2024-03-29T11:47:28Z
https://jsmd.guilan.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=326
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
نقش مدیریت و برنامهریزی مسابقات فوتبال در امنیت ورزشگاهها
مهر علی
همتی نژاد
محمدحسن
قلی زاده
تریسی
تیلور
رسول
فرجی
هدف: در این پژوهش، نقش مدیریت و برنامهریزی مسابقات فوتبال در امنیت ورزشگاههای فوتبال ایران بررسیشده است. روششناسی: عوامل اصلی مؤثر بر امنیت ورزشگاهها در طی دوازده مصاحبه نیمه ساختاریافته با یازده کارشناس و متخصص شناسایی ، و پرسشنامهای 28 گویهای در زمینه تأثیر مدیریت و برنامهریزی مسابقات بر امنیت ورزشگاه طراحی شد که 144 شرکتکنندهکلیدی به آنها پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد برای تعیین عاملها و نیز تحلیل عاملی تأییدی به منظور تعیین اثر هر گویه و عامل بر امنیت ورزشگاه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد مدیریت و برنامهریزی مسابقه یکی از عوامل اصلی مؤثر بر امنیت ورزشگاه است. همچنین مدیریت ریسک و بحران، مدیریت ارتباطات و تعاملات، کیفیت خدمات روز مسابقه و اقدامات فرهنگی به ترتیب با بارهای عاملی 85/0، 83/0، 84/0 و 86/0 بهعنوان عوامل فرعی مدیریت و برنامهریزی بر امنیت ورزشگاه تأثیرگذار است (05/0P<). نتیجهگیری: برنامهریزیهای خوب دستاندرکاران برگزاری مسابقات فوتبال و نیز مدیریت درست مدیران ورزشگاهها، از طریق افزایش رضایتمندی تماشاگران و جلوگیری از رفتارهای خشونتآمیز آنها، ارتقای امنیت ورزشگاههای فوتبال را در پی خواهد داشت.
امنیت
برنامهریزی
تروریسم
هولیگانیسم
ورزشگاه
2016
03
05
1
14
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1592_7a00700ba54eeb08b22e5fdf6da87f0d.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
توسعه ورزش روستایی با محوریت ورزشهای بومی و محلی
عبدالحمید
پاپ زن
حسین
آگهی
مهنا
شاهمرادی
هدف: هدف عمده این تحقیق، شرح و توصیف کارکردهای مهم ورزشهای بومی و محلی در توسعه ورزش مناطق روستایی شهرستان کرمانشاه با بهرهگیری از نظریه بنیانی است. روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش، کیفی است. جامعه تحقیق شامل تمام افراد روستایی شهرستان کرمانشاه بود. متناسب با طبیعت تحقیقات کیفی که از نمونهگیری آماری تبعیت نمیکند، در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. معیار توقف نمونهگیری، تکراری شدن دادهها یا اشباع اطلاعاتی و عدم دستیابی به داده جدید دیگری بود. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که آموزش و تمرین مهارتهای مختلف، برخورداری ورزشهای بومی و محلی از تنوع و گوناگونی، سهولت انجام ورزشهای بومی و محلی، پیوند با ساختارهای فرهنگی روستا، قابلیت سازگاری بالا با شرایط جامعه امروزی، جلوگیری از انحرافات اجتماعی در جوانان، وجود زمینه برگزاری جشنوارههای ورزشی بومی و محلی، به عنوان مهمترین مزیت ورزشهای بومی و محلی شهرستان کرمانشاه برای توسعه ورزش روستایی محسوب میشوند. نتیجهگیری: به منظور توسعه ورزش در میان اقشار مختلف جامعه روستایی، پیشنهاد میشود بازیها و ورزشهای بومی و محلی معرفی و شناسایی شوند و برنامهریزی دقیقی در سطح استراتژیک و عملیاتی صورت گیرد تا علاوه بر احیاء این ورزشها و حفظ اصالت فرهنگ اصیل ایرانی و تداوم آن در سطح جامعه، گامی مؤثر در جهت غنیسازی اوقات فراغت روستاییان و خانوادههای آنها و ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی روستاییان برداشته شود.
