احمد نظری ترشیزی؛ زهراسادات میرزازاده؛ مهدی طالب پور؛ علی بنسبردی
چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویتبندی مولفه های برندسازی ملی ورزشی ایران بود .این پژوهش از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی بود که یک پژوهش آمیخته است. ابتدا توسط نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزر به شناسایی شاخصههای کشور در برندسازی ملی ورزش پرداخته شد و در مرحله بعدی با روش دیمتل فازی اولویتبندی عوامل انجام شد. جامعه آماری این تحقیق ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویتبندی مولفه های برندسازی ملی ورزشی ایران بود .این پژوهش از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی بود که یک پژوهش آمیخته است. ابتدا توسط نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزر به شناسایی شاخصههای کشور در برندسازی ملی ورزش پرداخته شد و در مرحله بعدی با روش دیمتل فازی اولویتبندی عوامل انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیریت بازاریابی ورزشی، متخصصان حوزه برندسازی، صاحبنظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی عمومی و ورزشی، متخصصان در حیطه گردشگری عمومی و ورزشی، اصحاب رسانه، جامعهشناسان ورزشی و روانشناسان ورزشی بود.در مجموع 21 مصاحبه به صورت سوالات باز و عمیق انجام شد تا داده ها به اشباع نظری رسیدند. در بخش دیمیتل فازی، 9 نفر از خبرگان به پرسشنامه ماتریسی پاسخ دادند. یافتههای تحقیق نشان داد که در مجموع 86 شاخص در برندسازی ملی ورزش کشور وجود دارد که در 10 مفهوم دستهبندی میشود. همچنین یافتههای آزمون دیمتل فازی نشان داد ، به ترتیب اولویت پنج شاخص موفقیت بین المللی ورزشی، تبلیغات، سیاست خارجی و دیپلماسی ورزشی، گردشگری و دارایی ذاتی و تصویر برند در دسته شاخصهای اثرگذار و پنج شاخص شرکتهای معتبر ورزشی، کیفیت لیگهای ورزشی، سیاستگذاری فرهنگی ورزشی، تکنولوژی و فنآوری اطلاعات و فعالیتهای خیرخواهانه و مسئولیت اجتماهی در دسته شاخصهای اثر پذیر قرار دارند. به طور کلی نتیجهگیری شد که کشور ایران دارای شاخصههای بارزی در زمینه برندسازی ملی ورزش است که با توجه به ذاتی بودن بیشتر این شاخصها، کشور در وضعیت مناسبی برای برندسازی ملی ورزش کشور قرار دارد.
احمد نظری ترشیزی؛ علی بنسبردی؛ محمدرضا معین فرد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس به انجام رسید.روششناسی: روش پژوهش شبه تجربی و شامل یک گروه کنترل و 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 461 دانشجوی دانشکده علوم ورزشی فردوسی مشهد بودند که از این تعداد 100 هوادار تیم پرسپولیس و بهعنوان نمونه آماری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر موقعیت عدم اطمینان برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در هواداران باشگاه پرسپولیس به انجام رسید.روششناسی: روش پژوهش شبه تجربی و شامل یک گروه کنترل و 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 461 دانشجوی دانشکده علوم ورزشی فردوسی مشهد بودند که از این تعداد 100 هوادار تیم پرسپولیس و بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه در دو مرحله توزیع گردید. ابتدا پرسشنامه بین همه هواداران توزیع گردید و در مرحله دوم به 5 گروه 20 نفری تقسیم شدند که گروه کنترل بدون خواندن هیچ سناریویی به پرسشنامه پاسخ داد و 4 گروه آزمایشی بعد از خواندن هر یک از سناریوها به پرسشنامه پاسخ دادند.یافتهها: یافتهها نشان داد که تغییری در نمرات گروه کنترل به وجود نیامد اما در تمام گروههای آزمایش سناریوهای مثبت باعث افزایش ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس و سناریوهای منفی باعث کاهش ارزش ویژه برند آنها شد.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که تغییری در نمرات گروه کنترل به وجود نیامد اما در تمام گروههای آزمایش سناریوهای مثبت باعث افزایش ارزش ویژه برند باشگاه پرسپولیس و سناریوهای منفی باعث کاهش ارزش ویژه برند آنها شد.
