per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2013-04-01
2
1
97
110
707
اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه نگرش نسبت به رایانه در دبیران تربیت بدنی
The validity and reliability of the computer attitude scale (CAS) in physical education teachers
سردار محمدی
sardarmohammadii@gmail.com
1
پیمان سلیمی
2
نسیم صالحی
nasimsalehi88@yahoo.com
3
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه نگرش نسبت به رایانه (لوید و گرساد) در میان دبیران تربیتبدنی استان کردستان است.
روششناسی: تعداد 269 نفر از دبیران تربیتبدنی استان کردستان با استفاده از نمونهگیری تصادفی و جدول کرجسای و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند (900N=). ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد نگرشسنج رایانه CAS (لوید و گرساد) است، این مقیاس شامل سه خرده مقیاس اضطراب، علاقهمندی و اطمینان و شامل سی گویه با اظهارات سازگار و ناسازگار درباره نگرش نسبت به رایانه است. برای رواسازی پرسشنامه از روایی صوری محتوایی (نظرات متخصصین) و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ (خرده مقیاسهای اضطراب، اطمینان و علاقهمندی نسبت به رایانه به ترتیب 77/0، 71/0 و 77/0 و کل مقیاس 82/0) استفاده شد.
یافتهها: در نتایج تحلیل عاملی چهار عامل شناسایی شد، ولی با توجه به تفاوت معنیدار واریانس تبیین شده به وسیله عامل اول میتوان فرم فارسی را تکعاملی دانست. گویههای مبین این عامل، همگی نگرشهای منفی و اضطراب نسبت به رایانه را در بین دبیران تربیتبدنی نشان میدهد. همچنین با توجه به ضرایب آلفای کرونباخ یاد شده میتوان فرم فارسی مقیاس CAS را دارای پایایی مطلوبی قلمداد کرد. همبستگی بالا بین خردهمقیاسها با نمرۀ کل مقیاس نشان میدهد که همۀ آنها بر روی هم حوزۀ رفتاری واحدی را اندازه میگیرند (69/0r=).
نتیجهگیری: امروزه رایانه به یک جزء مکمل آموزشی در همه سطوح آموزش تبدیل شده است؛ بنابراین فهمیدن اینکه چگونه عوامل مختلف در تعامل با محیط و ویژگیهای کاربر قرار دارند برای تاثیر تدریس و فرایند یادگیری که سبب اهداف خوشایند میشود، اهمیت دارد که این موضوع تا حد زیادی از نگرش نسبت به رایانه تاثیر میپذیرد. تحقیقات در این زمینه نشان داد که همواره هنگام ورود فناوریهای جدید به عرصۀ تعلیم و تربیت، مقاومتهایی از سوی اشخاص، به ویژه دبیران و مدیران به عمل میآید و دبیران معمولاً نگرش مثبتی نسبت به فناوریهای نو ندارند و از مواجهۀ با آن دچار هراس میشوند.
واژههای کلیدی: اعتباریابی، رواسازی، نگرش نسبت به رایانه.
Abstract
Objective: The pupose of this study was to investigate the validity and reliability of the computer attitude scale (CAS) in physical education teachers of Kurdistan.
Methodology: Two hundred sixty nine physical education teachers in the Kurdistan province were selected randomly by the table of Kerjsai and Morgan (N=900). The instrument of this study was the standard questionnaire of computer attitude scales (Loyed and Gressard). This scale consists of these sub scales: anxiety, interest and confidence and includes 30 statements of congruity and incongruity about the attitude towards computer. In order to make the questionnaire reliable, content face reliability (the opinions of the specialists) and construct reliability (Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis) were used and in order to validate the questionnaire, α chronbach (anxiety sub scales, confidence and interest in computer were 0.77, 0.71 and 0.77 and all the scale 0.82) was used.
Results: on the basis of the factor analysis results, four factors were determined. However, significant variance difference was demonstrated through the first factor, when we considered the Persian form as one-factor. All variables of this factor demonstrated negative attitudes and anxiety towards computer use among physical education teachers. Also, according to the coefficients of the mentioned α chronbach we can consider the Persian form of CAS scale as having an excellent reliability. The high correlation between sub scales and the total grade of the scale indicated that all of them measured a specified field of behavior (r=0.69).
