دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401An investigation of the obstacles facing sports private investment in East Azerbaijan stateبررسی موانع سرمایهگذاری خصوصی در ورزش استان آذربایجان شرقی6981721FAفریباعسکریانشبنمصدقیJournal Article19700101Abstract
Objective: The purpose of this study is to recognize the obstacles facing sports private investment from private gym owners’ point of view in East Azerbaijan state.
Methodology: Research method is descriptive survey. It was conducted using a questionnaire designed by the researcher and verified with acceptable validity and reliability rate of 0.91 percent by Cronbach's alpha. The population of the survey was the founders of sports clubs. According to Morgan statistical table, 172 persons were selected as the representative sample. To examine the hypotheses of this research, inferential statistic methods, Kolmogorov-Smirnov, Pearson‘s correlation coefficient, and Friedman tests were used (α=0.05).
Results: The study has revealed a significant negative correlation between impediments to banking tasks (r = -0.38 and P= 0.041), impediments to using potential capacities (r = -0.26 and P = 0.05), and private sponsorship of sports events in East Azerbaijan state. Although from investors’ perspective, the priority of the obstacles were different (excluding the impediments related to insurance matters), the banking impediments were the first ranked ones.
Conclusion: By decreasing the financial and banking impediments as the main obstacles mentioned above, and use of potential capacities, the private investment of sport events could be broadened in this state.
Keywords: Banking impediment, Departmental impediment, East Azerbaijan, Potential capacities, Private investment.چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع و مشکلات سرمایهگذاری در ورزش از دیدگاه مالکان باشگاههای خصوصی در استان آذربایجان شرقی است.
روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته اجرا شده است که روایی آن را متخصصان تایید کردند و اعتبار آن با روش آلفای کرونباخ 91/0 درصد تایید شد. جامعۀ آماری این پژوهش، موسسان باشگاههای ورزشی خصوصی استان آذربایجان شرقی بودند که طبق جدول مورگان 172 نفر آنان به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای کلموگروفاسمیرنف، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل واریانس فریدمن در سطح 05/0 = α استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی است، رابطۀ منفی و معنیداری بین موانع مربوط به امور بانکی (38/0 = r و 041/0=p) و موانع استفاده از ظرفیتهای بالقوه (26/0 = r و 05/0=p) با میزان سرمایهگذاری ورزشی خصوصی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد. همچنین غیر از بخش موانع مربوط به امور بیمهای، تفاوت معنیداری بین اولویت موانع مختلف از دیدگاه صاحبان سرمایه وجود دارد، ولی موانع بانکی مهم ترین مانع موجود است.
نتیجهگیری: با کاهش موانع مربوط به امور اقتصادی و بانکی به عنوان مهمترین مانع و با استفاده از ظرفیتهای بالقوه میتوان بر میزان سرمایهگذاری خصوصی در ورزش استان آذربایجان شرقی افزود.
واژههایکلیدی: سرمایه گذاری خصوصی، مانع بانکی، مانع اداری، ظرفیت بالقوه، استان آذربایجان شرقی.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401A model for small and medium-sized sport enterprises start-upمدلی برای راهاندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی5168722FAهاشمکوزهچیانمحمداحسانیسید مرتضیعظیمزادهاسدا...کردنائیجبرنداپیتزJournal Article19700101Abstract
Objective: Nowadays, the new enterprises are recognized as the main sources of job creation, innovation and development in today’s business world. Therefore, identifying influencing factors that play key roles in the start-up of Small and Medium Sized Enterprises (SMEs) is critical.
Methodology: Thus, the purpose of this study is to analyze factors influencing Small and Medium sized sport Enterprises (SEMs) start-ups and develop a proper model. The methodology followed in this study was descriptive-correlative. The population consisted of owners of small and medium sized sport enterprises (N=1500) from which 258 persons were randomly selected. For data collection, the individual factors questionnaire including entrepreneurial character (α=.77), entrepreneurial skills (α= .75); environmental factors (α=.77); capital factors (α=.77); and the business establishment competence questionnaire (α=.81) were used. To analyze the data, the appropriate descriptive and inferential statistics as well as the structural equation modeling with Amos16 software were used.
Results: The results showed that all the three individual, environmental and capital factors had a positive and significant relationship with business establishment. However, the fitted research model showed that only individual factors could play a significant role in establishing an effective sport business; while, the environmental factor also influenced its establishment indirectly through the individual factor.
Conclusion: The findings of this research put emphasis on the importance of individual factors in the success of establishing small and medium-sized sports businesses.