ورزشهای بومی و محلی
ورزش روستا
شهرستان کرمانشاه
نظریه بنیانی
2016
03
05
15
29
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1567_fb80b0acd4edcc1108fc67535cbbfbb4.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
رابطه بین سازمان یادگیرنده و آمادگی سازمانی برای تغییر در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان
علیمحمد
صفانیا
هدف:. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین ابعاد سازمان یادگیرنده و آمادگی سازمانی برای تغییر در کارشناسان وزارت ورزش و امور جوانان میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری مورد بررسی شامل کلیه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران به تعداد 300 نفر بودند که 169 نفر بهعنوان نمونه آماری به پرسشنامههای ابعاد سازمان یادگیرنده (DLOQ) و آمادگی سازمانی برای تغییر را پاسخ دادند. ابتدا از آزمون کولموگراف- اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن توزیع دادهها ، سپس جهت آزمون فرضیهها از آزمونهای ناپارامتریک ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن، ضریب همبستگی اتا و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سازمان یادگیرنده و آمادگی سازمانی برای تغییر رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین از بین ابعاد سازمان یادگیرنده، بعدهای یادگیری مداوم، تحقیق و جستجو، یادگیری تیمی، سیستمهای ادغام شده، ارتباط سیستمی و رهبری راهبردی با آمادگی سازمانی برای تغییر رابطه معنی داری داشتند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد میشود که مسئولان وزارت ورزش و جوانان با تدوین مدل سازمان یادگیرنده زمینه تغییر و حرکت به سمت یادگیرنده بودن وزارت ورزش و جوانان را فراهم نمایند.
سازمان یادگیرنده
آمادگی سازمانی
تغییر
2016
03
05
30
41
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1593_5f59ffc27a27f1e18a99792b4ede74fd.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
طراحی مدل رضایت شرکتکنندگان در ایستگاههای تندرستی پارکهای شهر تهران
حمیدرضا
گوهر رستمی
سید مرتضی
عظیم زاده
هدف: هدف این مطالعه طراحی مدل فرایندی رضایتمندی شرکتکنندگان در ایستگاههای تندرستی پارکهای شهر تهران بر اساس کیفیت خدمات ارائهشده بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را افراد شرکتکننده در ایستگاههای تندرستی پارکهای منطقه 6 شهرداری تهران تشکیل دادند که تعداد 210 نفر بهصورت تصادفی نمونهگیری شدند. یافتهها: نتایج نشان داد بین متغیرهای جمعیت شناختی با رضایت کلی شرکتکنندگان رابطه معنیداری وجود نداشت، ولی بین رضایت کلی افراد با دفعات حضور در ایستگاه در طول هفته تفاوت معنیداری مشاهده شد. همچنین متغیرهای کیفیت خدمات بر کیفیت نتایج حاصل از مشارکت در ورزش ، و کیفیت نتایج بر رضایت کلی شرکتکنندگان نیز تأثیرگذار بوده است. نتیجهگیری: درواقع کیفیت نتایج بهعنوان متغیر فرایندی و میانجی بین کیفیت خدمات و رضایت شرکتکنندگان میباشد که لزوم توجه به این عوامل در محیط ورزش را میطلبد.
رضایتمندی
کیفیت خدمات
کیفیت نتایج
ایستگاههای تندرستی
پارکها
2016
03
05
42
56
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1594_65ba755f77f65b1673f01b450ab17b9e.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
بررسی نقش مدیریت در بهبود کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران
بهزاد
ایزدی
محمد
احسانی
هاشم
کوزهچیان
فرشاد
تجاری
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار که میانگین حضورشان بالاتر از 8 بازی در یکفصل برای تیم موردعلاقه آنها بود بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که متغیر مدیریت ارتباط با هواداران پیشبینی کننده معنیداری برای کیفیت ارتباط در لیگ برتر فوتبال است (648/0=r2، 001/0=P، 045/966=525، 1 F). همچنین، کیفیت خدمات (405/0) و مدیریت دانش (536/0) تأثیر مثبت و معنیداری بهصورت مستقیم بر کیفیت ارتباط با هواداران دارد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه بر این مسئله تأکید میکند که حمایت سازمانی از طریق تأثیرگذاری بر کیفیت خدمات و مدیریت دانش میتواند موجب بهبود کیفیت ارتباط بین باشگاهها و هواداران شود.
