حمیدرضا گوهررستمی؛ هاشم کوزهچیان؛ مجتبی امیری؛ حبیب هنری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، صفحه 1-17
چکیده
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: ...
بیشتر
چکیدههدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام گرفت. بر این اساس، مصاحبۀ ساختارمندی با 22 نفر از مدیران و متخصصان ورزشی برای طراحی مدل مفهومی تحقیق انجام شد. روش نمونهگیری در این تحقیق طبقهای است که دو طبقه از ذینفعان اولیه (فدراسیونهای ورزشی) و ذینفعان ثانویه (بخش خصوصی درگیر در ورزش) انتخاب شدند. پرسشنامۀ محقق ساختهای با روایی و پایایی مورد تایید بین نمونهها توزیع و جمعاً 366 پرسشنامه جمعآوری شد. از معادلات ساختاری برای طراحی الگوی تحقیق استفاده شد.یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیه نشان میدهد که قابلیت مدیریت ذینفعان (001/0=p، 80/0=ß)، ساختار ارگانیک (001/0=p، 29/0=ß) و فرهنگ منعطف (001/0=p، 32/0=ß)) بر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان تاثیر معنیداری دارد، ضمناً فرهنگ منعطف (001/0=p، 46/0=ß) و ساختار ارگانیک (001/0=p، 33/0=ß) نیز بر قابلیت مدیریت ذینفعان تاثیر معنیداری داشت. همچنین تاثیر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان بر مشروعیت سازمانی نیز معنی دار بود (001/0=p، 59/0=ß).نتیجهگیری: روابط موجود بین متغیرها با استفاده از نتایج معادلات ساختاری، نشان میدهد که عوامل زمینهای سازمان (فرهنگ منعطف، ساختار ارگانیک) بر تامین منافع ذینفعان تاثیر مثبت و معنیداری ندارد. به طور کلی، نتایج و خروجیهای مدل نهایی میتواند فهم بهتری از چگونگی تاثیرگذاری متغیرهای تحقیق برای تامین منافع ذینفعان ایجاد کند.واژههای کلیدی: مدیریت ذینفعان، قابلیت مدیریت ذینفعان، توسعۀ ورزش ملی، وزارت ورزش و جوانان.
فرزاد غفوری؛ افشار هنرور؛ رفیعه نعمتپور
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، صفحه 19-30
چکیده
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تعیین عوامل موثر بر جذب و توسعۀ گردشگری ورزشهای آبی در شهرهای ساحلی مازندران است.روششناسی: برای این منظور پرسشنامۀ محقق ساختهای بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، شامل 23 سوال برای دو گروه کارشناسان و گردشگران تهیه شد و پس از تایید روایی و پایایی آن (آلفای کرونباخ 91/0 درصد)، نظر گردشگران و کارشناسان (استادان ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از این پژوهش تعیین عوامل موثر بر جذب و توسعۀ گردشگری ورزشهای آبی در شهرهای ساحلی مازندران است.روششناسی: برای این منظور پرسشنامۀ محقق ساختهای بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، شامل 23 سوال برای دو گروه کارشناسان و گردشگران تهیه شد و پس از تایید روایی و پایایی آن (آلفای کرونباخ 91/0 درصد)، نظر گردشگران و کارشناسان (استادان مدیریت ورزشی، رئیس و نائب رئیس ورزش های آبی، رئیس ادارات تربیت بدنی شهرهای ساحلی مازندران) بررسی شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد تبلیغات و بازاریابی با ضریب کوواریانس 86/0 درصد مهمترین عامل در توسعه و جذب گردشگر ورزشهای آبی در شهرهای ساحلی مازندران است. مدیریت با ضریب کوواریانس 85/0 درصد، امکانات و تاسیسات با ضریب کوواریانس 71/0 درصد و زیرساختها با ضریب کوواریانس 59/0 درصد در اولویتهای بعدی توسعه و جذب گردشگر ورزشهای آبی قرار دارد.نتیجهگیری: بنابراین، در میان عاملهای مورد بررسی مهمترین عامل تبلیغات و بازاریابی است و بعد از آن عامل مدیریت قرار دارد که به نظر میرسد موثرترین عوامل در جذب گردشگر و توسعۀ گردشگری ورزشهای آبی باشد.واژههای کلیدی: گردشگری، ورزشهای آبی، مدیریت، تبلیغات و بازاریابی.