Keywords: Entrepreneurship, Influential factors, Sport businesses, Start-up.چکیده
هدف: امروزه، کسب و کارهای کوچک و متوسط از راهکارهای بسیار اساسی برای توسعۀ همه جانبۀ یک کشور محسوب میشوند بنابراین، شناخت عوامل درگیر در ایجاد آنها مهم است. از اینرو این پژوهش، به دنبال بررسی عوامل موثر در ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی است.
روششناسی: جامعۀ پژوهش، کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی بودند (1500 شرکت) که مالکان و یا مدیران آنها به عنوان نمونۀ پژوهش (258 نفر)، انتخاب و به روش تصادفی ساده نمونهگیری شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه عوامل فردی شامل شخصیت کارآفرینانه (77/0=α)، مهارتهای کارآفرینانه (75/0=α)، پرسشنامۀ عوامل محیطی (77/0=α)، پرسشنامۀ تامین سرمایه (77/0=α) و پرسشنامۀ صلاحیت ایجاد کسب و کار (81/0=α) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی مناسب (ضریب همبستگی پیرسون، کلوموگروف اسمیرنف)، همچنین معادلات ساختاری با نرمافزار Amos16 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر سه عامل فردی، محیطی و سرمایهای با ایجاد کسب و کار رابطۀ مثبت و معنیداری دارند؛ با وجود این، برازش مدل تحقیق نشان داد که تنها عامل فردی توانست در ایجاد کسب و کار ورزشی نقش موثری ایفا کند؛ هرچند، عامل محیطی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق عامل فردی بر آن تاثیر گذاشت.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش، بر اهمیت عوامل فردی در توفیق ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی تاکید داشتند.
واژههای کلیدی: کسب و کارهای ورزشی، راهاندازی، عوامل موثر، کارآفرینی.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401Designing the pattern of organizational effectiveness in selected sports federations of Iraqتدوین الگوی اثربخشی فدراسیونهای منتخب ورزشی عراق3549723FAرحیمرمضانینژادمهرعلیهمتینژادحسینعیدیآکوابراهیمفقی محمودJournal Article19700101Abstract\r\nObjective: The aim of present study was to design the pattern of organizational effectiveness in selected sports federations of Iraq.\r\nMethodology: Statistical population of this study were 221 managers, professional employees, coaches, elite athletes and referees of four sports federations such as football, basketball, weightlifting and track and field. 184 participated in our research (n=82 0/0). Eydi et al’s (2012) organizational effectiveness questionnaire was used for data gathering. 12 sport management scholars approved the validity of questionnaire and also reliability was calculated to be .97 0/0. Lisrel software was used for confirmatory factor analysis and verifying fitting model and relationships between constructs.\r\nResults: The results showed that work force expertise (.88 0/0), organizational interaction (.88 0/0), productivity (.87), work force cohesion (.84 0/0), planning (.84 0/0), stability (.81 0/0), flexibility (.780/0), and resources (.74 0/0) had the most impact on organizational effectiveness respectively. Confirmatory factor analysis results showed that patterns of internal process model (e.g., organizational interaction & stability) and rational-goal model (e.g., planning & productivity) were most important models for organizational effectiveness in Iraq sports federations. Also, football, track and field, weightlifting and basketball federations obtained highest means of organization effectiveness respectively.\r\nConclusion: According to our results, in order to achieve organizational effectiveness in Iraq sports federations we suggest that attention should be paid to a variety of indices; among the most important ones are the use and recruitment of skilled and professional workforces.\r\nKeywords: Competing value framework, Iraqi sports federations, Organizational effectiveness.چکیده\r\nهدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی اثربخشی فدراسیونهای ورزشی منتخب عراق بر مبنای مدل ارزشهای رقابتی بود.\r\nروششناسی: جامعۀ آماری تحقیق 221 نفر از روسا، کارمندان متخصص، ورزشکاران تیمهای ملی بزرگسالان و داوران درجۀ ملی چهار فدراسیون منتخب فوتبال، بسکتبال، وزنه برداری و دو و میدانی بودند، که 184 نفر (82%) از آنها به پرسشنامه پاسخ دادند. از پرسشنامه اثربخشی سازمانی عیدی و همکاران (1390) با مقیاس پنج ارزش لیکرت برای تحقیق استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن را 12 نفر از اساتید صاحب نظر دانشگاهی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تایید شد (97/0 =r ). از نرم افزار لیزرل برای تحلیل عاملی تاییدی و تایید بر ازش مدل و روابط بین عاملها استفاده شد.