per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-28
7
1
1
14
10.22124/jsmd.2018.2963
2963
Research Paper
بررسی فرار مالیاتی ورزشکاران و مربیان حرفه ای با تاکید بر عوامل فرهنگی، فناوری، و دولتی و قانونی
The Study Examine tax evasion among professional athletes and coaches with an emphasis on cultural, technology and governmental and legal factors
محبوبه خداپرست
mkhodaparast90@yahoo.com
1
محمد سلطان حسینی
mshosseini@sprt.ui.ac.ir
2
مهدی سلیمی
m_salimi_3@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان
هدف: هدف تحقیق بررسی فرارمالیاتی ورزشکاران و مربیان حرفهای با تاکید بر عوامل فرهنگی، فناوری، و دولتی و قانونی بود. روش شناسی: هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، شهر اصفهان و نمونه آماری به صورت تمامشمار و در دسترس انتخاب شد و شامل 119 نفر از ورزشکاران و مربیان حرفهای، مدیران عامل و معاونین باشگاههای ورزش حرفهای، و اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 20 سوال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تایید شد، و آلفای کرونباخ آن 89/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه گام به گام، آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد گویههای عدم گسترش فرهنگ مالیاتی، در میان عوامل فرهنگی، ناتوانی تکنولوژیکی در شناسایی و ثبت صحیح مؤدیان مالیاتی، در میان عوامل فناوری و نرخهای بالای مالیاتی برای ورزشکاران و مربیان، در میان عوامل دولتی و قانونی مهمترین عوامل از نظر پاسخدهندگان بودند. نتیجه گیری: با توجه به تاثیرگذار بودن هر سه مؤلفه تحقیق، مسئولین میتوانند از روشهای مختلفی مانند گسترش تبلیغات سراسری برای افزایش فرهنگ مالیاتی، استفاده از تکنولوژیهای به روز برای ثبت اطلاعات مالی، و تعدیل نرخهای مالیاتی برای ورزشکاران و مربیان تا حدودی با پدیده فرارمالیاتی در ورزش مقابله کنند.
Objective: The purpose of this study was to examine tax evasion among professional athletes and coaches with an emphasis on cultural, technology and governmental and legal factors. Methodology: The present study is an applied research in terms of purpose and a descriptive one regarding the research method. Research information were collected by handmade questionnaire with 20 questions. The statistical sample was consisted of prominent professors in physical education and economic, managing directors of Isfahan professional sports clubs and their assistant directors, professional athletes and coaches. Accordingly, it was distributed 119 questionnaires among the statistical sample and then recollected. Cronbach’s Alpha was used for analyzing the reliability of questionnaire, and this Cronbach’s Alpha was 0.89. The questionnaire validity was confirmed by using sport management and economics’ master’s viewpoints. The research study area, the Isfahan city and statistical sample was coincided with the population. For analyzing data used of one sample t, Friedman and regression tests. Results: Findings showed that among the cultural factors, the most important factor was the weakness of tax culture. Among the technological factors, the most important factor was the technological inability to identify taxpayers, and among the governmental and legal factors, the most important factor was the imbalance between athletes’ income and tax levied on their income. Conclusion: Based on the findings, recommendations are expressed as, promoting, advertising for and informing of tax culture through radio and television, improve technological ability to identify taxpayers, and create balance between athletes’ income and tax levied on their income.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_2963_b451f56eb4d7fd5f7cc559fc76eac472.pdf
فرار مالیاتی
عوامل فرهنگی
عوامل فناوری
عوامل دولتی و قانونی
ورزشکاران و مربیان حرفهای
tax evasion
cultural factors
technological factors
governmental and legal factors
professional athletes and coaches
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-22
7
1
15
28
10.22124/jsmd.2018.3083
3083
Research Paper
طراحی الگوی وفاداری حامیان ورزشی با تأکید بر بازاریابی رابطهمند و کیفیت ارتباط
Designing model for loyalty of sport sponsors with an emphasis on relationship marketing and quality relationship
نوشین بنار
noshin.benar@yahoo.com
1
ابوالفضل کریمی
akarimi.tb89@gmail.com
2
حمیدرضا گوهررستمی
goharrostami@gmail.com
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی وفاداری حامیان ورزشی با تأکید بر بازاریابی رابطهمند و کیفیت ارتباط است. روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، شامل مدیران شرکتهای صنعتی و رؤسای هیئتهای ورزشی شهرستان کاشان است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که مقدار پایایی پرسشنامه 94/0 به دست آمد. در این پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی جهت تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی برازش مدل استفادهشده است. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بازاریابی رابطهمند بر وفاداری حامیان ورزشی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ بازاریابی رابطهمند بر کیفیت ارتباط نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ ولی کیفیت ارتباط بر وفاداری حامیان ورزشی تأثیر مثبت و معناداری ندارد. نتیجه گیری: با عنایت به یافتهها میتوان گفت، در بازاریابی رابطهمند، به ترتیب، عاملهای پیوند ساختاری، منافع اجتماعی، مدیریت تعارض و منافع مالی و در کیفیت ارتباط، عاملهای اعتماد، تعهد و رضایت مهمترین عوامل هستند که مدیران باشگاهها و هیئتهای ورزشی میتوانند با استفاده از این روشها و عاملهای بازاریابی، حامیان خود را وفادار نگهدارند
