مطالعه تجربه زیسته هواداران از خشونت در استادیوم های فوتبال

وجیهه جوانی؛ غلامرضا میزا محمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اسفند 1403

https://doi.org/10.22124/jsmd.2025.27960.2912

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تجربه‌ زیسته‌ هواداران ازخشونت در استادیوم های فوتبال ایران انجام گردید.روش‌شناسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی و ازنظر هدف کاربردی و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و همکاران انجام ‌شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه هوادارانی است که خشونت درفوتبال را ازطریق تماشای فوتبال در استادیوم‌ها ...  بیشتر

طراحی مدل مدیریت ریسک زنجیره تامین پایدار صنعت باشگاه داری فوتبال ایران

رسول طریقی؛ محمد حسین رضوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اسفند 1403

https://doi.org/10.22124/jsmd.2023.23470.2754

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش، طراحی مدل مدیریت ریسک زنجیره تامین پایدار صنعت باشگاه داری فوتبال ایران بود روش‌شناسی: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشگاه، مدیران باشگاه‌های فوتبال و خبرگان آگاه و متخصص به مفهوم زنجیره تامین پایدار بوده‌اند. روش نمونه‌گیری به ‌صورت غیر تصادفی در ...  بیشتر

پیش بینی موفقیت باشگاه‌های فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا

بهزاد سهیلی؛ حسین عبدالملکی؛ مهدی بابایی

دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 213-233

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.18265.2456

چکیده
  هدف: در ورزش حرفه‌ای پیش‌بینی عوامل موفقیت بسیار حیاتی و مهم است و همیشه مورد سوال است. عدم موفقیت تیم‌ها در لیگ‌ها به عنوان یک مسئله همیشگی و پیشرفت و کسب مقام به عنوان یک چالش برای همه باشگاه‌ها مطرح بوده است؛ بنابراین، هدف این پژوهش پیش‌بینی موفقیت باشگاه‌های فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع ...  بیشتر

واکاوی پدیده قوم‌گرایی در بین هواداران فوتبال ایران

فرشته آقاجانی؛ وجیهه جوانی؛ یعقوب بدری آذرین

دوره 12، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 118-141

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.19871.2574

چکیده
  هدف: فوتبال که یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی در اقصی نقاط این کره خاکی است، در سال‌های اخیر، به محل جولان افرادی تبدیل شده که با ایجاد محیط‌های نژادپرستانه و سردادن شعارهای قومیتی، سبب تفرقه در بین تماشاگران شده است؛ پدیده‌ای که در فوتبال ایران نیز در قالب قوم‌گرایی قابل مشاهده ‌است. بنابراین در این پژوهش، سعی بر این است قوم‌گرایی ...  بیشتر

مدل‌سازی ادراک عمومی از پذیرش و تمایل به پرداخت برای موفقیت باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال (مطالعه موردی باشگاه استقلال تهران)

مهدی جوکار؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمود مرادی؛ محمد حسن قلیزاده

دوره 12، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 170-194

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.17561.2401

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش، مدل‌سازی ادراک عمومی از پذیرش و تمایل به پرداخت برای موفقیت باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال بود.روش‌شناسی: که به‌ روش همبستگی- پیمایشی انجام شد. 456 نفر به عنوان نمونه‌آماری از میان هواداران باشگاه استقلال ساکن شهر تهران به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق‌ساخته‌ برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده ...  بیشتر

شناسایی و تحلیل موانع و فرصت‌ های بهره‌برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در استادیوم‌های فوتبال ایران

سارا کشکر

دوره 12، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 1-27

https://doi.org/10.22124/jsmd.2023.6800

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل موانع و فرصت‌های بهره‌برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در استادیوم‌های فوتبال کشور بود.روش‌شناسی: پژوهش حاضر به شیوه کیفی انجام شد و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحب‌نظران در حوزه توسعه پایدار، ...  بیشتر

طراحی نقشه و جاری سازی استراتژی های توسعه مربیان فوتبال ایران با رویکرد BSC

سمیه عمادی؛ غلامرضا جباری

دوره 11، شماره 4 ، بهمن 1401، ، صفحه 193-213

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.15259.2208

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش، طراحی نقشه و جاری سازی استراتژی های توسعه مربیان فوتبال کشور با رویکرد BSC بود. روش شناسی: روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. جمع آوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی، 55 نفر از مسئولان و کارشناسان واحد آموزش فدراسیون فوتبال و هیات ها و در بخش کیفی، ...  بیشتر

