مریم ملائی؛ علی محمد صفانیا؛ مهرداد محرم زاده؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است که به صورت میدانی در سال 1402 اجرا شد. جامعه آماری شامل؛ مربیان و داوران و مدیران ارشد، معاونین ادارت ورزش و جوانان و مدیران باشگاههای خصوصی، روسای هیاتهای ورزشی بود. در این بخش نیز از فرمول ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است که به صورت میدانی در سال 1402 اجرا شد. جامعه آماری شامل؛ مربیان و داوران و مدیران ارشد، معاونین ادارت ورزش و جوانان و مدیران باشگاههای خصوصی، روسای هیاتهای ورزشی بود. در این بخش نیز از فرمول تعیین حجم نمونه، به روش تصادفی طبقه ای برای نمونه گیری استفاده شد (217 نفرn=). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ملائی کوهی و همکاران (1402) با 118 سوال بود. پایایی با استفاده از ضریب آلفایکرونباخ محاسبه شد که برابر با 85/0 بود و تأیید شد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای آماری تی تک متغیره، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی که از طریق نرم افزارهای آماری اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی توسعه کارآفرینی در ادارات کل ورزش و جوانان مناسب بوده و تمامی اعداد و پارامترهای مدل از مقادیر تی و بار عاملی قابل قبولی برخوردار بوده و در سطح معناداری کمتر از 05/0 معنادار بودند. نتیجه گیری می شود مدل توسعه کارآفرینی در سازمانهای ورزشی میتواند به عنوان ابزاری کاربردی و موثر برای افزایش رقابتپذیری، آموزش کارآفرینی، توانمندسازی نیروی انسانی، تدوین راهبردهای کارآفرینی، توسعه فرهنگ کارآفرینی و جذب منابع مالی و انسانی مورد استفاده قرار گیرد.
نسرین عزیزیان کهن؛ مسعود دارابی؛ ملیحه سادات آقایی شهری؛ مریم ملایی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیشران ها ی موثر بر آینده ورزش همگانی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل چهل و یک نفر از خبرگان (یازده نفر از اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی با متوسط سنی چهل و شش سال که 9 سال سابقه فعالیت، علمی و عملی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیشران ها ی موثر بر آینده ورزش همگانی ایران بود.روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل چهل و یک نفر از خبرگان (یازده نفر از اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی با متوسط سنی چهل و شش سال که 9 سال سابقه فعالیت، علمی و عملی در ورزش همگانی داشتند؛ چهارده نفر از مدیران و کارشناسان معاونت ورزش همگانی وزرات ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش های همگانی با متوسط سنی چهل و یک سال بودند وشانزده نفر از آنها پیشکسوتان ورزش همگانی متوسط سنی پنجاه و شش سال بودند؛ که پانزده سال سابقه فعالیت، عملی در ورزش همگانی کشور داشتند) ورزش های همگانی بودند که از آنها مصاحبه های عمیق به صورت نیمه ساختار یافته انجام شد. در پایان داده ها توسط نرم افزار میک مک تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد عوامل کلیدی موثر بر آینده ورزش قهرمانی در 9 بخش یعنی؛ پیشران های بازاریابی و خلاقیت، پیشران های رویدادها، پیشران های مجریان ورزش همگانی پیشران های آموزشی، پیشران های تسهیلات، پیشران های سازمان های مردم نهاد (NGO)، پیشران های انگیزشی، پیشران های زیرساختی و پیشران های باورپذیری شناسایی شدند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر می توان ادعا نمود فرصت های موجود در محیط سازمان به حدی موثر هستند که می توانند بسیاری از چالش های پیش رو را برطرف سازند بنابر این شایسته است مدیران و برنامه ریزان ورزش همگانی، به اندازه کافی در صدد بهره جویی از فرصت ها باشند.