Objective: The purpose of this research was to Designing model ofsport’s Sponsors Loyalty with an emphasis on the relationship marketing and relationship quality. Methodology: The method applied in this research was descriptive – correlation. The sample was used included the directors of industrial factories and presidents of Sport Boards in Kashan. Data were collected by a researcher made that the reliability of the questionnaire was 0.94. In this study, structural equation modeling and partial least square method is used to analyze the data and model. Results: The results of this study exhibits the significant positive impact between the relationship marketing and loyalty of sport supporters. Also, there is a significant positive influence between the relationship marketing and relationship quality, but is not shown significant positive effect between the quality of the relationship and the loyalty of sport supporters. Conclusion: Considering the results, we can say, in relationship marketing, respectively, structural bonding, social benefits, conflict management and financial benefits and in relationship quality, reliability, commitment and satisfaction are the most important factors that managers Sports clubs and organizations can use these methods and factors marketing, maintain loyal supporters
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3083_89a5e873f89d727cbbbfe800f57e1be4.pdf
بازاریابی رابطهمند
حامیانمالی
کیفیت ارتباط
وفاداری
relationship marketing
sponsors
Relationship quality
loyalty
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-03-21
7
1
29
49
10.22124/jsmd.2018.3094
3094
Research Paper
تحلیل روند نابرابری توسعۀ ورزش قهرمانی در استانهای ایران
Analysis of Procedure of Competitive Sport Development Inequity in Iran’s Provinces
مینا ملائی
m8mallaei@yahoo.com
1
رحیم رمضانی نژاد
rramguil@yahoo.com
2
مجید یاسوری
m.yasori@yahoo.com
3
محمد جوادی پور
javadipour846@yahoo.com
4
استادیار دانشگاه گیلان
استاد /دانشگاه گیلان
استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه گیلان
دانشیار روش ها و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران
هدف: نابرابری و عدم توازن در روند توسعهیافتگی استانها، سبب نابرابری در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می شود. در این صورت ، ممکن است ورزش نیز مانند سایر بخشها از روند توسعهیافتگی نابرابر و نامتوازن برخوردار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور تحلیل روند و تغییرات توسعۀ ورزش قهرمانی استانهای ایران انجام گرفته است. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از 48 شاخص، روند توسعهیافتگی ورزش قهرمانی استانهای ایران بین سالهای 1385 تا 1390 را بررسی کرده است. جامعه آماری شامل تمامی استانهای ایران و نمونه آماری برابر با جامعه آماری و شامل 31 استان است که در سال 1390در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند. ضمناً از روش تحلیل عاملی برای محاسبۀ شاخصهای ترکیبی و از تحلیل خوشهای برای تعیین سطح توسعهیافتگی ورزشی استانها استفاده شد. یافتهها: بررسی روند توسعهیافتگی ورزش قهرمانی نشان داد در سال 1385 سطح توسعهیافتگی ورزش قهرمانی 8 درصد از استانها بالا بود و 6 درصد از آنها محروم و غیربرخوردار بودند. در حالی که در دورۀ شش سالۀ مورد بررسی ، نسبت استانهای توسعهیافته در سال 1390 به 3/43 درصد و نسبت استانهای محروم به 40 درصد تغییر کرده است. این روند نشان دهندۀ افزایش نابرابریها و شکاف میان استانها از نظر توسعهیافتگی ورزش قهرمانی در سالهای اخیر می باشد. نتیجهگیری: با توجه به نابرابری توسعهیافتگی ورزش قهرمانی استانهای کشور، پیشنهاد میشود در برنامهریزیهای آتی ، اولویت تخصیص منابع به استانهای مرزی و پیرامونی اختصاص یابد تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت ورزشکاران و سایر منابع انسانی فعال در ورزش استانهای محروم، زمینۀ ارتقای هرچه بیشتر ورزش قهرمانی در کشور و کسب موفقیت در میادین بینالمللی و جهانی ایجاد شود
Objective: Inequality and imbalance in the development procedure of provinces is the foreground of inequality in the social, economic and cultural contexts. Therefore, it is expected that sport as a sociocultural phenomenon, like other sectors, has an unequal and imbalanced development procedure. This study is aimed to analyze the procedure and changes in the development level of Iran's provinces competitive sport. Methodology: This study is descriptive and analytic which has reviewed the development procedure of competitive sport of provinces between the years 2006 to 2012 by using 48 indicators. The statistical population was embraced all Iran’s provinces and the statistical sample was equal to statistical population and consist of 31 provinces which were in Iran’s countr divisions in 2012. Factor analysis was used to calculate mixed indicators and cluster analysis was used to determine the level of sport development of provinces. Results: The study of development procedure of competitive sport revealed in 2006, that the level of competitive sport development of 8 percent of provinces was high and 6 percent of them were deprived and disadvantaged, while in six-year era, with increasing trend, the ratio of developed provinces in 2012 had changed to 43.3 percent, and the ratio of disadvantaged provinces had changed to 40 percent. Conclusion: with consider to competitive sport development unequity in the country provinces, it is recommended that in future plannings and strategy codifications of competitive sport, priority of allocation of resources must be allocated to the periphery and perimeter provinces till in addition to preventing the migration of athletes and active human resources in sport in deprived provinces, to create the background of further promotion on this level of the sport in the country and to be success in international and worldwide competitions.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3094_63b6029feca4055cea6b4657ba47fb79.pdf