\r\nیافتهها: نتایج نشان داد که عاملهای نیروی انسانی متخصص (88/0)، تعامل سازمانی (88/0)، بهرهوری (87/0)، انسجام نیروی کار (84/0)، برنامهریزی (84/0)، ثبات سازمانی (81/0)، انعطافپذیری (78/0) و منابع سازمانی (74/0) بیشترین تاثیر را بر اثربخشی سازمانی داشتند. از طرف دیگر، نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که الگوهای فرایندهای داخلی (تعامل و ثبات سازمانی) و اهداف عقلایی (برنامهریزی و بهرهوری) اصلیترین الگوهای رویکرد ارزشهای رقابتی و تعیینکنندههای اثربخشی فدراسیونهای منتخب عراق بودند. همچنین، فدراسیونهای فوتبال، دوومیدانی، وزنهبرداری و بسکتبال به ترتیب بالاترین میانگین اثربخشی سازمانی را داشتند.\r\nنتیجهگیری: بر مبنای نتایج تحقیق، محققان پیشنهاد کردند که برای رسیدن به اثربخشی سازمانی در فدراسیونهای ورزشی باید شاخصهای گوناگونی را مورد توجه قرار دهند که مهمترین آنها به کارگیری و استخدام نیروی انسانی ماهر و متخصص هستند.\r\nواژههای کلیدی: اثربخشی سازمانی، مدل ارزشهای رقابتی، فدراسیونهای ورزشی عراق.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401A study of exterior landscaping criteria in the design and construction of urban sports centersبررسی معیارهای محوطهسازی بیرونی در طراحی و ساخت اماکن ورزشی شهری1524724FAسیدمحمدحسینرضویعادلهعظیمیدلارستاقیJournal Article19700101Abstract
Objective: In the third millennium, public spaces like the exterior landscape of sport centers have become a place for social and cultural interactions, and recreation activities have attracted the attention of urban designers. The purpose of the present study was to study the factors of exterior landscaping in design and construction of urban sport places and spaces by surveying the attitudes of urbanization faculty members in Iran.
Methodology: The research method was descriptive. Data was collected through field study. Statistical population included all faculty members of governmental universities in the urbanization (urban design specialty) field who were at least assistant professors (N=37). Thirty three faculty members were randomly selected as the sample by Morgan table. The instrument was a researcher made questionnaire. The validity was confirmed, and the reliability was acceptable (Cronbach α=0.83). The questionnaires were distributed and collected by online correspondence. For data analysis, descriptive statistical (frequency, minimum, maximum, mean, standard deviation) and inferential statistics (Kolmogorov Smirnov test and one-sample t-test) were used.
Results: Results showed that the dimensions such spatial, social, activity and semantic were identified as significant factors of exterior landscaping influential in the design and construction of urban sports places.
Conclusion: Results of this study showed that although those mentioned views have some aspects in common, considering the importance of the spatial, social, activity and semantic roles of exterior landscaping of sport centers (in the form of public spaces), they should put their emphasis on various approaches such as providing security, sufficient and proper sites, possibility of various activities and creating vitality and vibrancy in those places.
Keywords: Exterior landscaping, Public spaces, Urban design, Sports places.چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی معیارهای مهم محوطهسازی بیرونی در طراحی و ساخت اماکن و فضاهای ورزشی شهری، از دیدگاه استادان شهرسازی (گرایش طراحی شهری) سراسر کشور است.
روششناسی: روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع زمینهیابی است که جمعآوری اطلاعات آن به صورت میدانی بوده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی سراسر کشور در رشتۀ شهرسازی (گرایش طراحی شهری) با مرتبۀ علمی استادیار و بالاتر به تعداد 37 نفر بود که از این میان بر اساس جدول تعیین حجم نمونۀ مورگان مجموعا 33 استاد بهصورت تصادفی به عنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته بود که پس از تایید روایی، پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به میزان 83%، به دست آمد و با توزیع آن در میان نمونههای پژوهش به صورت ارسال به پست الکترونیکی استادان، دادهها جمعآوری شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی مانند فراوانی، حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف استاندارد و در آمار استنباطی از آزمونهای کلموگراف اسمیرنوف و t تک نمونه ای استفاده شد.