مهرداد محرمزاده؛ میرحسن سیدعامری؛ محمد امین صیادی؛ میترا محمدی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، صفحه 31-45
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مهمترین شاخصهای موثر در توسعۀ بازاریابی گردشگری ورزشی در استان آذربایجانغربی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفیتحلیلی بوده و با توجه به نوع تحقیق بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل کارشناسان ورزش سازمان گردشگری و میراث فرهنگی (24 نفر) و کارشناسان ورزش ادارۀ ورزش و جوانان ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مهمترین شاخصهای موثر در توسعۀ بازاریابی گردشگری ورزشی در استان آذربایجانغربی بوده است.روششناسی: پژوهش حاضر توصیفیتحلیلی بوده و با توجه به نوع تحقیق بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل کارشناسان ورزش سازمان گردشگری و میراث فرهنگی (24 نفر) و کارشناسان ورزش ادارۀ ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی (50 نفر) بود، از اینرو نمونۀ پژوهش بهصورت تمامشمار و غیرتصادفی هدفمند (74N=n=) انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ شاخصهای بازاریابی بیدختی و نظری (1388) با پایایی 82% بوده که براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت تنظیم شده است. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از نظر متخصصان مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. دادهها به وسیلۀ آزمونهای آماری t تکنمونهای و فریدمن در سطح معنیداری (p
مهدی عمادی؛ کوروش قهرمان تبریزی؛ اسماعیل شریفیان
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، صفحه 47-60
چکیده
چکیدههدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل موثر بر توسعۀ دوچرخهسواری در شهر کرمان طراحی و اجرا شده است.روششناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی و جامعۀ آماری پژوهش جمعیت افراد بالای چهارده سال کرمان بودند که بهصورت خوشهای چند مرحلهای 650 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای بود که بر اساس ...
بیشتر
چکیدههدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل موثر بر توسعۀ دوچرخهسواری در شهر کرمان طراحی و اجرا شده است.روششناسی: روش پژوهش حاضر پیمایشی و جامعۀ آماری پژوهش جمعیت افراد بالای چهارده سال کرمان بودند که بهصورت خوشهای چند مرحلهای 650 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای بود که بر اساس مطالعۀ جامع منابع علمی موجود در حوزۀ دوچرخهسواری طراحی شد. روایی و پایایی این پرسشنامه با استفاده از روشهای رایج و معتبر در تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که در مجموع سه عامل ایمنی، عامل امکاناتیتسهیلاتی و عامل انگیزشی 979/53 درصد از کل تغییرپذیری متغیرها را شامل میشود. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد، عوامل ایمنی با تاثیر کل 38/0 بیشترین تاثیر را در توسعۀ دوچرخهسواری در پیداشت.نتیجهگیری: توجه به عوامل ایمنی میتواند سبب رشد دوچرخهسواری شهری در شهر کرمان و به تبع آن در کشور ایران باشد.واژههای کلیدی: توسعۀ دوچرخهسواری، عامل ایمنی، عامل امکاناتیتسهیلاتی، عامل انگیزشی.
هاشم کوزهچیان؛ بهزاد ایزدی؛ محمد احسانی؛ سعید صادقی بروجردی؛ رضا سلیمانی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، صفحه 61-76
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت خطر در کاهش دادخواهیها در استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بود.روششناسی: جامعۀ آماری این تحقیق 310 نفر از مدیران استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بودند که از میان آنها 119 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و ابزار مورد استفاده، ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت خطر در کاهش دادخواهیها در استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بود.روششناسی: جامعۀ آماری این تحقیق 310 نفر از مدیران استخرهای عمومی و خصوصی شهر تهران بودند که از میان آنها 119 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و ابزار مورد استفاده، دو پرسشنامه بود که پرسشنامه اول متغیرهای عینی را اندازه گیری می کرد و دیگری مربوط به مراحل مدیریت خطر بود. روایی پرسشنامه با نظر استادان مجرب و اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ 85/0 تعیین شد. اطلاعات مورد نیاز بهصورت حضوری در محل فعالیت مدیران استخرها جمعآوری شد و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ttest برای بررسی رابطه و مقایسه میزان وقوع حوادث در استخرهای عمومی و خصوصی استفاده شده است.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین تجربه و عملیات مدیریت خطر رابطۀ معنیداری وجود ندارد. البته بین میزان وقوع حوادث در استخرها و دادخواهیها رابطۀ معنیداری مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین میزان دادخواهیها و عملیات مدیریت خطر در استخرها وجود دارد.نتیجهگیری: بهکارگیری اقدامات مدیریت خطر در استخرها میتواند میزان وقوع حوادث و دادخواهیها را کاهش دهد و محیطی امن را برای استفادهکنندگان از این اماکن فراهم کند.واژههای کلیدی: مدیریت خطر، دادخواهی، استخر.