توسعۀ ورزش
نابرابری
توسعۀ منطقهای
ورزش استانها
ورزش قهرمانی
Sport development
inequity
regional development
provinces’ sport
competitive sport
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-28
7
1
52
65
10.22124/jsmd.2018.2970
2970
Research Paper
تدوین مدل معادلات ساختاری تفکر راهبردی و چابکی سازمانی در فدراسیون های منتخب ورزشی
Development of structural equation models of Strategical Thinking and Organizational Agility in Selected Iranian Sports Federations
غلامرضا شعبانی بهار
shabani1345@gmail.com
1
حمید رضا مقصودی
mahamsport@gmail.com
2
محمود گودرزی
mgoodarz@ut.ac.ir
3
حبیب هنری
honari_h@yahoo.com
4
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران
استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
هدف: هدف از اجرای این تحقیق،تدوین مدل معادلات ساختاری تفکر راهبردی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر همبستگی بودو برای تدوین مدل از معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر)استفاده شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه تفکر راهبردی (لیدکا، 1998) و پرسشنامه چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007)بود. روایی پرسشنامهها به صورت صوری و محتوایی و ضریب الفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه چابکی سازمانی96/0و تفکر راهبردی 96/0 تعیین گردید. جامعه آماری تحقیق شامل850 نفر از مدیران و کارکنان22 فدراسیون موفق و منتخب ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود. نمونه آماری شامل 269 نفر با استفاده جدول کرجسی مورگان تعیین گردیدکه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدندو برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادکه مولفههای نگرش سیستمی (86/0=β)، عزم راهبردی (91/0=β)، تفکر فرضیه محور (87/0=β)، فرصت طلبی هوشمندانه (92/0=β) و تفکر به موقع (88/0=β) بر تفکر راهبردی اثر مستقیم معنیداری داشتند (01/0>P). در ضمن مولفههای سرعت (92/0=β)، شایستگی (92/0=β)، انعطافپذیری (85/0=β)، پاسخگویی (85/0=β) برچابکی سازمانی اثرمستقیم معنیداری داشتند (01/0>P). همچنین تفکر راهبردی بر چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی اثر مستقیم و معنی داری داشت(01/0>P 82/17=t 94/0=β). شاخصهای آزمون دارای برازش مطلوب و مبین تاثیر تفکر راهبردی بر چابکی سازمانی بود. نتیجهگیری: با عنایت به نتایج بدست آمده نتیجه گیری می شود با تدوین اهداف و استراتژی منسجم برای توسعه تفکر راهبردی بین مدیران و کارکنان فدراسیون های ورزشی، زمینه توسعه چابکی سازمانی در بین فدراسیون های ورزشی را می توان در آینده فراهم نمود
Objective:The Purpose of this Study was Development of Structural Equation Models of Strategical Thinking and Organizational Agility in Selected Iranian Sports Federations. Methodology:The research method was Correlation Methods that used Structural Equation Models (Structal Equation & path diagram). the Measuring Instruments was Included Strategical Thinking Questionnaire (Liedtka, 1998) and Organization Agility Questionnaire (Spitzer, 2007).Validity of Questionnaires was face and Content and Cronbach's Alpha Coefficients Strategical Thinking Questionnaire was 0.96 and Organizational Agility Questionnaire was 0.96 Determined. The Statistical Population of this Research was Including 22 Islamic Republic of Iranian Selected Sport Federation and Statistical sample was 269 Experts and Executives of 22 of Iranian Selected Sport Federation was distributed byKrejcie and Morgan (1970) Table for Determining Sample Size to SimpleRandom Sampling thatwas analyzed by using LISREL Statistical Software. Results:Results indicate that there was Impact Positive Significant the Elements of Strategic Thinking System Perspective (=β0.86), Intent Focus (=β0.91), Hypothesis Driven (=β0.87), Intelligent opportunism (=β0.92) andThinking in Time (=β0.88) on Strategical Thinking. That was Impact Positive Significant the Component Speed (=β0.92), Competency (=β0.92), Felxiability (=β0.85) and Responsiveness (=β0.85), on Organizational Agility (P>0.01).In totally that was Impact Positive Significant Strategical Thinking on Organizational Agility (=β0.86, t=17.82, P>0.01).Those Sequential Model Fitting Procedures Indicate Impacted Strategical Thinking on Organizational Agility in Selected Iranian Sports Federations. Conclusion:Therefore, by Setting Goals and Developing a Cohesive Strategically Thinking between Managers and Staffs ofSports Federations can be Identified Improving Organizational Agility in Sports Federations in the Future.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_2970_1e7cd0db8377c1691085ca54c8bbc482.pdf