مدیریت ارتباط با هوادار
کیفیت ارتباط
باشگاه ورزشی
2016
03
05
57
70
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1568_0d0d27a36b9bea1c65717416df2497d8.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
رابطه مسئولیت اجتماعی با خوشنامی باشگاههای بدنسازی استان سیستان و بلوچستان
محسن
غفرانی
هدف: شواهد تجربی نشان میدهد، فعالیتهای مسئولیت اجتماعی میتوانند از طریق تقویت خوشنامی پیامدهای مثبتی داشته باشند. لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه مسئولیت اجتماعی با خوشنامی باشگاههای بدنسازی استان سیستان و بلوچستان بود. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه ورزشکاران رشته بدنسازی در استان سیستان و بلوچستان تشکیل میدادند که بر اساس جدول مورگان 384 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی و پرسشنامه خوشنامی رسلر بود. روایی پرسشنامهها توسط 5 نفر از اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (89/0=α) و (93/0= α)، به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، در بخش توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش استنباطی، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، همه ابعاد مسئولیت اجتماعی با خوشنامی باشگاه، رابطه مثبت و معنیداری دارند. همچنین ابعاد قانونی (291/0=β)، اخلاقی (238/0=β)، انساندوستی (206/0 =β) و اقتصادی با (190/0 =β) پیشبینی کنندۀ معنیداری برای خوشنامی بودند. نتیجهگیری: بنابراین، نیاز است مدیران باشگاههای بدنسازی توجه بیشتری به مسئولیتهای اجتماعی داشته باشند تا خوشنامی باشگاههای خود را تضمین کنند.
مسئولیت اجتماعی
خوشنامی
باشگاه بدنسازی
ورزشکاران
2016
03
05
71
81
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1570_69933ef5b15ef22e3da8959aecfba70b.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
بررسی مهارتهای مدیران عامل باشگاههای حرفهای استان اصفهان
محبوبه
سورانی
رحیم
رمضانینژاد
نوشین
بنار
هدف: هدف این پژوهش، بررسی و تعیین اولویت مهارتهای مدیران عامل باشگاههای اصفهان از دیدگاه مدیران و مسئولان سطوح مختلف باشگاه ها بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی است که به شکل میدانی انجام گرفت. نمونه آماری تحقیق را کلیه مدیران سطوح و واحدهای مختلفباشگاههای سپاهان، ذوبآهن، فولاد ماهان و گیتیپسند استان اصفهان (83 نفر) تشکیل دادهاند. روایی پرسشنامه محقق ساخته، مورد تأیید 15 نفر از متخصصان و اساتید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 97/0α= به دست آمد. همچنین برای تأیید روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار Amos استفاده گردید. از آزمون فریدمن برای مقایسه وضعیت مطلوب و وضعیت موجود؛ و از آزمون ویلکاسون برای تعیین اولویت مهارتها و گویهها در سطح معنیداری 05/0p≤ استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین رتبه مهارتها در وضعیت مطلوب، تفاوت معنیداری وجود ندارد (075/0Sig=)، ولی تفاوت معنیداری بین مهارتها در وضعیت موجود مشاهده شد و اولویت مهارتها نیز به ترتیب شامل مهارت فنی، سیاسی، انسانی و ادراکی بود. نتیجهگیری: مقایسه وضعیت موجود با وضعیت مطلوب مهارتها نشان داد که مدیران عامل از مهارتهای ادراکی، سیاسی و فنی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین، مدیران باید در جهت توسعه و بهبود این مهارتها تلاش کنند.
