2024-03-29T05:30:28Z
https://jsmd.guilan.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=190
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1391
1
1
ابعاد و معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور
مهرزاد
حمیدی
ژاله
معماری
محمّد
اصغریجعفرآبادی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل تاییدی و ارائه مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور بوده است.
روش شناسی: روش انجام پژوهش توصیفی پیمایشی است. این مقیاس که برای انتخاب مربیان ملی کشور طراحی شده، از طریق گردآوری فهرستی از متغیرهای اثرگذار بر انتخاب مربیان و انجام یک مطالعه تاییدی تهیه شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با 25 سوال بستهپاسخ بود که استادان دانشگاه روایی آن را تایید کردند و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ معادل 968/0تعیین شد (01/0p
مهارت های فنی
مهارت های ارتباطی
مهارت های رهبری
2012
03
20
55
74
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_700_fcc4312df485032f3de325eeb67ecf17.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1391
1
1
طرّاحی مدل انتخاب حمایت ورزشی در ایران
محمّد
خبیری
نوشین
بنار
رحیم
رمضانینژاد
اسماعیل
ملکاخلاق
انوشیروان
کاظمنژاد
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق طرّاحی مدل ملاکهای انتخاب حمایت ورزشی در لیگهای برتر کشور است.
روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه حامیان 9 رشته ورزشی فعال در لیگ برتر بودند که 134 حامی به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. از پرسشنامه محققساخته با 24 سوال برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری و محتوای آن را پانزده نفر از استادان مدیریت ورزشی و کارشناسان حمایت ورزشی تایید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد.
یافتهها: 24 متغیر در چهار گروه، ماهیت رشته ورزشی، ماهیت حامی، علایق مدیریتی و درجه سازگاری با ملاکهای انتخاب حامیان، شناسایی و طبقهبندی شدند. مدل اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که ماهیت حامی و ماهیت رشته ورزشی متغیرهای مستقل، درجه سازگاری متغیر واسطه و علایق مدیریتی متغیر پاسخ در این مدل بودند که متغیر ماهیت رشته ورزشی با 52/0 بیشترین اثر را بر علایق مدیریتی نشان داد.
نتیجهگیری: با تقویت عاملهای مستقل و اثرگذار، دستیابی به حامیان ورزشی افزایش می یابد و موجب رضایتمندی و حفظ حامیان در عرصههای ورزشی می شود.
واژههای کلیدی: مدیریت حمایت ورزشی، بازاریابی ورزشی، انتخاب حمایت ورزشی.
مدیریت حمایت ورزشی
بازاریابی ورزشی
انتخاب حمایت ورزشی
2012
03
20
75
86
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_701_52e10269e7bbbda333e0815d242343d0.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1391
1
1
بررسی آثار اقتصادی ورود تیم تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر فوتبال بر صنعت گردشگری استان آذربایجان شرقی
فریبا
عسکریان
داود
صالحنیا
چکیده
هدف: رویدادهای ورزشی، منبعی از سود، درآمد و آثار اقتصادی برای هر منطقه محسوب میشوند. هدف تحقیق حاضر، تعیین آثار اقتصادی ورود تیم تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر فوتبال بر صنعت گردشگری استان آذربایجان شرقی بود.
روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفیتحلیلی است و به شکل پیمایشی، با استفاده از پرسشنامه محققساخته بر اساس مدل اقتصادی ون بلارکوم اجرا شده است. جامعه و نمونه برابر و شامل 568 نفر بود. دادههای حاصلشده ابتدا با روش های آمار توصیفی تنظیم و سپس از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی (گام به گام) و کروسکال والیس در سطح 05/0=α استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال در استان، باعث افزایش تعداد توریست شده است و رابطه معنی داری را بین درآمد گردشگری ورزشی و صنایع هتلداری (29/0=r و 01/0>p)، حمل و نقل (147/0=r و 001/0=p)، حمل و نقل درونشهری (29/0=r و 01/0>p)، مواد غذایی (298/0=r و 01/0>p)، تعداد بازدیدکنندگان از اماکن دیدنی (11/0=r و 007/0=p) و نیز رونق خرید محصولات سوغاتی استان (2/0=r و 01/0>p) نشان میدهد. سهم اثر صنایع هتلداری، حمل و نقل هوایی و درونشهری، مواد غذایی، درآمد بازدید از اماکن دیدنی و خرید سوغاتی، به ترتیب 06/0، 04/0، 12/0، 10/0، 02/0 و 12/0 واحد بوده است. کل درآمد حاصل از گردشگری ورزشی، برای استان 31/2232 میلیون ریال بوده است، اما بین این درآمد و افزایش GDP استان رابطه معنیداری دیده نشد (02/2=X2 و 368/0=p).
نتیجهگیری: بنابراین کوچک بودن سطح رقابت مورد نظر را میتوان بهترین دلیل عدم رابطه معنی دار درآمد توریسم ورزشی بر افزایش GDP دانست.
