دانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160305The Role Of Football Games’ Planning And Management On Stadiums’ Securityنقش مدیریت و برنامهریزی مسابقات فوتبال در امنیت ورزشگاهها1141592FAمهر علیهمتی نژاددانشیار دانشگاه گیلانمحمدحسنقلی زادهدانشیار دانشگاه گیلانتریسیتیلوراستاد دانشگاه تکنولوژی سیدنیرسولفرجیاستادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20140505<strong>Objective:</strong> In this study, the role of the planning and management of the football games on security of the stadiums has been investigated. <br /><strong>Methodology:</strong> Twelve semi-structured interviews with experts (one football expert, two stadium managers, five police officers, and four university professors) were conducted to provide data on the main factors affecting the security of Iranian football stadiums. A 28-item questionnaire related to the impact of planning and managing football games’ on the security of the stadiums was designed and 144 key participants (including police officers, soccer experts and organizers, and stadium managers) answered them. The obtained data was analyzed using exploratory factor analysis (EFA) with a varimax rotation in order to identify factors, followed by a confirmatory factor analysis (CFA) which was conducted to test the impact of the identified factors and items on the stadium security. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that game planning and management is one of the main factors affecting the security of the stadiums. In addition, risk and crisis management, communication management, match day service quality and finally cultural activities, respectively with 0.85, 0.83, 0.84 and 0.86 factor loading, as four sub-factors for game planning and management, affect the security of the stadiums (P<0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> Football games organizers’ proper planning and also stadiums managers’ good management will improve the security of the football stadiums by enhancement of spectators’ satisfaction and prevention of violent behaviors. <br /><br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong> در این پژوهش، نقش مدیریت و برنامهریزی مسابقات فوتبال در امنیت ورزشگاههای فوتبال ایران بررسیشده است. <br /><strong>روششناسی:</strong> عوامل اصلی مؤثر بر امنیت ورزشگاهها در طی دوازده مصاحبه نیمه ساختاریافته با یازده کارشناس و متخصص شناسایی ، و پرسشنامهای 28 گویهای در زمینه تأثیر مدیریت و برنامهریزی مسابقات بر امنیت ورزشگاه طراحی شد که 144 شرکتکنندهکلیدی به آنها پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد برای تعیین عاملها و نیز تحلیل عاملی تأییدی به منظور تعیین اثر هر گویه و عامل بر امنیت ورزشگاه مورد تحلیل قرار گرفتند. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد مدیریت و برنامهریزی مسابقه یکی از عوامل اصلی مؤثر بر امنیت ورزشگاه است. همچنین مدیریت ریسک و بحران، مدیریت ارتباطات و تعاملات، کیفیت خدمات روز مسابقه و اقدامات فرهنگی به ترتیب با بارهای عاملی 85/0، 83/0، 84/0 و 86/0 بهعنوان عوامل فرعی مدیریت و برنامهریزی بر امنیت ورزشگاه تأثیرگذار است (05/0P<). <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> برنامهریزیهای خوب دستاندرکاران برگزاری مسابقات فوتبال و نیز مدیریت درست مدیران ورزشگاهها، از طریق افزایش رضایتمندی تماشاگران و جلوگیری از رفتارهای خشونتآمیز آنها، ارتقای امنیت ورزشگاههای فوتبال را در پی خواهد داشت. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1592_7a00700ba54eeb08b22e5fdf6da87f0d.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160305Rural Sports Development with focus on Indigenous and local sportsتوسعه ورزش روستایی با محوریت ورزشهای بومی و محلی15291567FAعبدالحمیدپاپ زندانشیار دانشگاه رازی کرمانشاهحسینآگهیدانشیار دانشگاه رازی کرمانشاهمهناشاهمرادیدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20140423<strong>Objective: </strong>The main objective of this study was to develop sports in rural areas of Kermanshah, with an emphasis on indigenous and local sports<strong>.</strong> <br /><strong>Methodology:</strong> This study is an applied research and considering its method is a qualitative research. In this research, study population consisted of all rural people of Kermanshah. Commensurate with the nature of qualitative research that does not follow statistical sampling, purposeful sampling was used in this study. Stopping criterion of sampling was duplicate data or information saturation and lack of access to more new data. <br /><strong>Results</strong>: Findings of this study showed that learning and practicing of various skills, benefits of the diversity of local and indigenous sports, facility of local and indigenous sports, connection with cultural constructions of villages, high compatibility with conditions of today's society, preventing social diversions in youth, and existence of groundwork for holding local and indigenous sports festival are the most important opportunities on local and indigenous sport in rural areas of Kermanshah for the rural sports development. <br /><strong>Conclusion:</strong> To develop sport among different classes of the rural society, due to the high potential of indigenous and local sports and close relationship with the customs and movement patterns of people in rural areas, it is recommended to identifiy and introduce local and indigenous games and sports and to have a careful planning at the strategic and operational levels to not only revive these sports, but also maintain the originality of Iranian culture and its continuity in society. An effective step in enriching the leisure time of rural people and their families is to promote physical and mental health of people in rural areas. <br /><br /> <br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف عمده این تحقیق، شرح و توصیف کارکردهای مهم ورزشهای بومی و محلی در توسعه ورزش مناطق روستایی شهرستان کرمانشاه با بهرهگیری از نظریه بنیانی است. <br /><strong>روششناسی:</strong> این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش، کیفی است. جامعه تحقیق شامل تمام افراد روستایی شهرستان کرمانشاه بود. متناسب با طبیعت تحقیقات کیفی که از نمونهگیری آماری تبعیت نمیکند، در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. معیار توقف نمونهگیری، تکراری شدن دادهها یا اشباع اطلاعاتی و عدم دستیابی به داده جدید دیگری بود. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> یافتههای تحقیق نشان داد که آموزش و تمرین مهارتهای مختلف، برخورداری ورزشهای بومی و محلی از تنوع و گوناگونی، سهولت انجام ورزشهای بومی و محلی، پیوند با ساختارهای فرهنگی روستا، قابلیت سازگاری بالا با شرایط جامعه امروزی، جلوگیری از انحرافات اجتماعی در جوانان، وجود زمینه برگزاری جشنوارههای ورزشی بومی و محلی، به عنوان مهمترین مزیت ورزشهای بومی و محلی شهرستان کرمانشاه برای توسعه ورزش روستایی محسوب میشوند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> به منظور توسعه ورزش در میان اقشار مختلف جامعه روستایی، پیشنهاد میشود بازیها و ورزشهای بومی و محلی معرفی و شناسایی شوند و برنامهریزی دقیقی در سطح استراتژیک و عملیاتی صورت گیرد تا علاوه بر احیاء این ورزشها و حفظ اصالت فرهنگ اصیل ایرانی و تداوم آن در سطح جامعه، گامی مؤثر در جهت غنیسازی اوقات فراغت روستاییان و خانوادههای آنها و ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی روستاییان برداشته شود. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1567_fb80b0acd4edcc1108fc67535cbbfbb4.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160305The Relation between Learning Organization and Organizational Readiness for Change on the Experts of Ministry of Sport and Youthرابطه بین سازمان یادگیرنده و آمادگی سازمانی برای تغییر در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان30411593FAعلیمحمدصفانیادپارتمان تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20140917<br /><strong>Objective: </strong>The aim of this research is to determine the relation between dimentions of learning organization and organizational readiness for change on the experts of ministry of sport and youth. <br /><strong>Methodology:</strong> This research is descriptive and correlational. The statistical society was all of experts in the ministry. They were 300 experts that 169 of them answered to Dimension's Learning Organizations Questionnaire (DLOQ) and organizational readiness for change. First, the Kolmogorov-Smirnov test was used for data analysis and to determine normal data distribution, then the correlation coefficient spearman, correlation coefficient Ata, and multivariate regression were used for examination of hypothesis . <br /><strong>Results</strong>: The results of this research, show that there is a significant relationship between learning organization and organizational readiness for change. In addition, among the dimensions of the learning organization, there was meaningful relationship between continuous learning, research and study, group learning, merged systems, systematic relation and strategic leadership with organizational readiness for change. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the research results, it is offered that experts of the sport and youth ministry provide a base for change and movement to being a learning-based organization with creating the model of the learning organization. <br /><br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong>. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین ابعاد سازمان یادگیرنده و آمادگی سازمانی برای تغییر در کارشناسان وزارت ورزش و امور جوانان میباشد. <br /><strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری مورد بررسی شامل کلیه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران به تعداد 300 نفر بودند که 169 نفر بهعنوان نمونه آماری به پرسشنامههای ابعاد سازمان یادگیرنده (DLOQ) و آمادگی سازمانی برای تغییر را پاسخ دادند. ابتدا از آزمون کولموگراف- اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن توزیع دادهها ، سپس جهت آزمون فرضیهها از آزمونهای ناپارامتریک ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن، ضریب همبستگی اتا و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که بین سازمان یادگیرنده و آمادگی سازمانی برای تغییر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین از بین ابعاد سازمان یادگیرنده، بعدهای یادگیری مداوم، تحقیق و جستجو، یادگیری تیمی، سیستمهای ادغام شده، ارتباط سیستمی و رهبری راهبردی با آمادگی سازمانی برای تغییر رابطه معنی داری داشتند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد میشود که مسئولان وزارت ورزش و جوانان با تدوین مدل سازمان یادگیرنده زمینه تغییر و حرکت به سمت یادگیرنده بودن وزارت ورزش و جوانان را فراهم نمایند. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1593_5f59ffc27a27f1e18a99792b4ede74fd.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160305Designing A Model for Participants’ Satisfaction of Health Stations in Tehran Parksطراحی مدل رضایت شرکتکنندگان در ایستگاههای تندرستی پارکهای شهر تهران42561594FAحمیدرضاگوهر رستمیاستادیار دانشگاه گیلان0000-0002-6518-466xسید مرتضیعظیم زادهاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140920 <br /><strong>Objective: </strong>As society advances economically, matures culturally, and increases its knowledge, the societal demands for quality service increase. Therefore, performance of sport organizations is measured by both efficiency (resource utilization) and effectiveness (customer satisfaction) in terms of service quality delivery for sport customers. The purpose of this research was to determine relationship between service quality and participants’ satisfaction in health stations of Tehran parks. <br /><strong>Methodology:</strong> The present study is descriptive<strong>.</strong>For data collection, field study and questionnaire were used. The population included the participants in sport programs of parks’ health stations in district 6 of Tehran municipality. 210 of the population were randomly selected. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that there was no significant relationship between demographic variable with overall satisfaction but there was a significant relationship between frequencies of week at health station with overall satisfaction. <br /><strong>Conclusion:</strong> Service quality dimensions in this research influenced on results quality and results quality affected overall satisfaction. In fact, result quality as process variable and mediator between service quality and overall satisfaction should be considered in sport. <br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف این مطالعه طراحی مدل فرایندی رضایتمندی شرکتکنندگان در ایستگاههای تندرستی پارکهای شهر تهران بر اساس کیفیت خدمات ارائهشده بود. <br /><strong>روششناسی:</strong> روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را افراد شرکتکننده در ایستگاههای تندرستی پارکهای منطقه 6 شهرداری تهران تشکیل دادند که تعداد 210 نفر بهصورت تصادفی نمونهگیری شدند. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد بین متغیرهای جمعیت شناختی با رضایت کلی شرکتکنندگان رابطه معنیداری وجود نداشت، ولی بین رضایت کلی افراد با دفعات حضور در ایستگاه در طول هفته تفاوت معنیداری مشاهده شد. همچنین متغیرهای کیفیت خدمات بر کیفیت نتایج حاصل از مشارکت در ورزش ، و کیفیت نتایج بر رضایت کلی شرکتکنندگان نیز تأثیرگذار بوده است. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: درواقع کیفیت نتایج بهعنوان متغیر فرایندی و میانجی بین کیفیت خدمات و رضایت شرکتکنندگان میباشد که لزوم توجه به این عوامل در محیط ورزش را میطلبد. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1594_65ba755f77f65b1673f01b450ab17b9e.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160305An Investigation of Management Role on Improving Fan Relationship Quality in Iranian Premier Football Leagueبررسی نقش مدیریت در بهبود کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران57701568FAبهزادایزدیاستادیار دانشگاه کردستانمحمداحسانیاستاد دانشگاه تربیت مدرسهاشمکوزهچیاناستاد دانشگاه تربیت مدرسفرشادتجاریدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزJournal Article20140413<strong>Objective:</strong> The purpose of this research was to investigate management role on improving fan relationship quality in Iranian premier Football league. <br /><strong>Methodology:</strong> The research was a developmental research considering the purpose and a mixed research considering the nature of data. The statistical population was consisted of football fans which were older than sixteen years. 527 questionnaires were selected as study sample from 674 gathered questionnaires based on the research definition of fan which tells a fan should attend above 8 games of their favorite team in a season. Descriptive and inferential statistics including Kolmogroff- Smirnoff, Pearson correlation, and structural equation models (SEM) were used to analyze the data. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that fan relationship management factors have positive and significant effect on relationship quality. They also proved that service quality (0.405) and knowledge management (0.536) have a direct and positive significant effect on relationship quality. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to results, organizational support can improve relationship quality through service quality and knowledge management.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. <br /><strong>روششناسی:</strong> روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار که میانگین حضورشان بالاتر از 8 بازی در یکفصل برای تیم موردعلاقه آنها بود بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج این مطالعه نشان داد که متغیر مدیریت ارتباط با هواداران پیشبینی کننده معنیداری برای کیفیت ارتباط در لیگ برتر فوتبال است (648/0=r<sup>2</sup>، 001/0=P، 045/966=<sub>525، 1 </sub>F). همچنین، کیفیت خدمات (405/0) و مدیریت دانش (536/0) تأثیر مثبت و معنیداری بهصورت مستقیم بر کیفیت ارتباط با هواداران دارد. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> نتایج مطالعه بر این مسئله تأکید میکند که حمایت سازمانی از طریق تأثیرگذاری بر کیفیت خدمات و مدیریت دانش میتواند موجب بهبود کیفیت ارتباط بین باشگاهها و هواداران شود.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1568_0d0d27a36b9bea1c65717416df2497d8.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160305The Relationship Between Social Responsibility and Reputation in Gym Clubs Of Sistan and Baluchestanرابطه مسئولیت اجتماعی با خوشنامی باشگاههای بدنسازی استان سیستان و بلوچستان71811570FAمحسنغفرانیاستادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان، تربیتبدنی، گروه تربیتبدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی0000-0001-5786-7957Journal Article20140527<strong>Objective:</strong> Empirical evidence shows that social responsibility activities can have a positive impact by strengthening reputation. Therefore, the aim of this study was to determine the relationship between social responsibility and reputation of gym clubs in Sistan and Baluchestan. <br /><strong>Methodology:</strong> The methodology of research was descriptive correlational and according to its applicable purpose, the research was done in the field. The population of the study were all bodybuilders of Sistan and Baluchestan which according to Morgan Table, 384 of them were selected as the sample. Tools for data collection was a researcher-made social responsibility questionnaire and Reseller’s reputation questionnaire. Validity of questionnaires was confirmed by five Professors of physical education and the reliability of the questionnaires using Cronbach's alpha coefficient, were respectively (0.89) and (0.93). In order to analyze the data, in descriptive section, the mean and the standard deviation and in the analytical part, the Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression were used. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that all aspects of social responsibility have a positive and significant relationship with the club's reputation. In addition, the dimensions of legalizing (β =0.291), moral (β=0.238), philanthropy (β =0.206), and economic (β= 0.19) were significant predictors for reputation. <br /><strong>Conclusion:</strong> Therefore, managers should pay more attention to social responsibility to contribute to their clubs’ reputation.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> شواهد تجربی نشان میدهد، فعالیتهای مسئولیت اجتماعی میتوانند از طریق تقویت خوشنامی پیامدهای مثبتی داشته باشند. لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه مسئولیت اجتماعی با خوشنامی باشگاههای بدنسازی استان سیستان و بلوچستان بود. <br /><strong>روششناسی:</strong> روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه ورزشکاران رشته بدنسازی در استان سیستان و بلوچستان تشکیل میدادند که بر اساس جدول مورگان 384 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی و پرسشنامه خوشنامی رسلر بود. روایی پرسشنامهها توسط 5 نفر از اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (89/0=α) و (93/0= α)، به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، در بخش توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش استنباطی، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام استفاده شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد، همه ابعاد مسئولیت اجتماعی با خوشنامی باشگاه، رابطه مثبت و معنیداری دارند. همچنین ابعاد قانونی (291/0=β)، اخلاقی (238/0=β)، انساندوستی (206/0 =β) و اقتصادی با (190/0 =β) پیشبینی کنندۀ معنیداری برای خوشنامی بودند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> بنابراین، نیاز است مدیران باشگاههای بدنسازی توجه بیشتری به مسئولیتهای اجتماعی داشته باشند تا خوشنامی باشگاههای خود را تضمین کنند. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1570_69933ef5b15ef22e3da8959aecfba70b.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160305The Study of the Chief Executive Officers’ Skills of Professional Clubs in Isfahan Provinceبررسی مهارتهای مدیران عامل باشگاههای حرفهای استان اصفهان82951632FAمحبوبهسورانیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانرحیمرمضانینژاداستاد دانشگاه گیلاننوشینبناراستادیار دانشگاه گیلانJournal Article20130701<strong>Objective:</strong> The aim of this research was to study CEO’s skills and to determine the priority of them in the current and the desired situation. <br /><strong>Methodology:</strong> This research is a descriptive-analytical study and was performed in the field. Statistical population and sample were all the managers in different levels and branches of Sepahan, Zob Ahan, Foladmahan and Gitypasand clubs in Isfahan province (83 people). The validity of the researcher-made questionnaire was confirmed by experts and professors and the reliability coefficient was confirmed by using Cronbach's alpha (α = 0.972). Also, Amos software was used for confirmatory factor analysis and it confirmed the validity of the questionnaire. In this study, the Friedman test was used to determine the priority of skills in the current and desired situation. Also current situation was compared with the desired situation by Wilcoxon test (P≤0/05). <br /><strong>Results</strong>: The results showed that there was no significant difference between the mean rank of skills in desired situation (sig= 0.075). However, there was significant difference between the mean rank of skills in current situation. The priority of skills was respectively technical, political, human, and conceptual. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results of comparing current and desired statues showed that top managers did not have the required skills such as technical, political and conceptual skills. Therefore, club managers should strive to improve their skills. <br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف این پژوهش، بررسی و تعیین اولویت مهارتهای مدیران عامل باشگاههای اصفهان از دیدگاه مدیران و مسئولان سطوح مختلف باشگاه ها بود. <br /><strong>روششناسی:</strong> این تحقیق از نوع توصیفی است که به شکل میدانی انجام گرفت. نمونه آماری تحقیق را کلیه مدیران سطوح و واحدهای مختلفباشگاههای سپاهان، ذوبآهن، فولاد ماهان و گیتیپسند استان اصفهان (83 نفر) تشکیل دادهاند. روایی پرسشنامه محقق ساخته، مورد تأیید 15 نفر از متخصصان و اساتید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 97/0α= به دست آمد. همچنین برای تأیید روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار Amos استفاده گردید. از آزمون فریدمن برای مقایسه وضعیت مطلوب و وضعیت موجود؛ و از آزمون ویلکاسون برای تعیین اولویت مهارتها و گویهها در سطح معنیداری 05/0p≤ استفاده شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که بین میانگین رتبه مهارتها در وضعیت مطلوب، تفاوت معنیداری وجود ندارد (075/0Sig=)، ولی تفاوت معنیداری بین مهارتها در وضعیت موجود مشاهده شد و اولویت مهارتها نیز به ترتیب شامل مهارت فنی، سیاسی، انسانی و ادراکی بود. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> مقایسه وضعیت موجود با وضعیت مطلوب مهارتها نشان داد که مدیران عامل از مهارتهای ادراکی، سیاسی و فنی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین، مدیران باید در جهت توسعه و بهبود این مهارتها تلاش کنند.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1632_ea303148782469ca2862926db214df18.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160305The Relationship Between Sport Tourism and Selected Dimensions
of Urban Developmentرابطه گردشگری ورزشی با توسعه ابعاد منتخب شهری در شهر تهران961101631FAترانهکریمیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیافشارهنروراستادیار دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسیفریدهاشرف گنجوییاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20130517<strong>Abstract</strong> <br /><strong>Objective:</strong> The aim of this research was to investigate the relationship between sport tourism and selected dimensions of civil development from the experts and officials point of view, including: job creation, generateing income, decreasing poverty and investment in Tehran. <br /><strong>Methodology:</strong> The research method was descriptive and survey. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. To approve the content validity of questionnaire, sport management professors’ views and to analyze the construct validity and classify the questions based on specific objectives of the study, exploratory factor analysis were used. The reliability of survey was confirmed by a pilot study and Chronbach's Alpha coefficient (r= 0.95). Statistical sample of the research was composed of 150 individuals: experts in tourism department of Cultural Heritage Organization, managers and other authorities who had participated in the Tehran sports’ event. The data were analyzed by factor analysis and inferential level methods and figured out by SPSS and LISREL softwares. <br /><strong>Results: </strong>Results of confirmatory factor analysis showed significant relationships between sport tourism and variables: job creation, investment, and generating income and decreasing poverty. In spite of that all relations were significant, but the relationship between sport tourism and "generating income and decreasing poverty" was stronger. <br /><strong>Conclusions:</strong> The results indicated that meanwhile sports events being held in Tehran have short term and direct advantages, they can also have some long-term and indirect advantages for the city. Therefore by planning, the sport events are not considered solely as the factor of spending considerable expenses, but also can be a profit provider factor in different aspects of urban development. <br /> <br /><strong>Key words</strong>: sport tourism, job creation, income, investment<strong>چکیده</strong> <br /><strong>هدف</strong>: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین گردشگری ورزشی با توسعه ابعاد منتخب شهری شامل از دیدگاه کارشناسان و دستاندرکاران در شهر تهران انجام گرفته است. <br /><strong> </strong><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ای ساخته بود که جهت سنجش روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات اساتید مدیریت و برای بررسی روایی سازه و دستهبندی سؤالها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی سؤالهای پرسشنامه با انجام پژوهش راهنما و با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ (95/0r=) تایید شد. نمونه آماری پژوهش ، 150 نفر ازکارشناسان بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیران و دستاندرکاران برگزاری رویدادهای ورزشی تهران بودند. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی توسط نرمافزارهای SPSS و LISREL صورت گرفته است. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong>یافتههایحاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشانگر وجود رابطه معنی دار میان متغیر گردشگری ورزشی و متغیرهای توسعه اشتغالزایی، ایجاد درآمد و کاهش فقر و سرمایهگذاری بود. اگرچه کلیه روابط معنیدار بود، اما رابطه میان متغیر گردشگری ورزشی با متغیر ایجاد درآمد و کاهش فقر از سایر روابط قویتر بود. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: رویدادهای ورزشی برگزار شده در شهر تهران، علاوه بر فواید کوتاهمدت و مستقیم میتواند فواید بلندمدت و غیرمستقیمی برای شهر داشته باشد . <br /><strong>واژههای کلیدی: </strong>گردشگری ورزشی، اشتغالزایی، درآمد، سرمایه گذاریhttps://jsmd.guilan.ac.ir/article_1631_7103e574414c930e1d8a31b8f66552b0.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160308Six sigma Deployment Challenges In Sport Organizationsچالشهای استقرار شش سیگما در سازمانهای ورزشی1111231569FAمحمدرحیمرمضانیاندانشیار دانشگاه گیلانزهراتسلیمیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانزهراروحانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرودالههمدادی نانسادانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-0349-745XJournal Article20131108<strong>Objective:</strong> This paper first tries to identify Six Sigma deployment challenges in sports organization and then prioritizes challenges through necessary actions. <br /><strong>Methodology: </strong>This research was a descriptive and survey research. The statistical populations were sport management and quality management professors. By using purposive sampling 50 professors participated in the research. A researcher-made questionnaire was used to collect data that its validity and reliability was confirmed by factor analysis method (IFA & CFA). All factors except strategy were confirmed. Freidman test (p ≤ 0.05) was elected to test the hypothesis. <br /><strong>Results</strong>: Results showed 5 6sigma deployment challenges in sport organizations. These challenges were named as leadership and management, process management, HR empowerment, teamwork, and quality management. <br /><strong>Conclusion:</strong> The specific role of leadership and management as the most important factor to deploy 6sigma in sport organization was confirmed. In addition, senior management support, process management, HR empowerment to deploy Six Sigma, teamwork and its institutionalization in organizational culture and creating quality control circles all have important roles deploying 6sigma in sport organizations.<strong>هدف</strong>: در این مقاله تلاش شده است چالشهای استقرار شش سیگما در سازمانهای ورزشی شناسایی و در مرحله بعد اولویتبندی گردند. <br /><strong>روششناسی:</strong>روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی بودند (100 نفر). با استفاده از روش نمونهگیری سرشماری هدفمند در مجموع 50 متخصص در پژوهش شرکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامۀ محقق ساختهای با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود که روایی و پایایی آن با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی گردید و تمامی عوامل شناساییشده به غیر از عامل استراتژی مورد تأیید قرار گرفتند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون فریدمن در سطح معنیداری 05/0p≤ استفاده شد. <br /><strong>یافتهها:</strong>یافتههای پژوهش نشان داد، 5 چالش در استقرار موفقیتآمیز شش سیگما در سازمانهای ورزشی نقش دارند. این چالشها تحت عناوین مدیریت و رهبری، مدیریت فرایند، توانمندی منابع انسانی، کار تیمی و کنترل کیفیت نامگذاری شدند. نتایج پژوهش حاضر نقش ویژه مدیریت و رهبری را بهعنوان مهمترین عامل در استقرار شش سیگما در سازمانهای وزرشی تأیید و بیان میکند. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong>حمایت مدیریت ارشد، در انجام امور سازمان، توانمندسازی کارکنان در اجرای شش سیگما، حمایت از کار تیمی و نهادینه کردن آن در فرهنگسازمانی و تشکیل حلقههای کنترل کیفیت در برطرف نمودن چالشهای استقرار شش سیگما در سازمانهای ورزشی حائز اهمیت است.https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1569_70ec0c040326d40ce401d6441bb9a6e7.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160305The Amount of Educational Goals Achievement in Physical Education
Course in Elementary Schools of Mazandaran Provinceبررسی میزان تحقق اهداف آموزشی درس تربیتبدنی مدارس دوره ابتدایی1241351633FAابراهیمصالحی عمرانعضو هیأت علمی دانشگاه مازندرانمحمدجوادی پورعضو هیأت علمی دانشگاه تهرانسمیهمحمدی زادکارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشیJournal Article20121204<br /><strong>Objective: </strong>The present research examine educational goals achievement in three cognitive, perspective, and psychomotor domains of physical education in elementary schools of Mazandaran province. <br /><strong>Methodology:</strong> This research was descriptive<strong>.</strong>Statistical population of this research consisted of physical education teachers of Mazandaran province and fourth and fifth grade elementary school students of Babol. For data collection, questionnaire, skillful checklist and standardized best Aahperd test were used. To measure questionnaire and checklist’s validity, Alfa coefficient of Kronbakh was used that were estimated r=0.96 and r= 0.95, respectively. Data analysis through inferential statistic included tables, frequency percentage, and through perceptional statistic included one-way variance analysis test, one sample t test, independent t test in order to determine significant difference between groups and Leven test. <br /><strong>Results</strong>: The research results showed the educational goals of physical education during elementary period in knowledge level was less than average, in skill level was more than average and in approaching level was more than average. <br /><strong>Conclusion</strong>: Based on the findings of this research, it is suggested that future researches study the factors that affect the achievement and not-achievement of educational goals in three cognitive, perspective and psychomotor domains of physical education in elementary schools. <br /><br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong> تحقیق حاضر، به بررسی میزان تحقق اهداف آموزشی درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی استان مازندران در سه حیطه شناختی، نگرشی و مهارتی پرداخته است. <br /><strong>روششناسی</strong> این تحقیق توصیفی و به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل معلمان تربیت بدنی استان مازندران و دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان بابل بودند. از پرسشنامه، چکلیست مهارتی و آزمون استاندارد شده بست ایفرد برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است که اعتبار آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 96/0 r= و 95/0 r= تایید گردید. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه، آزمونt یک نمونهای، آزمون t مستقل بهمنظور تعیین معنیدار بودن اختلاف بین گروهها و آزمون لون تحلیل شدند. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد اهداف آموزشی درس تربیت بدنی دوره ابتدایی در سطح دانش کمتر از حد متوسط، در سطح مهارتی بیشتر از حد متوسط و در سطح نگرشی بالاتر از حد متوسط بوده است. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: پیشنهاد میشود تا در مطالعات آتی، عوامل تحقق و عدم تحقق اهداف آموزشی در سه حیطه دانش، نگرش و مهارت در درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی بررسی شود. <br /> https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1633_5e5d65319a93a27b329bb6c3cc4615a6.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160308Management and Sport Development A bioannual journalتحلیل مدل رگرسیونی کارآفرینی سازمانی، هوش هیجانی و فرهنگی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان1361511647FAفریدههادویدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهرمهدیطالب پوردانشیار دانشگاه فردوسی مشهدابوالفضلفراهانیاستاد دانشگاه پیام نور تهران0000-0002-0417-5858اعظمنخعی نیازیاستادیار دانشگاه پیام نور مشهدJournal Article20140801<strong>Objective:</strong> This study aims to predict organizational entrepreneurship of Sports and Youth Ministry managers and experts based on emotional and cultural intelligence. <br /><strong>Methodology: </strong>The study is practical and correlational plan. 273 managers and experts of Sport and Youth Ministry were selected as sample. Subjects completed three questionnaires of Ang’s cultural intelligence, Shering’s emotional intelligence and Marguerite Hill’s organizational entrepreneurship and their reliability were determined as 0.78, 0.87, and 0.82 respectively. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis (Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression). <br /><strong>Results: </strong>The study results showed that there is a positive relationship between organizational entrepreneurship and emotional intelligence (r=0.30) and cultural intelligence (r=0.29). Results of stepwise regression analysis indicated that all aspects of cultural intelligence (cognitive (ß =-0.21), meta-cognitive (ß=0.17), motivation (ß=0.20) and behavioral (ß=0.18) dimensions) are good predictors of organizational entrepreneurship, while only two dimensions of emotional intelligence (self-awareness (ß =0.19), and self-management (ß=0.19)) can predict organizational entrepreneurship. <br /><strong>Conclution: </strong>In summary, emotional and cultural intelligence affects organizational entrepreneurship; and Sports and Youth Ministry managers and experts can increase organizational entrepreneurship rate to some extends using these major types of intelligence. <br /><br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong>پژوهش حاضر با هدف پیشبینی کارآفرینی سازمانی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان کشور بر اساس هوش هیجانی و فرهنگی انجام گرفت. <br /><strong>روششناسی</strong><strong>:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و جزء طرحهای همبستگی است. تعداد273 نفر از مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها سه پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ، هوش هیجانی شرینگ و کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل را تکمیل نمودند که پایایی آنها به ترتیب 78/0،87/0و82/0تعیین شد. از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند گانه و گام به گام) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج تحقیق نشان داد بین کارآفرینی سازمانی و هوش هیجانی (30/0 r=) و هوش فرهنگی (29/0 r=) رابطه مثبتی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز بیانگر این است که تمام ابعاد هوش فرهنگی (ابعاد شناختی(21/0- <strong>=</strong>ß)، فراشناختی (17/0<strong>=</strong>ß)، انگیزش (20/0<strong>=</strong>ß) و رفتاری (18/0<strong>=</strong>ß))، پیشبینهای مناسبی برای کارآفرینی سازمانی هستند، درحالی که فقط دو بعد از هوش هیجانی ، یعنی خودآگاهی(19/0 ß<strong>=</strong>) و خود مدیریتی (19/0 <strong>=</strong>ß)) میتوانند کارآفرینی سازمانی را پیشبینی کنند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> د هوش هیجانی و فرهنگی میتواند کارآفرینی سازمانی را تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد و مدیران و کارشناسان وزارت ورزش، میتوانند با کاربرد این دو نوع مهم از هوش، میزان کارآفرینی سازمانی را مقداری افزایش دهند. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1647_e1ecd66db37b1a07fbe23f2843b558c4.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160308The Survey of Managers’ Moral Intelligence and Effectiveness of Voluntary Sport Organizationsبررسی هوش اخلاقی مدیران و اثربخشی سازمانهای داوطلبی در ورزش1521641648FAرضااندامدانشیار دانشگاه صنعتی شاهرودسهیلاروح پرورکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرودJournal Article20130901<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to determine the relationship between managers’ moral intelligence and effectiveness of voluntary sport organizations in North Khorasan province. <br /><strong>Methodology:</strong> The method of this study was descriptive-correlation. The statistical population of this study comprised the sports associations managers and members. Due to limitation of the community, the statistical sample was equal to statistical population (n=N). Therefore, 184 people (59 managers and 125 members) completed the moral intelligence questionnaire of Lennick & Kiel (2011) and organizational effectiveness questionnaire of Eidy (2012). The validity of questionnaires was confirmed by corrective comments of experts of sport management, sports board managers, and their members and their reliability was determined by Cronbach’s alpha coefficient 0.90 (MIQ) and 0.92 (OEQ) respectively. The data was analyzed using descriptive and inferential statistics (Kolmogrov-Smirnof, Spearman Correlation, Mann-Whitney Test & Kruskal-Wallis Test) (α≤0.05). <br /><strong>Results</strong>: The result showed that the relationship bwtween managers’ moral intelligence sports staff effectiveness was positive and significant (r=0.19, P=0.02). Also, there were no significant difference among mean scores of moral intelligence and demographic variables. <br /><strong>Conclusion:</strong> Considering the positive relationship between moral intelligence and effectiveness of voluntary sport organizations, the necessity of the moral intelligence of managers is emphasized for better effectiveness of organizations. <br /><br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف کلی پژوهش حاضر بررسی هوش اخلاقی مدیران و تعیین رابطة بین هوش اخلاقی مدیران با اثربخشی سازمانهای داوطلبی ورزشی در استان خراسانشمالی بود. <br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را مسئولان و اعضای هیأتهای ورزشی استان خراسانشمالی تشکیل دادند. با توجه به محدود بودن این افراد، نمونه برابر جامعه در نظر گرفته شد (n=N). بدین منظور 184 نفر (59 نفر از مدیران و 125 نفر از اعضای هیأتهای ورزشی) پرسشنامههای ویژگیهای فردی، هوش اخلاقی لنیک و کیل (2011) و اثربخشی سازمانی عیدی (1391) را تکمیل کردند. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از نظرهای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی، مدیران و اعضای هیأتهای ورزشی به دست آمد و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0 و 92/0 تعیین گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگراف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون یومنویتنی و کروسکالوالیس) در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که بین هوش اخلاقی مدیران با اثربخشی هیأتهای ورزشی (02/0 ,p=19/0r=) رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین، بین میانگین نمرههای هوش اخلاقی مدیران و متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت معناداری مشاهده نشد. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> با توجه به رابطه معنیدار مثبت بین هوش اخلاقی و اثربخشی سازمانهای داوطلبی، بر ضرورت توجه به هوش اخلاقی مدیران بهمنظور اثربخشی بهتر سازمان تأکید نموده است. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1648_a787477fd593654f5a88f38a3f7bc75e.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220151122Promotion Element Evaluation of Combined Sport Marketing Elements in Mazandaran’s Football Super Leagueارزیابی عنصر ترویج از عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی در لیگ برتر فوتبال استان مازندران1651791649FAمصطفیطهماسب پور شفیعیکارشناس ارشد مدیریت ورزشیفریدهعلیزادهکارشناس ارشد مدیریت ورزشیJournal Article20140422 <br /><strong>Objective</strong>: This research tries to evaluate promotion element among the various elements of combined sport marketing in teams of Mazandaran’s football super-league in the two existing and desirable situations. <br /><strong>Methodology:</strong> This method of research was descriptive. The population of the study included staff managers of youth and sport organizations, board members of the football associationss and football coaches in Mazandaran super league (N=126) who answered a modified quetionnaire with appropriate validity and stability (0.94). To examine the research hypothesis were used the parametric and non-parametric statistical tests in software of spss 17 . <br /><strong>Results</strong>: Findings showed that there is a meaningful difference between existing and desirable situations of promotion mix. According to the mean ranking, the scores of existing situation was lower than the desirable situation. It means that in the existing situation has been paid less attention to promotion indicator in combined marketing of Mazandaran’s football super-league. <br /><strong>Conclusion:</strong> Therefore, football’s super league officials of the province should remove the gap between the existing and desirable situations through of required devises. <br /> <br /><br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong> این پژوهش از میان عناصر مختلف آمیخته بازاریابی ورزشی، سعی در ارزیابی عنصر ترویج در لیگ برتر فوتبال مازندران در دو وضعیت موجود و مطلوب دارد. <br /><strong>روششناسی:</strong> روش انجام تحقیق توصیفی بود. مدیران ستادی ادارات کل ورزش و جوانان، اعضای هیأترئیسه هیأتهای فوتبال و مربیان تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال مازندران به تعداد 126 نفر به عنوان جامعه آماری پژوهش به پرسشنامه تعدیلیافتهای با روایی مناسب و پایایی 94/0 پاسخ دادند. بهمنظورآزمون فرضیه تحقیق از آزمونهای آماری پارامتریک و ناپارامتریک در نرم افزارآماری 17 SPSS استفاده شد. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> از نظر آزمودنیها، تفاوت معنیداری میان دو وضع موجود و مطلوب آمیخته ترویج وجود دارد؛ به گونهای که با توجه به میانگین رتبه، وضعیت موجود دارای امتیاز کمتری نسبت به وضع مطلوب میباشد. بنابراین، در وضعیت موجود توجه بسیار کمتری به مؤلفه ترویج درآمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال مازندران میگردد. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> مسئولان و دست اندرکاران لیگ برتر فوتبال در این استان باید بهمنظور برطرف کردن شکاف بین وضع موجود و مطلوب، تدابیرلازم را بیندیشند. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1649_f1007c48002b28fb6d6450f4a54aed6a.