حمیدرضا گوهررستمی؛ علی نظریان؛ صلاح دستوم؛ فرامرز دباغ
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل کاربردی سیستم مدیریت و خدمات نجات غریق ساحلی در استان گیلان بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع مطالعات راهبرد مبتنی بر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمانی، مربیان و منجیان غریق ساحلی در استان گیلان بود. نمونه آماری به تعداد 76 نفر (هدفمند) انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار اصلی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل کاربردی سیستم مدیریت و خدمات نجات غریق ساحلی در استان گیلان بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع مطالعات راهبرد مبتنی بر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمانی، مربیان و منجیان غریق ساحلی در استان گیلان بود. نمونه آماری به تعداد 76 نفر (هدفمند) انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه مستخرج از بخش کیفی بود. روایی ابزارها ابتدا بر اساس اعتبار حقوقی و علمی منابع اطلاعاتی و انسانی، روایی محتوایی (9 نفر) و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید (ارزیابی: 0/88، چالش: 0/85، راهکار: 0/91). روش تحلیل یافتهها شامل آمار توصیفی در نرمافزار spss بود.
یافتهها: چارچوب تحلیل تعیین شده شامل مؤلفهها و رویکردهای ارزیابی، چالشها و راهکارها به تفکیک هشت منظر اشتغال و آموزش منجیان، مالی و تأمینی، امکانات و خدمات، ساختاری و نهادی، فرهنگی و مشارکتی، عملیات ساحلی، مدیریت اجرایی و زیستمحیطی بود. نتایج بخش ارزیابی نشان داد که منظر عملیات ساحلی (4/38) دارایی بهترین وضعیت و منظر زیستمحیطی (1/98) دارای بدترین وضعیت بودند. در بخش چالشها بیشترین تأثیر برای چالشهای فرهنگی و مشارکتی (5/13) و کمترین تأثیر برای چالشهای امکانات و خدمات (4/28) ارزیابی شد. در بخش راهکارها نیز راهکارهای اشتغال و آموزش منجیان (5/20) دارای بیشترین اولویت و راهکارهای زیستمحیطی (4/01) دارای کمترین اولویت بودند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که در همه منظرهای هشتگانه وضعیت پایینتر از انتظار و چالشهای اساسی و متنوع وجود دارد و همه راهکارهای پیشنهادی دارای اهمیت اجرایی بالا هستند. بهطور مشخص پیشنهاد میشود مدیران به تناظر شاخصها، چالشها و راهکارهای بین منظرهای هشتگانه توجه نمایند.
علی نظریان؛ مهرعلی همتی نژاد؛ نوشین بنار
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی الگوی تحلیل فرایند صنعت محصولات ایرانی ورزشی بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و فروشگاههای ورزشی بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS3-SPSS24 استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد توسعه صادرات (51/0)، توسعه مصرف داخلی (33/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (67/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (19/0) و کارآمدسازی تولید (19/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه پایدار کالاهای ورزشی ایرانی بود. اثر محیط بینالمللی بر محیط داخلی (89/0) معنیداری بود. همچنین اثر محیط داخلی بر مدیریت راهبردی (65/0) معنیدار بود. اثر مدیریت راهبردی بر توسعه صادرات (67/0)، توسعه مصرف داخلی (58/0)، زمینهیابی مصرف خارجی (54/0)، کارآمدسازی توزیع داخلی (74/0) و کارآمدسازی تولید (75/0) معنیدار بود.نتیجهگیری: بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت سیستم محصولات ورزشی ایرانی در بستر اکوسیستم محیطی و با کارآمدسازی راهبری صنعت میبایست به اصلاح ساختاری خرده سیستمهای تولید، توزیع و مصرف بپردازد تا به پیامدهای توسعهای مطلوب بیانجامد.