تفکر راهبردی
چابکی سازمانی
فدراسیون ورزشی
مدیران
مدل معادلات ساختاری
Strategical Thinking
Organizational Agility
Sports Federations
Managers
Structural equation models
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-22
7
1
68
85
10.22124/jsmd.2018.3213
3213
Research Paper
طراحی و تدوین مدل قابلیت های بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
Designing and formulation of model of Identification of marketing capabilities in Iran Premier League Football clubs
کریم زهره وندیان
k.zohrevand8098@gmail.com
1
هاشم کوزه چیان
kuzehchian@modares.ac.ir
2
محمد احسانی
kayasport8098@gmail.com
3
مجتبی امیری
javersian.kaya@gmail.com
4
استادیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اراک
استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران
استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل شناسایی قابلیت های بازاریابی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران است. روششناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها است که نمونه به روش نمونهگیری نظری و شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بصورت سوالات باز استفاده شد. سپس دادههای حاصل از 18 مصاحبه به روش نظریه دادهبنیاد، تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: کدهای حاصل از مصاحبهها 709 کد بود که پس از تلخیص به 128 کد و سپس به 18 کد محوری تبدیل شدند. کدهای محوری حاصل در مرحله کدگذاری انتخابی در 4 گروه از قابلیت بازاریابی شامل قابلیتهای ورزش فوتبال، قابلیتهای زیرساختی، قابلیتهای استراتژیک و قابلیتهای عملیاتی جای گرفتند. مدل حاصل با توجه به ارتباطات بین چهارگروه قابلیتها بصورت هرمی تدوین شد. نتیجهگیری: مدل ارائه شده میتواند به عنوان ابزای جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی باشگاههای فوتبال و بهرهگیری از این قابلیتها مورد استفاده قرار گیرد تا بگونهای منطقی و اصولی به بازاریابی، کسب درآمد و استقلال مالی باشگاه و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت
Objective: The The aim of this study was designing model to identify football clubs marketing capabilities in Iran Premier League. Methodology: this research is an Exploratory research with Qualitative nature that used of the grounded theory method. Statistical population was all of the football clubs managers and sport management faculty members that selected by Theoretical and Snowball sampling. To collect data, used of Depth interviews by open-ended questions. Results: collected data from 18 interviews coded and analyzed by grounded theory method.Primary codes was 709 that after summarizing codes, they decrease128 codes and Were converted with 18 Axial Codes. This codes were classified to 4 group include football capabilities, infrastructure capabilities, strategic capabilities and operational capabilities. Research model were designed in the form of a pyramid according to relationship between these capabilities. Conclusion: The proposed model can be used as an tool for identification of football marketing capabilities and utilization of this capabilities that logical and systematic manner to marketing, and gaining income and financial independence Club and solve problems
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3213_0207b1f721530d530d7b285833a35173.pdf
قابلیتهای بازاریابی
باشگاههای فوتبال
لیگ برتر
Marketing capabilities
Football Club
Premier League
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
1970-01-01
7
1
88
108
10.22124/jsmd.2018.2966
2966
Research Paper
طراحی مدل تمایل بازگشت رفتاری گردشگران ورزشهای بومی و سنتی بر اساس قابلیت-های اکوتوریسمی
Designing model of traditional and local sport tourist’s behavioral future intention, based on ecotourism’s capabilities
حمیدرضا قزلسفلو
h_ghezel@yahoo.com
1
محمد حسین رضوی
razavismh@yahoo.com
2
معصومه کلاته سفیری
msrteam@gmail.com
3
نوشین اصفهانی
nesfahani@yahoo.com
4
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گنبد کاووس
دانشیار دانشگاه مازندران
دانشیار دانشگاه مازندران
استادیار دانشگاه الزهرا
هدف: شناخت توانمندیها و جذابیتهای طبیعی و فرهنگی برجسته در مقاصد گردشگری ورزشی مهمترین عامل در توسعه گردشگری ورزشی میباشد. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه گردشگری ورزشهای بومی و سنتی بر اساس قابلیتهای اکوتوریسمی میباشد روششناسی: نمونه آماری تحقیق شامل گردشگران ورزشی (ورزشکاران و حامیان مالی)(105n=)، کارشناسان ورزشی هیئتهای ورزشی (45n=) و کارشناسان میراث فرهنگی (13n=) استان گلستان میباشد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تمایل رفتاری یوشیدا و جیمز (2010) و پرسشنامه محقق ساخته اکوتوریسم ورزشی استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر مدل نشان داد که جاذبههای طبیعی مربوط به فعالیتهای ورزشی آبی و ساحلی با بار عاملی (81/0=β) و جاذبههای طبیعی مرتبط به فعالیتهای ورزشی طبیعی و جنگلی با بار عاملی (72/0=β) بیشترین تأثیر را بر قصد رفتاری تجربه مجدد گردشگران دارند. همچنین گویه فوتبال و والیبال ساحلی (87/0=β)، گویه سوارکاری (83/0=β)، گویه اسکی و برفنوردی (73/0=β)، گویه رالی موتور (73/0=β) و گویه مسابقات سوارکاری (91/0 =β) مهمترین گویههای تأثیرگذار بر ابعاد پرسشنامه اکوتوریسم ورزشی بودند نتیجهگیری: با توجه به شرایط جغرافیایی ویژه استانهای شمالی و بهرهوری از جذابیتهای ساحل و جنگل و تلفیق مناسب آن با ورزشهای بومی و سنتی، میتوان زمینه توسعه گردشگری ورزشی را در این مناطق به وجود آورد.