یافتهها: نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد که از دیدگاه استادان شهرسازی (گرایش طراحی شهری) سراسر کشور، تمامی شاخصهای محوطهسازی بیرونی مورد بررسی در این پژوهش که شامل ابعاد کالبدی، اجتماعی، فعالیتی و معنایی است، در محوطهسازی بیرونی اماکن و فضاهای ورزشی شهری مهم و تاثیر گذارند.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که اگرچه دیدگاههای ارائه شده در زمینۀ این موضوع در بسیاری از موارد واجد جنبههایی مشترک بودهاند، اما با تثبیت اهمیت نقشهای کالبدی، اجتماعی، فعالیتی و معنایی محوطههای بیرونی اماکن و فضاهای ورزشی (در قالب یک نوع فضای عمومی)، تاکید بسیار بر رویکردهای تامین امنیت، ایجاد فضاهای مناسب و کافی، امکان انجام فعالیتهای متنوع و ایجاد سرزندگی و مفرح بودن در اینگونه فضاهاست.
واژههای کلیدی: محوطهسازی بیرونی، فضاهای عمومی، طراحی شهری، اماکن و فضاهای ورزشی.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401Identification, prioritization, and weighting of performance evaluation indexes of sports clubsشناسایی، وزندهی و اولویت بندی شاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای ورزشی8398725FAشهرامشفیعیمهدیکهندلمهدیمنتظرعلیهغلام رضارادینیاJournal Article19700101Abstract
Objective: The purpose of the present study was to identify, prioritize, and weight performance evaluation indexes of sports clubs.
Methodology: This research was carried out in two steps. In the first step, indexes and sub-indexes of performance evaluation were recognized through consulting literature review and background of research, and 15 sport management experts and professors using Delphi process. In this step 6 indexes and 33 sub indexes were identified. In step two, relative weight and rank of each of indexes and sub indexes which were recognized in pervious step were analyzed in expert choice software with analytic hierarchy process (AHP) technique taking into consideration the views of 57 professors and club managers in Tehran.
Results: Results showed that the most important indexes to evaluate the performance of the clubs in Tehran were human resources, financial resources, physical resources and equipment, environment, planning, organization and evaluation, technical affairs and sports, and the environment respectively. Also, most general sub-indexes were managerial stability, coaching stability, wages paid to players, coaches and staff, and quality of specialized staff club, set standards of performance evaluation respectively.
Conclusion: Due to the importance of the most important indexes of the clubs in Tehran, according to sources at the club should be a priorit.
Keywords: Analytic hierarchy process, Index, Performance evaluation, Sport clubs.چکیده
هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی، وزندهی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای ورزشی تهران بود.
روششناسی: فرایند انجام پژوهش در این مطالعه در دو مرحله صورت پذیرفته است. در مرحله اول، شاخصها و زیرشاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای ورزشی از طریق مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، با نظرخواهی از 15 خبره، شامل اساتید، متخصصان، کارشناسان و صاحبنظران در مدیریت ورزشی و به کمک روش تصمیمگیری دلفی شناسایی شده است. در این مرحله، 6 شاخص و 33 زیرشاخص تعیین گردیدند. در مرحله دوم، وزن نسبی و رتبه هریک از شاخصها و زیرشاخصهای شناسایی شده در مرحله قبل، از طریق تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و با نظرخواهی از 57 تن از اساتید مدیران باشگاههای شهر تهران بهکمک نرم افزار Expert Choice محاسبه شده است.
یافتهها: نتایج یافتههای پژوهش نشان داد، مهمترین شاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای شهر تهران به ترتیب منابع انسانی، منابع مالی، منابع کالبدی و تجهیزاتی، محیط برنامهریزی، سازماندهی و ارزیابی، امور فنی و ورزشی، و محیط حقوقی میباشند. همچنین مهمترین زیرشاخصهای کلی نیز به ترتیب شامل ثبات مدیریتی، ثبات مربیگری، میزان دستمزد پرداختی به بازیکن، مربی و کارمندان، کمیت و کیفیت کادر تخصصی باشگاه و تعیین استانداردهای ارزیابی عملکرد بودند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت بالای منابع به عنوان مهمترین شاخصهای ارزیابی عملکرد باشگاههای شهر تهران، توجه به منابع در این باشگاه ها باید در اواویت قرار گیرد.