Conclusion: Nowadays computer as a supplementary part has changed teaching at all educational levels. So, the understanding of how different factors are in a transaction with the environment and user characteristics are important since effect of teaching and learning processes can lead to pleasant aims. This matter is affected by the attitude towards computer. The investigations in this field demonstrated that there are sorts of resistance imposed by the persons specially teachers and managers and that teachers seldom have a positive attitude towards technology and are afraid of facing it.
Keywords: Validity, Reliability, The computer attitude scale.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_707_8cfee56b0e67ab14378bf383f776d4a1.pdf
اعتباریابی
رواسازی
نگرش نسبت به رایانه
Validity
Reliability
The computer attitude scale
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2013-04-01
2
1
21
40
708
وضعیت پوشش خبری ورزش کشتی در مطبوعات ورزشی منتخب در سه ماهۀ منتهی به المپیک 2008 پکن
The coverage of wrestling news in Iranian sport newspapers during 3 months leading to Beijing Olympic Games (2008)
حمید قاسمی
ghasemione@yahoo.com
1
مهدی کهندل
2
علی قره
3
عباس میرزامحمدی
4
چکیده
هدف: هدف از مطالعۀ حاضر تحلیل محتوای روزنامههای منتخب ورزشی با تاکید بر ورزش کشتی بود.
روششناسی: روش تحقیق توصیفی بود و از تحلیل محتوا استفاده شد. نمونۀ آماری تحقیق شامل ده روزنامه بود که به صورت چرخشی (از هر هفته یک روز) در سه ماهۀ منتهی به المپیک پکن انتخاب شد. از ابزار برگۀ کدگذاری با روایی و عینیت تایید شده، برای جمعآوری دادهها دربارۀ توصیف روزنامههای مورد بررسی، مطالب، سطح پوشش چاپ، ارزش خبری و تصویر، جهتگیری و شخصیتهای مطرح ورزش کشتی استفاده شده است.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که کمتر از 5 درصد مطالب و عکسها مربوط به کشتی است و بیشتر از 90 درصد به فوتبال اختصاص دارد. همچنین رشتۀ کشتی به عنوان امید مدالآوری در المپیک هیچ تیتر اول و دومی در روزنامههای مورد مطالعه نداشت و این در حالی است که حدود 90 درصد تیترها به رشتۀ فوتبال اختصاص داشتند که به المپیک هم راه نیافته بود.
نتیجهگیری: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان در اقدامی هماهنگ و به منظور جلب توجه بیشتر به این رشته میتوانند ابزارهای تشویقی مناسبی مانند تسهیلات حمایتی از نشریات موثر در رشتههای مدالآور ملی را تامین کنند.
واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، مطبوعات ورزشی، ورزش کشتی.
Abstract
Objective: The purpose of this study was performing content analysis of Iranian sport newspapers with an emphasis on wrestling.
Methodology: This was a descriptive study done mainly by content analysis. The statistical samples were selected from 10 popular sport newspapers in random and rotationally during the 3 months before the Beijing Olympic Games (2008). The data was gathered by a coding sheet the validity of which was then approved. The units for analysis were content, covering level, news value, orientation and the important character of wrestling.
Results: Findings indicated that less than 5 percent of news coverage was about wrestling and more than 90 percent was dedicated to soccer news and pictures. Wrestling didn't have any first or second title in sport newspapers, however football had more than 90 percent title coverage even though it didn’t have any delegate in 2008 Beijing.
Conclusion: It is suggested that sport & youth ministry and ministry of culture and Islamic Guidance should apply some incentive programs like supporting the sport newspapers so that they pay more attention to most hopeful national sports for Olympic medals.
Keywords: Content analysis, Sport newspapers, Wrestling sport.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_708_a2259263c418b5100029dd89b6222c5b.pdf
تحلیل محتوا
مطبوعات ورزشی
ورزش کشتی
Content Analysis
Sport newspapers
Wrestling sport
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2013-04-01
2
1
85
95
709
عوامل بازدارنده و سوقدهندۀ گردشگری ورزشی
Motivating and deterring factors of sport tourism
مهرعلی همتینژاد
1
اکبر میرزایی کالار
akbar.mirzaei25@yahoo.com
2
سید مهدی مدنی
3
فرهاد رحمانینیا
frahmani2001@yahoo.com
4
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل بازدارنده و سوقدهنده در زمینۀ گردشگری ورزشی است.
روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی است و به صورت میدانی انجام گرفته است. نمونۀ آماری تحقیق 319 نفر از گردشگران شرکتکننده در مسابقات تیم ملی فوتبال بودند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ ویمبلدون استفاده شد که روایی آن به وسیلۀ ده نفر از استادان دانشگاه گیلان و ده نفر از کارشناسان گردشگری مورد تایید قرار گرفت و میزان اعتبار آن نیز قبلاً به روش آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شده بود. یافتههای تحقیق با استفاده از آزمون توزیع دو جملهای در سطح معنیداری (05/0p≤) تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که اجتماعی شدن، آرامش و سرگرمی (عوامل سوقدهنده) مهمترین عوامل برای حضور گردشگران و مشکلات مالی و شخصی (عوامل بازدارنده) مهمترین عوامل برای عدم حضور در رویدادهای ورزشی از دیدگاه گردشگران شرکتکننده در مسابقات فوتبال محسوب میشود.
نتیجهگیری: با توجه به عوامل سوقدهنده به حضور گردشگران ورزشی و عوامل بازدارنده از حضور آنها در رویدادهای ورزشی، پیشنهاد میشود برای افزایش حضور گردشگران در رویدادهای ورزشی انگیزههای آنها به خوبی شناسایی شود و اطلاعرسانی دقیقی دربارۀ جاذبههای رویداد صورت گیرد؛ همچنین هزینههای مالی، مشکلات ایمنی و سلامتی به حداقل ممکن برسد.
واژههای کلیدی: گردشگری ورزشی، عوامل سوقدهنده، عوامل بازدارنده، رویداد ورزشی.
Abstract
Objective: The aim of this study was to investigate motivationg and deterring factors of tourism in sport events.
Methodology: The research method was a descriptive and survey type. The sample of the study included 319 tourists of national football team matches. The data were collected using the Wimbledon questionnaire. The validity of this questionnaire was approved by 10 professors of Guilan university and 10 experts in tourism. It had a previously proven reliability of 86% using the Chronbach's Alpha. The research data were analyzed by Binomial tests (p≤0.05).
Results: The findings indicated that socialization, entertainment and relaxation (push factors) were the most effective factors in tourists’ attendance in sport events from the tourist and fans point of view. Personal problems, financial problems and risks (deterrent factors) were the most effective factors in tourists for not attending sport events.
Conclusion: It is suggested that to enhance the participation of the tourists' attendance in the sport events, their motivational factors must be identified thoroughly and also there must be a good informing system about attractions of the event, and financial costs, safety problems, and health problems must be minimized.
Keywords: Sport tourism, Push factors, Deterrent factors, Sport event.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_709_f23d0ed0df569490d88ba316305ab3bc.pdf
گردشگری ورزشی
عوامل سوقدهنده
عوامل بازدارنده
رویداد ورزشی
Sport tourism
Push factors
Deterrent factors
Sport event
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2013-04-01
2
1
65
83
710
بررسی کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاهها مبتنی بر مدل سِروکوال (مطالعۀ موردی: دانشگاه گیلان)
A survey on service quality in university sports’ facilities based on SERVQUAL model (Case study: University of Guilan)
محمد رحیم رمضانیان
1
رسول فرجی
r.faraji@yahoo.com
2
فرهاد خوشنویس
farhad11386@gmail.com
3
کاظم دانش ثانی
4
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعۀ کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه گیلان با استفاده از مدل سِروکوال است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعۀ آماری آن تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان بودهاند که 285 دانشجو (150 پسر و 135 دختر) به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامۀ سِروکوال (پاراسورامان و همکاران، 1985) پاسخ دادند. این پرسشنامه دارای 22 سوال هموزن در مقیاس لیکرت 7 ارزشی (کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=7) بود که پنج بُعد کیفیت خدمات (عناصر عینی، اعتبار، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) را در دو بخش ادراکات و انتظارات مورد سنجش قرار میدهد. این پرسشنامه یک ابزار عمومی برای سنجش کیفیت خدمات است که فرانسی و همکاران (2010) آن را برای استفادۀ مناسب در بخش ورزش تعدیل و بازنویسی کردهاند و در این پژوهش نیز روایی صوری آن مورد تایید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن در یک مطالعۀ راهنما به ترتیب 899/0=α و 976/0=α برای پرسشنامههای ادراکات و انتظارات محاسبه شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ویلکاکسون، رتبهبندی فریدمن، t مستقل و اندازهگیری مکرر نشان داد که در همۀ ابعاد کیفیت خدمات در اماکن ورزشی دانشگاه گیلان شکاف منفی معنیداری وجود دارد (05/0>p). بیشترین شکاف کیفیت مربوط به بُعد عناصر ملموس (64/2) و کمترین آن مربوط به بُعد اطمینان (18/2) بود. سایر نتایج نشان داد که جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان بر ادراک آنان از کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه تاثیری ندارد.