Objective: Identifying dominant natural attractions and cultural capacities of sport tourist destinations, is a more important factor in sport tourism development. The main purpose of this research is designing model of traditional and local sport tourist’s behavioral intention based on ecotourism’s capabilities. Methodology: Sample size consist of sport tourists (Athletes and Sponsors) (n=105), sport experts of sport committees (n=45) and cultural heritage experts (n=13) of Golestan province. To collect data, Youshida and James (2010) behavioral intention questionnaire and research-regulated sport ecotourism questionnaire were used. Results: Results of structural equation model showed that, natural attractions of sea and beach sport activities (β=0.81) and natural sport attraction of Jungle and environment with loading factor level (β=0.72) had significant effect on tourist’s behavioral intention. Also beach football and beach volleyball element (β= 0.87), horse riding (β= 0.83), ski and snowboard (β= 0.73), motor racing rally (β= 0.73) and horse racing (β= 0.91) were more important effective elements of sport ecotourism’s sub-scales. Conclusion: With consider to unique geographical condition of Northern provinces and efficiency of beach attraction and proper combining with local and traditional sport, we can provide the basis of sport tourism development
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_2966_36f6ad2f0646c68609bef7ab76dcf357.pdf
اکوتوریسم
ورزش بومی و سنتی
تمایل رفتاری
جاذبههای ساحلی
Ecotourism
local and traditional sports
Behavioral intention
Beach attraction
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-28
7
1
110
124
10.22124/jsmd.2018.2967
2967
Research Paper
تبیین اثر عوامل سازمانی و مدیریتی بر بروز فساد اداری مالی در سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی استان گیلان)
Explaining the Impact of Organizational and Managerial Factors on the Incidence of Administrative - Financial Corruption in Sports Organizations (Case Study: Guilan Province)
شهرام شفیعی
shafieeshahram@gmail.com
1
مهرعلی همتی نژاد
ma_hemati@yahoo.com
2
یوسف پرواز
yosofparvaz@gmail.com
3
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
هدف: هدف از این پژوهش تبیین اثر عوامل سازمانی و مدیریتی بر بروز فساد اداری - مالی در سازمانهای ورزشی استان گیلان بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای دولتی و اجرای در ورزش استان گیلان بود. نمونه آماری به روش دردسترس جهت مدلسازی در نرمافزار PLS2 انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای محققساخته با مقایس پنج ارزشی لیکرت بود (46 گویه). روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (10نفر) و شاخصهای برازش مدلسازی تایید شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند که مدل مفهومی پژوهش دارای برازش مطلوب بوده و عوامل سازمانی( 227/11 = T-values ؛544/0= R2) و مدیریتی( 025/10 = T-values ؛ 437/0 R2) همچنینضرایب آنها به ترتیب 74/0 و 66/0 اثر مستقیم و معنیداری بر بروز فساد اداری مالی دارند. همچنین عوامل سازمانی ( 439/20 = T-values؛667/0= R2) بر عوامل مدیریتی دارای اثر مستقیم و معنیدار میباشد (82/0). نتیجه هدف: هدف از این پژوهش تبیین اثر عوامل سازمانی و مدیریتی بر بروز فساد اداری - مالی در سازمانهای ورزشی استان گیلان بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای دولتی و اجرای در ورزش استان گیلان بود. نمونه آماری به روش دردسترس جهت مدلسازی در نرمافزار PLS2 انتخاب و نظرخواهی شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای محققساخته با مقایس پنج ارزشی لیکرت بود (46 گویه). روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (10نفر) و شاخصهای برازش مدلسازی تایید شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند که مدل مفهومی پژوهش دارای برازش مطلوب بوده و عوامل سازمانی( 227/11 = T-values ؛544/0= R2) و مدیریتی( 025/10 = T-values ؛ 437/0 R2) همچنینضرایب آنها به ترتیب 74/0 و 66/0 اثر مستقیم و معنیداری بر بروز فساد اداری مالی دارند. همچنین عوامل سازمانی ( 439/20 = T-values؛667/0= R2) بر عوامل مدیریتی دارای اثر مستقیم و معنیدار میباشد (82/0). نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن قدرت تبیین و شدت ضرایب اثر در متغیرهای پژوهش، میتوان گفت که عوامل سازمانی و مدیریتی نقش بالایی در بروز فساد یا به عکس در پیشگیری از آن دارند و میتواند مقدم بر سایر متغیرها در کانون توجهات و تمرکز سیستم نظارت و کنترل در سازمانهای ورزشی استان گیلان قرار گیرند. علاوه براین عوامل مدیریتی در سایه عوامل سازمانی و اثر مداخلهگر آنها قرار دارند. گیری: با توجه به بالا بودن قدرت تبیین و شدت ضرایب اثر در متغیرهای پژوهش، میتوان گفت که عوامل سازمانی و مدیریتی نقش بالایی در بروز فساد یا به عکس در پیشگیری از آن دارند و میتواند مقدم بر سایر متغیرها در کانون توجهات و تمرکز سیستم نظارت و کنترل در سازمانهای ورزشی استان گیلان قرار گیرند. علاوه براین عوامل مدیریتی در سایه عوامل سازمانی و اثر مداخلهگر آنها قرار دارند.
