حسین زکی زاده؛ نیما ماجدی؛ مهدی نادری نسب
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه ساختار حرفهای برای سازمانهای ورزشی مبنی بر نظریه داده بنیاد بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران سابق سازمان تربیت بدنی، مدیران و روسای حال حاضر و سابق کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان) و جامعه ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه ساختار حرفهای برای سازمانهای ورزشی مبنی بر نظریه داده بنیاد بود.روششناسی: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران سابق سازمان تربیت بدنی، مدیران و روسای حال حاضر و سابق کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان) و جامعه اطلاعاتی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت غیراحتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید (17 نفر و 29 سند). روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا (792/0)). برای تحلیل دادهها از رویکرد سیستماتیک در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.یافتهها: نهایتا 18 مقوله اصلی (محیط داخلی و خارجی، فرهنگ سازمانی، ساختار حرفهای، دستورالعملهای اجرایی، بوروکراسی اداری، مداخله مدیران، میزان کنترل، منابع انسانی و مالی، فناوری، آمادگی کارکنان، زیرساختها، استانداردسازی امور، ابراز نظر ازادانه، بهبود کیفیت ارتباطات، تفویض اختیار، بهرهوری، بهبود تصمیمگیری و بهبود عملکرد ورزشی) و 22 مفهوم استخراج شد.نتیجهگیری: مقوله ساختار حرفهای در طراحی سازمانهای ورزشی از اهمیت بهسزایی برخوردار است و دارای جنبههای مختلفی میباشد. همچنین با استفاده از این مدل، میتوان انتظار توسعه ساختار حرفهای سازمانهای ورزشی در ایران را داشت.
مجتبی قربانی آسیابر؛ مهدی نادری نسب؛ احمد راه چمنی
چکیده
هدف: هدف اصلی در این مطالعه بررسی ارزش ویژه برند ورزشی در تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران در استادیوم های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه های ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی در این مطالعه بررسی ارزش ویژه برند ورزشی در تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران بود.روششناسی: هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران در استادیوم های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه های فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقه ای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و پرسشنامهها در این استادیوم ها توزیع گردید. روش نمونه گیری سهمیه ای – غیر احتمالی بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 48 سوال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تایید شد، و آلفای کرونباخ آن 0/927 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه گام به گام، آزمون tتک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد تاریخچه تیم و ستارههای باشگاه بیشترین اثرگذاری و مدیریت باشگاهها در پایین ترین سطح اثرگذاری در میان عوامل تاثیر گذار در ارزش ویژه برند از نگاه هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران است.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این تحقیق راهبردهای مختلف در خصوص توسعه ارزش ویژه برند، توانایی توسعه مناسب قدرت و اثربخشی برند را برای مدیران بهمنظور مدیریت بهتر و مؤثرتر برند تیمهای تحت مدیریت شان ایجاد مینماید. بهطور اخص، مدل پیشنهادی ارائهشده، چارچوبی روشن، دقیق و با جزئیات موردنیاز برای مدیران فراهم میآورد تا از آن طریق بتوانند تصمیمات راهبردی در حوزه مدیریتی و تصمیمات مربوط به برند باشگاه خود اتخاذ نمایند.
ذبیح اله نقی لو؛ مهرعلی همتی نژاد؛ مهدی نادری نسب
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی الگوی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناس سازمانهای خدمات ورزشی، مربیان و متخصصان، صاحبان کسب و کار فعال در خدمات ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی الگوی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناس سازمانهای خدمات ورزشی، مربیان و متخصصان، صاحبان کسب و کار فعال در خدمات ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند (274 نفر). روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط صاحبنظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (97/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. برای بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار پی.ال.اس استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که اکوسیستم بازار دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر مدیریت بازار (182/0)، ساخت بازار (725/0) و قابلیت بازار (216/0) میباشد. همچنین عامل ساخت بازار نیز اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر قابلیت بازار (660/0)، مدیریت بازار (664/0) و رقابتپذیری بازار (244/0) داشت. علاوه بر این عامل قابلیت بازار اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر رقابتپذیری بازار (366/0) دارد، اما اثر معنیداری بر مدیریت بازار (001/0) نداشت. در نهایت اثر متغیر مدیریت بازار نیز بر رقابتپذیری (173/0) مستقیم، مثبت و معنیداری بود.نتیجهگیری: براساس چارچوب طراحی و تبیین شده در این پژوهش میتوان گفت که رقابتپذیری در بازار خدمات ورزشی نیازمند توسعه یافتگی اکوسیستم کسب و کار، چابکی ساختار بازار و قابلیتهای کارکردی بازار میباشد اما در نهایت توسط مولفههای مدیریت بازار صورت میگیرد.
علی خادمی؛ نیما ماجدی؛ مهدی نادری نسب
چکیده
هدف: امروزه برای بقا در بازار ورزشی احتیاج به پویایی است و علم بازاریابی ورزشی پایه و اساس مناسبی را برای روشهای درست بازاریابی فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر، تدوین استراتژیهای بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیلSWOT است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و براساس هدف، کاربردی است. تعداد 73 نفر شامل رئیس، معاونین، ...
بیشتر
هدف: امروزه برای بقا در بازار ورزشی احتیاج به پویایی است و علم بازاریابی ورزشی پایه و اساس مناسبی را برای روشهای درست بازاریابی فراهم میکند. هدف پژوهش حاضر، تدوین استراتژیهای بازاریابی فدراسیون کشتی بر اساس تحلیلSWOT است.روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و براساس هدف، کاربردی است. تعداد 73 نفر شامل رئیس، معاونین، مسئولین کمیتهها، داوران و همچنین مربیان تیمهای ملی فدراسیون کشتی (33 نفر) نمونهگیری به روش کل شمار، و از متخصصین حوزه استراتژیک و بازاریابی ورزشی (40 نفر) نمونهگیری به روش تصادفی هدفمند و به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامهریزی استراتژیک بازاریابی فدراسیون کشتی و شامل 77 سوال (نقاط قوت 11، نقاط ضعف 25، فرصتها 19 و تهدیدها 22 مورد) بود. روایی پرسشنامه توسط 19 نفر از متخصصین این حوزه تایید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بهدست آمد. برای تعیین وضعیت سازمان از تحلیل SWOT و برای رتبهبندی عوامل برنامه راهبرد بازاریابی فدراسیون کشتی از روش آزمون فریدمن و از ماتریس QSPM برای اولویتبندی استراتژیها استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد با توجه به شناسایی عوامل درونی و بیرونی و در نتیجه تحلیل استراتژیک سوات، جایگاه بازاریابی فدراسیون کشتی در جایگاه WT و موقعیت حفظ وضعیت موجود قرار دارد. با توجه به نتایج ماتریس تحلیل سوات لازم است که از استراتژی تدافعی یا ثبات جهت مدیریت حوزه بازاریابی فدراسیون کشتی استفاده شود.نتیجهگیری: بنابراین تدوین سیاستهای کلان مدیریتی به منظور درآمدزا نمودن ورزش، توجه به درآمدهای ناشی از توسعه پایدار، استفاده از مفهوم برونسپاری و ایمنسازی بستر سرمایهگذاری از مهمترین استراتژیهای پیشنهادی در این پژوهش میباشد