامهریزی و پخش دوباره برنامه نود از صداوسیما باعث پیشرفت و شفافسازی در لیگ برتر فوتبال شوند.
سجاد طاهرخانی؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر بروز تبانی در فوتبال ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان، مربیان، داوران و ورزشکاران لیگ برتر فوتبال بودند که نمونه آماری (172 نفر) به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. روایی پرسشنامه نیمه محقق ساخته ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر بروز تبانی در فوتبال ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان، مربیان، داوران و ورزشکاران لیگ برتر فوتبال بودند که نمونه آماری (172 نفر) به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. روایی پرسشنامه نیمه محقق ساخته توسط صاحب نظران (11 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (938/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که علل و محرک های تبانی دارای اثر معنی داری بر رفتار بازیگران و عاملان تبانی (ضریب مسیر 582/0و تی 730/12)، روشها و ابزار تبانی(ضریب مسیر 648/0و تی 640/17)، و نتایج و پیامدهای تبانی(ضریب مسیر 138/0و تی 031/2)، می باشد. عامل روش ها و ابزارهای تبانی نیز اثر معنی داری بر رفتار بازیگران و عاملان تبانی و نتایج و پیامدهای تبانی داشت. همچنین عامل رفتار بازیگران و عاملان تبانی اثر معنی داری بر نتایج و پیامدهای تبانی داشت. در نهایت اثر تمامی متغیرهای میانجی پژوهش نیز معنی دار بود.نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت اقداماتی همچون شفافیت مالی در قراردادها، بررسی اسناد مالی باشگاههای فوتبال، بررسی نحوه انتقالات بازیکنان به باشگاههای که احتمال وجود تبانی ببین آنها وجود داشته و تدوین قوانین لازم برای جلوگیری از تبانی و در نهایت الگوی ارائه شده در این پژوهش می تواند راه مناسبی برای شناسایی عوامل مؤثر بر شکل گیری تبانی در ورزش فوتبال کشور به منظور جلوگیری از این رفتارها باشد.
ابوالفضل درویشی؛ آرمان طاهری؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل بروز فساد در فوتبال ایران است.روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و دردسترس بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و داوران فوتبال ایران، بود. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 17 نفر از جامعه آماری، عوامل شناسایی ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل بروز فساد در فوتبال ایران است.روششناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه گیری، هدفمند و دردسترس بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و داوران فوتبال ایران، بود. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 17 نفر از جامعه آماری، عوامل شناسایی شدند. در مرحله دوم، عوامل شناسایی شده در مصاحبه، توسط گروه دلفی (20 نفر) و در دو مرحله بررسی شد؛ در این مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند، برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبه بندی عوامل شناسایی شده در دو مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت انجام شد. روایی پرسشنامه بوسیله اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد (86/0=α). برای رتبه بندی عوامل از آزمون فریدمن در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد.یافتهها: براساس یافته های این تحقیق مهمترین عوامل بروز فساد در فوتبال ایران به ترتیب شامل نبود اراده جمعی لازم برای مبارزه با فساد، گردش پول زیاد و بدون برنامه در فوتبال، نظارت ناکافی و کنترل نامناسب، دخالت سیاسیون و سوء مدیریت در برخورد با فساد بودند.نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج این تحقیق می توان گفت در فوتبال ایران عزمی جهت مبارزه اساسی با فساد وجود ندارد و همین عامل نیز دلیلی برای نبود نظارت کافی می باشد.
حمید طهماسبی شاه منصوری؛ امین خطیبی؛ سید حسین مرعشیان؛ صدیقه حیدری نژاد
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران طراحی گردید.روششناسی: تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته بود که به صورت روشهای کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی نمونه آماری شامل 11 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی آگاه به مسائل مدیریت ورزشی ...
بیشتر
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران طراحی گردید.روششناسی: تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته بود که به صورت روشهای کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی نمونه آماری شامل 11 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی آگاه به مسائل مدیریت ورزشی در کشور و همچنین برخی مدیران ارشد فدارسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان به تعداد 65 نفر بودند که بر اساس انتخاب تمام شمار تمامی آنان به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. ابزار تحقیق حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته 31 سوالی بود. روایی این پرسشنامه به وسیله نظرات برخی اساتید دانشگاهی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه نیز میزان 81/0 مشخص شد. به منظور تحلیل داده های تحقیق حاضر از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده گردید.یافتهها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که 31 عامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران از طریق مصاحبه های انجام شده استخراج گردید که این ویژگی ها در 6 عامل فنی، مدیریتی، فرهنگی، باشگاهی، قانونی و انگیزشی دسته بندی گردیدند.نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که تمامی عوامل شناسایی شده بر فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران تاثیر معناداری دارد. در این بین عوامل فنی با تاثیر 967/0 بیشترین تاثیر و عوامل انگیزشی با 647/0 کمترین تاثیر بر فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای را دارا بودند.