واژههای کلیدی: شاخص، ارزیابی عملکرد، باشگاهای ورزشی، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401Comparison of behavioral characteristics of participants in predicting football competitionsمقایسه ویژگیهای رفتاری شرکتکنندگان در پیشبینی نتایج رقابتهای فوتبال با توجه به ویژگیهای جامعه شناختی و وضعیت بازاریابی این مسابقات99115726FAحمیدقاسمیساراکشکر0000-0002-2145-1850لیلامحمدیابوالفضلبجانیJournal Article19700101Abstract
Objective: The purpose of this study was to evaluate participants’ behavior in predicting football competitions and marketing quality of the organizations offering this service.
Methodology: The statistical population was 20000 participants involved in predicting competition in Rasht city out of which 380 samples were chosen randomly according to Morgan sampling table. The method of this research was descriptive - survey.
Results: The results showed that the most majority of the participants were youth and adolescents whose aim of participation was just to entertain. There were significant differences between demographic characteristics (marital status, age, sexuality and education) and levels of behavior among participants. Moreover, from the marketing point of view, it was found that the majority of participants were loyal to these competitions, but the degree of loyalty changed based on external factors. Studying the marketing situation of the responsible organizations showed that all of the factors were used appropriately from participants’ perspective.
Conclusion: Participating in a recreational activity was the main reason for the majority of participants whose participation rate differs among them regarding to their demographic characteristics. Moreover, the Conversancy of the predicting company authorities in using the most effective marketing methods for attracting more customers is considerable. So it's necessary to plan suitably in order to fulfill youth recreational and entertainment needs and inform them about predicting and gambling harms through media to Acculturate valuable and useful activities.
Keywords: Behavior, Marketing mix, Predicting, Sport competition.چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی رفتار شرکتکنندگان در پیشبینی رقابتهای فوتبال و بررسی نحوۀ بازاریابی شرکتهای متولّی این رقابتها بود.
روششناسی: روش پژوهش از نظر راهبرد، توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود و به صورت میدانی انجام شد. جامعۀ پژوهش عبارت بود از 20000 نفر شرکتکننده در مسابقات پیشبینی در شهر رشت که طبق جدول مورگان 380 نفر به عنوان نمونۀ تحقیق به صورت تصادفی و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت شرکتکنندگان را جوانانی تشکیل می دادند که هدف آنها از شرکت در این مسابقات تفریح و سرگرمی بود و درصد کمی از افراد نیز به شکل بیمارگونه و مشکلساز در این مسابقات شرکت میکردند. بین سطوح جنسیت، تاهل، تحصیلات و سن افراد شرکتکننده از نظر رفتار شرطبندی تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین از نظر روند بازاریابی این مسابقات، یافتهها نشان داد که شرکتکنندگان به این مسابقات وفادار بودند، ولی میزان وفاداری آنها تحت تاثیر عوامل بیرونی تغییرپذیر بود. مطالعۀ عناصر آمیختۀ بازاریابی مورد استفاده شرکتهای برگزار کنندۀ این مسابقات نشان داد که از نظر مشتریان این عناصر بهطور مطلوبی استفاده میشدند.
نتیجهگیری: اکثر شرکت کنندگان فقط به دلیل تفریح و سرگرمی در مسابقات پیش بینی شرکت می کنند و شدت این امر در گروه های مختلف اجتماعی متفاوت است. علاوه بر آن اشراف مسئولین شرکت های برگزارکننده این مسابقات بر روش های مطلوب و اثرگذار بازاریابی که به جذب هر چه بیشتر جامعه به شرکت در این مسابقات می گردد، جای تامل است. لذا لزوم برنامه ریزی مناسب برای تامین نیازهای سرگرمی و تفریحات جوانان در اوقات فراغت و لزوم اطلاع رسانی در مورد مضرات شرط بندی و شرکت های برگزارکننده آن از طریق رسانه های گروهی و فرهنگ سازی در جهت استفاده از فرصت ها برای انجام فعالیت های ارزشمند و مفید اهمیت دارد.
واژههای کلیدی: رفتار، پیشبینی، شرطبندی، مسابقات ورزشی، آمیختۀ بازاریابی.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401Canonical correlation of the relationship between social support and students’ lack of motivation in physical education activitiesتحلیل کانونی رابطه حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان در فعالیتهای تربیتبدنی117134727FAمحمدمازیاری0000-0002-5568-9189سید محمدکاشفمیرحسنسید عامریJournal Article19700101Abstract
Objective: The aim of this study was to investigate the canonical correlation of the relationship between the social support and absence of motivation of 2nd and 3rd grade high school students in physical education activities.