تحلیل حذف برنامه نود، بر روی لیگ برتر فوتبال ایران

علی محسنی فر؛ مرتضی دوستی؛ سید رضا حسینی نیا؛ سعید تابش

دوره 11، شماره 2 ، مرداد 1401، ، صفحه 145-173

https://doi.org/10.22124/jsmd.2022.6327

چکیده
  هدف: تلویزیون مهم ­ترین و تأثیرگذارترین رسانه در توسعه ابعاد مختلف ورزش می‌باشد و برنامه نود نیز یکی از مهم‌ترین، پرمخاطب‌ترین، پر حاشیه‌ترین و جنجالی‌ترین برنامه تلویزیونی می باشد و هر هفته میلیون‌ها بیننده را پای تلویزیون می‌نشاند. از این‌روریال هدف  پژوهش حاضر تحلیل حذف برنامه نود بر  لیگ برتر فوتبال ایران می‌باشد.روش‌شناسی: ...  بیشتر

بررسی عوامل موثر بر بروز تبانی در فوتبال ایران

سجاد طاهرخانی؛ شهرام شفیعی

دوره 10، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 42-61

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5069

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر بروز تبانی در فوتبال ایران بود.روش‌­شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان، مربیان، داوران و ورزشکاران لیگ برتر فوتبال بودند که نمونه آماری (172 نفر) به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. روایی پرسشنامه نیمه محقق ساخته ...  بیشتر

عوامل بروز فساد در فوتبال ایران

ابوالفضل درویشی؛ آرمان طاهری؛ مرتضی دوستی

دوره 10، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 190-204

https://doi.org/10.22124/jsmd.2021.5063

چکیده
  هدف:  هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل بروز فساد در فوتبال ایران است.روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی و روش انجام آن آمیخته است. روش نمونه­ گیری، هدفمند و دردسترس بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، مربیان، بازیکنان، پیشکسوتان و داوران فوتبال ایران، بود. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 17 نفر از جامعه آماری، عوامل شناسایی ...  بیشتر

بررسی عوامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران

حمید طهماسبی شاه منصوری؛ امین خطیبی؛ سید حسین مرعشیان؛ صدیقه حیدری نژاد

دوره 9، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 152-165

https://doi.org/10.22124/jsmd.2020.5005

چکیده
  هدف:  تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فیرپلی مالی در فوتبال حرفه ای ایران طراحی گردید.روش‌شناسی: تحقیق حاضر از جمله تحقیقات آمیخته بود که به صورت روش­های کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی نمونه آماری شامل 11 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی آگاه به مسائل مدیریت ورزشی ...  بیشتر

مدیریت بلیت فروشی: تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران

سمیرا فیضی؛ مهرزاد حمیدی؛ سید محمد حسین رضوی؛ رضا اندام

دوره 8، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 88-104

https://doi.org/10.22124/jsmd.1970.3442

چکیده
  هدف: یکی از روش‌های اصلی تأمین منابع و هزینه‌ها توسط باشگاه‌های حرفه‌ای جهان، فروش بلیت است؛ به طوری‌که فروش بلیت، رگ حیات هر لیگ ورزشی است. از این‌رو، هدف از این مطالعه، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران بود.روش‌شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال ...  بیشتر

چالش‌های مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران

محمد احسانی؛ هاشم کوزه چیان؛ محمد خبیری؛ مهدی آزادان

دوره 8، شماره 2 ، مرداد 1398، ، صفحه 82-95

https://doi.org/10.22124/jsmd.1970.3451

چکیده
  هدف:  مدیریت جمعیت به دلیل کثرت و تنوع حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، به بخشی جدایی‌ناپذیر در مدیریت رویدادها تبدیل شده است. عدم مدیریت صحیح جمعیت می‌تواند باعث خسارات جبران‌ناپذیری شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالش‌های مدیریت جمعیت لیگ برتر فوتبال ایران بود تا از این طریق به برنامه‌ریزی در این خصوص اقدام شود.روش‌شناسی: ...  بیشتر

توسعه مدل مدیریت برند باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران

مهدی رسولی؛ علیرضا الهی؛ محسن اسمعیلی

دوره 8، شماره 2 ، مرداد 1398، ، صفحه 130-141

https://doi.org/10.22124/jsmd.2018.3781

چکیده
  هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالش‌های بیرونی مؤثر بر برند باشگاه­های لیگ برتر فوتبال ایران و توسعه "مدل برندینگ باشگاه های فوتبال رسولی (2014)" می­باشد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر، کیفی از نوع تحقیقات بنیادی می باشد که با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیان و با ابزار مصاحبه های عمیق با صاحبنظران انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ...  بیشتر