سمیرا فیضی؛ مهرزاد حمیدی؛ سید محمد حسین رضوی؛ رضا اندام
چکیده
هدف: یکی از روشهای اصلی تأمین منابع و هزینهها توسط باشگاههای حرفهای جهان، فروش بلیت است؛ به طوریکه فروش بلیت، رگ حیات هر لیگ ورزشی است. از اینرو، هدف از این مطالعه، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال ...
بیشتر
هدف: یکی از روشهای اصلی تأمین منابع و هزینهها توسط باشگاههای حرفهای جهان، فروش بلیت است؛ به طوریکه فروش بلیت، رگ حیات هر لیگ ورزشی است. از اینرو، هدف از این مطالعه، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94 بودند که حجم نمونه (324n=) بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن را 15 نفر از اساتید صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (9/0=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بکار رفت.یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 33 گویه پژوهش در خصوص عوامل مؤثر بر بلیت فروشی در هشت حیطه "تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی" دستهبندی شدند. همچنین بر اساس مدل تأییدی، عوامل فرهنگی ـ اجتماعی، بازاریابی، فناوری، مدیریتی، اقتصادی، برنامهریزی، جذابیت و تسهیلات، به ترتیب دارای بیشترین تأثیر در بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بودند.نتیجهگیری: بنابراین باشگاهها و سازمان لیگ، برای فروش بهتر بلیت و افزایش درآمد خود باید به عوامل مؤثر بر بلیت فروشی، شامل، تسهیلات، فرهنگی ـ اجتماعی، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، فناوری و برنامهریزی توجه بیشتری مبذول نمایند.
محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد خبیری؛ مهدی آزادان
چکیده
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: ...
بیشتر
هدف: مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جداییناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت میتواند باعث خسارات جبرانناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامهریزی در این خصوص اقدام شود.روششناسی: تحقیق با روش کیفی و با ماهیت اکتشافی انجام شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلولهبرفی و بر اساس 23 مصاحبۀ عمیق با خبرگان مرتبط با موضوع، دادههای تحقیق جمعآوری شد. بر اساس تحلیل تماتیک، دادهها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشاندهندۀ وجود چالشها در قالب 57 مفهوم بود. این مفاهیم در مرحله دوم کدگذاری به 14 مفهوم ثانویه و در نهایت در مرحله سوم به 5 مقوله عمده یا تم با عناوین ساختار، رفتار، سیاستگذاری، مسائل اجتماعی-فرهنگی و هویت مدیریت جمعیت تبدیل شدند.نتیجهگیری: آشنایی دستاندرکاران و برگزارکنندگان لیگ برتر فوتبال با چالشهای شناسایی شده میتواند آن ها را به تلاش و برنامهریزی برای مدیریت مطلوب چالشها ترغیب نماید. این موضوع در آینده سبب افزایش رضایتمندی و تمایل تماشاگران به بازگشت مجدد، افزایش سطح ایمنی و امنیت و در نهایت مزایای مختلف اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
مهدی رسولی؛ علیرضا الهی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای بیرونی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از کد گذاری های باز، محوری و انتخابی صورت گرفت.یافتهها: یافتهها، بیانگر وجود 60 نشان مؤثر در برندینگ بیرونی باشگاههای فوتبال است. این نشانها در 8 مفهوم طبقهبندی شدهاند و شامل موارد زیر میباشند: فرهنگی، اقتصادی، بالادستی ها، رسانه، تکنولوژی، تصویر نامطلوب فوتبال کشور که با عنوان "سایرین" نام گذاری گردید، رقبا و بازار مشتری بود..نتیجهگیری: درنهایت، مدل جدید و توسعه یافته برندینگ باشگاه های فوتبال ایران تدوین گردید. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اجرایی ارانه گردید که میتواند راهگشای مدیران قوتبال درخصوص توسعۀ برند باشگاه، سازمان لیگ و در نهایت فوتبال کشور باشد.