Objective: The purpose of this research was explaining the impact of organizational and managerial factors on the incidence of administrative - financial corruption in Guilan sports organizations Methodology: The research method has been correlation - survey one. Its statistical universe included all managers, experts, and personnel of governmental and administrative organizations in the sport of Guilan province. The statistical sample was selected and surveyed through available method and PLS2 software. The research instrument was a researcher-made questionnaire with a 5 point Likert scale (46 items). Validity confirmed by using a panel of experts (n = 10) and model fit indices. Results: The results showed that research conceptual model has had a good fitness, and organizational (t-value=11.227 ; R2= 0.544) and managerial factors (t-value=10.025 ;R2= 0.437 ), and also their coefficients that respectively are 0.74 and 0.66 have a significant and direct impact on the incidence of administrative and financial corruption. As well as organizational factors (t-value=20.439; R2= 0.667) have a direct and significant impact on managerial factors (0.82). Conclusion: As a result of high explication ability, and the intensity of impact coefficients on research variables, it can be said that managerial and organizational factors play a key role in incidence of corruption, or vice versa, in its prevention, and prior to other variables, can be considered by monitoring system and controlled by sports organizations of Guilan province. Moreover, management factors are influenced by organizational factors and their intervening impacts.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_2967_a40bb986ed209d6a02581de90c378936.pdf
علل فساد
فساد سازمانی
سازمانهای ورزشی
استان گیلان
Corruption Causes
Corporate Corruption
Sports organizations
Guilan Province
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-28
7
1
126
138
10.22124/jsmd.2018.2968
2968
Research Paper
ارتباط تجانس ورزشکار و محصول در فرآیند صحهگذاری مصرف محصول ورزشی با استفاده از مدل معادلات ساختاری (بررسی موردی فروشگاههای علی دایی)
The congruity of athlete and product with the customer sports using in endorsement prosses by using structural equation modeling (case study Ali Daei stores)
امید جمشیدی
omidjamshidi88@yahoo.com
1
نصراله سجادی
sajjadi@ut.ac.ir
2
زینب آنت
zeinabanet90@yahoo.com
3
فرخ کیا
farokh_kia@yahoo.com
4
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران
استاد دانشگاه تهران
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کرج
هدف: صحهگذاری افراد مشهور یکی از تکنیکهای تبلیغاتی شرکتها برای ایجاد آگاهی و به دست آوردن پاسخ مطلوب در مورد محصولات و خدمات خود میباشد و تجانس ورزشکار با محصول به منظور سنجش همخوانی شخص صحه گذار با محصول مربوط میشود. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط تجانس ورزشکار و محصول با مصرف و خرید محصول ورزشی در فروشگاههای علی دایی در سطح استان تهران میباشد. روششناسی: جامعه آماری تحقیق تمامی مراجعهکنندگان به فروشگاههای موردنظر بودند که با توجه به نامحدود بودن جامعه، مطابق جدول مورگان 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه رسولی (1393) با روایی سازه قابلقبول و با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 استفاده شد. یافتهها: جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و همچنین رتبه میانگین استفاده گردید و پس از تائید طبیعی بودن توزیع دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، مسئله اصلی تحقیق بهوسیله روش معادلات ساختاری و نرمافزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین تجانس ورزشکار با محصول و مصرف محصول ورزشی وجود دارد. همچنین میتوان نتیجه گرفت که ابعاد تمایل به مصرف، مصرف رسانهای، ارزش مضاعف و آشنایی با ورزشکار بهدرستی تبیینکننده مصرف محصول ورزشی هستند.
Objective: Celebrities endorsment techniques is desirable way of advertising to create awareness and obtain outgrowth about products and services, and congruity the athlete with the product is concerned in order to to measure compliance with the product. The aim of this study is to investigate the relationship between athlete and product congruity and goods purchase consumer in Ali Daeis shops in Tehran. Methodology: Statistical population were All patients required to stores that according to the infinity of the community, matching to Morgan table, 384 were chosen as samples. Results: For data analysis, descriptive statistics and also ranks average was used, Afterwards, the Kolmogorov-Smirnov test to confirm normal distribution of data, the research key issue by Amos structural equation modeling software was analyzed. Conclusion: The results showed a significant positive relationship between congruity of athlete and product with the customer sports using. We can also conclude that the tendency to consumption, media consumption, added value and known athlete properly explain the consumption of sports products and influencing it.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_2968_e80399926bda75c559a4c35fb4c69673.pdf
تجانس ورزشکار و محصول
مصرف ورزشی
صحهگذاری
علی دایی
معادلات ساختاری
congruity of athlete and product
customer sports using
endorsement
Ali Daei
structural equation modeling
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-22
7
1
140
152
10.22124/jsmd.2018.3022
3022
Research Paper
تاثیر ابعاد بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
The effects of sensory marketing dimensions on increasing the Football Clubs fans of Iran’s premier league
سید عماد حسینی
se.hosseini2007@yahoo.com
1
محمد پورکیانی
m.pourkiani46@gmail.com
2
علی افروزه
a.afruzeh@gmail.com
3
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهیدبهشتی
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال تشکیل میدادند. حجم نمونه 210 نفر از هواداران باشگاههای لیگ برتر انتخاب شدند که پرسشنامهها به طور تصادفی در ورزشگاه بین هواداران توزیع شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی و روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافتهها:با توجه به بارهای عاملی، مهمترین بعد اثر گذار بر افزایش هوادارن باشگاههای فوتبال، بعد شنوایی است، و پس از آن بعدهای چشایی، بویایی، بینایی و لامسه قرار میگیرند. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد بازاریابی حسی تاثیر معنی داری بر افزایش هوادارن باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران دارد. با توجه به ماهیت حسی ورزش، به نظر میرسد بازاریابی حسی نمونهای مناسب برای ورود به این حوزه باشد. باید توجه کرد که در ارائه خدمات به مشتری علاوه بر رابطه فیزیکی، رابطه عاطفی نیز باید برقرار شود. باشگاهها باید استراتژیهای حسی را از طریق حسگرها، احساسات، و عبارت حسی در رابطه با احساس و ذهن انسانها به کار ببندند.