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220151122Measure of reliability and validity of heroic characterتعیین روایی و پایایی مقیاس اندازهگیری منش پهلوانی1801981650FAمحمدعلیقرهدانشیار دانشگاه پیام نورJournal Article20140510<strong>Objective</strong>: This study has been done to determine the validity and reliability of measurement scale heroic character in Iranian soccer league players. <br /><strong>Methodology:</strong> The sample of this study was 162 Iranian premier soccer league players that were selected among all players who participated in 2012-2013 season (N= 396). The sampling method in team selecting phase was availability and in player selecting phase all players were selected. To classify the questionnaire, exploratory factor analysis method was applied. In order to test the efficiency of the model, Bartlett test results were also applied. For testing the study’s hypothesises, Kolmogrov-Smirnov test to verify the distribution of data, and the one-way t, and confirmatory factor analysis (Two-way processes) were also carried out to appraise results of exploratory factor analysis. The data were evaluated and measured significantly different, P≤0/05, with the help of Amos software version 18, and SPSS version 16. <br /><strong>Results</strong>: The results showed that the total mean scores of morality in soccer league players were 73.59 ± 12.72 and the mean subscale scores are evaluated in average level. However, <em>Peikan</em> team got the least scores and <em>Hamedan Pas </em>the most. The results also showed that morality scales have structural validity, factor structure and internal consistency. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the findings and the fact that morality can be measured; it is suggested especially locally that in future researches, this instrument can be applied to obtain morality results<strong>. </strong> <br /><br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین روایی و پایایی مقیاس اندازهگیری منش پهلوانی در بازیکنان لیگ برتر فوتبال انجام شده است. <br /><strong>روششناسی:</strong> از میان کلیه بازیکنان شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران(396=N) در فصل 90-91، تعداد 162 نفر انتخاب شدند. روش نمونهگیری پژوهش حاضر در مرحله انتخاب تیمها، در دسترس و سپس در مرحله انتخاب بازیکنان بهصورت تمام شمار بود. از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی برای دستهبندی سؤالات پرسشنامه و برای بررسی کفایت مدل نیز از شاخص و نتایج آزمون بارتلت استفاده شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنف برای تعیین نرمال بودن دادهها، t یک نمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی، و برای برازش مدل از تحلیل عاملی تأییدی (بهصورت دو مرحلهای) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آموس نسخه 18 و همچنین SPSS نسخه 16 در سطح معنیداری 05/0 P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> یافتهها نشان داد که مقیاس اندازهگیری منش پهلوانی از روایی سازه، ساختار عاملی و ثبات درونی مطلوبی برخوردار است. همچنین ، میانگین نمره کلی منش پهلوانی بازیکنان لیگ برتر 72/12±59/73 بود و میانگین نمره خرده مقیاسهای منش پهلوانی در سطح متوسطی ارزیابی شد. در میان بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران ، تیم پیکان کمترین و تیم پاس همدان بیشترین میزان نمره منش اخلاقی را داشتند. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به یافتههای تحقیق و تأیید مطلوبیت مقیاس اندازهگیری منش پهلوانی و همچنین بومی بودن آن پیشنهاد میشود در سنجشهای آتی از این مقیاس نیز جهت بررسی منش پهلوانی ورزشکاران استفاده شود. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1650_93ffab6aaa465dd4ad0a4b86318e4b33.pdfدانشگاه گیلانمدیریت و توسعه ورزش2322-48004220160308The Relationship Between Work Ethic and Job Satisfaction Among Employees of Sport and Youth Offices in Northern Khorasan Provinceرابطه اخلاق کار و رضایت شغلی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان شمالی1992091651FAمحمودفاضل بخششیاستادیار دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20121202<br /><strong>Objective:</strong> The aim of the present study was to investigate the relationship between work ethic and job satisfaction among employees of sport and youth organizations of Northern Khorasan province. <br /><strong>Methodology:</strong> The statistical society included all sport and youth organization employees of Northern Khorasan province (N=95). To collect data, the standard job satisfaction questionnaire of Wysocki and Krumm (1991) with 41 items and the work ethic questionnaire of Hyan et al (2004) with 23 items were used. The reliability of questionnaires were α=0.89 and α=0.91 respectively. The data were analyzed by Pearson correlation coefficient and Multivariate linear regression in level of (p≤ 0.01). <br /><strong>Results:</strong> The results showed a positive significant relationship(p<0.01) between job satisfaction and work ethic (r=0.703). Moreover,there was significant relationship among the three dimensions of work ethic of senior management support of ethical behavior (r=0.487), the ethical climate of the organization (r=0.686), and ethical behavior and career success in the organization (r=0.469) with job satisfaction (p<0.01). Regression analysis showed that the variables of ethical climate and senior management support of ethical behavior are significant predictors of job satisfaction (p<0.01). But, the relationship between ethical behavior and career success did not show any significant differences. <br /><strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> According to the results of this study, the ethical environment can certainly increase job satisfaction among employees. <br /><br /><strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه اخلاق کار و رضایت شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی است. <br /><strong>روششناسی:</strong> جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی (95 نفر) بودند. از دو پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1991) با 41 سؤال و اخلاق کاری هیان و همکاران (2004) با 23 سؤال برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پایایی پرسشنامهها، به ترتیب 89/0= α و 91/0= α محاسبه شد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره در سطح معنیداری 01/0 ≥ p تجزیه و تحلیل شدند. <br /><strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> نتایج نشان داد که بین اخلاق کاری و رضایت شغلی کارکنان، رابطه مثبت (703/0=r) و معنیداری وجود دارد (01/0>p). همچنین بین سه بُعد اخلاق کاری یعنی بُعد حمایت مدیریت ارشد از رفتار اخلاقی (487/0=r)، بُعد جو اخلاقی سازمان (686/0=r) و بُعد رفتار اخلاقی و موفقیت شغلی در سازمان (469/0=r) با رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که دو متغیر جو اخلاقی سازمان و حمایت مدیریت ارشد از رفتار اخلاقی پیشبین معنیداری برای رضایت شغلی کارکنان میباشند (01/0>p)؛ اما متغیر رابطه رفتار اخلاقی و موفقیت شغلی در سازمان اختلاف معنیداری را نشان نداد. <br /><strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> بهطور خلاصه میتوان گفت، ایجاد محیطی اخلاقی در سازمان میتواند سبب افزایش رضایت شغلی کارکنان شود. <br /><br />https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1651_1f8c73dd7c8e1bd4a5c27aa95b8faa9e.pdf