اکرم قبادی یگانه؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی
چکیده
هدف: حرفهایگرایی در ورزش از مهمترین و کاربردیترین مفاهیم بازاریابی ورزش است و به یکی از مفاهیم پایه در ورزش کشورهای توسعه یافته تبدیل شدهاست. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای سنجش مشکلات موجود در زمینه حرفهایگرایی در لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه شرکتکنندگان در پنجمین ...
بیشتر
هدف: حرفهایگرایی در ورزش از مهمترین و کاربردیترین مفاهیم بازاریابی ورزش است و به یکی از مفاهیم پایه در ورزش کشورهای توسعه یافته تبدیل شدهاست. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای سنجش مشکلات موجود در زمینه حرفهایگرایی در لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: جامعه آماری شامل کلیه شرکتکنندگان در پنجمین کنگره ملی مدیریت ورزشی با رویکرد اقتصادی بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 201 نفر بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که اعتبار سازه آن، به روش تحلیل عاملی تأییدی، آزمون شد. پایایی آن نیز براساس آلفای کرونباخ 93/0 بدست آمد. همچنین برای سنجش مشکلات موجود، از معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: بر اساس یافتهها، مدل تحقیق دارای برازش مناسبی است و مشکلات در این حوزه شامل بخش اقتصادی، اطلاعاتی و روابط عمومی، مدیریتی و رهبری، قانونگذاری و حقوقی، حمایتی و سیاسی و تسهیلاتی و تجهیزات میباشد.نتیجهگیری: فدارسیون فوتبال و مدیران باشگاهها میتوانند با برنامهریزی بلندمدت مشکلات موجود را برطرف و زمینه رشد حرفهگرایی در لیگ فوتبال ایران را فراهم آورند
مصطفی سلطانی؛ غلامعلی کارگر؛ سارا کشکر؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر، آمیخته اکتشافی بود. جامعهی آماری تحقیق حاضر در مطالعه کمی و کیفی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند طبقهای و در بخش کمی از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر، آمیخته اکتشافی بود. جامعهی آماری تحقیق حاضر در مطالعه کمی و کیفی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند طبقهای و در بخش کمی از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات در بخش کمی، شامل پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر از روشهای تحلیل محتوا در جهت بررسی مصاحبهها و از روش معادلات ساختاری در جهت بررسی مدل تحقیق استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر در غالب نرم افزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار PLS انجام گردید.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد فعالیت تجاری، هواداران، رسانه، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، سایر و حامیان مالی به ترتیب با ضرایب تاثیر: 352/0، 189/0، 178/0، 169/0، 146/0، 138/0 و 137/0 میتواند مهمترین منبع درآمدزایی باشگاههای فوتبال کشور باشد.نتیجهگیری: باشگاهها میتوانند با بهرهگیری از شیوههای نوین بازاریابی و منابع مختلف درآمدزایی نظیر: فعالیتهای تجاری، هواداران، حق پخش رسانهای، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، حامیان مالی و سایر منابع، به منظور تامین نیازهای مالی، توسعه باشگاه و جهت حضور قدرتمند در عرصههای داخلی و بینالمللی، استفاده کنند.
رسول نظری؛ مریم مختاری
چکیده
هدف:هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاههای فوتبال براساس ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان (CBBE) بود.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران، معاونین، پرسنل باشگاهها، بازیکنان و هواداران و مشتریان چهار باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، ...
بیشتر
هدف:هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاههای فوتبال براساس ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان (CBBE) بود.روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران، معاونین، پرسنل باشگاهها، بازیکنان و هواداران و مشتریان چهار باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، ذوبآهن اصفهان، گیتیپسند و ریف بودند. تعداد حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر مشخص شد و پرسشنامهها بصورت تصادفی در اختیار نمونهها قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه عناصر سازنده برند بر اساس ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری کلر (2001) شامل 71 سوال بود. روایی پرسشنامه توسط دو تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافتههای پژوهش از نرمافزار SPSS و برای ارائه مدل از نرمافزار لیزرل استفاده شد.یافتهها: شش عامل برجستگی برند، عملکرد برند، تصویرسازی برند، قضاوتها نسبت به برند، احساسات نسبت به برند و همنوایی با برند به عنوان عامل تبیینکننده ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان معرفی شدهاند (05/0=P).نتیجهگیری: به طور کلی دستاوردهای پژوهش حاکی از آنست که از بین شش عامل عناصر سازنده برند مولفه تعهد از همنوایی با برند دارای بیشترین تاثیر و مولفههای تصویرسازی برند و کیفیت از عامل قضاوتها نسبت به برند کمترین تاثیر را در ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان داشتند.