جواد فسنقری؛ علی بنسبردی؛ مرضیه رحیمی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش ادارک شده و وفاداری مشتریان در باشگاه های ورزشی شهر مشهد می باشد.روششناسی: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل افرادی بود که در باشگاه های ورزشی شهر مشهد مشغول به ورزش بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای بوده و جمع آوری اطلاعات از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش ادارک شده و وفاداری مشتریان در باشگاه های ورزشی شهر مشهد می باشد.روششناسی: این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل افرادی بود که در باشگاه های ورزشی شهر مشهد مشغول به ورزش بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای بوده و جمع آوری اطلاعات از باشگاه های مختلف در مناطق 13 گانه شهر مشهد انجام گرفت (382 نفر). ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که شامل سه بخش مربوط به مدیریت دانش، ارزش ادراک شده و وفاداری می شد. روایی و پایایی پرسشنامه قبل از استفاده مورد بررسی و تایید قرار گرفت. از تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و از مدلیابی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل، برای ارائه مدل تحقیق استفاده شد.یافتهها: نتایج آزمون مدل تحقیق نشان داد که برازش مدل با داده ها مناسب بوده است. بطور کلی، نتایج این تحقیق نشان داد که دانش برای مشتری با ضریب اثر 59/0 و ارزش اجتماعی با ضریب اثر 42/0 بیشترین تاثیر را در ایجاد ارزش ادراک شده ورزشکاران داشته است و ارزش ادراک شده نیز ضریب اثر 90/0 دارای تاثیر معنیداری بر وفاداری مشتریان در باشگاههای ورزشی داشته است.نتیجهگیری: در یک جمع بندی کلی از نتایج تحقیق میتوان گفت که به کارگیری مدیریت دانش و مولفه های آن در باشگاه های ورزشی یک عامل بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، و با تقویت آن زمینه ای را برای افزایش ارزش ادراک شده ورزشکاران و افزایش وفاداری آنها فراهم ساخت.
سیدنصراله سجادی؛ محمد خبیری؛ احسان قائممقامی؛ علی بنسبردی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 17-33
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید، تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبردهای فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران است.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و در حیطه مطالعات راهبردی است. در این تحقیق ترکیبی از روشهای کیفی و کمی مورد استفاده قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات علاوه بر برگزاری جلسات و مصاحبه با اعضای شورای ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید، تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبردهای فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران است.روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و در حیطه مطالعات راهبردی است. در این تحقیق ترکیبی از روشهای کیفی و کمی مورد استفاده قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات علاوه بر برگزاری جلسات و مصاحبه با اعضای شورای راهبردی تحقیق، از فرم شناسایی سوات محتوی سؤالات باز، فرم تعیین موقعیت راهبردی و فرم تعیین راهبردهای فدراسیون شطرنج (توز) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیأترئیسه فدراسیون شطرنج، رؤسای کمیتههای فدراسیون، رؤسای هیأتهای استانها و نخبگان ورزشی و مدیریتی به تعداد 59 نفر بود. تعداد 32 نفر از جامعه آماری بهعنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. اعضای نمونه با توجه به هدف تحقیق، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. علاوه بر آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بر حسب موضوع از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، ماتریس تعیین موقعیت راهبردی و ماتریس توز استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد فدراسیون شطرنج دارای 10 قوت، 12 ضعف، 10 فرصت و 8 تهدید میباشد. مدیریت کارآمد فدراسیون و حضور تماموقت کارکنان در فدراسیون مهمترین قوت بود، روابط عمومی ضعیف فدراسیون مهمترین ضعف، وجود استعدادهای فراوان در ردههای سنی نونهالان و نوجوانان مهمترین فرصت و فقدان توجه رسانهها بهخصوص صدا و سیما به رشته شطرنج مهمترین تهدید فدراسیون شطرنج بودند. با توجه به نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (25/2) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (36/2) مشخص شد که موقعیت راهبردی فدراسیون شطرنج در ناحیه WT قرار دارد.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق، تدوین برنامه بازاریابی، استفاده از فرصتهای موجود جهت جذب حامیان مالی و تدوین نظام حقوقی - اجرایی بهعنوان مهمترین راهبردهای فدراسیون شطرنج مشخص شدند.