مهارتهای مدیران عامل
عملکرد مدیران
شایستگی مدیران
2016
03
05
82
95
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1632_ea303148782469ca2862926db214df18.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
رابطه گردشگری ورزشی با توسعه ابعاد منتخب شهری در شهر تهران
ترانه
کریمی
افشار
هنرور
فریده
اشرف گنجویی
چکیده هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین گردشگری ورزشی با توسعه ابعاد منتخب شهری شامل از دیدگاه کارشناسان و دستاندرکاران در شهر تهران انجام گرفته است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ای ساخته بود که جهت سنجش روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات اساتید مدیریت و برای بررسی روایی سازه و دستهبندی سؤالها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی سؤالهای پرسشنامه با انجام پژوهش راهنما و با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ (95/0r=) تایید شد. نمونه آماری پژوهش ، 150 نفر ازکارشناسان بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیران و دستاندرکاران برگزاری رویدادهای ورزشی تهران بودند. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی توسط نرمافزارهای SPSS و LISREL صورت گرفته است. یافتهها:یافتههایحاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشانگر وجود رابطه معنی دار میان متغیر گردشگری ورزشی و متغیرهای توسعه اشتغالزایی، ایجاد درآمد و کاهش فقر و سرمایهگذاری بود. اگرچه کلیه روابط معنیدار بود، اما رابطه میان متغیر گردشگری ورزشی با متغیر ایجاد درآمد و کاهش فقر از سایر روابط قویتر بود. نتیجهگیری: رویدادهای ورزشی برگزار شده در شهر تهران، علاوه بر فواید کوتاهمدت و مستقیم میتواند فواید بلندمدت و غیرمستقیمی برای شهر داشته باشد . واژههای کلیدی: گردشگری ورزشی، اشتغالزایی، درآمد، سرمایه گذاری
گردشگری ورزشی
اشتغالزایی
درآمد
سرمایه گذاری
2016
03
05
96
110
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1631_7103e574414c930e1d8a31b8f66552b0.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
چالشهای استقرار شش سیگما در سازمانهای ورزشی
محمدرحیم
رمضانیان
زهرا
تسلیمی
زهرا
روحانی
الهه
مدادی نانسا
هدف: در این مقاله تلاش شده است چالشهای استقرار شش سیگما در سازمانهای ورزشی شناسایی و در مرحله بعد اولویتبندی گردند. روششناسی:روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی بودند (100 نفر). با استفاده از روش نمونهگیری سرشماری هدفمند در مجموع 50 متخصص در پژوهش شرکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامۀ محقق ساختهای با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود که روایی و پایایی آن با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی گردید و تمامی عوامل شناساییشده به غیر از عامل استراتژی مورد تأیید قرار گرفتند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون فریدمن در سطح معنیداری 05/0p≤ استفاده شد. یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد، 5 چالش در استقرار موفقیتآمیز شش سیگما در سازمانهای ورزشی نقش دارند. این چالشها تحت عناوین مدیریت و رهبری، مدیریت فرایند، توانمندی منابع انسانی، کار تیمی و کنترل کیفیت نامگذاری شدند. نتایج پژوهش حاضر نقش ویژه مدیریت و رهبری را بهعنوان مهمترین عامل در استقرار شش سیگما در سازمانهای وزرشی تأیید و بیان میکند. نتیجهگیری:حمایت مدیریت ارشد، در انجام امور سازمان، توانمندسازی کارکنان در اجرای شش سیگما، حمایت از کار تیمی و نهادینه کردن آن در فرهنگسازمانی و تشکیل حلقههای کنترل کیفیت در برطرف نمودن چالشهای استقرار شش سیگما در سازمانهای ورزشی حائز اهمیت است.
شش سیگما
ورزش
مدیریت کیفیت
2016
03
08
111
123
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1569_70ec0c040326d40ce401d6441bb9a6e7.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
بررسی میزان تحقق اهداف آموزشی درس تربیتبدنی مدارس دوره ابتدایی
ابراهیم
صالحی عمران
محمد
جوادی پور
سمیه
محمدی زاد
هدف: تحقیق حاضر، به بررسی میزان تحقق اهداف آموزشی درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی استان مازندران در سه حیطه شناختی، نگرشی و مهارتی پرداخته است. روششناسی این تحقیق توصیفی و به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل معلمان تربیت بدنی استان مازندران و دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان بابل بودند. از پرسشنامه، چکلیست مهارتی و آزمون استاندارد شده بست ایفرد برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است که اعتبار آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 96/0 r= و 95/0 r= تایید گردید. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه، آزمونt یک نمونهای، آزمون t مستقل بهمنظور تعیین معنیدار بودن اختلاف بین گروهها و آزمون لون تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد اهداف آموزشی درس تربیت بدنی دوره ابتدایی در سطح دانش کمتر از حد متوسط، در سطح مهارتی بیشتر از حد متوسط و در سطح نگرشی بالاتر از حد متوسط بوده است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود تا در مطالعات آتی، عوامل تحقق و عدم تحقق اهداف آموزشی در سه حیطه دانش، نگرش و مهارت در درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی بررسی شود.