مهران نصیری؛ فریده اشرف گنجویی؛ عبدالرضا امیرتاش؛ حمید سجادی هزاوه
چکیده
هدف: در این پژوهشتعیین و اولویتبندی شاخصهای استعدادیابی فوتبال ایران از دیدگاه مدرسان ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد بررسی قرار گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است؛ جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی دوستداری و همکاران (1391) که روایی صوری آن به تایید متخصصان تربیت بدنی و علوم ورزشی رسیده بود، استفاده ...
بیشتر
هدف: در این پژوهشتعیین و اولویتبندی شاخصهای استعدادیابی فوتبال ایران از دیدگاه مدرسان ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد بررسی قرار گرفته است.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است؛ جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی دوستداری و همکاران (1391) که روایی صوری آن به تایید متخصصان تربیت بدنی و علوم ورزشی رسیده بود، استفاده شد. پایایی درونی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (82/0) بدست آمد. جامعه آماری را 122 نفر از مدرسان ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا که به صورت هدفمندوکل شمار در نظرگرفته شده بودند، تشکیل دادند. از روشهای آمار توصیفی برای توصیف متغیرها و از آمار استنباطی (فریدمن) برای آزمون فرضیههای تحقیق در سطح معناداری (05/0 ≥ P) استفاده شد.یافتهها: نشان داد در استعدادیابی فوتبال به ترتیب اولویت شاخص مهارتی- تکنیک انفرادی (43/5)، شاخص مهارتی- تاکتیک انفرادی (93/4)، شاخص آنتروپومتریک(30/3)، شاخص روانشناختی(19/3)، شاخص جسمانی–حرکتی(72/2) و شاخص جامعه شناختی(43/1) از اهمیت برخوردارند. در شاخص مهارتی- تکنیک انفرادی، کنترل توپ(68/3)، شاخص مهارتی- تاکتیک انفرادی، حرکات بدون توپ(18/4)، شاخص آنتروپومتریک،قد(84/4)، شاخص روانشناختی، قدرت تصمیمگیریوانتخاب(82/3)،شاخصجسمانی–حرکتی،سرعت(12/4)ودر شاخص جامعهشناختی، روحیه کارتیمی(89/3) به عنوان مهمترین عوامل بدست آمدند.نتیجهگیری: مربیان و متولیان استعدادیابی فوتبال میبایست جهت کشف و انتخاب بازیکنان مستعد به کلیهی شاخصهای استعدادیابی توجه نمایند؛ زیرا مجموع این شاخصها و زیر شاخصهای آنها موفقیت برنامههای استعدادیابی را بیشتر خواهد کرد.
علیرضا زارع؛ حکیمه زارع؛ مهدی عمادی
چکیده
هدف: هدف از مقاله حاضر، بررسی عوامل موثر بر گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران میباشد.روششناسی: روش تحقیق پیمایشی از نوع کاربردی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران به تعداد 420 نفر بود. که با استفاده از فرمول تعیین حجم کوکران تعداد 203 نفر به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف: هدف از مقاله حاضر، بررسی عوامل موثر بر گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران میباشد.روششناسی: روش تحقیق پیمایشی از نوع کاربردی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران به تعداد 420 نفر بود. که با استفاده از فرمول تعیین حجم کوکران تعداد 203 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. پرسشنامه تحقیق حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بوده، که روایی و پایایی آن با استفاده از روشهای رایج و معتبر مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه، تی مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS استفاده گردید.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد در مجموع میزان گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران در سطح متوسط حدود41 درصد بوده و رابطه معنیداری بین شاخصهای تحصیلات، وضعیت تاهل، احساس عدم اطمینان از بازی، اهمیت نتایج بازی، اضطراب قبل از بازی، قومیت، محل تولد و گرایش به خرافات وجود دارد.نتیجهگیری: افزایش سطح تحصیلات و تقلیل اضطراب ناشی از بازی میتواند نقشی اساسی در کاهش گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال داشته باشد.