Methodology: The method of study was descriptive–correlation, and field survey. 381 students among 2nd and 3rd high school students of Bookan city were chosen through multi-level cluster random sampling. They filled in interpersonal behavior scale of Pelletier et.al (2008) with the reliability (α=.81), and questionnaire of absence of motivation in physical education of Shen et.al (2010) with reliability (α=.78). Data was analyzed with Canonical Correlation method.
Results: The results showed that there was a negative significant relationship between autonomy support with insufficient values of activities (r=-0.130, p≤0.05), and unappealing activities (r=-0.166, p≤0.05). Competence support had a negative significant relationship with deficient ability (r=-0.135, p≤0.05), deficient effort (r=-0.133, p≤0.05), insufficient values of activities (r=-0.197, p≤0.01), and unappealing activities (r=-0.202, p≤0.01). Relatedness support had a negative significant relationship with deficient ability (r=-0.110, p≤0.05), deficient effort (r=-0.108, p≤0.05), insufficient values of activities (r=-0.157, p≤0.01), and unappealing activities (r=-0.178, p≤0.01). Also, canonical correlation showed a significant set between social support and students’ lack of motivation, that is, set of social support predicted set of students’ lack of motivation (0.19).
Conclusion: Physical education teachers, who provide supportive environment for students, can influence students’ motivation, and increase their participation at physical education activities.
Keywords: Canonical correlation, Motivation, Physical education, Social support.چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطۀ حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس بوده است.
روششناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطۀ شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، چندمرحله ای به عنوان نمونههای آماری انتخاب شدند و مقیاس رفتار بینفردی پلیتر و همکاران (2008) با پایایی (81/0=α) و پرسشنامۀ بی انگیزگی در تربیت بدنی شن و همکاران (2010) با پایایی (78/0=α) را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که حمایت از استقلال با ارزشمند نبودن فعالیتها (130/0=r؛ 05/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (166/0=r؛ 05/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. حمایت از شایستگی با کمبود توانایی (135/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (133/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (197/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (202/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد و حمایت از تعلق با کمبود توانایی (110/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (108/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیتها (157/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیتها (178/0=r؛ 01/0>p) رابطۀ منفی و معنیداری دارد. همچنین، تحلیل کانونی یک مجموعۀ معنیدار را بین حمایت اجتماعی و بیانگیزگی دانشآموزان نشان داد که در آن، مجموعۀ حمایت اجتماعی 19 درصد از تغییرات مجموعۀ بیانگیزگی را تبیین میکند.
نتیجهگیری: دبیران تربیتبدنی که محیط حمایتی برای دانشآموزان فراهم کنند، میتوانند بر بیانگیزگی دانشآموزان تاثیر بگذارند و مشارکت آنان را در فعالیتهای تربیتبدنی افزایش دهند.
واژههای کلیدی: انگیزش، حمایت اجتماعی، تربیتبدنی، تحلیل کانونی.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401The relationship between organizational stress and performance of members in Iranian national female's taekwondo team at the international eventsابطۀ استرس سازمانی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران در رویدادهای بینالمللی135148728FAلقمانکشاورزنداقیاثوندJournal Article19700101Abstract
Objective: The purpose of this study was to determine the relationship between organizational stress and performance of members in Iranian National Female's Taekwondo team at the international events.
Methodology: The population of the study was 40 females from Iran national taekwondo team, teenagers, youth and adults, present in the preparatory camp preparing to participate in the international competitions in 2012. The sample of this study was chosen purposefully (n=40). To achieve the research objectives, self-made questionnaire of organizational stress was used as the investigation tool. The questionnaire validity was confirmed by experts and its reliability calculated in a pilot study with 30 subjects which turned out to be 0.87. In order to achieve the research purposes, the descriptive and inferential statistics methods such as Kolmogorov-Smirnov, multivariate regression, Pearson correlation coefficient, single-sample T-test with the help of SPSSS.V.18 software were used.
Results: The findings showed that organizational stress was in a high level among Iran members of female taekwondo team (t=20.86, p≤0/05). There was an inverse significant correlation between organizational stress and performance of athletes (r=-0.732, p≤0/05). In organizational stress, the environmental (t=2.106, p≤0/05) and team (t=2.456, p≤0/05) factors could predict the performance of athletes at the international events. But the leadership (t=-0.770, p0/05) and individual (t=1.793, p0/05) factors could not predict the performance of athletes at the international events.
Conclusion: Due to the high level of organizational stress and its negative impact on performance of female taekwondo players, it seems organizational stress should be recognized and controlled by authorities of the federation of Taekwondo.
Keywords: Female, International events, Organizational stress, Taekwondo.چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطۀ استرس سازمانی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران در رویدادهای بینالمللی بود.