Objective: The aim of this study is to investigate the effect of sensory marketing dimensions on increasing the fans of Football Clubs of Iran’s premier League. Methodology: this is an applied and descriptive-correlational study. Population of research includes all football premier league fans. Sample size determine 210 fans and research questionnaire was distributed randomly between them. Study tool include a researcher made questionnaire which it’s validity and reliability was confirmed. In order to statistical analysis descriptive statistic and structural equation modeling was used in LISREL. Results: given to factorial weight, the most important dimension is audition dimension and after that are dimensions of taste, olfaction, vision, and haptic respectively. Conclusion: in general result show that, sensory marketing has significant effect on increasing fans of Iran’s football premier league. According to sensory entity of sports seem to sensory marketing is a useful method in this field. When serving to costumers addition to physical relation most consider, emotional bond have been existed. Clubs must use sensory strategy trough sensors, emotional, and sensory phrase in relation to emotion and mind of people.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3022_4bb1327c8bab81fce2f21cb07988af9d.pdf
بازاریابی حسی
هواداران
لیگ برتر فوتبال ایران
sensory marketing
fans
Football Clubs of Iran's Premier League
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-22
7
1
154
173
10.22124/jsmd.2018.3214
3214
Research Paper
تحلیل محتوای کتب فارسی روش تحقیق در تربیت بدنی و علوم ورزشی
Content analysis of research methodology books in physical education
حمید قاسمی
h_ghasemi@pnu.ac.ir
1
گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
هدف: هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای کتب منتشر شده روش تحقیق در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران تا پایان بهار 1393 بود. روششناسی. روش تحقیق حاضر از لحاظ استراتژی، توصیفی و به لحاظ مسیر اجرا از روش تحلیل محتوا استفاده شد. ابزار جمع آوری داده های تحقیق، برگه کدگذاری و دستورالعمل محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی برگه کدگذاری توسط جمعی از متخصصین رسانه و ورزش و پایایی با محاسبه ضریب کندال(89/0) و میزان توافق 4 کدگذار به دست آمد. جامعه مورد بررسی شامل تمام کتاب های روش تحقیق به زبان فارسی در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی بود که تعداد کتاب های شناسایی شده توسط محقق تا پایان بهار 1393 به تعداد 14 عنوان مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که تا پایان بهار سال 1393، تنها 14 کتاب روش تحقیق در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی به زبان فارسی در ایران انتشار یافته است که 3 مورد آنها تألیف و 11 مورد آنها ترجمه است. ضمناً از جمع 11 کتاب ترجمه شده، تنها 5 کتاب اصلی وجود داشت که توسط گروه های مختلف به صورت تکراری ترجمه شده است. بین استفاده از انواع تصویر، نمودار و جدول و همینطور تعداد منابع و نوع منابع استفاده شده در کتابها تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: کتاب ترجمه کوزه چیان و همکاران از بالاترین امتیاز در میان کتب مورد بررسی قرار گرفت و می تواند در اولویت انتخاب مطالعه کنندگان قرار گیرد.
Objective: The purposive of this research was the content analyses of research methodology books in physical education and sport sciences in Iran till the end of spring of 2014. Methodology: The methodology was descriptive and content analysis. The instrument for data gathering was coding sheets and its instruction which made by researcher. Content and face validity of coding sheets approved by some experts and its objectivity approved by agreement coefficient of 4 coder (Kendall=0.89). The populations included 14 books of research methodology in physical education that all of them used in study. Results: Findings showed that by the end of spring of 2014, just 14 research methodology books in the field of physical education were published. Among these number of books only 3 books were compilation and the 11 of them were translated. The noticeable point was that these 11 books were translated from 5 source books. It means that 5 books in source language translated to the second language by 11 groups of translators. There was a meaningful difference among these books in using pictures, charts, bars and the number and the kind of resources. Conclusion: Among these books the book which was translated by kuzechian et al has had highest points between others
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3214_2a12da17174a2a74e61197bb3213d435.pdf
کتاب روش تحقیق
تربیت بدنی
علوم ورزشی
کتاب ورزشی
research methodology book
physical education
sport science
sport book
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-22
7
1
176
198
10.22124/jsmd.2018.3215
3215
Research Paper
امکانسنجی توسعه گردشگری ورزشی (قایقرانی رفتینگ) در رودخانه سیروان
The feasibility of developing sports tourism (sailing rafting) at Sirvan River
فاتح فرازیانی
farazfateh2002@gmail.com
1
مرتضی رضایی صوفی
morrsoufi@yahoo.com
2
آزاد معتمدیان
3
استادیار دانشگاه پیام نور
دانشیار دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد تربیت بدنی آموزش و پرورش
هدف: هدف اصلی تحقیق امکانسنجی توسعه گردشگری ورزشی قایقرانی آبهای خروشان (رفتینگ) در رودخانه سیروان بود. روششناسی: جامعه آماری رودخانههای حوضه آبریز رشتهکوههای زاگرس در منطقه استانهای کردستان و کرمانشاه میباشد. این پژوهش بهصورت موردی بر روی شاخه اصلی رودخانه سیروان به طول 43 کیلومتر از استان کردستان تا کرمانشاه میباشد، انجامگرفته است. ابزارهای گردآوری دادهها شامل، اطلاعات علمی موجود، نقشه رودخانه با مقیاس 50000: 1، نقشه ماهوارهای، برنامه نرمافزاری GIS، دستگاه GPS، قایق ششنفره رفتینگ، کایاک، کانو، منابع کتابخانهای و اینترنتی، چکلیست و استانداردهای موردنیاز برای اجرای رفتینگ در درجات متفاوت (شش درجه) میباشد؛ پس از جمعآوری دادهها به تطبیق آن با استانداردهای جهانی جهت رسیدن به اهداف تحقیق پرداخته شد. یافتهها: بهجز در 11 کیلومتر اول در 32 کیلومتر باقیمانده درجهبندی رودخانهای جهت رفتینگ در حدود 80 درصد مسیر در فصل بهار در درجه سه و چهار و در فصل پاییز درجهدو و سه قرار دارد، نتیجهگیری: اولین معیار جهت برگزاری رفتینگ در رودخانه وجود جاده است، در 11 کیلومتر اول به علت نبود جاده امکان برگزاری قایقرانی وجود نداشت و 32 کیلومتر باقیمانده امکان قایقرانی با قایقهای کانو و کایاک و رفتینگ در درجات مختلف (1 تا 4) وجود داشت؛ رودخانه سیروان می تواند محل مناسبی برای برپایی اردوهای تیمهای ملی و باشگاهی این ورزش بوده و محلی برای تمرین افراد بومی و منطقه جهت استعدادیابی در قایقرانی آبهای خروشان میباشد و مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت افرادی که اینگونه فعالیتها را برمیگزینند بوده و همچنین موجب افزایش اشتغال، درآمد و حفظ محیطزیست در منطقه شود.