بررسی مشکلات حرفه‌ای‌گرایی در لیگ برتر فوتبال ایران

اکرم قبادی یگانه؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 206-217

https://doi.org/10.22124/jsmd.2019.3949

چکیده
  هدف:­ حرفه­ای­گرایی در ورزش از مهم­ترین و کاربردی­ترین مفاهیم بازاریابی ورزش است و به یکی از مفاهیم پایه در ورزش کشورهای توسعه یافته تبدیل شده­است. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای سنجش مشکلات موجود در زمینه حرفه­ای­گرایی در لیگ برتر فوتبال ایران بود.روش‌شناسی: جامعه آماری شامل کلیه شرکت­کنندگان در پنجمین ...  بیشتر

طراحی الگوی درآمدزایی باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال ایران

مصطفی سلطانی؛ غلامعلی کارگر؛ سارا کشکر؛ فرزاد غفوری

دوره 7، شماره 4 ، بهمن 1397، ، صفحه 42-54

https://doi.org/10.22124/jsmd.2019.3251

چکیده
  هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال ایران بود.روش‌شناسی: روش تحقیق حاضر، آمیخته اکتشافی بود. جامعه­ی آماری تحقیق حاضر در مطالعه کمی و کیفی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از نمونه‌گیری هدفمند طبقه‌ای و در بخش کمی از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری ...  بیشتر

ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاه‏های حرفه‏ای فوتبال براساس ارزش ویژه‏ی برند از دیدگاه مشتریان

رسول نظری؛ مریم مختاری

دوره 7، شماره 4 ، بهمن 1397، ، صفحه 106-117

https://doi.org/10.22124/jsmd.2019.3255

چکیده
  هدف:هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل عناصر سازنده برند باشگاه‏های فوتبال براساس ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان (CBBE) بود.روش‏شناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران، معاونین، پرسنل باشگاه‏ها، بازیکنان و هواداران و مشتریان چهار باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، ...  بیشتر

بررسی شاخص‌های استعدادیابی فوتبال از دیدگاه مدرسان ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)

مهران نصیری؛ فریده اشرف گنجویی؛ عبدالرضا امیرتاش؛ حمید سجادی هزاوه

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1397، ، صفحه 19-36

https://doi.org/10.22124/jsmd.2018.3224

چکیده
  هدف: در این پژوهشتعیین و اولویت­بندی شاخص­های استعدادیابی فوتبال ایران از دیدگاه مدرسان ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد بررسی قرار گرفته است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است؛ جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­ی دوستداری و همکاران (1391) که روایی صوری آن به تایید متخصصان تربیت بدنی و علوم ورزشی رسیده بود، استفاده ...  بیشتر

عوامل موثر بر گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران

علیرضا زارع؛ حکیمه زارع؛ مهدی عمادی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1396، ، صفحه 32-46

https://doi.org/10.22124/jsmd.2018.2703

چکیده
  هدف: هدف از مقاله حاضر، بررسی عوامل موثر بر گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران می­باشد.روش­شناسی: روش تحقیق پیمایشی از نوع کاربردی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران به تعداد 420 نفر بود. که با استفاده از فرمول تعیین حجم کوکران تعداد 203 نفر به عنوان نمونه ...  بیشتر

کدامیک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری پیش‌بین مناسب‌تری برای رفتار خرید تماشاگران تیم تراکتورسازی است؟

موسی علیزاده؛ مهرداد محرم‌زاده؛ علیرضا الهی

دوره 6، شماره 2 ، آبان 1396، ، صفحه 71-85

https://doi.org/10.22124/jsmd.2018.2718

چکیده
  هدف: امروزه یکی از عمومی­ترین راهبردهایی که توسط سازمان­ها توسعه یافته است اجرای برنامه­های وفاداری برای حفظ مشتریان می­باشد.  از این رو پژوهش حاضر به این سؤال پاسخ داده است که کدام یک از انواع وفاداری نگرشی یا رفتاری قابلیت پیش­بینی بالاتری برای رفتار خرید تماشاگران است؟روش­شناسی: به دلیل عدم دسترسی به پایگاه­های ...  بیشتر

بررسی وضعیت موجود و مطلوب لیگ‌ برتر فوتبال ایران بر اساس معیارهای حرفه‌ای AFC

سید عماد حسینی؛ سید محمدحسین رضوی؛ مسعود یمینی فیروز؛ سید مالک اشتر هاشمی کوچکسرایی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 49-63

چکیده
  چکیدههدف: امروزه لیگ­های معتبر جهانی سعی می­کنند استانداردهای خود را ارتقا ببخشند تا راه رو به رشد خود را به سمت حرفه­ای شدن برای سال­های آینده حفظ کنند. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت لیگ­ برتر فوتبال ایران بر اساس معیارهای حرفه‌ای AFC می‌باشد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی می­باشد. از نظر هدف، کاربردی و به ...  بیشتر