تربیت بدنی
آموزش ابتدایی
اهداف آموزشی
سطح دانش
سطح مهارت
سطح نگرش
2016
03
05
124
135
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1633_5e5d65319a93a27b329bb6c3cc4615a6.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
تحلیل مدل رگرسیونی کارآفرینی سازمانی، هوش هیجانی و فرهنگی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان
فریده
هادوی
مهدی
طالب پور
ابوالفضل
فراهانی
اعظم
نخعی نیازی
هدف:پژوهش حاضر با هدف پیشبینی کارآفرینی سازمانی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان کشور بر اساس هوش هیجانی و فرهنگی انجام گرفت. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و جزء طرحهای همبستگی است. تعداد273 نفر از مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها سه پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ، هوش هیجانی شرینگ و کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل را تکمیل نمودند که پایایی آنها به ترتیب 78/0،87/0و82/0تعیین شد. از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند گانه و گام به گام) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بین کارآفرینی سازمانی و هوش هیجانی (30/0 r=) و هوش فرهنگی (29/0 r=) رابطه مثبتی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز بیانگر این است که تمام ابعاد هوش فرهنگی (ابعاد شناختی(21/0- =ß)، فراشناختی (17/0=ß)، انگیزش (20/0=ß) و رفتاری (18/0=ß))، پیشبینهای مناسبی برای کارآفرینی سازمانی هستند، درحالی که فقط دو بعد از هوش هیجانی ، یعنی خودآگاهی(19/0 ß=) و خود مدیریتی (19/0 =ß)) میتوانند کارآفرینی سازمانی را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: د هوش هیجانی و فرهنگی میتواند کارآفرینی سازمانی را تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد و مدیران و کارشناسان وزارت ورزش، میتوانند با کاربرد این دو نوع مهم از هوش، میزان کارآفرینی سازمانی را مقداری افزایش دهند.
هوش فرهنگی
هوش هیجانی
کارآفرینی سازمانی
2016
03
08
136
151
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1647_e1ecd66db37b1a07fbe23f2843b558c4.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
بررسی هوش اخلاقی مدیران و اثربخشی سازمانهای داوطلبی در ورزش
رضا
اندام
سهیلا
روح پرور
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر بررسی هوش اخلاقی مدیران و تعیین رابطة بین هوش اخلاقی مدیران با اثربخشی سازمانهای داوطلبی ورزشی در استان خراسانشمالی بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را مسئولان و اعضای هیأتهای ورزشی استان خراسانشمالی تشکیل دادند. با توجه به محدود بودن این افراد، نمونه برابر جامعه در نظر گرفته شد (n=N). بدین منظور 184 نفر (59 نفر از مدیران و 125 نفر از اعضای هیأتهای ورزشی) پرسشنامههای ویژگیهای فردی، هوش اخلاقی لنیک و کیل (2011) و اثربخشی سازمانی عیدی (1391) را تکمیل کردند. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از نظرهای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی، مدیران و اعضای هیأتهای ورزشی به دست آمد و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0 و 92/0 تعیین گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگراف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون یومنویتنی و کروسکالوالیس) در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین هوش اخلاقی مدیران با اثربخشی هیأتهای ورزشی (02/0 ,p=19/0r=) رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین، بین میانگین نمرههای هوش اخلاقی مدیران و متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به رابطه معنیدار مثبت بین هوش اخلاقی و اثربخشی سازمانهای داوطلبی، بر ضرورت توجه به هوش اخلاقی مدیران بهمنظور اثربخشی بهتر سازمان تأکید نموده است.
هوش اخلاقی
درستکاری
مسئولیتپذیری
بهرهوری
هیأت ورزشی
2016
03
08
152
164
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1648_a787477fd593654f5a88f38a3f7bc75e.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
ارزیابی عنصر ترویج از عناصر آمیخته بازاریابی ورزشی در لیگ برتر فوتبال استان مازندران
مصطفی
طهماسب پور شفیعی
فریده
علیزاده
هدف: این پژوهش از میان عناصر مختلف آمیخته بازاریابی ورزشی، سعی در ارزیابی عنصر ترویج در لیگ برتر فوتبال مازندران در دو وضعیت موجود و مطلوب دارد. روششناسی: روش انجام تحقیق توصیفی بود. مدیران ستادی ادارات کل ورزش و جوانان، اعضای هیأترئیسه هیأتهای فوتبال و مربیان تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال مازندران به تعداد 126 نفر به عنوان جامعه آماری پژوهش به پرسشنامه تعدیلیافتهای با روایی مناسب و پایایی 94/0 پاسخ دادند. بهمنظورآزمون فرضیه تحقیق از آزمونهای آماری پارامتریک و ناپارامتریک در نرم افزارآماری 17 SPSS استفاده شد. یافتهها: از نظر آزمودنیها، تفاوت معنیداری میان دو وضع موجود و مطلوب آمیخته ترویج وجود دارد؛ به گونهای که با توجه به میانگین رتبه، وضعیت موجود دارای امتیاز کمتری نسبت به وضع مطلوب میباشد. بنابراین، در وضعیت موجود توجه بسیار کمتری به مؤلفه ترویج درآمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال مازندران میگردد. نتیجهگیری: مسئولان و دست اندرکاران لیگ برتر فوتبال در این استان باید بهمنظور برطرف کردن شکاف بین وضع موجود و مطلوب، تدابیرلازم را بیندیشند.