نتیجهگیری: از آنجا که در همۀ ابعاد کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه گیلان شکاف منفی مشاهده شد، به مدیران و مسئولان دانشگاه توصیه میشود برای حضور بیشتر دانشجویان در برنامههای ورزشی دانشگاه، به بهبود کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه در همۀ ابعاد آن توجه جدی داشته باشند. همچنین، پیشنهادهایی برای بهبود خدمات اماکن ورزشی ارائه شده است.
واژههای کلیدی: کیفیت خدمات، اماکن ورزشی، مدل سِروکوال.
Abstract
Objective: The purpose of the present study was to investigate service quality in sports’ facilities of Guilan University by using the SERVQUAL model.
Methods: This study was descriptive and all the students of Guilan university were the statistical population. Two hundred eighty five students (150 male and 135 female) were selected as statistical sample and responded to the SERVQUAL questionnaire (Parasuraman et al, 1985). This questionnaire consists of 22 pairs of questions on a seven-point Likert-type rating scale (of 1: strongly disagree to 7: strongly agree) that can measure five dimensions of the service quality (Tangibles, Reliability, Responsiveness, Assurance and Empathy) in perceptions and exceptions sections. This instrument is a general questionnaire for measuring service quality and have been modified to use in the sports sector by France et al (2010). In this study the validity of the questionnaire was verified by the experts and the reliability was also calculated in a pilot study (α=0.899 and α=0.976 respectively for the perceptions an exceptions questionnaire). Wilcoxon and Fridman, independent t-test and repeated measures tests were used to analyze collected data.
Results: The results indicated that there was a negative significant gap between the five dimensions of service quality in sport facilities (p
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_710_e5702c7bd30b9aeb913c53f1efba69f5.pdf
کیفیت خدمات
اماکن ورزشی
مدل سِروکوال
service quality
Sports facility
SERVQUAL model
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2013-04-01
2
1
55
64
711
شناسایی زمینههای نوآوری در صنعت فوتبال مطالعۀ موردی: حوزۀ داوری
Identifying innovation potentials in football industry: a case study on refereeing
مهرزاد حمیدی
mhamidi@ut.ac.ir
1
رضا محمدکاظمی
r_mkazemi@ut.ac.ir
2
حیدر سلیمانی گتابی
3
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف شناسایی و بررسی زمینههای نوآوری در صنعت فوتبال در حوزۀ داوری اجرا شد و نوآوریهای تکنولوژیک در حوزۀ داوری فوتبال برای اجرای بهینۀ مسابقات شناسایی شد. تحولات، تغییرات تکنولوژی و نوآوریهایی که در صنعت فوتبال صورت گرفته، بر ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق افزوده است.
روششناسی: این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش، تحقیق کیفی کمّی (آمیخته) است. جامعۀ آماری این پژوهش نود نفر از داوران و کمکداوران ملّی و بینالمللی و ناظران داوری فوتبال بودند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و قضاوتی بود و نمونهها شامل نخبگان داوری فوتبال بودند (73 نفر).
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد نخبگان داوری فوتبال، استفاده از فناوریهای جدید را در امر قضاوت مهم قلمداد میکنند و مایل هستند با بهرهگیری از تکنولوژی جدید، استانداردهای داوری افزایش یابد و موجب بهبود و توسعۀ داوری شود.
نتیجهگیری: بهکارگیری فناوریهای نو تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر عملکرد داوران خواهد گذاشت.
واژههای کلیدی: نوآوری، صنعت فوتبال، نوآوری تکنولوژیک، داوری فوتبال.
Abstract
Objective: The purpose of the present study was to identify innovation potentials in football refereeing. Because of the technological changes and innovations that have been created in the football industry, it seemed important and essential to do this study.
