مریم یوسفی پاسکه؛ فرشاد تجاری؛ زینت نیک آئین
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی مدل ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع و تأثیر آن بر فرآیند تصمیم خرید مصرفکنندگان ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان بودند که نمونه آماری به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی مدل ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع و تأثیر آن بر فرآیند تصمیم خرید مصرفکنندگان ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان بودند که نمونه آماری به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی پرسشنامه توسط ۱۲ صاحبنظر تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که متغیر ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع بهطور مستقیم دارای رابطه مثبت و معنی داری با تأثیر اطلاعاتی (79/0)، سودگرایانه (68/0) و بیان ارزش (74/0) داشته است؛ اما به طور مستقیم تأثیر معنیداری روی قصد خرید نداشت. همچنین متغیرهای تأثیر اطلاعاتی (10/0)، تأثیر سودگرایانه (64/0) و تأثیر بیان ارزش (22/0) با قصد خرید بهطور مستقیم رابطه مثبت و معنی داری داشت.نتیجهگیری: میتوان گفت که ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع از طریق اثرگذاری بر روی سه نوع تأثیر اطلاعاتی، سودگرایانه و بیان ارزش، میتواند تعیینکننده قصد خرید در مشتریان باشد. بنابراین فروشگاههای ورزشی در استراتژی بازاریابی و مشتری مداری خود لازم است که به عوامل و مسیرهای اثرگذار بر رفتار خرید مشتری توجه نمایند.
آیه ریزوندی؛ فرشاد تجاری؛ محمد رضا اسماعیلی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر به منظور تعیین ارتباط علّی بین ماهیت باشگاه، گرایش به بازار، بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد در مدیران باشگاه های ورزشی انجام شده است.روششناسی: روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها پیمایشی- همبستگی به شمار میآید. در این پژوهش، 700 نفر مدیر باشگاه ورزشی به صورت نمونهگیری خوشهای پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر به منظور تعیین ارتباط علّی بین ماهیت باشگاه، گرایش به بازار، بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد در مدیران باشگاه های ورزشی انجام شده است.روششناسی: روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها پیمایشی- همبستگی به شمار میآید. در این پژوهش، 700 نفر مدیر باشگاه ورزشی به صورت نمونهگیری خوشهای پرسشنامههای استاندارد بازاریابی کارآفرینانه بوچر و همکاران (2008)، ماهیت باشگاه خزایی پول (1392)، گرایش به بازار مقیمی (1390) و عملکرد فاضل (1390) را به صورت داوطلبانه تکمیل کردند.یافتهها: یافتههای آزمون حداقل مربعات جزئی (PLS) نشان داد که بین ماهیت باشگاه، گرایش به بازار، بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد در مدیران باشگاههای ورزشی رابطه علّی معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: در دنیای پر از رقابت امروز روشهای سنتی بازاریابی کمتر پاسخگوی نیازها میباشد. نتایج نشان داده است که روشهای جدید بازاریابی تاثیرگذارتر است. همچنین بر اساس مدل پژوهش، بازاریابی کارآفرینانه میتواند باعث بهبود عملکرد و تمایز از رقبا شود.
بهزاد ایزدی؛ محمد احسانی؛ هاشم کوزهچیان؛ فرشاد تجاری
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 57-70
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار که میانگین حضورشان بالاتر از 8 بازی در یکفصل برای تیم موردعلاقه آنها بود بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که متغیر مدیریت ارتباط با هواداران پیشبینی کننده معنیداری برای کیفیت ارتباط در لیگ برتر فوتبال است (648/0=r2، 001/0=P، 045/966=525، 1 F). همچنین، کیفیت خدمات (405/0) و مدیریت دانش (536/0) تأثیر مثبت و معنیداری بهصورت مستقیم بر کیفیت ارتباط با هواداران دارد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه بر این مسئله تأکید میکند که حمایت سازمانی از طریق تأثیرگذاری بر کیفیت خدمات و مدیریت دانش میتواند موجب بهبود کیفیت ارتباط بین باشگاهها و هواداران شود.