واژههای کلیدی: صنعت گردشگری، تولید ناخالص داخلی، لیگ برتر فوتبال.
صنعت گردشگری
تولید ناخالص داخلی
لیگ برتر فوتبال
2012
03
20
41
54
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_702_d9b2a4ebcea113680fcad0d1fd60a68f.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1391
1
1
انتخاب بهترین مدل رتبهبندی کشورها در بازیهای آسیایی بر اساس مدل های شبکه عصبی، درختی و الگوریتم K و نزدیک ترین همسایه
شهرام
شفیعی
چکیده
هدف: در این پژوهش تلاش شده است تا موفقیت کشورها در بازیهای آسیایی از طریق متغیرهای کلان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیشبینی شود.
روش شناسی: بدین منظور، اطلاعات کلیه متغیرهای جمعیت شهری، هزینه آموزش و پرورش، ساختار سنی، تولید واقعی ناخالص داخلی، سرانه تولید ناخالص داخلی، بیکاری، جمعیت، میزان تورّم، تعادل حساب جاری، امید به زندگی و تراز بازرگانی کلیه کشورهای شرکت کننده در بازیهای آسیایی از سال 1970 تا 2006 برای طراحی مدل استفاده گردید و مدل برای سال 2010 آزمایش شد. پیشبینی رتبه کشورها بر اساس مجموع مدالهای کسبشده کشورها انجام شد. در این تحقیق از نرمافزار WEKA که یک نرمافزار ماشین یادگیری است استفاده شد.
یافته ها: ضریب همبستگی بین رتبههای پیشبینی شده و واقعی بر اساس مدل درختی 18/77 درصد، بر اساس مدل شبکههای عصبی 42/90 درصد و بر اساس الگوریتم k نزدیکترین همسایه 35/91 درصد مشاهده شد. بر اساس یافتههای تحقیق الگوریتم k نزدیکترین همسایه، بهترین مدل در میان سه مدل بود و این مدل از 28 کشوری که موفق به کسب مدال در بازیهای آسیایی شدند، رتبه پیشبینی شده 23 کشور (14/82 درصد) را حداکثر با 3 اختلاف، 3 کشور (72/10 درصد) را حداکثر بین 4 تا 6 اختلاف و 2 کشور (14/7 درصد) را با بیش از 6 اختلاف به نسبت رتبه واقعی آنها پیشبینی نمود. تحقیقات گذشته بیشتر بر تعداد محدودی متغیر متمرکز شده بود. این سوال پیش می آید که چرا تاثیر عوامل سطح کلان بر موفقیت ورزشی کاهش یافته است؟ یافتههای این تحقیق نشان داد که متغیرهای سطح کلان همچنان اثرگذاری بالای خود را بر موفقیت ورزشی حفظ کردهاند و این کاهش در شدت اثرگذاری، ناشی از جابهجایی متغیرهاست.
نتیجه گیری: در این تحقیق سعی شد تا متغیرهای فرهنگی و اجتماعی که در تحقیقات گذشته به علت دشواری کمّی ساختن آنها در طرح تحقیق گنجانده نمیشدند در کنار متغیرهای اقتصادی و سیاسی قرار گیرند. البته نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از متغیرها میتوانند دارای وزنهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بهطور همزمان باشند، ولی آنها وزنهای متفاوتی در هر یک از این حیطهها دارند.
واژه های کلیدی: پیشبینی، بازیهای آسیایی، متغیرهای کلان.
پیشبینی
بازیهای آسیایی
متغیرهای کلان
2012
03
20
27
40
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_703_d9c9651b0f06e0177c97a92388d95d76.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1391
1
1
پیشبینی تمایل حضور مجدد مشتریان ورزشی از طریق مولفههای رضایتمندی
عبدالمجید
دوراندیش
علیرضا
الهی
حسین
پورسلطانی زرندی
چکیده
هدف: بازاریابی از مهمترین و پیچیدهترین وظایف سازمانهای ورزشی است. در این میان رضایتمندی مشتری نقطه آغاز برقراری یک رابطه طولانیمدت بین سازمان و مشتریانشان است. از اینرو، در این پژوهش به پیشبینی تمایل برای حضور مجدد مشتریان باشگاههای پرورش اندام با سنجش مولفههای رضایتمندی پرداخته شده است.
روششناسی: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 350 پرسشنامه را مشتریان باشگاههای پرورش اندام استان فارس تکمیل کردند که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه رضایتمندی لیو (2008)، و تمایل به حضور مجدد لیم (2006) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتریان و تمایل حضور مجدد مشتریان وجود دارد. همچنین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتری پیشبینهای معنیداری برای تمایل حضور مجدد مشتریان بودند.