Methodology: This study was an applied one; quantitative in its purpose and qualitative in its method. The statistical population were national and international referees, assistant referees, and referee assessors. The method of sampling was purposive and judgmental. The statistical samples were elite football referees.
Results: The results of this study indicated that elite referees, assistant referees and assessors agreed with the use of new technological innovations in the game. It demonstrated that using new technologies affected directly and indirectly on the referees’ performance, too.
Conclusion: The use of these technologies will affect the referee performance directly and indirectly.
Keywords: Innovation, Football industry, Technological innovation, Football refereeing.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_711_bf498fe86abdf22d37c4b7c0772b71f5.pdf
نوآوری
صنعت فوتبال
نوآوری تکنولوژیک
داوری فوتبال
Innovation
Football industry
Technological innovation
Football refereeing
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2013-04-01
2
1
41
53
712
تحلیل و ارزیابی موانع پیادهسازی بلیتفروشی اینترنتی در لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
The analysis and evaluation of online ticket sale barriers in Iran’s premier football league by using the analytic hierarchy process (AHP)
مهدی طالبپور
1
جواد خزائی پول
khazaei110@gmail.com
2
عبدالحمید شمسی
hamid.2064@yahoo.com
3
میثم روحانی
m.rohani219@gmail.com
4
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی موانع پیادهسازی بلیتفروشی اینترنتی در لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی است.
روششناسی: این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. بر اساس مطالعات گسترده در زمینۀ موضوع مورد بررسی، پرسشنامۀ محققساختهای طراحی شد. روایی این پرسشنامه با استفاده از دیدگاهها و نظرات خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی در عرصههای ورزشی و فناوری اطلاعات مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی آن نیز با میزان ناسازگاری 008/0 ارزیابی و تایید شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل خبرگان حوزۀ مدیریت ورزشی، مدیریت بازاریابی، فناوری اطلاعات، مسئولان فدراسیون فوتبال و برخی افراد آگاه به موضوع پژوهش بودند که بر اساس روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی (نظر خبرگان) 113 نفر به عنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش ابتدا موانع به کارگیری فناوری فروش اینترنتی بلیت مسابقات لیگ برتر فوتبال شناسایی، و در چهار دسته مالی، سازمانی، فنی و رفتاری طبقهبندی و سپس این موانع با نمونههای آماری بررسی و تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و نرمافزار Expert Choice11 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مهمترین موانع فروش اینترنتی بلیت مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به ترتیب موانع فنی (299/0)، مالی (260/0)، سازمانی (221/0)، و رفتاری (220/0) است. در نهایت نیز متناسب با هر یک از این موانع، پیشنهادهایی ارائه شده است.
نتیجهگیری: با شناختی که از تحلیل و ارزیابی موانع پیادهسازی بلیتفروشی اینترنتی در لیگ برتر فوتبال ایران حاصل شد، میتوان با بهبود در این وضعیت در جهت تشویق مسئولان به رفع موانع پیادهسازی بلیتفروشی اینترنتی گام برداشت.
واژههای کلیدی: بلیتفروشی اینترنتی، لیگ برتر فوتبال، موانع پیادهسازی، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی.
Abstract
Objective: Purpose of the present study was to analyze and evaluate the online ticket sale barriers by using an analytic hierarchy process (AHP) in Iran’s premier football league.
Methodology: This study was a descriptive-survey one. The research instrument was a researcher-developed questionnaire. The validity of the questionnaire was approved by academic experts in the field of sports and Information Technology. The reliability as well as the inconsistency rate was evaluated and confirmed as 0.008. The statistical population of this study consisted of all experts in sports management, marketing management, information technology, football federation officials. Based on the judgment of non-probability sampling methods (expert opinion) 113 of them were selected as the statistical sample. In this study, at first, barriers for using technology to sell online tickets for league matches were identified and classified into four: financial, organizational, technical and behavioral barriers, and then the questionnaire was completed by respondents. For data analysis, Analytic hierarchy process (AHP) and Expert Choice11 software were used.
Results: The results indicated that the main barriers for online ticket sales of premier football league matches were respectively, the technical (0.299), financial (0.260), organizational (0.221), and behavioral (0.220) barriers.
Conclusion: Understanding of these barriers can help us have a better use of online ticket sale potential in premier football league matches.
Keywords: Online ticket sale, Premier football league, Implementation barriers, Analytic hierarchy process.