آمیخته بازاریابی
ترویج
لیگ برتر فوتبال
2015
11
22
165
179
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1649_f1007c48002b28fb6d6450f4a54aed6a.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
تعیین روایی و پایایی مقیاس اندازهگیری منش پهلوانی
محمدعلی
قره
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین روایی و پایایی مقیاس اندازهگیری منش پهلوانی در بازیکنان لیگ برتر فوتبال انجام شده است. روششناسی: از میان کلیه بازیکنان شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران(396=N) در فصل 90-91، تعداد 162 نفر انتخاب شدند. روش نمونهگیری پژوهش حاضر در مرحله انتخاب تیمها، در دسترس و سپس در مرحله انتخاب بازیکنان بهصورت تمام شمار بود. از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی برای دستهبندی سؤالات پرسشنامه و برای بررسی کفایت مدل نیز از شاخص و نتایج آزمون بارتلت استفاده شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنف برای تعیین نرمال بودن دادهها، t یک نمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی، و برای برازش مدل از تحلیل عاملی تأییدی (بهصورت دو مرحلهای) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آموس نسخه 18 و همچنین SPSS نسخه 16 در سطح معنیداری 05/0 P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که مقیاس اندازهگیری منش پهلوانی از روایی سازه، ساختار عاملی و ثبات درونی مطلوبی برخوردار است. همچنین ، میانگین نمره کلی منش پهلوانی بازیکنان لیگ برتر 72/12±59/73 بود و میانگین نمره خرده مقیاسهای منش پهلوانی در سطح متوسطی ارزیابی شد. در میان بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران ، تیم پیکان کمترین و تیم پاس همدان بیشترین میزان نمره منش اخلاقی را داشتند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق و تأیید مطلوبیت مقیاس اندازهگیری منش پهلوانی و همچنین بومی بودن آن پیشنهاد میشود در سنجشهای آتی از این مقیاس نیز جهت بررسی منش پهلوانی ورزشکاران استفاده شود.
واژههای کلیدی: روایی
پایایی
منش پهلوانی
2015
11
22
180
198
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1650_93ffab6aaa465dd4ad0a4b86318e4b33.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1394
4
2
رابطه اخلاق کار و رضایت شغلی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان شمالی
محمود
فاضل بخششی
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه اخلاق کار و رضایت شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی است. روششناسی: جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی (95 نفر) بودند. از دو پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1991) با 41 سؤال و اخلاق کاری هیان و همکاران (2004) با 23 سؤال برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پایایی پرسشنامهها، به ترتیب 89/0= α و 91/0= α محاسبه شد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره در سطح معنیداری 01/0 ≥ p تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین اخلاق کاری و رضایت شغلی کارکنان، رابطه مثبت (703/0=r) و معنیداری وجود دارد (01/0>p). همچنین بین سه بُعد اخلاق کاری یعنی بُعد حمایت مدیریت ارشد از رفتار اخلاقی (487/0=r)، بُعد جو اخلاقی سازمان (686/0=r) و بُعد رفتار اخلاقی و موفقیت شغلی در سازمان (469/0=r) با رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که دو متغیر جو اخلاقی سازمان و حمایت مدیریت ارشد از رفتار اخلاقی پیشبین معنیداری برای رضایت شغلی کارکنان میباشند (01/0>p)؛ اما متغیر رابطه رفتار اخلاقی و موفقیت شغلی در سازمان اختلاف معنیداری را نشان نداد. نتیجهگیری: بهطور خلاصه میتوان گفت، ایجاد محیطی اخلاقی در سازمان میتواند سبب افزایش رضایت شغلی کارکنان شود.
واژههای کلیدی: رفتار اخلاقی
جو اخلاقی
موفقیت شغلی
رضایت شغلی
2016
03
08
199
209
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_1651_1f8c73dd7c8e1bd4a5c27aa95b8faa9e.pdf