موسی علیزاده؛ مهرداد محرمزاده؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف: امروزه یکی از عمومیترین راهبردهایی که توسط سازمانها توسعه یافته است اجرای برنامههای وفاداری برای حفظ مشتریان میباشد. از این رو پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ داده است که کدام یک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری قابلیت پیشبینی بالاتری برای رفتار خرید تماشاگران است؟روششناسی: به دلیل عدم دسترسی به پایگاههای ...
بیشتر
هدف: امروزه یکی از عمومیترین راهبردهایی که توسط سازمانها توسعه یافته است اجرای برنامههای وفاداری برای حفظ مشتریان میباشد. از این رو پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ داده است که کدام یک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری قابلیت پیشبینی بالاتری برای رفتار خرید تماشاگران است؟روششناسی: به دلیل عدم دسترسی به پایگاههای مربوط به کلیه تماشاگران باشگاه تراکتورسازی، تماشاگرانی که برای تماشای مسابقهی این تیم در استادیوم یادگار امام تبریز حضور یافتند، به عنوان نمونه در دسترس در نظر گرفته شدند. روش تحقیق برای انجام این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها به روش همبستگی بود که در آن با استفاده از روشهای تعیین همبستگی و نیز پیشبینی (رگرسیون) هدف مذکور محقق شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه وفاداری(ماهونی،2000) و رفتار خرید(کیم،2008) بود. جهت تحلیل دادههای آماری از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین وفاداری نگرشی و رفتاری با رفتار خرید تماشاگران وجود دارد (01/0>p و 43/0=r و 16/0=r). همچنین مؤلفهی وفاداری نگرشی دارای قابلیت پیشبینی بیشتری (18 درصد) نسبت به وفاداری رفتاری (2 درصد) برای رفتار خرید تماشاگران است.نتیجه گیری: از آنجا که مقدار وفاداری نگرشی بیشتر از وفاداری رفتاری بدست آمد مدیران باشگاه باید شرایط حضور راحتتر تماشاگران در ورزشگاه و دسترسی آسان آنها به اطلاعات و وقایع حول باشگاه را فراهم نمایند تا این وفاداری بالقوه یا همان وفاداری نگرشی تماشاگران منجر به وفاداری در عمل شود و در نتیجهی آن باعث رفتار خرید با همه مؤلفههایش شوند تا سودی نصیب سازمان شود و نیاز مشتریان تأمین شود.
سید عماد حسینی؛ سید محمدحسین رضوی؛ مسعود یمینی فیروز؛ سید مالک اشتر هاشمی کوچکسرایی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 49-63
چکیده
چکیدههدف: امروزه لیگهای معتبر جهانی سعی میکنند استانداردهای خود را ارتقا ببخشند تا راه رو به رشد خود را به سمت حرفهای شدن برای سالهای آینده حفظ کنند. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس معیارهای حرفهای AFC میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. از نظر هدف، کاربردی و به ...
بیشتر
چکیدههدف: امروزه لیگهای معتبر جهانی سعی میکنند استانداردهای خود را ارتقا ببخشند تا راه رو به رشد خود را به سمت حرفهای شدن برای سالهای آینده حفظ کنند. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس معیارهای حرفهای AFC میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. از نظر هدف، کاربردی و به شکل میدانی انجامگرفته است. جامعه آماری این پژوهش را تمام مدیران فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، مدیران باشگاهها، سرمربیان، مربیان و سرپرستان حاضر در لیگ برتر و استادان مطلع فوتبال ایران تشکیل دادند(102 نفر) که با توجه به محدود بودن جامعۀ آماری از نمونهگیری تمام شمار استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون کالموگراف اسمیرنوف و آزمون بایونومیال در سطح معناداری(05/0α=) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که در وضعیت مطلوب، ورزشگاه (0329/4) و در وضعیت موجود، سازمان لیگ(8511/2)، دارای بالاترین میانگین نسبت به دیگر متغیرها بودند. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که پنج مؤلفهی مورد مطالعه در وضعیت موجود کمتر از وضعیت متوسط و میانگین(عدد 3) قرار داشته و نسبت به معیار AFC در حد مطلوبی قرار نداشتهاند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش در پنج معیار مورد مطالعه، مطابقت آن را با معیار AFC رد کرد بنابراین پیشنهاد میگردد مسئولین با تلاشهای روز افزون و مدیریت صحیح گامی اساسی در پیشبرد و رساندن اهداف فوتبال ایران با معیارهای بینالمللی بردارند.