Objective: The main objective of this study is to do a feasibility analysis of sport tourism (sailing Rafting) at Sirvan River. Methodology: The population of the study includes rivers located at the Zagros Mountains of Kurdistan and Kermanshah provinces. This work is a case study on the main branch of Sirvan River with 43 kilometer length streaching from Palengan village to Zelte terrains. The instruments employed in this study include the map of the river with the scale of 1:50000, satellite map, the software GIS2,six-manned rafting boats at different degrees (six degrees). Then for achieving the objectives of the study, the collected data were compared with the international standards. Results: The results show that except in the first 11 kilometersin the remaining 32 kilometers river grade for rafting was between 3 and 4 in spring. And it was between two or three in Outmen. Conclusion: The results show that in the first 11 kilometers, due to lack of road, rafting was impractical. In the remaining 32 kilometers rafting was possible by canoe and kayak (one-manned, two-manned at different degrees (1 to 4). The place is useful for camping national and cube t teams. The result of this research could be used for finding talents among the natives. And an ideal place for leisure activities of those who adopt it as well as increased employment, income and conservation in the region
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3215_eb511384ce96ef0b7c2fd093aab36177.pdf
اکو توریسم
گردشگری ورزشی
رفتینگ
رودخانه سیروان
Ecotourism
Sport tourism
Rafting
Sirvan river
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2018-05-22
7
1
192
201
10.22124/jsmd.2018.3216
3216
Research Paper
تعیین روایی و پایایی پرسشنامه موانع بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران
Determining the Validity and Reliability of Relationship Marketing Barriers in Fans Management Questionnaire
عاطفه اسدزاده
atefeh_athletes@yahoo.com
1
علیرضا الهی
alirezaelahi@yahoo.com
2
حسین اکبری یزدی
akbarihossein@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران
هدف: شناسایی موانع بازاریابی رابطهمند منجر به سهولت در رسیدن به هدف اصلی بازاریابی رابطهمند خواهد شد، به منظور شناسایی این موانع پژوهشگران به دنبال ابزار معتبر و پایا هستند. از این رو در مطالعه حاضر به تعیین روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته موانع بازاریابی رابطهمند در مدیریت هواداران پرداخته شد. روششناسی: بدینمنظور ابتدا روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروه صاحبنظران تأیید شد. به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که مطالعه مقدماتی بر روی 41 نفر انجام شد و ضریب حاصله آلفای کرونباخ رقم702/.=α بدست آمد.. همچنین برای سنجش روایی سازه ابزار، 141 پرسشنامه جمعآوری شد. از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی برای آزمون روایی سازه استفاده شد. یافتهها: خروجیهای لیزرل نشان داد معرفهای انتخاب شده برای سنجش مؤلفههای بازاریابی رابطهمند از روایی لازم برخوردار است و به خوبی میتواند بازاریابی رابطهمند را بسنجد. نتیجهگیری: با توجه به این نتایج میتوان گفت که مقیاس انطباق یافته موانع بازاریابی رابطهمند میتواند به عنوان مقیاس پایا و معتبر در مدیریت هواداران به کار رود
Objective: The identification of barriers to relationship marketing will make easier achieving the main objectives of relationship marketing. For this purpose, researchers are looking for valid and reliable tool. Therefore, this study aimed to determine the validity and reliability of relationship marketing barriers in fans management researcher made questionnaire. Methodology: In this regard, the content and face validity of questionnaire was confirmed by a group of experts. Conducting the pilot study on 41 cases, the Cronbach's alpha was used to determine the reliability of questionnaire (α= 0.702). Also, 141 questionnaires were collected for assessing the construct validity of research tool. The confirmatory factor analysis was used to test the construct validity of questionnaire. Results: The LISREL output showed that the selected indicators for assessing the relationship marketing components were valid and could well evaluate relationship marketing.. Conclusion: Based on these findings, it was concluded that the adapted questionnaire of relationship marketing barriers could be used as a reliable and valid scale in management of fans
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_3216_41bd47eb59d197044bdff15c4d2a7196.pdf
استانداردسازی ابزار
بازاریابی رابطهمند
مدیریت هواداران
Standardization of Tool
relationship marketing
Management of Fans