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_712_87aaec62e1cce373f0112a6ab4d3ec26.pdf
بلیتفروشی اینترنتی
لیگ برتر فوتبال
موانع پیادهسازی
فرایند تحلیل سلسلهمراتبی
Online ticket sale
Premier football league
Implementation barriers
Analytic hierarchy process
per
دانشگاه گیلان
مدیریت و توسعه ورزش
2322-4800
2538-5348
2013-04-01
2
1
1
19
713
تحلیل وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران و تعیین جایگاه آنان بر اساس ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک(SPACEM)
Analysis of physical education and sport sciences graduates’ employment and their position in Iran based on strategic position and action evaluation matrix (SPACEM)
رحیم رمضانینژاد
1
اسماعیل ملکاخلاق
2
محمدرضا برومند
mrbshomalun@yahoo.com
3
مهرعلی همتینژاد
4
سیدمحمدحسین رضوی
5
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.
روششناسی: نمونههای تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها، مدیران ورزشی و فارغالتحصیلان رشتۀ تربیتبدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحبنظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای بررسی اسناد و مدارک، مطالعات قبلی، جلسات مصاحبه، فرمها و پرسشنامه (فرم شناسایی SWOT شامل سوالات باز و بسته، پرسشنامۀ عوامل درونی، پرسشنامۀ عوامل بیرونی و فرم تعیین موقعیت استراتژیک) استفاده شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا با بهرهگیری از نظر چهارده نفر از استادان خبره مدیریت، مدیریت ورزشی و دانشکدۀ کارآفرینی استفاده شد. ثبات درونی ابزار در یک مطالعه مقدماتی روی سی نفر از آزمودنی ها به روش ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمونهای رتبهای فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و در نهایت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACEM) استفاده شد.
یافتهها: در تجزیه و تحلیل شرایط محیطی (درونی و بیرونی) اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی 18 نقطه قوت، 40 نقطه ضعف، 33 فرصت و 33 تهدید شناسایی و به ترتیب اولویتبندی شد. یافتههای پژوهش نشان داد اشتغال فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد و با وجود ضعفهای داخلی با تهدیدهای خارجی متعدد و عمده نیز مواجه است که در ماتریس ارزیابی جایگاه، در بدترین وضعیت یعنی در موقعیت تدافعی (WT) قرار دارد.
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود براساس شرایط موجود برای تبیین استراتژیهای اشتغال فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران علاوه بر استفاده از استراتژیهای ST، SO و WO بر استراتژیهای WT نیز تاکید شود.
واژههای کلیدی: اشتغال، رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک.
Abstract
Objective: The purpose of this study is to investigate the physical education and sport sciences graduates’ employment status in Iran.
Methodology: The sample of this study consists of 115 physical education and sport sciences faculty members of higher education institutions, major sport managers and graduates of physical education and sport sciences who were selected as a non-random target and had the expertise and experience on the research topic. To gather the data, library sources, literature review, background analysis, interviews, forms and questionnaires were used (a SWOT identification form that contained open and close questions, internal factors questionnaire, external factors questionnaire, and a form of employment strategic positioning). For determining validity of the it questionnaire was reviewed and confirmed by 14 faculty members of sport management and entrepreneurship. Finally, in the pilot study on 30 subjects the internal consistened of questionnaire by Cronbach\\\'s alpha was (r=0.94). For analyzing research hypotheses ,the Friedman rank test, internal factors evaluation matrix (IFE) and external factors evaluation matrix (EFE) and strategic position and action evaluation matrix (SPACEM (were employed.
Results: Having analyzed environmental situations (internal and external) of physical education and sport science graduates’ employment, 18 strengths, 40 weaknesses, 33 opportunities and 33 threats were identified and their priorities were determined. The results showed that physical education and sport sciences graduates’ employment in Iran was located in the worst position possible (T-W & defensive area).
Conclusion: Depending on the conditions for explaining employment strategies of physical education and sport sciences graduates, besides using ST, SO and WO strategies, using WT strategies is also recommended.
Keywords: Employment, Graduates of physical education and sport sciences, Strategic action and position evaluation matrix (SPACEM).
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_713_e9fedd310dcff38b1166c509d59770d9.pdf
اشتغال
رشتۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
Employment
Graduates of physical education and sport sciences
Strategic action and position evaluation matrix (SPACEM)