روششناسی: جامعۀ آماری تحقیق چهل نفر از بانوان تکواندوکار تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان حاضر در اردوهای تدارکاتی برای شرکت در رقابت های بین المللی در سال 1391 بود که تمام آن ها به طور کل شمار برای نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامۀ اطلاعات فردی و استرس سازمانی محققساخته استفاده شد که روایی آنها به تایید متخصّصیان رسید و پایایی آنها در یک مطالعۀ مقدماتی با حضور سی ورزشکار با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل اطلاعات جمعآوریشده از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف، تی تک نمونهای، رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون با کمک نرمافزارSpss استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان استرس سازمانی در بین بانوان تیم ملی در حد بالا قرار دارد (86/20=t، 05/0≥p). بین استرس سازمانی و عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران در رویدادهای بین المللی رابطۀ معنیدار معکوس وجود دارد (732/0=r، 05/0≥p). همچنین از بین مولفههای استرس سازمانی، عوامل تیمی (456/2=t، 05/0≥p) و محیطی (106/2=t، 05/0≥p) قابلیت پیشبینی عملکرد اعضای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران را در رویدادهای بین المللی دارند. اما عوامل رهبری (770/0=t، 05/0>p) و فردی ( P>1/793, t=0/770) چنین قابلیتی را ندارند.
نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن سطح استرس سازمانی در بانوان تکواندوکار و تاثیر منفی آن بر عملکرد آنها، شناخت دقیق و مهار آن زیر نظر مسئولان فدراسیون تکواندو ضروری به نظر میرسد.
واژههای کلیدی: استرس سازمانی، تکواندو، بانوان، رویدادهای بین المللی.دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401Marketing in private and public fitness and aerobic clubs:The role of service quality, customer satisfaction and loyaltyبازاریابی در باشگاههای خصوصی و دولتی آمادگی جسمانی و ایروبیک: نقش کیفیت خدمات، رضایتمندی و وفاداری مشتریان113729FAرضااندام0000-0002-4049-9737رحیمهمهدیزادهمژگانعلیآبادیJournal Article19700101Abstract
Objective: Considering the vital role of quality services in survival and profitability of sports clubs, the purpose of this study was the comparison of service quality, customer satisfaction and loyalty in private and public fitness and aerobic clubs in Sabzevar city.
Methodology: The study was a comparative one, and the statistical population included all female costumers of fitness and aerobic centers in Sabzevar from which 341 participants were selected randomly. To gather information, we used a standard questionnaire by Liu (2008). Content validity of the questionnaire was determined by experts and reliability was measured through Cronbach’s alpha coefficient (α =0/98).
Results: Survey findings showed that there was a significant difference between private and public fitness and aerobic clubs in service quality including its components such as reliability, responsiveness, assurance and empathy. Also, a significant difference was observed between customer satisfaction of private and public clubs and components of corporate image, personnel, convenience and equipment in private and public clubs. There was also a significant difference between customer loyalty and its components (attitudinal loyalty and behavioral loyalty) in Private and Public clubs.
Conclusion: According to our research findings, fitness and aerobic club managers should play a greater role in customer satisfaction by sticking to their promises and providing more tangible services in order to attract loyal customers.
Keywords: Customers, Services, Sport clubs, Sport marketing.چکیده
هدف: با توجه به نقش حیاتی ارائۀ خدمات با کیفیت در بقا و سودآوری باشگاههای ورزشی، این پژوهش با هدف مقایسۀ کیفیت خدمات، رضایمندی و وفاداری مشتریان باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار انجام شد.
روششناسی: روش پژوهش حاضر علّی مقایسهای بود و جامعۀ آماری آن کلیۀ مشتریان زن باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار بودند. از این تعداد 341 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ استاندارد چین لیو (2008) استفاده شد که روایی محتوایی و صوری آن را استادان متخصص تایید کردند و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد (98/0=α).
یافتهها: بررسی یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین کیفیت ارائۀ خدمات و مولفههای آن از جمله اعتماد، پاسخگویی، اطمینان و همدلی در باشگاههای خصوصی و دولتی وجود دارد (05/0α≤). همچنین بین رضایتمندی مشتریان از باشگاه و مولفههای ظاهر باشگاه، پرسنل، راحتی و تسهیلات و تجهیزات تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0α≤). همچنین یافتهها در مولفۀ وفاداری و نیز خردهمقیاسهای آن (نگرشی و رفتاری) تفاوت معنیداری بین مشتریان باشگاهها نشان دادند (05/0α≤).
نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر، ضروری است تا مسئولان و مدیران در جهت تحقق رضایت بیشتر مشتری و سودآوری مستمر باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک خصوصی و دولتی، با تعهد به قولهای داده شده و ارائۀ خدمات ملموستر به مشتریان شرکتکننده، نقش بارزتری را به منظور ارتباط بهتر با مشتری ایفا کنند.
واژههای کلیدی: بازاریابی ورزشی، خدمات، باشگاههای ورزشی، مشتریاندانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48003120140401The necessity and feasibility of the adoption of an integrated approach in elementary school physical education curriculumضرورت و امکان سنجی بکارگیری رویکرد تلفیقی در برنامۀ درسی تربیتبدنی دوره ابتدایی149160730FAحمیدهیاقوتیمحمدجوادیپورعلی اکبرخسرویJournal Article19700101Abstract
Objective: The main purpose of this research is to assess the necessity and feasibility of the use of integrated approach in elementary school physical education curriculum.
Methodology: The statistical population of this research contained teachers and experts of education with curriculum development specialty (18 persons) and teachers and experts of physical education with management specialty (21 persons) in state universities of Tehran, all of whom were selected objectively. All needed information was gathered through a researcher made questionnaire consisting of 25 questions. All gathered data were analyzed with both linear-algorithm & T-solo sample statistical methods.
Results: the results gained through linear-algorithm method showed that experts agreed upon adopting an integrated physical education curriculum considering gender and their agreement. Also there was a difference between experts’ viewpoint in rendering an integrated physical education curriculum and confliction of state of agreement, gender and teaching background. Results gained through T-solo sample showed that all five indicators of physical education curriculum (goals, choosing content, organizing the content, teaching method and learning experiences) were possible to prepared and codify physical education curriculum in an integrated style.
Conclusion: Based on experts’ points of view, given considering gender and degree of agreement, physical education curriculum can be prepared for the integration. Also, given the teaching experience and interaction of three factors in the curriculum, there were different views offered by experts. Experts views showed that it would be possible to prepare and codify integrated physical education curriculum.
Keywords: Integrated curriculum, Integrated physical education curriculum, Physical education.چکیده
هدف: هدف عمدۀ این پژوهش ضرورت و امکان سنجی به کارگیری رویکرد تلفیقی در برنامه درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی است.
روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش را 18 نفر از استادان و صاحب نظران رشتۀ علوم تربیتی با گرایش برنامه ریزی درسی و 21 نفر از استادان و صاحب نظران رشتۀ تربیت بدنی با گرایش مدیریت و برنامه ریزی و آشنا به برنامه درسی تربیت بدنیِ دانشگاه های دولتی شهر تهران تشکیل می دهند که به صورت نمونه گیری هدفمند یا مبتنی بر هدف انتخاب شده اند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامۀ محقق ساختۀ 25 سوالی جمع آوری شده و با استفاده از دو روش آماری خطی لگاریتمی و t تک نمونه ای مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: نتایج تحقیق نشن داد که دیدگاه متخصصان با توجه به جنسیت و میزان موافقت آنان نسبت به تدوین برنامۀ درسی تربیت بدنی به صورت تلفیقی معنیدار است و دیدگاه متخصصان با توجه به سابقه تدریس و تعامل این سه عامل معنیدار نیست. همچنین از دیدگاه متخصّصان امکان تلفیق برنامه درسی تربیت بدنی با تمام دروس مقطع ابتدایی در پنج مولفه از مولفههای برنامهریزی درسی (اهداف، انتخاب محتوا، سازماندهی محتوا، روش تدریس و تجربیات یادگیری) معنیدار است.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش از نظر متخصّصان با توجه به عامل جنسیت و میزان موافقت میتوان برنامه درسی تربیت بدنی را به صورت تلفیقی تهیه و تدوین نمود و با توجه به عامل سابقه تدریس و تعامل سه عامل تهیۀ برنامه درسی تربیت بدنی بهصورت تلفیقی از نظر متخصّصان اختلاف نظر وجود دارد. همچنین از نظر متخصصان با توجه به مولفههای برنامه ریزی درسی میتوان برنامه درسی تربیتبدنی را به صورت تلفیقی تهیه و تدوین نمود.
واژههای کلیدی: تلفیق، برنامه درسی تلفیقی، تربیت بدنی، برنامه درسی تریت بدنی تلفیقی.