نتیجهگیری: بنابراین، مدیران باشگاههای ورزشی باید توجه بیشتری به راحتی مشتریان باشگاههای ورزشی داشته باشند تا بدین وسیله موجب افزایش تعداد مراجعه مشتریان شوند.
واژههای کلیدی: بازاریابی خدمات، رضایتمندی، تمایل حضور مشتری، باشگاههای ورزشی.
بازاریابی خدمات
رضایتمندی
تمایل حضور مشتری
باشگاههای ورزشی
2012
03
20
87
98
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_704_efbe51a887e817f74a9bdc6d101e10a4.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1391
1
1
تدوین راهبردها و تعیین موقعیت راهبردی کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
اسفندیار
خسرویزاده
مهرزاد
حمیدی
جهانگیر
یدالهی
محمّد
خبیری
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تدوین راهبردهای کمیته ملی المپیک ایران است.
روش شناسی: جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان کمیته ملی المپیک، نخبگان ورزشی و مدیریتی و اعضای شورای راهبردی است (147 نفر) که بر اساس جدول مورگان، هشتاد نفر از مدیران و کارکنان، بیست نفر از نخبگان و تمامی اعضای شورای راهبردی (ده نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از نظرسنجی و جلسات راهبردی استفاده شد. در بخش نظرسنجی از فرمهای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبردها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون فریدمن و تحلیل SWOT استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که موقعیت راهبردی کمیته ملی المپیک در منطقه SO قرار دارد. با وجود این، تمامی سیزده راهبرد تدوینشده برای تحقق رسالت و اهداف بلندمدت آن انتخاب شدند.
نتیجه گیری: بنابراین کمیته ملی المپیک برای تحقق اهداف باید بتواند از قوتها و فرصتهای خود بهخوبی استفاده کند.
واژههای کلیدی: تحلیل SWOT، راهبرد، کمیته ملی المپیک.
تحلیل SWOT
راهبرد
کمیته ملی المپیک
2012
03
20
11
25
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_705_6b23b27f113956a7bafbe7367dbcdab7.pdf
مدیریت و توسعه ورزش
JSMD
2322-4800
2322-4800
1391
1
1
مبانی نظری و فلسفی آزمون فرضیه آماری به زبان ساده
علی محمد
امیرتاش
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، جستجو در مبانی نظری آزمون فرضیههای آماری و نگاهی به مفاهیم منطقی و فلسفی و همچنین نتایج عملی این رویکرد علمی در تولید دانش نو بوده است.
روششناسی: بدین منظور، بدنه ادبیات علمی موجود در مبانی، راهکارها و کاربردها، و فنون محاسباتی آزمون فرضیه برای دسترسی به رابطههای علّت و معلولی و همبستگی بررسی شدهاند. در پایان، استنتاجهای منطقی و فلسفی که عمدتاً برداشتهای نویسنده از آنها به کمک حدود چهل سال تدریس و تجربه در این وادی بوده، بیان شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که استنباط های آماری همیشه سه نوع اشتباه را دربردارد: اشتباه نوع اول، اشتباه نوع دوم و سایر اشتباهاتی که در فرایند مطالعه ممکن است برای محقّق اتفاق بیفتد (انحراف استاندارد یا معیار). یافتههای آمار استنباطی هنگامی ارزشمندند که کمترین میزان اشتباه و خطا را داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، میزان احتمال اشتباه نوع اول را پژوهشگر کنترل می کند، همچنین اشتباه نوع دوم، با افزایش شدت متغیر مستقل، افزایش تعداد آزمودنی و استفاده از روش ها یا آمار پارامتری به جای غیرپارامتری کنترل میشود. نهایتاً، برای کاهش اشتباه یا انحراف استاندارد راه های مختلفی در علوم آمار و روش های پژوهش وجود دارند. قابل توجّه است که خطاهای تصمیم گیری های آماری نوع اول و دوم با یکدیگر رابطه معکوسی دارند، از این رو هر کدام به بهای افزایش دیگری کاهش پیدا می کند. ضمناً از دیدگاه کاربردی، اشتباه نوع اول یافته های بدون فایده و اثر را به جامعه توصیه می کند، درحالیکه اشتباه نوع دوم جامعه را از اطلاعات مفید و اثربخش محروم میسازد.
نتیجهگیری: قطعاً با اشتباهات پژوهشگر، جامعه از هر دو سو دچار خسارت می شود. انتخاب پژوهشگر بین دو نوع اشتباه اول را میزان اهمیت کاربرد نتیجه تعیین می کند.
واژههای کلیدی: استنباط آماری، توانایی آزمون، انواع اشتباه تصمیمگیری آماری، اشتباه استاندارد، انحراف استاندارد.
استنباط آماری
توانایی آزمون
انواع اشتباه تصمیمگیری آماری
اشتباه استاندارد
انحراف استاندارد
2012
03
20
1
9
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_706_0b75ce96ed1dddbd096bd24c90258d78.pdf