رحیم رمضانینژاد؛ مهرعلی همتینژاد؛ کاظم هژبری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، صفحه 73-89
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اولویت درس تربیتبدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی بود.روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهر رشت (20776 نفر) و والدین آنها بودند که 400 نفر از دانشآموزان (209 دختر و 191 پسر) و به همین تعداد نیز از والدین به صورت تصادفی جزء نمونۀ پژوهش قرار گرفتند. ابتدا ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اولویت درس تربیتبدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی بود.روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهر رشت (20776 نفر) و والدین آنها بودند که 400 نفر از دانشآموزان (209 دختر و 191 پسر) و به همین تعداد نیز از والدین به صورت تصادفی جزء نمونۀ پژوهش قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامۀ محققساختهای با هفتاد سوال تنظیم شد که پس از مصاحبه و اعمال نظرات تخصصی 10 نفر از استادان دانشگاهی و 10 نفر از دبیران باتجربۀ تربیتبدنی به سی سوال کاهش یافت و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ تایید شد (75/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای فریدمن، یومنویتنی و ویلکاکسون و آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری 05/0 ≤ p انجام گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشآموزان و والدین درس تربیتبدنی در میان ده درس بهترتیب در اولویتهای ششم و هفتم قرار داشت، البته این تفاوت معنیداری نبود. همچنین دانشآموزان پسر و دختر بهترتیب این درس را در اولویت چهارم و ششم قرار دادند و این تفاوت معنیدار بود. تفاوت جایگاه این درس در بین دانشآموزان پایههای مختلف نیز معنیدار نبود.نتیجهگیری: جایگاه نسبتاً پایین درس تربیتبدنی از دیدگاه والدین و دانشآموزان دختر لزوم ارایۀ آگاهیها، تشریح اهداف، برنامهها و فواید درس تربیتبدنی برای والدین و فراهم آوردن محیطی راحت و لذتبخش، فارغ از تنش بههمراه فعالیتهایی جالب و سرگرمکننده و متناسب با خواست و علایق دانشآموزان دختر را ضروری میسازد.واژههای کلیدی: اولویتبندی دروس، انتخاب دانشآموز، موقعیت درس تربیتبدنی.
ژاله معماری؛ محمد اصغری جعفرآبادی؛ طاهره سیفی سلمی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1392، صفحه 91-121
چکیده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش کیفیت تعاملی و ارزش ادراکشده در توسعۀ نیات رفتاری مشتریان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. نمونهها شامل 177 تن از مشتریان مجموعههای شرکت گاز در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای با 72 سوال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 بهدست آمد (01/0p<).یافتهها: ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش کیفیت تعاملی و ارزش ادراکشده در توسعۀ نیات رفتاری مشتریان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. نمونهها شامل 177 تن از مشتریان مجموعههای شرکت گاز در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای با 72 سوال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 بهدست آمد (01/0p<).یافتهها: در مدل پیشنهادی، کیفیت محیط فیزیکی با ضریب تاثیر 00/0، کیفیت تعاملی با ضریب تاثیر 37/0، نتیجۀ کیفیت با ضریب تاثیر 54/0 بهعنوان عوامل مستقل شناسایی شدند و از مسیرکیفیت خدمات با ضریب تاثیر 04/1 بر ارزش درکشده، با ضریب تاثیر 01/0 بر تصویر و با ضریب تاثیر 43/0 بر رضایت تاثیر میگذارند. ارزش با ضریب تاثیر 62/0 بر رضایت و رضایت با ضریب تاثیر 97/0 و تصویر با ضریب تاثیر 07/0 بر توجه رفتاری تاثیر میگذارند. کیفیت محیط فیزیکی رابطۀ معنیداری با کیفیت خدمات نشان نداد، لیکن همبستگی بالایی را با دو عامل نتیجۀ خدمات 877/0 و کیفیت تعاملی 792/0 دیگر نشان داد.نتیجهگیری: مدل پژوهش شاخصهای نیکویی برازش را بهدست آورد که لزوم توجه مدیران به کیفیت، ارزش، انتظارات و رضایتمندی مشتریان از مهمترین موارد پیشنهادی آن بود. همچنین لازم است به تصویر و عوامل جمعیتشناختی توجه کافی شود.واژههای کلیدی: کیفیت تعاملی، ارزش درکشده، توجهات رفتاری، خدمات ورزشی.